Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Växling i aktivitet (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=9776)

elektro 2005-09-19 16:26

Växling i aktivitet

Jag har nu lyckats göra lite aktiviteter. Det är dock en hel del problem med att man inte kan lägga om växlar under körningen, eller att signalr är stopp och att man inte får passera.
Finns det något tricks så att växlarna kan läggas om med G-knappen som vanligt?
Kan man ställa en signal till 'kör' manuellt? Ibland kan man passera en stoppsignal ibland inte. ibland glömmer man eller missar en signal och då är det ju slut.
Hälsningar Olle M

Dson 2005-09-19 16:38

Om du råkar ut för en signal som står i stopp, så kan du alltid begära tillstånd att få passera stoppsignal. Det gör du genom att trycka in "tab" (finns ofta ovanför Caps Lock).

Då kommer du få ett svar, som antingen är "permission delied" eller "Permission granted" (stavning?). Vid det sistnämda är det bara att passera signalen, lagom hastighet är ca 15-20 km/h. Sedan får du avvakta och se vad nästa signal säger.

Denna funktion, att be om tillstånd, är speciellt användbar på t.ex. bangårdar när man växlar.

Ofta brukar det fungera att lägga om en växel manuellt, även i en aktivitet, men det beror på om växeln är manuell eller automatiskt. Men här kommer ruttbyggarna bra in, jag kan mer inom aktivitetsskapande:)

Mazz 2005-09-19 21:00

Japp, det stämmer somn Dson säger, det måste vara en manuell växel för att den ska gå att lägga om i en aktivitet...

Automatiska växlar behöver man när AI-tågen ska ha bra koll på växlarna, ex.vis när man bygger en passing path, då måste det vara gjort med automatiska växlar.

En annan nackdel då med manuella växlar, är att AI-tågen kan få det svårt att lägga tillbaka en manuell växel, som du i växlingsmanövrar lagt om... Sånt får man lite grann tänka på när man planerar sin bangård, helst skulle man ju vilja ha bara manuella, så man alltid kan växla.. Men, som sagt, det ger nackdelar oxå...

Byggare Bob 2005-09-19 21:19

Det finns ett knep till att ta till om man står vid en signal i "Stopp":

Det är att först kontrollera i kameraläget ("3" på tangentbordet) sista vagnen i tågsättet, så att man inte har en stoppsignal i andra änden åt motsatt håll.
Om man inte har det så kan man prova med att backa lite försiktigt ett tiotal meter, och sedan prova att krypköra mot signaeln igen.
Det brukar göra så att "tågklareraren" (=simulationen) vaknar och lägger tågvägen för motgående tåg.

Dock är det en metod som många aktivitetsbyggare (och Microsoft själva) avråder ifrån, då "tågklareraren" kan få en tillfälligt släng av Alzheimers...

elektro 2005-09-20 10:40

Tack för tipsen. Men det blir några fler frågor.
1. Hur vet/ser man om en växel är automatisk eller manuell?
2. Kan man ta bort en signal som 'man inte gillar'?

Jag tänker mig att t ex köra från Tassemarken till Karlfors . Jag sätter ut lite vagnar på stationerna. Då vill jag växla till eller växla från en vagn här och där när jag kommer med tåget. Ofta är det problem med att få passera en stoppsignal. Det är nog alltid rött när man försöker köra in på ett spår där vagnar står uppställda.
Och har man väl kommit in på bangården så är det inte säkerrt att man får lov att komma ut..., signalen kan visa stopp.
Jag har inte några AI-tåg, det har jag inte prövat på ännu.

Hälsningar Olle M

Byggare Bob 2005-09-20 13:35

Citat:

Ursprungligen postat av elektro
Tack för tipsen. Men det blir några fler frågor.
1. Hur vet/ser man om en växel är automatisk eller manuell?
2. Kan man ta bort en signal som 'man inte gillar'?

Jag tänker mig att t ex köra från Tassemarken till Karlfors . Jag sätter ut lite vagnar på stationerna. Då vill jag växla till eller växla från en vagn här och där när jag kommer med tåget. Ofta är det problem med att få passera en stoppsignal. Det är nog alltid rött när man försöker köra in på ett spår där vagnar står uppställda.
Och har man väl kommit in på bangården så är det inte säkerrt att man får lov att komma ut..., signalen kan visa stopp.
Jag har inte några AI-tåg, det har jag inte prövat på ännu.

Hälsningar Olle M

Svar på fråga 1:
Beror lite på vilken rutt du kör på, en manuell växel har oftast en liten grå växelspak vid sidan om.
2. Inget att rekommendera, då man måste vara insatt i RE (=Route Editor)

Activity editor (=AE) är ett mycket kraftfullt, men tyvärr buggigt verktyg för att skapa egna aktiviteter:

För att "hämta upp" en vagn på ett sidospår med automatiska växlar så måste "pathen" gå fram till den vagnen du vill koppla till, d vs du måste lägga in två s k "reversing points" , en skall ligga en bit framför växeln du skall backa igenom, och en precis framför vagnen du skall koppla till.

Du får då oftast en röd signal, men också "permission granted" att passera denna, i och med att du har lagt "pathen" mot den vagn du skall hämta upp.

I AE måste du alltså planera varje tågrörelse såsom du har tänkt dig att köra.

Då kommer det upp en liten krokig pil i "Track monitor" i spelet, som talar om för dig var du skall vända och köra åt andra hållet:

Går inte att förklara med bilder, men det finns massor med tutorials på nätet, om du söker på "MSTS activity editor".
Det enda som gäller är att prova sig fram, för mig tog det månader innan jag behärskade AE något så när, och ännu så kan jag inte allt.

elektro 2005-09-21 08:25

Tack för svaren, jag ska pröva mig fram nu, jag kanske kan lära mig lite mer...
Hälsningar Olle M

gec44-9w 2005-09-23 12:54

Citat:

Ursprungligen postat av Dson
Då kommer du få ett svar, som antingen är "permission delied" eller "Permission granted" (stavning?). Vid det sistnämda är det bara att passera signalen, lagom hastighet är ca 15-20 km/h. Sedan får du avvakta och se vad nästa signal säger.

Vill inte vara en besserwisser men eftersom du frågade: det heter permission denied inte delied:)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:28.