Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Fråga angående TSM (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=8915)

Joel 2005-04-19 20:05

Fråga angående TSM
 
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!

Sitter och drömmer om att lyckas med ett C20 tågsett, så jag har börjat med det. Jag har kommit en liten bit på manövervagnen men nu har jag fastnat, och om jag inte får er hjälp så får jag göra om allt jag gjort hittills. Det är så att jag undrar om man kan lägga till polygoner i efterhand i en modell, jag visar med hjälp av en bild hur jag menar.

tjalle 2005-04-20 00:55

Make poly...
 
Hejsan.

Det går bra genom att markera de punkter du vill ha polygonen i (t.ex. i en rektangel eller triangel) och sedan gå in i menyn "Polygon" och välja "Make poly from select points"...

KMW 2005-04-20 08:44

Av din bild undrar jag om det inte är lägga till en punkt du egentligen menar?
Man kan lägga till punkter genom att välja två förbundna punkter och sedan finns det ett kommando att lägga in en punkt mitt mellan dem. Kommer dock inte ihåg kommandots exakt namn då det är länge sedan jag använde TSM (gmax är mycket kraftfullare).
I den bild du visar upp är dock inte problemet att du har för få punkter utan snarare det motsatta. Undersidan ser ut att vara tämligen slät och platt, då borde inte behövas mer punkter än i hörnen. Ju fler punkter du har detso fler polygoner kommer det att bli för att täcka upp det nätverk som bildas när punkterna förbinds och desto tyngre kommer det att gå i MSTS (sämre frame rate). Man vinner absolut ingenting på att dela en helt slät yta i flera polygoner utan ska sträva efter att täcka så stora ytor som möjligt med så få polygoner som möjligt.

Mvh Anders

Olaf Lindström 2005-04-20 13:09

Citat:

Ursprungligen postat av KMW
Av din bild undrar jag om det inte är lägga till en punkt du egentligen menar?
Man kan lägga till punkter genom att välja två förbundna punkter och sedan finns det ett kommando att lägga in en punkt mitt mellan dem. Kommer dock inte ihåg kommandots exakt namn då det är länge sedan jag använde TSM (gmax är mycket kraftfullare).
I den bild du visar upp är dock inte problemet att du har för få punkter utan snarare det motsatta. Undersidan ser ut att vara tämligen slät och platt, då borde inte behövas mer punkter än i hörnen. Ju fler punkter du har detso fler polygoner kommer det att bli för att täcka upp det nätverk som bildas när punkterna förbinds och desto tyngre kommer det att gå i MSTS (sämre frame rate). Man vinner absolut ingenting på att dela en helt slät yta i flera polygoner utan ska sträva efter att täcka så stora ytor som möjligt med så få polygoner som möjligt.

Mvh Anders

Att misstänka är nog att han ska göra någon icke slät yte under tåget? Annars så är de punkterna inte nödvändiga som sagt!:)

Joel 2005-04-20 16:45

Citat:

Ursprungligen postat av vr98olli
Att misstänka är nog att han ska göra någon icke slät yte under tåget? Annars så är de punkterna inte nödvändiga som sagt!:)

Jo vr98olli, du är inne på rätt spår. Jag ska faktiskt inte skapa en ojämn yta under tåget, men punkterna kommer att behövas för att kunna skapa visa andra former. Finns det förresten någon här som kan kommandot för att skapa en ny punkt mellan två markerade?

KMW 2005-04-21 09:06

Öppnade TSM för första gången på länge igår kväll.
Knappt jag känner igen mig och fick leta ett tag för att hitta kommandot "Add point", kortkommando Ctrl-A.
Markera två förbundna punkter och tryck sedan Ctrl-A och TSM kommer att lägga in en ny punkt mitt på linjen mellan de två valda.

Joel 2005-04-21 17:53

Citat:

Ursprungligen postat av KMW
Öppnade TSM för första gången på länge igår kväll.
Knappt jag känner igen mig och fick leta ett tag för att hitta kommandot "Add point", kortkommando Ctrl-A.
Markera två förbundna punkter och tryck sedan Ctrl-A och TSM kommer att lägga in en ny punkt mitt på linjen mellan de två valda.

Tack för hjälpen!:)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:21.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009