![]() |
Å,Ä,Ö?
Hej!
Kan ni som är PC-användare skriva in svenska tecken i Property-rutor, sök-fält och dy.l i TANE? Jag kan inte göra det i Mac-versionen i alla fall, vilket föranleder en animerad diskussion med utvecklarna av Trainz och tänkte fråga er innan jag fortsätter den diskussionen. Fungerar som det ska i CM dock! mvh Håkan |
Det är bara två ställen i TANE som jag vet om inte har stöd för åäö. Det är dels sökrutorna i de olika kategorierna i Surveyor. Till exempel om man vill sätta ut mitt vägskydd vars delar har namn som börjar med "Vägskydd..." så blir ä:et ett ?. Så jag får söka på W och scrolla upp. Det andra är sökrutan för rutter på den första sidan som dyker upp när man startar spelet. Samma sak med ? där också.
Följande ställen fungerar det att skriva åäö som jag testat: * CM * Sökfiltret i Surveyor (Trattsymbolen uppe i menyn) * Propertyrutor, både namn och övriga inställningar via egna rutor (som när man skriver in namn på närmaste stationerna på LAn stationshus) * Reglelrutan, både namn på session, description och i regler där man kan skriva i en text (Så som Message popup) |
Har prövat allt som korvtiger nämner och det enda som fungerar är åäö i CM. Resten (det blåa Trainz) blir, som du skriver, frågetecken (?). Är ju ganska dåligt (skamligt) att det inte går att använda icke engelska bokstäver överallt i Trainz. Nu vet jag i alla fall skillnaderna mellan PC och Mac versionerna så ska på och bråka med dom igen och se om de vill lyssna nu!
mvh Håkan |
Under betatestningen har det kommit klagomål på detta från danskar, tyskar, svenskar och norrmän och N3V har lovat fixa detta men det har uppenbarligen låg prioritet !?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:44. |