Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   V5 växellok ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35051)

lan 2014-05-29 17:48

V5 växellok ...

4 bifogad(e) fil(er)
... får en egen tråd här (alldeles för mycket skrivet i Ekans DL-tråd redan).
Jag har använt Vladimir Steffens tjeckiska lok som plug och byggt en "riktig" V5 kring den (det var massor som inte stämde så det blev ett helt nytt lok). Texturerna är dom av Ekan ommålade, fast justerade att passa det nya loket.
Det blev inte så tokigt. Detta rätvinkliga, fyrkantiga lok som ju inte är någon skönhet precis !?

rac_hammer 2014-05-29 18:01

Riktigt "ful" snyggt lok :Fnissa: V5 är väll inget design under direkt men är grymt med en rejäl svensk version av ett av det vanligaste loken i Sverige :) ser vi fram emot :tumme_upp:

RobertE 2014-05-29 18:10

Hej!

Dom ser riktigt finna. ;)

ekankal 2014-05-29 19:07

Citat:

Ursprungligen postat av rac_hammer (Inlägg 287864)
Riktigt "ful" snyggt lok :Fnissa: V5 är väll inget design under direkt

Vaaa, är'e inte, det är ju för tusan äkta kartong design, med inslag av fyrkantigt överallt, hehe.

Ser att du har fått bort alla överflödiga ledstänger, mm. Lennart, nu börjar det ju likna "limpa", hehe.
Snyggt jobbat i alla fall, jag ska skicka över texturerna som jag har från ett "äkta" V5 lok, som du får använda hur du vill, om du vill, annars har du väl plats över i papperskorgen, hehe.

Jockes 2014-05-29 19:14

Oj, vad snygga dem blev! Och personligen tycker jag ju V5 är ett skitsnyggt lok :rolleyes: Men jag tycker räckena ser jättefarligt låga ut?? :grin: Kan såklart vara så att vinkeln luras.

lan 2014-05-29 20:39

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 287868)
Oj, vad snygga dem blev! Och personligen tycker jag ju V5 är ett skitsnyggt lok :rolleyes: Men jag tycker räckena ser jättefarligt låga ut?? :grin: Kan såklart vara så att vinkeln luras.

Bra Jockes!
Du har nog rätt, skall mäta upp dom! De skall väl vara i höjd med bröstkorgen ungefär ?

Edit:
Jo då räckena satt i "punghöjd" (80 cm) - direkt livsfarligt - jag antog att det tjeckiska loket hade rätt höjd - nu sitter dom i "leverhöjd" (120 cm).
Alltså i höjd med ett ändå rätt misshandlat organ :grin:

Bengan 2014-05-29 21:06

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 287874)
Bra Jockes!
Du har nog rätt, skall mäta upp dom! De skall väl vara i höjd med bröstkorgen ungefär ?

Edit:
Jo då räckena satt i "punghöjd" (80 cm) - direkt livsfarligt - jag antog att det tjeckiska loket hade rätt höjd - nu sitter dom i "leverhöjd" (120 cm).
Alltså i höjd med ett ändå rätt misshandlat organ :grin:

Betydligt mycket bättre. Skickade precis en bild på V5 177 till dig, som jag tror att Ekan har utgått ifrån.

EDIT: Något som skulle lyfta henne flera steg till. Är hjulupphängningen med sina fjädrar, som du säkert ser på bilden som jag skickade.

EDIT igen: Slänger upp bilden här också.

lan 2014-05-29 21:47

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 287875)
Betydligt mycket bättre. Skickade precis en bild på V5 177 till dig, som jag tror att Ekan har utgått ifrån.

EDIT: Något som skulle lyfta henne flera steg till. Är hjulupphängningen med sina fjädrar, som du säkert ser på bilden som jag skickade.

EDIT igen: Slänger upp bilden här också.

Då får jag ge mig på Ekans ommålade bogey - den har jag inte orkat med ännu - men visst, det finns mycket man kan förbättra.

Värdefull bild ! Kan bli nåt!

Bengan 2014-05-30 07:20

Vet inte hur mycket du vill gå in på detaljer, när du bygger om ett annat lok.

Har iallafall upptäckt två detaljer.

1. Slutljuset, där ska lampan vara lika stor som dom som sitter på var sin sida om slutljuset.

2. Trappstegen i hörnen, ska längre in så att dom börjar vid hörnen på karossen.

Jockes 2014-05-30 13:15

Det vart myyycket bättre sådär Lennart!! :tumme_upp:

lan 2014-05-30 22:36

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 287879)
Vet inte hur mycket du vill gå in på detaljer, när du bygger om ett annat lok.

Har iallafall upptäckt två detaljer.

1. Slutljuset, där ska lampan vara lika stor som dom som sitter på var sin sida om slutljuset.

2. Trappstegen i hörnen, ska längre in så att dom börjar vid hörnen på karossen.

Har fått ut en hel del gott av Bengans och Ekans "fådda" bilder och texturer.

Två nya boggier var nödvändiga, originalet stämde inte alls + lite lösgodis från en underbar textur av märket "Ekan". Jag behåller de enfärgade ytorna eftersom jag jobbar med 4 lok parallellt (lättare att ändra nyanser då):

rac_hammer 2014-05-30 22:50

Tjusigt :) att detaljer gör så mycket :)

lan 2014-05-31 14:24

Jo då ...

3 bifogad(e) fil(er)
detaljrikedom kontra polygonantal är en byggares ständiga dilemma!

Har väl plockat på det som bör vara med på boggierna och loken nu.
Saxat en del från Ekans "supertextur" och det mesta är väl OK?

Hytten är en non functional som vi får se om den blir nåt annat i framtiden ?

ekankal 2014-05-31 14:42

Blev ett jädra lyft med ett riktigt underrede på loken, skillnad som natt å dag, nu börjar dom se riktigt trevliga ut :).

Jockes 2014-05-31 14:53

Ja jäklar vad snygga dem blivit! :) Ser verkligen ut som en V5a nu.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:03.