![]() |
Information om ABF,SIFA, PZB, LZB
Finns det någon på forumet som har tips om bra dokumentation kring de tyska signalsystemen ABF, SIFA, PZB och LZB?
Jag har läst instruktionerna som finns med i dokumentationen kring Munich to Augsburg - men allt verkar inte stämma. Jag har även hittat en del (vissa bra/vissa dåliga) på tyska filmer via YouTube. Tyska språket är jag mycket dålig på! Dessutom har jag funnit franska YouTube-filmer från verkliga snabbtåg med en trevlig speekerröst - men franskan är inte heller lätt att förstå!! Det borde ju rimligtvis finnas den information jag saknar, tex. på engelska - men var! Loken/motorvagnarna har ju samma grund till olika länders förändringar och anpassningar. Jag har en del spanska lok och rutter (eftersom jag bor i Spanien halvårsvis), men de ser oftast lika ut inne i hytterna. Kör man något snabbtåg där det är glest mellan signalerna utefter banan märker man snabbt att man behöver använda något av de automatiska säkerhetssystemen för att få full koll på hastighetsbegränsningar, signaler mm. |
Jag tror att SIFA menas som följer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sifa Det är alltså en ventil som blåser ut luften ur luftledningen på tåget om jag som förare gör något fel. Det finns vad jag vet två olika versioner. I Sverige så har vi ett dödmansgrepp när vi kör som vi håller ned med foten eller i vissa fall håller intryckt med en knapp. Europeiska lok har i denna en kvitteringsfunktion vilket innebär att vi måste släppa kvitteringen en gång varannan minut eller så för att sedan trycka ned den igen. Detta har alltså inget med signalsystemen att göra. ABF har jag aldrig hört talas om, däremot har vi en farthållare på Traxx-loken som heter AFB om det är det du menar. PZB är: http://en.wikipedia.org/wiki/Punktf%...gbeeinflussung och LZB är: http://en.wikipedia.org/wiki/Linienzugbeeinflussung |
Tack Purce
Det var mycket information i de olika länkarna du bifogade.
Jag har studerat dem och hittade en hel del information som jag inte hittat tidigare. Givetvis hade jag stavat fel, det ska heta AFB, ursäkta!! Jag har tyckt det är lite rörigt med alla olika signalsystem som kan användas och dessutom används samtidigt. När ett kopplas ur tar annat system över skyddet. Den enda bana som AFB verkar fungera för mig är Munich to Augsburg. Här har jag fått det att fungera med ICE 3. Men ursprungliga anvisningarna att ställa bromsen på 22 % är fel, bromsen ska tällas på 0 (noll) för att man överhuvuud ska få igång tågsättet! Vet du vilka rutter som AFB och liknande fungerar? Jag har nu suttit några dagar och kvällar och provat, provat mm. Men det blir inte så långa tider på dagarna eftersom jag hellre är ute i solen - jag bor ju i södra Spanien under vinterhalvåret! Jag blir lite irriterad över de långa tiderna det tar att ladda en rutt! |
Tyvärr vet jag inte i vilka rutter de olika systemen fungerar, jag leker ju själv bara med ångloksrutter och i verkliga livet kör jag bara i Sverige och Norge med ATC och på Västerdalsbanan med ERTMS E3 Regional.
Det där med långa laddningstider finns det bara en läsning på och det är SSD. I min dator har jag bara två SSDer och ingen mekanisk hårddisk och då går det riktigt fort att ladda in rutterna. |
Laddtider
Jo jag vet att är SSD som gäller. Min maskin har bra prestanda för att vara en laptop och har en stor vanlig hårddisk. Men man kan ju förvänta sig att en ny version av programmet skulle förkorta laddtiderna!!
|
Citat:
Jag har försökt läsa på i manualer och på internet men måste ändå missat något fundametalt. Munich - Augsburg är den jag får att fungera bäst medans Berlin - Wittenberg känns som ett lotteri. |
Bra information
Har hittat bra information på engelska kring PZB och ABF på följande länk:
http://www.engine-driver.com/article...-speed-control |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:35. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009