Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Hjälp att komma igång med Trainz 2012 (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34410)

ADDE 2013-08-01 11:05

Hjälp att komma igång med Trainz 2012

Hejsan! Det blev visst mycket snack om den nya RailWorks vilket fick mig att fundera en sväng. Jag har förutom det, även Trainz Simulator 2012, och jag undrar om det finns bra tips och guider eller en enkel metod att importera tåg, objekt och rutter härifrån till min tågsimulator så jag kan köra lite svenskt även i Trainz.

Dessutom, finns det bra sätt att förbättra grafiken i spelet. Bilderna i "Månadens simulatorbild" på Trainz liknar mycket de i RW, men när jag kör en engelsk rutt i min simulator så är det inte alls lika snyggt, tycker jag.

Tack på förhand!

ekankal 2013-08-01 12:10

Vart lite rörigt det där: "härifrån" =.......???, "importera till min simulator", som är........????

Det finns tusentals svenska objekt till Trainz i downloads avd. här på forumet bl.a, om du vill köra svenskt i Trainz.

Det är inget större fel på grafiken i Trainz, däremot så använder sej dom flesta inbyggda rutterna i spelen/spelet av mycket enkla och simpla objekt, marktexturer, mm, och det kan ingen grafik i hela världen göra något åt, en enkel sketen streckgubbe blir inget annat än en enkel sketen streckgubbe oavsett grafik, samma sak med en marktexture på t.ex en grässmatta som ser ut som om den har målats av en 5-åring på dagis, det kan ingen grafik "trolla till" så att den ser ut som en högupplöst fototexture av detsamma, för att göra en enkel gämförelse.

Om du bygger en egen rutt och använder snygga "riktiga" objekt, mm, (eller kan få tag på en färdigbyggd rutt) så blir upplevelsen med Trainz som natt å dag om du gämför med hur alla orginalrutter ser ut (det bevisar vissa bilder i "Månadens simulatorbild" tydligt).

ADDE 2013-08-14 14:58

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 279481)
Vart lite rörigt det där: "härifrån" =.......???, "importera till min simulator", som är........????

Härifrån, så syftar jag på forumet. eftersom jag skriver mitt inlägg "här", och inte någon annan stans!

Min tågsimulator, sa jag ju redan... Trainz 2012! var det så rörigt? eller är det bara jag, nybörjaren, som inte har någon aning om någoting...

Visst, jag kan ladda ner alla rutter och objekt från forumet och från banbyggarna till min dator. men sen då :confused:

Vill ju gärna köra multiplayer på dessa rutter sedan, guiderna jag hittar här verkar vara lite förvirrande, tycker jag. Som att Trainz inte vekar vara bättre än RW när det kommer till att lägga till objekt.

Bengan 2013-08-14 19:04

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av ADDE (Inlägg 279818)
Visst, jag kan ladda ner alla rutter och objekt från forumet och från banbyggarna till min dator. men sen då :confused:

Vill ju gärna köra multiplayer på dessa rutter sedan, guiderna jag hittar här verkar vara lite förvirrande, tycker jag. Som att Trainz inte vekar vara bättre än RW när det kommer till att lägga till objekt.

Det är inte så himla svårt att sedan installera materialet.

Enklast är om du sparar det nerladdade materialet i en egen mapp på din dator. Sen minskar du ner fönstret där du har mappen och starta sedan upp Trainz och går in i CMP. Dra mappen till Download helper, då börjar Trainz installera allt material i den mappen.

Ett tips, ta inte och installera allt för mycket material på engång. Ha gärna minst 3 mappar. En mapp som du laddar ner allt i. En mapp som du sedan lägger dom nerladdade cdp-filerna och en mapp för cdp-filer som redan är installerade. t.ex. på namn för dom olika mapparna. Installerat, nerladdat och installtionsmapp så att du flyttar över kanske 50 cdp-filer från nerladdat till installationsmappen och installerar dessa, när det är klar, så flyttar du över dom cdp-filerna till mappen installerat.

Själv sparar jag ner varje objekt här från Forumet till en mapp som jag har döpt till Trainz. Sen i denna mapp har jagför varje användare en mapp. Lan en mapp, Ekan en mapp, vovven47 en mapp O.S.V och sparar deras objekt i respektive mapp efter datum.

Ibland kan man vara tvungen att köra commit på vissa objekt. Dessa objekt finner du under fliken Open for Edit i CMP. Markera alla objekten och kör Commit på dom.

Vill du köra multiplayer, då kan du inte använda objekt som har lägre Build Version än 2.7 om jag inte minns fel.

Nils Blid 2013-08-14 20:23

Citat:

Ursprungligen postat av ADDE (Inlägg 279478)
Hejsan! Det blev visst mycket snack om den nya RailWorks vilket fick mig att fundera en sväng. Jag har förutom det, även Trainz Simulator 2012, och jag undrar om det finns bra tips och guider eller en enkel metod att importera tåg, objekt och rutter härifrån till min tågsimulator så jag kan köra lite svenskt även i Trainz.

Dessutom, finns det bra sätt att förbättra grafiken i spelet. Bilderna i "Månadens simulatorbild" på Trainz liknar mycket de i RW, men när jag kör en engelsk rutt i min simulator så är det inte alls lika snyggt, tycker jag.

Tack på förhand!

Testa med att skicka din epostadress till: nils.blid@bahnhof.se - så finns det kanske ett svar på det problemet.

Nisse

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:44.