Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Diverse frågor ang Content creator (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33980)

Rekin 2013-02-28 22:25

Diverse frågor ang Content creator
 
Hejsan

Har samlat på mig ett par frågor ang just Trainz(2010) och Content manager, tänkte kolla om någon utan av er kan hjälpa mig?

Min första fråga är, Hur implementerar man lutning i hytten? Tex X2000, måste det vara en specifik hytt eller kan man lägga till det till alla "Hytter"

Min andra är, Vissa filer i content manager är helt blanka när man försöker "edit" filen, dvs går ej att välja/trycka fliken "edit" kan man på något sett gå förbi det? (dessa filer är ej Aurans egna)

Min sista fråga är, Har laddat ner Dieselloket V5, försökte lägga till en annan hytt förutom original hytten för just det loket, det som händer är att den nya hytten hamnar väldigt högt uppe nästan vid kontakt ledningarna, kan man själv sänka hytten? (vet att det finns "cameralist" men där ändrar man väl bara "kamerans höjd och inte hyttens höjd eller?

Mvh/Rekin

lan 2013-03-01 09:14

1 bifogad(e) fil(er)
1. Cabinsway finns och det läggs i lokets config. Tyvärr är detta ett av de många sorgebarnen i Trainz eftersom det lutar hytten UTÅT i kurvorna (se bild). Eftersom man anger ett decimaltal som värde så tror man ju att ett negativt värde borde ge lutning INÅT, men icke sa Nicke!

De två funktionerna i vehicle.gs som sköter detta ser du nedan, på något vis verkar det som om absolutbeloppet används.

Loket på bilden har cabinsway -40.0, men vad hjälper det!?

public native void SetCabinSwayAmount(float amount);
//! Gets the cabin sway amount for this vehicle.
//
// Note:
// See the SetCabinSwayAmount() method for details on cabin sway.
//
// Returns:
// Returns the cabin sway amount for this vehicle. Higher positive values indicate higher
// levels of cabin sway while a 0.0 indicates no cabin sway.
//
public native float GetCabinSwayAmount(void);
//! Gets the default cabin sway factor for this vehicle.
//
// Note:
// See the SetCabinSwayAmount() method for details on cabin sway.
//
// Returns:
// Returns the default cabin sway factor for this vehicle as defined in its configuration.
// Higher positive values indicate higher levels of cabin sway while 0.0 indicates no cabin
// sway be default.
//

2. Vet inte vad du menar? Posta ett screenshot !!!

3. Detta beror på var a.cabfront (resp. a.cabback) ligger i lokets mesh. Det krävs att man flyttar ned dessa. detta kan möjligen göras med en hexeditor direkt i meshen, men är inget man gärna ger sig in påom man inte är ruskit insatt!

ekankal 2013-03-01 10:21

1. Du kan oxå prova att lägga till en rule som heter "Banking consist", då lutar även hela tåget.
Funkar tyvärr inte alltid riktigt på alla tåg, ibland lutar dom åt fel håll, ibland lutar dom inte alls (har att göra med hur boggiernas att.points är vända har jag läst någonstans).

2. ?????????????????

3. Du kan även göra en dummy mesh (och använda som default) med PEVSofts program Attachment Maker, då kan du ändra position på cabfront/back, jag har gjort det själv på ett helt gäng lite äldre USA-lok bl.a åt folk, där man satt uppe i trädtopparna och körde annars.
Gäller att se upp bara (om loken t.ex. är skriptade, eller har en massa "lösa delar" i configen, typ koppel, etc) så att man skriver om configfilen rätt (får inte alltid heta "Default" i mesh-tablet, men måste stå överst i detsamma), annars kan vissa saker sluta att fungera.

Rekin 2013-03-01 10:35

Tusen tack för svaren!

Återkommer ang fråga 2 ( är på jobbet)

Ian, nu när jag tänker efter så körde jag tgv i trs2006 (tror jag) och den lutade in vid varje kurva, så nog borde det gå, tror inte den gör det i trs2010 däremot, men ska undersöka saken senare

Ännu en gång tack för hjälpen killar :)

Med vänlig hälsning,/Rekin

Rekin 2013-03-02 13:21

så här ser det ut när jag försöker edit bogeyn, vf?

http://img585.imageshack.us/img585/4173/problemet.png

min stora plan i det hela är att försöka hitta kuid till själva "spårljudet" så att jag kan lägga till det till dem svenska pass-vagnarna

lan 2013-03-02 14:00

Citat:

Ursprungligen postat av Rekin (Inlägg 274463)
så här ser det ut när jag försöker edit bogeyn, vf?

http://img585.imageshack.us/img585/4173/problemet.png

min stora plan i det hela är att försöka hitta kuid till själva "spårljudet" så att jag kan lägga till det till dem svenska pass-vagnarna

Pratbubblan med zzz i betyder att det finns en nyare version som är aktiv så denna "sover" och går ej att editera!

Klicka på "View Asset versions i listen!

Rekin 2013-03-03 01:45

Stort tack för hjälpen!, hittade filen jag var ute efter till slut :)

Nu får vi se hur det går att implementera ljudet in i den svenska pass-vagn bogeyn...

mvh/Rekin


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:09.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009