![]() |
Ett riktigt Öresundståg
Hejsan, jag har börjat att "spela" (om man nu vill kalla det de) trainz. Och jag älskar öresundstågen (kanske syns på mitt användarnamn). Jag googlade "x31 trainz" och hittade detta forum. Jag laddade ner LAn:s modell och körde den lite, fortsatte att söka runt och hittade sedan de äldre modellerna också, och sist hittade jag svoyagers c20. Jag körde de olika modellerna ett tag och tyckte ju att c20 var roligast att köra, och jag blev besviken på lresundstågen som finns. Dels på att ljuden till ö-tågen var helt fel (hade förväntat mig mer verkliga ljud) och att färger och annat inuti var helt fel. Sedan blev jag besviken på hytterna också. LAns modell var "bäst" men där finns ändå mycket fel som kan rättas till.
Jag har gjort en liten lista på några saker som vore kul att ha i en modell av ett Öresundståg. Då här jag utgått från lans modell. - snyggare insida - mer riktig textur - riktig hytt - mer som c20 - riktigt ljud - kan själv stänga dörrarna från hytten. - inte bara SJs målning - mer detaljerat tåg Bara några saker. Då jag inte kan ett dugg av detta så önskar jag att en snäll 3D modelkerare skulle kunna göra en sådan här modell. |
C20 tog inte en dag att bygga.. Det blev resor mellan Kanada och Sverige, privat tåg, massa jvla kod osv.
|
Hej och välkommen till forumet hoppas att du kommer att trivas här!
De saker som du har att påpeka ang X31 skulle göra sig bäst hörda i denna tråd: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33321 :) Dessutom, precis som GBSF sa så är det här med att få 100% realism i trainz helt enkelt pga en massa saker. Dessutom så vad jag har hört så var C20 projektet inte så billigt. Mitt tips till dig är att göra som mig, börja att experimentera med 3D modellering och bygg de saker som du anser att du behöver och verkligen vill ha. Jag har börjat göra detta i en mycket liten utsträckning. Man inser inte hur pass mycket jobb det är att bygga 3D modeller förns att man har fått smaka på det lite. ;) Dessutom så finns det flera duktiga 3D byggare här som kan hjälpa dig om du stöter på problem när du bygger. |
Grejen är den att jag här ingen som helst tid att sitta med det, inget tålamod alls, har inte ens tålamod att bygga en egen bana, de två första dagarna sitter jag hela tiden med en bana men sedan glömmer jag bort den, Hr ingen motivation och pallar inte.
Annars skulle jag inte skriva här :grin: Det jag kan göra är typ att ta bilder fixa ljud och liknande (tänka sig vad en 15 åring kan göra :tumme_upp:)men inget annat, tyvärr finns inte motivationen. |
Citat:
Citat:
Jag menar inte helt som c20 men mer detaljerat, och en riktig hytt, och jag älskar det där i c20, att man öppnar dörrarna från hytten, sådana saker tänker jag på, sedan älskar jag onödiga saker, t.ex att dra ner den där "rullgardinen" eller nödöppnaren m.m i c20 som egentligen inte behövts men det är kul att funktionen finns där. |
Ja om ett sådant ö-tåg byggdes så skulle jag vara lycklig, men tyvärr har jag insett att det lär inte hända, känns som om man är den ända som tycker om tågen, förmodligen är man inte det men ändå.
Jag startade ju projekt öresundståg, motivationen finns men inte tid eller kunskap, och att göra ett första riktigt projekt till trainz är inte rimligt, i fantasin var detta projekt som c20 men i verkligheten finn det inte, tyvärr. Kanske får spara ihop tills att kunna betala en duktig 3D modellerare att göra det, skulle lätt kunna punga ut 15 000 kr för att få en x31a som c20, men har man inte ens börjat gymnasiet, har inget jobb så har man inga pengar. |
Citat:
Det är dessutom inte så många som har den kompetensen. 3D kompetensen är mer vanlig men själv skall det ju in i Trainz också. Hur många har t.ex. gjort en hytt till Trainz bland forum medlemmarna? Jag vet att björnl och lan gjort det. Har korvtiger gjort det? Marcus? Jag själv har då inte gjort det och vet inte om jag skulle vilja heller... Det finns två saker ni kan göra för att öka chansen att någon hjälper er här och det är inte att skriva poster där ni önskar er en sak. Utan det är att skaffa fram bra underlag. Detta betyder bra bilder på hytten. Tåget. Som duger som texturunderlag. Samt vettiga och detaljerade ritningar. Om det finns ritningar samt bra bild underlag så ökar chansen med flera gånger att någon får för sig att ta sig an projektet. Dessutom bör ni kolla med danskarna, de kan mkt väl ha samma önskningar där och kanske någon som håller på - Öresundståget finns ju i båda länderna. |
Citat:
Rom byggdes inte heller på en dag utan det skedde tydligen på natten... :grin: |
Bilder har jag men ritningar, nja!
Var kan jag hitta sådana någonstans? |
Citat:
Som jag dessutom inte kan svara på. När det gäller äldre material finns det oftast i olika böcker men nyare modeller som Öresundstågen? Någon kanske har tips? När det gäller bilder så vill jag bara påpeka att t.ex. för att göra en hytt behövs det bilder även inifrån hytten. Vilka kan vara svåra att få tag i utan kontakter bland lokförare mm. Bilder bör också vara från raka och fina från sidan så det är enkelt att göra texturer av dem... |
1 bifogad(e) fil(er)
Som denna?
Bifogad fil 56969 |
Går det att använda en google sketchup modell och göra ett tåg ev en sådan? för det finns ju en superbra modell av ett öresundståg.
|
Citat:
lan är experten på Sketchup här i forumet - han har gjort några hus med det. Har för mig att modellerna fodrar en del "uppfixning" i ett 3D program innan de duger. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:25. |