![]() |
Terräng för norra Sverige?
1 bifogad(e) fil(er)
Är det någon som vet om det finns bra terräng för norra Sverige? Jag blev nyfiken på Inlandsbanan och upptäckte att SRTM inte finns längre norrut än 60°N. Hittade ASTER GDEM men den terrängen ser ut som på bilden. Visst finns det berg uppe i norr men det här är lite väl extremt!
|
|
Aha, mycket intressant! Det ska undersökas!
|
1 bifogad(e) fil(er)
Jag får tacka för länken, terrängen funkar bra. Så här kan det se ut... (På bilden saknas några T21:or som annars alltid brukar stå här tillsammans med några äldre vagnar.)
|
Ser riktigt bra ut.
|
2 bifogad(e) fil(er)
Tack. Bara för det bjuder jag på ett par bilder till. :)
|
Citat:
mvh gubben50 ---------- John |
Citat:
Trevlig helg! :tumme_upp: |
wonderful :drool:
|
Snyggt! Är det möjligtvis Sveg? Tycker att det känns lite bekant...;)
|
Det är inte Sveg utan längre norrut! Det ska som sagt stå flera T21:or, tre stycken tror jag, samt lite äldre vagnar och rosta framför vändskivan.
När det gäller terrängen så har jag gjort "som vanligt" med SRTM-terräng. Alltså: ladda ner terrängen för de koordinater du behöver (använd t.ex. Google Earth för att kolla koordinaterna för din rutt). Lägg .hgt-filerna i mappen [Railworks rotmapp]\DEM\SRTM. Om mappen inte finns får du skapa den själv. Sedan är det bara att gå in bland terrängverktygen i Route Editor och välja "import terrain" (tror jag det heter), se till att du har valt SRTM, välj hur många tiles du vill importera på en gång (alltifrån 1x1 till 19x19 - ju fler desto längre tid tar det och det gör även din rutt större och segare att ladda, så importera inte mer terräng än du behöver). Sen är det bara att importera! |
Hej! Hgv
Jag har gjort så här men får det inte å fungera bif bilder gubben50 |
Vad jag kan se så har du gjort allt rätt. Kolla att din rutt faktiskt finns på de koordinaterna. Om man inte väljer rätt koordinater när man skapar rutten så hamnar ju ruttens utgångspunkt på 0°N 0°E/W (alltså på ekvatorn...).
|
2 bifogad(e) fil(er)
Så här kan det se ut om man prickar/sätter dit rätt koordinater som ett exempel. Tog ett tag för mig innan jag förstod koordinaterna:o
Fina bilder förresten hgv. |
Citat:
/æ |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:15. |