![]() |
Hur löser man problemet med misspass av koppel i kurvor?
1 bifogad(e) fil(er)
Titta på följande bild:
Bifogad fil 46452 Som ni ser så misspassar kopplet i sidled (ignorera att det också inte ligger emot varandra i långsled) - detta pga det är en växel och vagnen alltså står i vinkel till loket. Hur sjutton löser man detta problem? Jag har upptäckt att alla DONJ vagnar har det - gissningsvis pga kopplet är en del av vagn meshen? Men hur löser man detta? I smalspårs världen så funkar ju kopplet som både koppel och buffert? |
Det här kan andra bättre än jag, men grund ide'en är att "koppla" kopplet till en boggi.
|
Citat:
Som sven var inne på så har jag förmig att man har modelerat rörliga koppel genom att på något sätt göra dem till en boggie men jag är inte riktigt säker på detaljerna. |
1 bifogad(e) fil(er)
Ungefär som på denna bild bör fungera med lite pill och justeringar (fungerar val aven på lok - på Malletlok får man då sätta de riktiga boggierna i a.bog2 och a.bog3).
|
Tack för svaren - jag hade ungefär på känn att den kanske enklaste lösningen var den som Bear gav: att bygga mindre snäva växlar.
Vi kanske får satsa på den lösningen, jag tycker att det här med animerade koppel som rör sig med boogies verkar lite klurigt. Speciellt så undrar jag hur det funkar om man vill ha möjlighet att ha kopplet i olika "stadier": okopplat och kopplat? Kan man byta ut boogien beroende på om kopplet är kopplat eller okopplat? |
Nej, man kan inte byta boggien, och redan där så faller boggie idén. Jag instämmer med Bear, det är växlarna som är för snäva, vilket tyvärr är ett mycket vanligt förekommande fenomen i Trainz, kommet från modelljärnvägsbranschen. Ladda ned lite korsningsvinkelshjälpobjekt från DLS så blir det nog bättre. 891mm spårvidd hade vanligen korsningsvinkel på 1:9 eller 1:10. http://www.smalsparigt.org/databank/...52_891_9_a.pdf resp. http://www.smalsparigt.org/databank/...91_vaxel_5.pdf Dock så finnes växlar ned till 1:5 http://www.smalsparigt.org/databank/...14_891_5_a.pdf
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Smalspårskoppel måste väl ha någon typ av spel i sid och höjdled annars hade väl vagnarna spårat ut jämt? |
Citat:
600 banorna är väll en annan historia med sina stötplan och kedjor så ser det annorlunda ut. Men där är iofs stötplanen så stora att det ändå ser bra ut, för där hade man samma kurvradier i verkligheten. Möjligen att man skulle vilja göra något med kedjorna som kopplade ihop vagnarna om man känner ett akut behov. Själv är jag glad sålänge man slipper modelljärnvägshacken som saknar grund i verkligheten. |
Pest eller kolera ???
4 bifogad(e) fil(er)
Gjorde ett experiment med Bjornls DONJ Lit N, den 3-axliga timmervagnen, de två första visar bjornls vagn i en 15m kurva (för att tydliggöra).
De två sista bilderna visar vagnarna, nu med en dummy bogey i var ände ung. där buffertbalken är. Ni kan ju själva se resultatet! Det tycks vara som vanligt, hur man än vänder sig har man rumpan bak! Jag får väl ansluta mig till majoriteten och ivra för stora kurvradier (Bosjöbanans minsta kurvradie i linjen var 100 m!). Vi bygger ju inte på en plywoodskiva med måtten 105m x 210m (120cm x 240cm i H0). Ack ja! |
No problems!
2 bifogad(e) fil(er)
Tog fasta på en 1:5 växel som har kurvradien 90 m och lade ut en S-kurva som förflyttar spåret ca 10 m i sidled. Jag kopplade två Lit N vagnar och drog fram över kurvan, och inga som helst problem nånstans. Och ändå är detta en "svår" vagn, lång, treaxlig och med ytteraxlarna långt in.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:19. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009