![]() |
Ang körtid på era egengjorda bana
Jag är nybörjare på TS2010 och det jag jobbar med nu kanske jag har en körtid på cirka 5 minuter om jag skulle försöka använda mig av alla spår, ja kanske 10 minuter.
Hur ser det ut hos er? Hur lång tid tar det att köra igenom alla era banor? Dock är det inte mycket till natur och miljö runtomkring, fått upp några träd och lite färg på backen på vissa ställen men det är på gång. Men det blir riktigt snyggt efter att ha "färglagt" och fått lite miljö kring spåren. |
Någon timme är min gissning
spår är lagda, vissa stationer/områden är byggda Skog/mark/ytor mellan innehåller spår bara ev kontaktledning om jag har hunnit |
Jag har varit fräck och kört med ellok men inte några kontaktledningar.
Har 2 st Y1 som står, annars är det diesel som gäller. Kontaktledningar får jag titta på sen, låter som ett evighetsgöra....... |
Körde en runda runt min skapelse. Om jag följer alla signaler (det är många ekipage som rullar omkring samtidigt till olika ställen) och med väntetider etc. tog det ca 50 minuter.
bygget ligger på ca 35 baseboards just nu! |
Tog en tur nu genom en de av det gamla och sedan in på den senaste delen
av min skapelse, klockan 23.42 - jag såg då den slog över...då hade jag rullat kanske 120 m, 23.27 var jag i slutet på senaste spåret. D.v.s. den resan tog ca 5 minuter. Det är väl lite mindre än hälften totala spår jag har så jag skulle få en körtid på cirka 10 minuter. Dock låg jag uppe i 89 km/h på sista sträcken. Hittar man fina hastighetsskyltar skall nog dom sättas ut, sen får man följa dom, finns väl med i programmet? Det senaste jag byggt kommer nog att pusslas ihop med det jag gjort tidigare och det kan bli en bana som tar 60 minuter kanske. På tal om det, har en 4spårskorsning, om jag kör västerut i denna korsning, känns det naturligt att kunna komma tillbaka i det spår som kommer norrifrån sedan? Jag får se, det är ju inte helt dumt att anlägga ett sådant spår. Man kan göra en liknelse, om man kör från Stockholm till Göteborg med bil kan man åka kustvägen via Skåne, men det är enklare köra raka vägen via Jönköping som troligtvis de flesta gör. |
Beror väl på hur fort man kör också?
Det hela beror ju på hur fort man kör också vill jag påpeka.
Banan som jag bygger på nu, DONJ, har dryga 8 mil i huvudspår mellan Norrsundet och Linghed. Stora delar av dessa framfördes i 40 km/h så då kan du ju räkna ut att det tar över 2h att åka igenom.... Själv fuskar jag just nu genom att köra för fort, jag är ju i uppbyggnadsskedet. Tyvärr så lyckas jag inte klämma upp litt Yp i mer än 80km/h så det tar ändå 1h. |
Mitt byggande är väl på experimentstadiet, testar hur mycket loken klarar
i motlut och sådant, så min bana kan nog se lite märklig ut men med tiden kommer nog delar av den att göras om. Ska förmodligen läsa på lite och sen säkerhetskopiera min bana för att sedan importera lite fordon och annat smått och gott så man får placera mer saker. Men jag har iallafall skaffat mig lite skog, det vart ganska snyggt. Är ni så inne på miljö nu,mest banbygge men på vissa ställen har det blivit både lite färg och lite träd och några enstaka hus. |
Sitter och klockar en körning med en YB06 1167 (?) genom min senaste bansträckning ner till de mer centrala delarna.
YB06 då, funderar på vad den kan hålla för hastighet om det ska vara verklighetsbaserad nån som har koll på det? Tåg av nyare sort som som kör passagerar, gods o.s.v. vilken är normal hastighet för dom idag? Är det 70 80 90 100 120 150 200 250 eller nått sånt kanske? 5 minuter och 45 sekunder kan man väl säga att den där första turen tog. Svänger genast av mot en annan del av banan.....Dock kör jag bara i 45 km/h. 17 minuter tog det att köra 2 sträckor, nu går jag tillbaka till knutpunkten och utgår därifrån mot ettn annat väderstreck. Utifrån de tider jag får nu borde jag kunna räkna ut längden på spåren, ifall man vill ha ett visst avstånd till en station eller liknande, eller är det nått man kan plocka fram ur programmet som programmet själv kan räkna ut? Sträcka 2: 47km/h. 20 minuter tog denna sträcka i 47 km/h, skulle alltså tagit cirka 10 minuter i 90 km/h då kanske? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:40. |