![]() |
Vinterbana
Hej! Jag undrar om det finns något sätt att göra en mer realistisk vinterbana, jag har själv provat med nedsänkta spår men den metoden ger för breda sänkor och man kan inte få fram plogdrivorna som bildas på ett sätt som ser verkligt ut. Andra metoder ser bara ut som om marken bara är vit men det finns inget snödjup så spåren ligger för högt i förhållande till markplanet under snön. Där jag växte upp var mer ovanligt med snödjup under en meter på vintern än motsatsen. Har någon av er provat er fram till nått som kan användas?
|
En variant skulle ju vara att man bygger ett spår med inbyggda snödrivor så att säga... dvs de ligger i meschen för den spline som utgör spåret. Jag vet faktiskt inte om det redan finns något sådant.
|
Citat:
Har själv försökt att få fram det du beskriver, nämligen plogdrivor på sidan om spåren, tyvärr utan att lyckas speciellt bra. Skulle tro att enda sättet att få till något realistiskt, är om någon "tillverkar" ett sådant spår, med "inbyggda" drivor på sidorna isåfall. Har sökt med ljus & lykta efter något sådant, utan lycka hittills. EDIT: Såg att Bear hann svara före, men att han har samman tankebanor ang drivorna. |
Det enklaste kanske är att göra lösa plogdrivor som också kan användas för vägar. Det är ett jättebra övningsobject nu när blenderguiden kommer ut vilken dag som helst. Egentligen borde man göra dem som splines men det är ju mest en klurande och config fråga.
|
Det går nog att lösa..
Har en hög med spår liggandes på datorn.. Jag måste bara hitta texturer.. Det gäller det mesta jag gjort, jag saknar texutrer.. Ska kolla igenom bears tips :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:58. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009