Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Allmänt om tågsimulatorer (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Vilken simulator skall jag ha? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28040)

Asanisse 2010-10-27 15:17

Vilken simulator skall jag ha?

Hej!

Jag vet inte vilken simulator jag skall jobba med.
Har flera att välja mellan. Mitt stora intresse är att framförallt bygga och i andra hand köra. Helst skulle jag vilja ha något program som liknar ett vanligt modellbygge typ Märklin. I början av 90-talet fanns ett superenkelt program för Mac som hette "A-Train", hela programet låg på en diskett. Givetvis var det 2D. Men man kunde bl.a. bygga otroliga anläggningar samt göra tågprogrameringar för varje tågsett.
"Train Simulator"fungerar bra på datorn men jag fattar noll när det gäller att bygga nya linjer. Finns det någon manual till detta (bygga linjer) helst på svenska, min engelska är inte så vidare bra.
"Rail simulator" påminner ju mycket om Train men verkar simplare på något vis?
Har även "EEP virtual railroad", det är en program jag gillar. Men nackdelen där är att jag fattar inte hur man sköter växlar o ev automatiserar dem. Det finns säkert något jag missat. Finns det någon som vet något om detta?
"Train Empire" är för mig en gåta. Fattar ingenting, är jag dum i huvudet eller? Har ingen manual, men jag har origianalskiva med kartong, minns inte om det var någon med från början. Jag kan inte ens hitta något hjälp avsnitt i programmet.
Till sist har jag ett 2D hemmabygge som heter "TÅGSPÅR", ett program som verkar vara uppbyggt av buggar.

Totte 2010-10-27 15:22

Hej!
Simulator på svenska finns bara hos Microsoft Train Simulator. Finns att ladda hem path på svenska till MSTS. http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=2900

Asanisse 2010-10-27 15:51

Det fungerade ju kanon! Men tyvärr bara för körningen inte bygget.

Totte 2010-10-27 17:41

Citat:

Ursprungligen postat av Asanisse (Inlägg 221134)
Det fungerade ju kanon! Men tyvärr bara för körningen inte bygget.

Hej!
Du kan även bygga landskap med spår och vägar mm. Kolla BanByggarna.
http://www.banbyggarna.se/guider/guider.htm
Kollade du min ruttbygge? Klicka länken i min signatur.

Pierre 2010-10-27 19:31

Jag tycker du ska prova Railworks (RW). Finns att få tag i billigt och uppgraderas gratis till RW2 genom Steam. Snygg grafik och lätt att bygga rutter. Dessvärre finns inte så mycket svenskt än till den, men det är en del på gång...

Totte 2010-10-27 20:29

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre (Inlägg 221159)
Jag tycker du ska prova Railworks (RW). Finns att få tag i billigt och uppgraderas gratis till RW2 genom Steam. Snygg grafik och lätt att bygga rutter. Dessvärre finns inte så mycket svenskt än till den, men det är en del på gång...

Hej!
Javisst kan Asanisse ta RW, men han skrev ju att hans engelska är inte så bra.

leoj 2010-10-27 22:35

Skulle tro att både RW eller Trainz är lättare att bygga i än MSTS, ska påpeka att jag aldrig byggt själv i MSTS, bara sett på när en kompis byggde. RW inte alls, men sett lite filmer där. Så min uppfattning inte perfekt.
RW/Trainz känns lite mer som att man förstår själv lätt vad man gör för fel, så lär man sig snabbt.
Så engelska blir inte som ett krav, för man behöver inte läsa så mycket långa texter. Det mesta är ord bara ord "Add", "Create", "Remove"

Asanisse 2010-10-28 10:51

Tackar för svaren!
"Banbyggarna" verkar intressant, synd att det inte går att ladda hem översättningen av byggandet. Alltid lättare att ha ett papper bredvid sig när man "pysslar".
RW låter intressant, skall kolla närmare på det.

mr_magnell 2010-10-29 12:41

Citat:

Ursprungligen postat av Asanisse (Inlägg 221129)
Hej!

Jag vet inte vilken simulator jag skall jobba med.
Har flera att välja mellan. Mitt stora intresse är att framförallt bygga och i andra hand köra. Helst skulle jag vilja ha något program som liknar ett vanligt modellbygge typ Märklin. I början av 90-talet fanns ett superenkelt program för Mac som hette "A-Train", hela programet låg på en diskett. Givetvis var det 2D. Men man kunde bl.a. bygga otroliga anläggningar samt göra tågprogrameringar för varje tågsett.
......

A-Train finns i 3D till PC'n idag och heter A-Train 8

Asanisse 2010-10-31 11:16

Citat:

Ursprungligen postat av mr_magnell (Inlägg 221296)
A-Train finns i 3D till PC'n idag och heter A-Train 8

Har tankat hem en demoversion (enda skillnaden mot full version är att det inte går att spara). Det som glädjer mig är att spårläggningen är suverän, hur lätt som helst! Något som de "riktiga" simulatorspelen borde ta efter.

Bombardier Train 2010-10-31 11:37

Citat:

Ursprungligen postat av Asanisse (Inlägg 221484)
Har tankat hem en demoversion (enda skillnaden mot full version är att det inte går att spara). Det som glädjer mig är att spårläggningen är suverän, hur lätt som helst! Något som de "riktiga" simulatorspelen borde ta efter.

RW är relativt lätt att lägga spår i, och samma sak med Trainz. Och har man övat tillräckligt länge är det även lätt i MSTS. Där läggs spåren ut som om man byggde Märklin ex. :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:08.