Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   En busskur (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27018)

Berke 2010-06-29 11:43

En busskur

Har modellerat lite och knåpat ihop en busskur.
Tanken är väll att det skall likna de busskurer vi har i Stockholm.
Konstaterade dock att alla detaljer inte syns i trainz, därav tanken att göra om framförallt stolparna för att minska filen. Allternativt ändra texturen på stolparna så att deras rätta form syns i trainz.

Bombardier Train 2010-06-29 12:37

Ser bra ut! Fast det finns redan såna på någon av svenska tåg-skivorna, de gröna.

Får jag fråga hur du fick till taket, det har jag svårt med. (Har provat själv) Antar att du använder Gmax? :)

Berke 2010-06-29 12:51

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 213538)
Ser bra ut! Fast det finns redan såna på någon av svenska tåg-skivorna, de gröna.

Får jag fråga hur du fick till taket, det har jag svårt med. (Har provat själv) Antar att du använder Gmax? :)

Ok, men då blir det kanske ytterliggare en att välja på + att jag har en längre version på g.
För det första så bygger jag mina modeller i sketchup och konverterar dessa till 3ds. så att jag kan öppna dem i gmax. Tycker sketchup har smartare och enklare verktyg än gmax. Taket är simpelt extruderat i flera omgångar från den form jag utgick ifrån.

Berke 2010-06-29 14:48

Här kommer en längre version som jag hade tänkt använda till spårvagnsplattformarna i min rutt.

Bengan 2010-06-29 21:19

Ser bra ut.:applad:
Gör inget, att det finns ett par redan, utav dom två.
Alltid bra med lite variationer.

Berke 2010-07-02 15:45

Arbetar just nu med att göra nightmode på modellerna. Skulle vilja ha ett sken på marken ungefär som en gatulampa, men har inte listat ut hur man gör det ännu. Har även några olika varianter på gång som jag visar. Om det är någon särskild variant ni skulle vilja se så kan jag nog fixa det med :)

Rc611 2010-07-03 20:43

Super snygga!:tumme_upp:
Kommer du att lägga ut kurerna på Downloads så att man kan ladda ner?
Längtar isåfall.:drool:

________
MVH Rc611

Berke 2010-07-06 23:25

Citat:

Ursprungligen postat av Rc611 (Inlägg 213790)
Super snygga!:tumme_upp:
Kommer du att lägga ut kurerna på Downloads så att man kan ladda ner?
Längtar isåfall.:drool:

________
MVH Rc611

Kommer nog gå att ladda ner så småningom, då jag känner mig färdig med dem.

Är det någon som vet om man kan få med nightmode på andra föremål som man har attachat i sin modell? Tänker mig att jag skulle kunna sätta dit Dinorius_Redundicus "Light strip 5x10m", så att man inte skall behöva göra det för varje kur manuellt. Lyckas som sagt att fästa andra modeller men nightmode-effekten på dessa följer inte med av någon anledning.

I configen har jag skrivit följande om attachment-objektet:

lightstrip {
kind "attachment"
att "a.lightstrip"
default-mesh <kuid:345915:1179>
}

Är det något som saknas för att nightmode skall fungera?

Bombardier Train 2010-07-17 11:20

Hej igen!
Jag har också problem med Nightmode, skulle vilja ha det på mina modeller. Vad är förutsättningarna för att ha det? Utöver nattexturer. En guide skulle underlätta. :)

korvtiger 2010-07-17 18:32

För att nightmode ska fungera måste meshen heta "default-night" i mesh-tablen. Sedan måste man ha med taggen:
nightmode "home"
Där home kan bytas ut beroende på om man vill att ljuset ska vara tänt ett tag på kvällen för att sedan släckas vid runt 11-tiden, tänt hela natten eller dygnet runt.
Testa dessa två och om det inte fungerar, lägg till detta i mesh-containern för default-night:
night-mesh-base "default"

Vet ej om det fungerar att ha nightlightet i ett annat content, men om detta inte fungerar så fungerar det inte, utan meshen måste ligga tillsammans med configen.

Berke 2010-08-18 00:46

Har nu testat lite olika metoder för att försöka göra filstorleken och antalet polygoner så liten som möjligt för att trainz skall fungera smidigare.
Har en stome som en egen asset som sedan är länkad via configen till de olika filerna för de olika reklamversionerna. Är ännu inte riktigt nöjd med stomens textur (enfärgad) då konturerna och skuggorna syns olika bra i vissa vinklar och vid olika tidpunkter på spelets dygn. Kan ju ha med inställningarna för ambient och sun att göra i rutten, kanske skall prova någon fototextur, bumb eller reflective för att få det att se bättre ut.

Här är bilder på de olika reklamversionerna jag har:
Kommer nog släppas inom en snar framtid :grin:

Bengan 2010-08-18 06:46

Citat:

Ursprungligen postat av Berke (Inlägg 216105)
Har nu testat lite olika metoder för att försöka göra filstorleken och antalet polygoner så liten som möjligt för att trainz skall fungera smidigare.
Har en stome som en egen asset som sedan är länkad via configen till de olika filerna för de olika reklamversionerna. Är ännu inte riktigt nöjd med stomens textur (enfärgad) då konturerna och skuggorna syns olika bra i vissa vinklar och vid olika tidpunkter på spelets dygn. Kan ju ha med inställningarna för ambient och sun att göra i rutten, kanske skall prova någon fototextur, bumb eller reflective för att få det att se bättre ut.

Här är bilder på de olika reklamversionerna jag har:
Kommer nog släppas inom en snar framtid :grin:

Snyggt Berke.

Det tar sig.

Berke 2010-08-19 23:00

Här kommer några till olika versioner :)

/Berke

Rasmus96 2010-09-15 14:31

Kommer man kuna ladda ner dässa fina busskurer och vart fins dom i så fall:tumme_upp::tumme_upp::applad:

X2an 2010-09-15 15:05

Mm... läckra! Dessa kan man få nytta av också.. det är ju kul med lite fräscha saker ;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:43.