Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Semaforen (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=26259)

Nils Blid 2010-04-08 23:32

Semaforen

1 bifogad(e) fil(er)
Jag har testat en envingade semaforen i så där 15 timmar - minst. Resultatet är nedslående. Av tre mötesstationer fungerar semaforen endast i en. Den fungerande fick jag igång genom att koppla till ett stickspår/godsspår. Mastersignalen fungerar men semaforen står ständigt i stoppläge i de två misslyckade mötesstationerna.
De fungerande semaforerna (se bilden) har beteckningen (Sem 1) och (Sem 2).
De här semaforerna ger klartecken för mötesspåret som har en växel till godsspåret. Lägger jag om växeln till huvudspåret ges stopptecken. Om jag dessutom placerar ett lok på ett av spåren - betydelselöst vilket - ställer sig semaforen i stoppläge. Detta betyder, så vitt jag förstår, att stationen inte kan användas till möte.
Hur jag skall få igång de fyra andra semaforerna begriper jag inte. Jag har prövat allt jag kan komma på.
Nils Blid

korvtiger 2010-04-09 07:49

Den yttre banan är inget mysterium, där har du en semafor åt varje håll på en cirkelformad bana. Semaforen kollar om linjen är fri, men det är den inte eftersom det står ett lok ivägen framför nästa huvudsignal (som är samma semafor som visar stopp).

Den inre banan är heller inga konstigheter, enda skillnaden är att du har två semaforer och då får det ena paret, vid den vänstra stationen, visar gult(semaforen visar kör) eftersom nästa signal visar rött för att sträckan framför det är blockerat av tåget.

Allt detta går ganska enkelt att lösa med signalmarkers, genom att sätta ut sådana på alla spår i bägge riktningar på alla mötesspår.

Sedan så tror jag att det underlättar att inte köra modelltågsvarianten, utan att ha en bana som går från punkt A till B och inte runt, runt, runt i en cirkel. :rolleyes:

Om du väntar på signalpaketet med alla andra signaler och spårspärrar mm så kommer en guide över hur man ska sätta upp signaler och varför.
Det viktigaste att kunna tror jag är signalprincipen, rött, gult, grönt. Det innebär att när någonting är blockerat så visar signalen rött (huvudsignal med ett tåg framför, en buffert i slutet av ett spår), nästa signal som ser en signal som visar rött, visar gult. (kör försiktigt), och en signal som ser en gul signal visar grönt. Så är det alltid så länge man inte gör speciella inställningar vilket man kommer att kunna göra med Svenolovs script.

Nils Blid 2010-04-09 11:32

Bra och tack.Cirkelbanan är bara för semafortest. Tar paus över helgen och kör sedan vidare.
Skall jag skriva ner erfarenheterna i form av en slags envingadsemaformanual?

Nils Blid

korvtiger 2010-04-09 15:49

Naej, det behöver du inte, jag kommer att ta upp allt man behöver veta i guiden. :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:08.