![]() |
Om man själv, skulle bygga någonting.
Vilket 3D-program rekommenderas, om man själv skulle bygga något enkelt i framtiden. Så att det passar till MSTS, Kuju och TS2009.
Har själv bara använt G-max, men vad jag har förstått. Så funkar det inte så bra, om man vill ha grejorna till andra simulatorer än Trainz. EDIT: Tänkte på något grattisprogram i första hand, om det finns. |
Blender är gratis och har så vitt jag kommer ihåg både exporters till MSTS och Trainz. Jag har ett svagt minne att även Railsimualtor lirar ihop med Blender. Jag kan iofs ha fel. Det har hänt förr - jag minns en gång 1967...
|
Blender är bra, har bra export-möjligheter, men det är svårt att lära sig. (tycker jag)
Ett annat rätt okänt program i de här kretsarna är nog "mod tool"-versionen av Softimage XSi. Det är inte lika svårlärt som blender och har rätt stora exportförmågor, men det är ändå ett stort steg om man är van interface-en och arbetsflödet i gmax/max. länk till programmet http://www.softimage.com/products/modtool/getmod.aspx |
Tackar.
Ska kolla på dom båda, sen är bara den stora frågan. Om det går in i min lilla skalle, jag som är så förbaskat dålig i engelskan. Tur att man kan få det, något sånär översatt via Google numera. Ska bara ladda hem TS2009 först. 1½ GB, bara 1 kvar á 62%. |
Hej!
Jag laddade hem Mod Tool igår. Den är stort program (omkring 700Mb). Väldig avancerad program! Jag får nog lära mig fast det är på engelska vilket jag är dålig på. |
Citat:
I stort sett som gmax var av 3dsmax4 på sin tid fast med bättre exportförmågor om jag inte missminner mig. |
Ser att även en Admin är inne i denna tråd.
Men borde den inte ligga ute i vanliga delen av forumet och inte inne i "Community-ware - Projektforum"? Mvh Anders |
Nog sant... *flyttar*
|
|
Citat:
|
För den som är intresserad av Blender så finns en liten lokbyggarbeskrivning på följande sida:
http://www.44090digitalmodels.co.uk/...lender_tut.pdf Dock är den, som de mesta på internet, skriven på engelska. mvh .... Mats |
Citat:
|
Om man nu är bekant med Gmax verkar det ju vara bättre att fortsätta med Gmax?
Konvertera till .3ds går, även om det är lite bökigt... |
Annars kan man exportera via en .obj-fil till blender från gmax och därifrån till .im eller vad MSTS(2) och KRS nu använder för filsorter.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:46. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009