![]() |
Lockar med en till från Mallorca
|
Charmigt!
Tyvärr är kompositionen lite galen. Att sätta huvudmotivet i mitten fungerar i vissa fall, men oftast blir det tokigt. Här skulle du lagt fönstret längre till höger, så att fönstrets vänstra del hamnar en tredjedel in i bilden från höger räknat. Jag tror faktiskt att det räcker att du beskär bilden som jag sagt. Testa det! :) |
Citat:
|
Var på ön? Herrgården La Granja?
/Fredrik - 23 gånger på Mallis ;) |
Jag tycker bilden blev kanon.
Centrumkompet gör ingenting i det här fallet, i mina ögon, snarare tvärtom. Snyggt ljus med sluggorna och det, en fängslande miljö på bilden, så att säga!;) //Robert. |
Citat:
Men det är vad jag tycker. |
Trevlig bild, fast jag är inne på Simons linje. Centreringen i detta fall funkar inte. Att regler är till för att brytas är sant, men inte i detta fall. :):p
|
Citat:
Personligen så gillar jag bilden, men lämnar ingen kritik just på grund av att jag gillar den som den är.=) |
Citat:
För att fotografen i framtiden veta vad som gör att folk tycker om en bild är det det bra att veta vilka delar i bilden som bidrar till att du gillar bilden. Vad som gör att du tycker att bilden funkar, skulle man kunna säga. Så att säga att man inte gillar en bild utan motivering, låter precis lika dumt som att säga att man gillar en bild, utan motivering. :) P.S. Regler har "uppståt" av den enkla anledningen att fotografer vill veta vad som gör att folk gillar, eller inte gillar en bild. Det är inga "du-får-inte..."-regler. D.S. |
Jag tycker bilden är helt okej.
Mindre bra (gillar inte/funkar inte): Jag upplever att bilden är för mörk. Det gör att jag har svårt att ta till mig hela bilden. Skuggan i överkant tar för stor plats i bilden känns det som. Jag tycker att strukturen i väggen ser intressant ut, du skulle kunna ha valt en annan vinkel för att lyfta fram strukturen i väggen. Över lag så innehåller bilden väldigt många detaljer. Strukturen i väggen, den svarta knoppen till höger vid den vita ramen, gallret i fönstret. Ett misstag jag ofta gör är att försöka få med så mycket som möjligt i bilden. Det gör ofta att det varken blir "hackat eller malet". Jag skulle försökt välja ut en del i motivet som jag ville lyfta fram. Fönstret t.ex. och valt en vinkel och komosition som lyfte fram detta extra mycket, och gjorde att de andra detaljerna inte blev så tydliga. Bra (gillar/funkar): Jag blir nyfiken på vad som finns innanför fönstret. "Är det ett fängelse? Undra om det har suttit fångar där och tittat ut? Humm... det är ett trägaller, då är det nog inget fängelse. Vad kan det vara då??" Den röda färgen är väldigt härlig. Sturkturen i väggen gillar jag som sagt, den kommer fram hyfsat bra här. Gillar att det är lite skuggspel i bilden, det ger lite mystik och sammanhang till bilden. Bra jobbat! |
Ojdå, här har det hänt grejor ;)
Simon & Schulz: Okej, ska tänka på det :) Ska se om jag fixar en liten "omskärning" av bilden senare Olaf, Robert & Kristian Kul, trevligt att bilden uppskattas :) Fredrik: Bilden är tagen på min farbrors herrgård på Mallis. Exakt var vet jag inte, återkommer med det! Alexander: Okej, bra med både bra och dålig kritik, ska tänka på allt detta! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:17. |