Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Snart kommer smalspår! (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=20452)

patsun 2008-09-05 08:27

Snart kommer smalspår!

4 bifogad(e) fil(er)
Husviks Enskilda Järnväg

Hej!

Jag har under en tid byggt en drygt 2,5 km lång bana med det smalaste spåret i XTracks (UKN). Den är byggd med DEM-data någonstans från nordvästra Mälardalen och högsta hastigheten är 20 km/h.
Banan är byggd som privatbana genom ett sommarstugeområde i skogen. Förutom skog ringlar sig sträckan även utmed små sjöar och ängar.

Rutten kommer komplett med tidtabell och historia här framöver (framöver innebär allt från en månad till flera månader. Bara så att ni vet vad som är påväg). :)

Till alla bildexperter: Speglingen blev knappt sådär. Träden står alldeles för lutande och så ser man spåren i vattnet! Men det var ju trots allt bara för att det skulle se lite snyggare ut... :o

andelind 2008-09-05 20:16

Den ser trevlig ut.

bönan 2008-09-06 10:14

Snyggt! Men hur har du fått till spegelbilderna av träden i vattnet? Och så tycker jag för min del att STH 20 km/h låter överdrivet lite.

Pierre 2008-09-06 14:05

Ser jättebra ut, kul med en smalspårsbana!
Den ser man fram emot...

EDIT: Vad blir det för spårvidd?

patsun 2008-09-07 15:19

Bönan:
Jag har satt STH till max 20 pga. den kurviga sträckningen. Annars flyger tåget ut i sjön! En annan UKN-bana jag skapat har 40 km/h som STH men den är både längre (13 km) och mindre kurvig. Men jag lovar, eftersom spåret är så smalt känns det snabbare än vad det är! :)
Spegeleffekten har jag skapat i Photoshop. Dessvärre blev jag blev inte särskilt nöjd med den... Men tack för berömmet!

Pierre:
Spårvidden är den smalaste i XTracks, 750 mm. Men jag ser de mera som 600 mm.

Pierre 2008-09-25 13:34

Hur går det?

patsun 2008-09-26 08:27

Det går bra! Rutten är väl i princip färdig bortsett från lite träd och annan utsmyckning som ska dit. Jag prioriterar, förutom själva rutten, även att göra en bra och exakt PDF-tidtabell och att hitta bra lok och vagnar som passar till en svensk, privatägd skogsbana.

Det rullande materialet kommer man förmodligen att få ladda ned själv, men i readmen lägger jag in länkar till tågen så att detta blir så enkelt som möjligt. :)

Precis som med Malmköpingsrutten, som jag såklart också knåpar vidare på då och då, vet jag inte exakt när denna smalspårsrutt släpps. Men den kommer framöver!

Jonatan 2008-10-01 17:39

600mm? Har du prövat denhär damen på banan? http://www.jonatan.maxxflow.com/trai...?id=1159482000 ;)

Pierre 2008-10-01 19:41

En krympt Charlotte skulle passat finfint!

Jonatan 2008-10-01 22:11

Kanske kommer något mindre senare.

patsun 2008-10-02 08:18

Oj, vilket tjusigt lok! Riktigt snyggt! :)
Problemet är bara att loket nog inte skulle klara av banans snäva kurvor pga. dess längd. Men jag ska testa! Har fler smalbanor jag byggt där det kan passa bra.

Jonatan 2008-10-02 18:09

Citat:

Ursprungligen postat av patsun
Problemet är bara att loket nog inte skulle klara av banans snäva kurvor pga. dess längd.

Det är utrustat med axelartikulering enligt Dr. Luttermöllers system, så det ska nog gå bra.

patsun 2008-10-06 10:31

Citat:

Ursprungligen postat av Jonatan
Det är utrustat med axelartikulering enligt Dr. Luttermöllers system, så det ska nog gå bra.

Nu har jag testat loket och det fungerar fin-fint! Trevligt att köra också då hjulen inte hamnar utanför rälsen. ;)

Jonatan 2008-10-06 10:53

Det är bra. Förhoppningsvis kommer fina vagnar snart också..

patsun 2009-01-27 13:44

Finns intresse?

Hej!

En liten undran. Finns det något intresse för denna smalspårsrutt? I så fall kan jag släppa rutten inom den närmaste månaden. :)

Den är inte lång och hastigheten är inte hög - sth 20 km/h. Men det är tänkt att vara som en privatägd 600mm-museibana. Rutten är dock detaljerad.
Jag kan visa bilder om så önskas.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:39.