Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Grafikkortsproblem (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=12890)

knebert 2006-07-27 00:11

Grafikkortsproblem

Hej!

Har ett grafikkort, Geforce FX 5500 256 mb, som jag har problem med:confused:

Så här ligger det till: Har laddat hem de senaste drivrutinerna till detta kort och kör med senaste DirectX (9.0) men efter en stund när jag startat datorn och skall tex jobba med RE så startar datorn om. Den vill inte ens öppna RE utan det blir bara en svart ruta.
Kan tilläggas att jag kör med AGP4 eftersom datorn inte kan gå till AGP8.

AMD 750 Mhz 640 mb minne, överklockad till 780 mhz.

Jag vet inte om det fungerar med andra program heller eftersom det enda program/spel som jag har med grafik är just MSTS.

Kan tillägga att när jag dxdiag så är directdraw avstängd (pga problem) och när jag skall köra Direct3d test så stannar datorn och startar om.

Kan det vara så att kortet är kasst eller kan det vara något annat?

MVH Kenneth

Pierre 2006-07-27 06:00

Låter mysko alltihopa...

Du skulle provat med ett annat kort (om du kan?). Jag tycker det låter som nått fel på kortet!? Stoppa i nått annat spel också och prova. Märkte det, när jag hade Geforce, att senaste drivrutinen var inte alltid den som funka bäst med kortet (man får prova sig fram!).

Det går inte att arbeta i RE säger du, går det att köra då? Har du skärmen på minst 1024x768?

Din överklockning låter onödig. 30 mhz kan varken göra till eller ifrån... Däremot så kan den göra datorn ostabil. Jag hade en celeron 433 förut, överklockad till 541 med extra fläktar. Gick jättefint med ett par program, men så fort jag stoppa in lite mer, så börja den dumma sig och jag fick ställa ner den. Till slut körde jag oklockat!

EDIT: Om du bytt kort nyligen???? Fick du bort dom gamla drivarna? Dom kan ligga och ställa till besvär i bakgrunden.

knebert 2006-07-27 09:33

Hej!

Ja de gamla drivarna är borta och jag har testat med att köra i MSTS ochså.

Nja, jag tror inte att det beror på den lilla överklockningen. Den har gått så i ett par år nu och jag har aldrig haft några problem med detta. Jag har bara ställt ner den ett steg sedan jag bytte grfikkort tidigare. ATI-kortet klarade inte den överklockningen som Geforce tydligen klarar.

Allting är som det skall vara, skärmen inställd, directX funkar och, ja, något annat kommer jag inte på.

Har dessutom tankat hem ett ton med drivisar.

MVH Kenneth

PS Till det gamla Geforce-kortet tog det en del tid innan jag hittade rätt drivisar till det. DS

Edit: Har tom installerat om datorn...(Detta på grund av annat problem...)

melin1971(avregistrerad) 2006-07-27 11:35

finns en annan problem som jag märkte när vi köpte nytt kort till min sons datorn. har du kollat så du har tillräckligt med ström till kortet. vi fick nämligen köpa nytt agretat till hans datorn. de nya korten drar rätt bra med kräm. för det låter nämligen som samma problem.

Olaf Lindström 2006-07-27 11:41

Du har inte någon möjlighet att kolla temperatur på de olika områdena i datorn? Verkar kunna vara så att det blir överhettning när du startar vissa saker som kräver att grafikkortet används, eller så är det som Melin säger för lite ström från nätagget i förhållande till delarna i burken.

knebert 2006-07-27 23:24

Hej!

He he det har jag inte tänkt på att det kan vara för lite ström i burken....

Ok, det slog mej nu. Jag kunde tex köra Microsofts inbyggda pinball och då funkade det. Och där är ju rörelse i det spelet.

Jag har ett 3oo w i burken, kan det vara detta tro?

Temperaturerna ligger inom de område som är acceptabelt, det är kollat. Annars hade man väl suttit här med en bränd processor för länge sedan...

MVH Kenneth

Mazz 2006-07-27 23:30

Om nätaggregatet är gammalt så kan det börja sucka... I synnerhet om du senare plockat i ditt lite nyare graffe, som då drar lite mer än vad som va i original...

Senaste året har 3 nätagg lämnat in för mig, ett av dom suckade på liknande sätt, spänningarna fanns, men "orken" va inte längre som den varit... Det va en äldre burk, men med 2 nya diskar i...

Har du möjlighet at testa med att annat aggregat vore det nog en god ide...

knebert 2006-07-28 00:17

Hej!

Jo jag har ett annat agg som ligger här och "skräpar"....Det är ett helt nytt 300 watts, så det kan vara en idé...

Bättre att testa det först än att rusa iväg och köpa ett nytt innan man vet vilket...

MVH Kenneth

melin1971(avregistrerad) 2006-07-28 00:19

300 borde räcka. på min sons grafikkort var det minimum. men det är lite nyare endå, 6600 GT kortet. så 300 borde räcka till ditt. men så kan de vara så att det kanske är gammalt. sen beror det på lite vad mer du har för saker inkopplat. kanske skulle räcka men du har halva rummet inkopplat på datorn =)

Mazz 2006-07-28 00:27

300 räcker ju garanterat för den rigg som du beskrivigt, om du inte har tok-mycke andra grejjer som du inte här beskrivigt förståss... Men, på ett gammalt aggregat är det inte vad som står stämplat på boxen som nödvändigtvis motsvarar vad den i praktiken kan ge ut... :)

knebert 2006-07-28 13:07

Hej!

Jo det är sant det är ett gammalt aggregat. Det är det som satt i datorn när jag köpte den för 5 år sedan:)
Men jag har aldrig tänkt på att byta ut det eftersom det har hållt hela tiden och då är det en ganska onödig utgift tycker jag.

Sen kan jag tala om att det sitter 2 diskar i burken, 2 st 8o gb och en dvd och en dvd-brännare.

Kanske man då skulle plocka bort en dvd för att få mer kräm över, men jag tror inte att man får mer då eftersom den bara tar ström när den arbetar och det är sällan.

MVH Kenneth

Mazz 2006-07-28 13:26

Citat:

Ursprungligen postat av knebert
Hej!

Jo det är sant det är ett gammalt aggregat. Det är det som satt i datorn när jag köpte den för 5 år sedan:)
Men jag har aldrig tänkt på att byta ut det eftersom det har hållt hela tiden och då är det en ganska onödig utgift tycker jag.

Sen kan jag tala om att det sitter 2 diskar i burken, 2 st 8o gb och en dvd och en dvd-brännare.

Kanske man då skulle plocka bort en dvd för att få mer kräm över, men jag tror inte att man får mer då eftersom den bara tar ström när den arbetar och det är sällan.

MVH Kenneth

Nej, en dvd gör varken till eller från, låt den lugnt sitta kvar...

Som sagt, ditt aggregat kanske inte alls längre levererar det som din rigg behöver... 300W i sig räcker gott o väl... Så, testa gärna med ett annat aggregat innan du handlar nått...

Lycka till! :)

knebert 2006-07-29 00:08

Hej!

Jag hittade en lösning på problemet, men då kommer en annan fråga in.

Jag rotade lite i Biosinställningarna och ändrade AGP till 2x och då fungerade alltihopa!!! Inställningen från början på AGP var 4x, det var det andra kortet som gick på den inställningen.

Då är min fråga följande: Förlorar jag nu i prestanda på grafiken om jag kör FX 5500 på 2x än om jag kör mitt ATI-kort på 4x?

ATI-kortet är Radeon 9250 128 mb. FX 5500 har 256 mb i minne.

Själv skulle jag tro att FX-kortet är det bättre ös i än i ATI-kortet....Kanske jag har fel???

MVH Kenneth

PS Kan tillägga att jag har bytt agg och dessutom pillat dit en liten gammal processorfläkt på kylflänsarna, allt för att få ner värmen. DS

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:55.