Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Här ska ni få se ett väldigt kul gäng... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=11744)

Jonmpa 2006-04-11 15:18

Här ska ni få se ett väldigt kul gäng...

DANSBANDET DRIFTERS från Lidköping, Västergötland.
Erica, Mälarsalen
http://img92.imageshack.us/img92/237...0medium2dn.jpg

Ronny, Mälarsalen
http://img140.imageshack.us/img140/5...6medium5pi.jpg

Stellan, Yesterday, Brottby
http://img91.imageshack.us/img91/539...5medium3wu.jpg

Kent, Mälarsalen
http://img92.imageshack.us/img92/879...8medium3ru.jpg

Mattias, Yesterday, Brottby
http://img91.imageshack.us/img91/727...0medium6wf.jpg

Min tanke var att det kan vara kul att se det jag gillar bäst att fota i nuläget iallafall

SubTrain 2006-04-11 20:36

Publiceringstillstånd?

Bara en stilla undran;

Har du inhämtat tillstånd från samtliga bandmedlemmar att få publicera deras bilder på detta sättet?

Jag har för mig att sådant krävs i dagens IT-Sverige...

Jonmpa 2006-04-11 21:59

Jag känner dom mycket väl och har dessa bilder på min hemsida!

Dessutom är det jag själv som har tagit dom, så det tror jag nog att jag har, detta är väl inte värre än att jag lägger upp dessa bilder på min hemsida vad jag vet.

Och plus att jag har sagt att jag lägger upp bilderna jag tagit på dom på min hemsida, men är det så att detta inte är exakt samma sak, så ber jag någon moderator att radera bilderna från E-buzz.net/forum/off topic
Men jag tror inte att det är nån skillnad och inte att dom skulle ha nåt emot detta, dom är mycket trevliga och sociala på alla de sätt som tänkas kan. Mvh Johnny Nilsson

Bengt74 2006-04-12 01:39

Så fort du lägger upp en bild på internet där en person kan identifieras utan att den personen har gett sitt tillstånd så bryter du mot PUL (Personuppgiftslagen) "www.pul.nu" och riskerar då en polisanmälan från respektive drabbad person, det kan i värsta fall bli ganska dyrt för "okunskap".

Bara som info.

MVH
Bengt L.

leoj 2006-04-12 08:04

Citat:

Ursprungligen postat av Jonmpa
Dessutom är det jag själv som har tagit dom, så det tror jag nog att jag har, detta är väl inte värre än att jag lägger upp dessa bilder på min hemsida vad jag vet.

Du har en aningen fel, elelr hur man ser det, man har rätt att fotografera, men för att ladda upp bider som man kan idientifiera personer på så måste man se till så att man ahr deras tillstånd
Citat:

Och plus att jag har sagt att jag lägger upp bilderna jag tagit på dom på min hemsida, men är det så att detta inte är exakt samma sak, så ber jag någon moderator att radera bilderna från E-buzz.net/forum/off topic

Då du verkar fått tillstånd att publicera bilderna på en hemsida så tror jag det itne ska vara något problem att lägga upp den på en annan. Dels för att säkligen båda sidorna är "okända", dvs kanske inte många som är inne. Annars så vet ajg inte..

Får kolla lite i lagen och återkomma....
edit: tittade, men hittade inte, ngnannan kanske kan hitat:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980204.HTM

Fredrik 2006-04-12 08:53

Som tur är håller PUL på att ses över.

I fortsättningen kommer det vara okej att skriva någons namn och/eller visa en bild då man avsiktligen inte avser att kränka någon genom att publicera bilden, så snart får vi slut på den oerhört klumpigt skrivna lagen.

Jonmpa 2006-04-12 10:46

såg ni inte att jag skrev att...

jag har deras tillstånd att publicera bilder på denna orkester som jag själv har tagit, läser ni inte allt eller vad är det och om det ska va ett sånt förbannat gnäll, trots att jag skrev detta som förklaring så ta bort dom, det rör inte mig i ryggen för ingen tycks ju gilla dom, egensinniga typer som bara ska leka poliser och ordningsmän fick jag nu på halsen, istället för: trevliga bilder eller vilka bra bilder eller fina bilder eller vad trevliga dom verkar vara eller nåt sånt, vad är det för typer som svarat här egentligen, aldrig skulle jag ta på mig att leka polis, herregud om det vore nån som bröt mot denna skitlag så är det väl nåt man kan se genom fingrarna med kom med trevlig kritik eller kritik överhuvudtaget eller var tysta om ni ska leka poliser, för besserwissers är det värsta jag vet, herregud, folk, även jag har brännt skivor, kopierat hyrfilmer m.m. så skulle polisen eller såna ta fast alla oss, då skulle dom aldrig vara lediga, det kan jag säga, och en annan sak att begrunda: "Man ska inte kasta sten när man sitter i ett glashus" Jag slår vad om att alla ni som nu lekt poliser och tycks varit så himla duktiga själva har nån gång, brännt skivor, snattat eller kopierat hyrfilmer och isåfall har ni gjort värre saker, herregud bilder är ju bara bilder. LÄS NU HELA MEDDELANDET SÅ KANSKE NI ÄNTLIGEN LÄR ER ATT LÅTA BLI ATT LEKA ORDNINGSMÄN OCH POLISER, det blir ju dålig stämning här, folk kan ju få för sig att detta är en uppfostringsanstalt, även jag börjar ibland tro det, låt bli att läxa upp oss i stort sett hederliga människor som bara vill vara snälla och dela med oss av våra egna bilder utan rasism, våld eller andra otrevliga inslag.

Mazz 2006-04-12 10:52

Knepigt det där med lagtext, det är snårigare än en djungel... Träffade en jurist nu på morgonen o kollade för skojs skull. Lagtext hamnar ju förr eller senare i rätten, där den används och får en "praxis" mot verkligheten.

I just det här fallet där bilderna är tagna, där det handlar om en publik tillställning och med positiva omdömmen om personerna på bilderna, inte ett spår av kränkning således, så skulle om en anmälan mot förmodan kom mot dessa bilder så skulle det inte leda till en fällning, trots att det inte är direkt jornalistik.

Hade det i texten stått något minsta nedvärderande eller kränkande, så skulle det dock vara en annan sak, juridiskt.

Prioriteringsmässigt hade dessutom ärendet kommit väldigt långt ner i högen. Annat hade det varit om det kan påvisas att den drabbade personen på ett eller annat sätt lidigt skada av att bilden publicerats, sånt får då högre prioritet.

Så, jag tror nog att bilderna kan ligga kvar i lugn o ro. det va ju både positiva och trevliga bilder dessutom! :tumupp: :)

Fredrik 2006-04-12 10:53

Ta inte åt dig av det som sägs.

Du förklarar ju hur det ligger till och allt är i sin ordning!

Som i mitt tidigare inlägg tycker jag delar av PUL är oerhört dåligt skriviet och det ska bli skönt om de skriver om lagen så att den fyller den funktion den är tänkt - Att skydda människor. Nu blir det bara löjligt när man knappt får säga eller visa något.

Så kom igen Jonmpa! Fler bilder! :)

Erik Götborg 2006-04-12 10:55

Citat:

jag har deras tillstånd att publicera bilder på denna orkester som jag själv har tagit, läser ni inte allt eller vad är det och om det ska va ett sånt förbannat gnäll, trots att jag skrev detta som förklaring så ta bort dom, det rör inte mig i ryggen för ingen tycks ju gilla dom, egensinniga typer som bara ska leka poliser och ordningsmän fick jag nu på halsen, istället för: trevliga bilder eller vilka bra bilder eller fina bilder eller vad trevliga dom verkar vara eller nåt sånt, vad är det för typer som svarat här egentligen, aldrig skulle jag ta på mig att leka polis, herregud om det vore nån som bröt mot denna skitlag så är det väl nåt man kan se genom fingrarna med kom med trevlig kritik eller kritik överhuvudtaget eller var tysta om ni ska leka poliser, för besserwissers är det värsta jag vet, herregud, folk, även jag har brännt skivor, kopierat hyrfilmer m.m. så skulle polisen eller såna ta fast alla oss, då skulle dom aldrig vara lediga, det kan jag säga, och en annan sak att begrunda: "Man ska inte kasta sten när man sitter i ett glashus" Jag slår vad om att alla ni som nu lekt poliser och tycks varit så himla duktiga själva har nån gång, brännt skivor, snattat eller kopierat hyrfilmer och isåfall har ni gjort värre saker, herregud bilder är ju bara bilder. LÄS NU HELA MEDDELANDET SÅ KANSKE NI ÄNTLIGEN LÄR ER ATT LÅTA BLI ATT LEKA ORDNINGSMÄN OCH POLISER, det blir ju dålig stämning här, folk kan ju få för sig att detta är en uppfostringsanstalt, även jag börjar ibland tro det, låt bli att läxa upp oss i stort sett hederliga människor som bara vill vara snälla och dela med oss av våra egna bilder utan rasism, våld eller andra otrevliga inslag.

Måste säga att jag tycker det är kul att du visar bilder på det som verkligen intresserad dig. Just dansband är kanske inte något för mig, men musik...där har du nåt som du delar med mig. Så fortsätt med att fota och visa bilder :)

Sparkfot 2006-04-12 10:55

Jonmpa: Vad är detta för ett gäng? De ser ut att ha ganska kul så, mer bilder och information om vad det är för gäng du knäppt på bild.:)

Bengt74 2006-04-12 12:25

Citat:

Jösses va du tar i, jag la bara ut det jag skrev som info, dels for att inte du skall råka illa ut pga "att inte veta att lagen finns" men även för att forumets ansvariga kunde råka illa ut på samma sätt.

Nu är ju allting okej så, fortsätt gärna publicera vad du känner för.

MVH
Bengt L.

SubTrain 2006-04-12 18:50

Kopiös överreaktion

Citat:

Ett par kommentarer;
I ditt första inlägg fanns inte en enda stavelse om att du innehade tillstånd att publicera bilderna.
I ditt andra inlägg angav du att du trodde att de inte hade något emot publiceringen, samt att du redan hade bilder på din egen hemsida. Att du har tagit bilderna själv ger dig inte alla rättigheter.

Din reaktion på våra kommentarer runt omkring visar tyvärr att du inte kan hantera kommentarer på ett moget sätt, vilket jag beklagar.
Mitt första inlägg var grundat på de kunskaper jag hade om ursprunglig utformning av PUL - och endast menat som en stilla undran huruvida du kände till detta.
Att överreagera så på en fråga får mig att bli mycket förbryllad.
Att fara ut med svordomar och att "skrika" i sina inlägg gör inte saken bättre. Därutöver att helt ogrundat anklaga forumsmedlemmar för stöld och piratkopiering är åtalbart, men jag väljer att ha överseende denna gång.
Detta är också mitt sista inlägg i denna debatt - jag avser inte gå i polemik med någon i rubricerat ämne.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:43.