Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Problem igen (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=10423)

magnus_y1 2005-12-04 11:08

Problem igen

Hej!

Dags för en ny problemfråga. Jag får upp medelnadet send/dont send när jag försöker markera ett antal växlar. Växlarna är av typen SR_1tWye_w_m10 samt ett fåtal andar växlar som ligger i förbindelse med dessa.
De fungerar helt normalt i själva simulatorn. Nu ligger växlaran på ett färdigbyggt ställe så jag skulle kunna låta dem ligga kvar men det skulle vara bra att veta om det kan ställa till problem i framtiden. Jag har testat att lägga tillbakak backuper av rutten men det ger bara samma resultat. Om det kan ge problem finns inget annat att göa än att börja om från början....

Magnus

Mazz 2005-12-04 11:26

Kan du posta en bild från problemavsnittet?

2 frågor:

- Har du provat rebuild?
- Vilken är den kortaste spårdelen du har mellan 2 motstående växlar, dvs nodpunkter? (de röda stolparna)

magnus_y1 2005-12-04 11:40

1 bifogad(e) fil(er)
Så här ser det ut klickar jag nu in vänster musknappkommer jag att få send/don´t send....

Rebulid hjälpte inte.
växlaran ligger inte mot varandra utan längsgående

/magnus :-(

Mazz 2005-12-04 12:30

2 bifogad(e) fil(er)
Funderar lite... Jag har nånstans i bakhuvvet att det va nån kombination av växlar efter varandra som MSTS inte gillar... Kollade klite hur jag gjorde på KMJ, som ju är byggd med originalspår och jag har för mig att det inte gick att lägga växlar så att en höger följdes direkt av en vänster, utan man fick antingen göra slalombana, som så många av originalrutterna är, eller så fick man lägga iin en kort rak och därmed missa standard-delningen mellan 2 spår... I första bilden har jag gjort på det senare sättet i Karlsfors.

Detta motsäges dock av hur jag gjorde i södra delen av samma station, se andra bilden... Där sitter minsann 2 vänsterväxler efter varandra... Är alltså lite osäker på om den ena kombinationen är inte ok och den andra är ok. Överfört på ditt problem, kan det eventuellt ha med första alternativet att göra då.

Om vi för en stund utgår att det är ok att lägga växlarna som du gjort. Finns det i bangårdens slut och förlängning några loopar där pathen genom en växel kan hamna så den kommer tillbaka, i samma eller andra grenen? Om ja, får du lösa det så att det inte blir att det kommer tillbaka genom t.ex skyddsväxlar eller annan växellösningen genom loopen.

En annan fundering. Du sa att Y-växlarna, samt några andra växlar har detta fenomen. Omdu kollar på hur problemväxlarna ligger, kan du sa något sammanhang då? Jag tror inte det är växeltypen i sig, utan snarare hur dom ligger i växelgatan som är bekymmret i så fall, annars skulle du inte ha ett fåtal andra växlar med samma fenomen.

Hoppas det ger några infallsvinkalar på lösning, inge jättebra svar egentligen...

magnus_y1 2005-12-04 13:15

2 bifogad(e) fil(er)
Hej igen!

Om man tittar på bild ett inns ett klart system Y-växel efter Y-växel och Y-växel följt av en högerväxel på vänster ben ger krach.

Något mer konfunderad blir jag då när jag upptäcker att i andar delen av bangården uppträer samma fenomen bra på två växlar.

Det verkar inte bättre än att jag får börja om från början... tråkigt men sant fat kanske ändå inte så dumt. Har kommit på att det nog var ganska korkat att börja i den ände av rutten som börjar i en storstad..

Magnus

Mazz 2005-12-04 13:28

Hehe, ja bäst att se positivt på situationen... :) Det ser iallafal ut som om du har ringat in problemet då och då brukar jag iallafall uppleva att det inte är lika tungt... Få saker är mer frustrerande än att inte ha kunnat sätta fingret på vad problemet är...

Jag har noterat att såna här situationer, när man får backa några steg och bygga om dom, ofta blir bättre i andra bygget och eftersom man gjort den en gång, relativt snabbt återbygger den.

En god praxis förefaller vara att planera så man har en kort spårdel mellan 2 växlar, även när det inte är nod mot nod.

Mycket trevlig bangård, förresten! :)

magnus_y1 2005-12-04 15:56

Tack för att du tog dig tid att försöka hjälpa mig.

Jag har nu funderat lite och kommit fram till att jag börjar om från början och ser de gångna månaderna som en lärotid. Jag har lärt mig mycket om Re och en nystart blir bättre än att ha ett fel liggande i rutten. Denna gång tänker jag dock börja från andara sidan och bygga mig mot det som i orginalrutten är Tokyo. Eftersom det är där de medst avancerade spårsystemen lär finnas. B.la bangården som syns på bilderna.

Magnus

Mazz 2005-12-04 16:14

Ok, ja jag tror det kan vara ett klokt beslut... När jag tittar tillbaka på mina första byggen o spårplaner, kändes inte dom riktigt up-to-date med hur man tänker när man blivit lite varm i kläderna... Så, det som du gjort hittills är ju en väldigt god investering, även om du nu beslutar dig för at bygga om från början.

Mycket smart att börja från den lättare sidan, det vinner man på genom at man ser sakerna snabbare bli färdiga, vilket i sig ger inspiritation. Ett jättefel som jag gjorde med LLJ, var att jag byggde lite här o där, beroende på var andan föll på att bygga... Det gav att det va inte nått parti alls av rutten som blev riktigt klart... Så, att bygga som t.ex Totte gör, målmedvetet från ena änden och framåt är nog väldigt klokt o bra.

Totte 2005-12-04 18:29

Lycka till Magnus!

Byggare Bob 2005-12-04 23:38

Sen skall ni ju tänka på att ScaleRail ännu bara är en betaversion...
Kankse det ger lite lösning på problemen???

Mazz 2005-12-04 23:47

Ja, en beta är alltid en beta, det har du rätt i...

Men, dessa bekymmer har förekommit även med original -baserade rutter, så jag tror det mest handlar om msts egna begränsningar.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:19.