Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Signalfrågor (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=10283)

hauguth 2005-11-19 07:46

Signalfrågor
 
1 bifogad(e) fil(er)
Håller just nu på med en mötesstation som ser ut som följande. (Banan har regler för hur det såg ut på 70-80talet). Problemet är att om jag förstått saken rätt så måste jag ha en signal innan utfartsväxeln om denna ligger "fel" för att få "kör" i infartssignalen? I verkligheten behövs ju inte det pga S-tavlan som säger att man inte får passera den när man skall stanna vid stationen (eller är jag ute och cyklar?). Så vad jag skulle vilja är att man på något sätt får S-tavlan att funka som en signal så man slipper få rött i infartsignalen (det blir ju annars sista signalen innan utfartsväxeln).

Nu när jag fick hem mina ST2004/2005 så tyckte jag att den där special-hastighetstavlan som fanns med där man själv kan välja vad den ska visa, tilläggstavlor mm var en bra grej. Men är den kopplad till själva körningen så jag får den köra den hastighet tavlan visar?

En annan grej som hänt sedan jag la in skivorna är att mina blocksignaler fått en rund tavla under själva signalen och det verkar ju vara vettigt. Annars använder jag ju interlocking. Men på mina utfartssignaler utan fjärrblockering vill jag ha en 2lampssignal med fyrkantig tavla men det finns ju inte under interlocking-signaler. Vad ska jag välja om jag vill ha en utfartssignal med två lampor och fyrkantig tavla (För om den är rund så är det väl en mellanblocksignal?)

MVH

Hauguth

Rojje 2005-11-19 11:17

Citat:

Ursprungligen postat av hauguth
Håller just nu på med en mötesstation som ser ut som följande. (Banan har regler för hur det såg ut på 70-80talet). Problemet är att om jag förstått saken rätt så måste jag ha en signal innan utfartsväxeln om denna ligger "fel" för att få "kör" i infartssignalen? I verkligheten behövs ju inte det pga S-tavlan som säger att man inte får passera den när man skall stanna vid stationen (eller är jag ute och cyklar?). Så vad jag skulle vilja är att man på något sätt får S-tavlan att funka som en signal så man slipper få rött i infartsignalen (det blir ju annars sista signalen innan utfartsväxeln).

Nu när jag fick hem mina ST2004/2005 så tyckte jag att den där special-hastighetstavlan som fanns med där man själv kan välja vad den ska visa, tilläggstavlor mm var en bra grej. Men är den kopplad till själva körningen så jag får den köra den hastighet tavlan visar?

En annan grej som hänt sedan jag la in skivorna är att mina blocksignaler fått en rund tavla under själva signalen och det verkar ju vara vettigt. Annars använder jag ju interlocking. Men på mina utfartssignaler utan fjärrblockering vill jag ha en 2lampssignal med fyrkantig tavla men det finns ju inte under interlocking-signaler. Vad ska jag välja om jag vill ha en utfartssignal med två lampor och fyrkantig tavla (För om den är rund så är det väl en mellanblocksignal?)

MVH

Hauguth

Snygg bild. :tumupp: :D

Sista frågan: dom nya signalerna har tyvärr ingen 2-skenssignal med rund märktavla. Som du säger är det rund tavla endast mot en sträcka med linjeblockering. Det finns ett gammalt signalpaket där en 2-skenssignal med fyrkantig märktavla finns med -- >> Äldre versioner. Tomas nya signaler är en sak att längta efter. Om han sedan får till dom så att dom går att konfigurera där man får välja rund eller fyrkantig tavla så är allt löst. ;)

Andra frågan: hastigheten övervakas inte. Du får upp gällande hastighet, men du stoppas inte. Det finns en tunnelbanerutt där det är skriptat så att tåget bromsas ner om max.hastighet överskrids. Hur det är skriptat vet jag icke.

Första frågan: det finns osynliga signaler att ladda ner på DLS som kanske kan lösa ditt problem.

hauguth 2005-11-19 11:50

Tack för svaren. Finns det någon som har lust att lägga ut de osynliga signalerna? Känns som om det är enklast...vet inte vad DLS är? :o

De finns förresten inte med på någon av st-skivorna?

Angående fråga 2 är att jag tyckte det var konstigt att objektet låg under objects och inte på trackside där alla andra hastighetstavlor ligger.

mvh

Rojje 2005-11-19 13:50

DLS= DownLoad Station -->> Download Station

En bra skriptad osynlig "hastighetstavla", som kan användas vid signaler, växlar, hastighetstavlor finns här -->> Invisible Speed-Signal v2 (TRS2004 SP2). Osynlig signal -->> Invisible signal. Emges gjorde en osynlig signal förut, men vet inte om länken fungerar längre -->> Emges osynliga signal.

hauguth 2005-11-19 15:55

Aha....tackar!

Deskgrunt 2005-11-19 16:01

Snygg bild! :tumupp:

Den där osynliga hastighetstavlan kan rekommenderas, har väldigt smart funktion med för att ställa olika hastighet till olika tågs prioritet och växelläge.

Interlocking och blocksignaler... Mest grekiska för mig, jag använder nog blocksignaler på det mesta :o
Är det någon skillnad på skriptfunktionen på dessa eller är det bara utseendet?

hauguth 2005-11-19 17:28

Citat:

Ursprungligen postat av Deskgrunt
Snygg bild! :tumupp:

Den där osynliga hastighetstavlan kan rekommenderas, har väldigt smart funktion med för att ställa olika hastighet till olika tågs prioritet och växelläge.

Interlocking och blocksignaler... Mest grekiska för mig, jag använder nog blocksignaler på det mesta :o
Är det någon skillnad på skriptfunktionen på dessa eller är det bara utseendet?

Jag tror inte att det är någon skillnad på signalerna.. förutom tavelutseendet under.

Rojje 2005-11-19 19:11

Citat:

Ursprungligen postat av hauguth
Jag tror inte att det är någon skillnad på signalerna.. förutom tavelutseendet under.

I Trainz skiljer dom dels på märktavlorna, runda på linjen med linjeblockering och fyrkantiga på stationer. Sedan har interlockingsignalerna möjligheten att visa olika signalbilder beroende på växelläget på växeln bakom signalen, den möjligheten saknar blocksignalerna.

Se lite mer på STW:s sida om signalerna som ingår i TRS2004 -->> Svenska signaler i TRS2004.

Deskgrunt 2005-11-19 23:11

Det var det j.... Här har man hållit på med trainz i ett år och aldrig sett den sidan innan, suck...

Att försignalen även delar block har jag dock märkt av... Kör med kombinerad huvud och försignal samt enbart försignalskylt på all dubbelspår men på äldre enkelspår är väl inte det helt rätt om det nu ens finns blockindelning där.

Tack för länken Rojje! :D


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:13.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009