![]() |
En bussrutt...
1 bifogad(e) fil(er)
...skulle vi haft!
Jag tänker mig den som från slussen och ut mot värmdö ungefär. Spåren lägger man precis under marken (så dom inte syns). Och man gör körbara bussar av dom som finns på www.banbyggarna.com (och ber såklart om tillstånd först!). I denna rutt skulle man kunna lägga in en (eller ett par) lastbilslinjer också, så man får lite godstrafik. Vad tror ni? Nån som har lust att bygga nått liknande? |
1 bifogad(e) fil(er)
Och såhär skulle en linjekarta för busslinjerna kunna se ut...
|
om 2 är färjeterminal och det är vid slusen så är det felvänt vattnet ligger mot djurgården inte bergen om det är vis stadsgården
|
Tillägg angånde denna idé:
Att jag tänker mig värmdö-bussarna beror på att slippa bygga så mycket stad (blir snäva kurvor och mycket objekt då!) och man kommer ut på motorvägen fortare... Xtracks och kanske även New Roads är nog ett måste!? Linjenummren behöver inte vara dom jag tog. Och linjerna behöver inte gå till samma ställen som jag valde (behöver inte ens vara 5 linjer!). På uppställningsplatsen på busstationen, ställer man ut bussar som objekt mellan "spåren", då ser man inte när AI-bussarna ploppar upp och försvinner! Vid slutet av varje linje (t.ex. Jvg. station, Flygplatsen osv) gör man en vändslinga, så man kan köra fram och tillbaks. Vid busstationen finns dock ingen vändslinga, för att inte msts ska krascha... Landningsbanan vid flygplatsen borde ligga så att planen lyfter/landar över motorvägen. Animerade plan för denna uppgift finns i Wupper Express 9 (fråga först!). Gör gärna så att båda linjerna (4 och 5) går förbi landningsbanan! |
Hej dd!
Det är inte slussen det ska vara. Jag skrev ungefär! Men idén är samma som slussen, nämligen att bussarna utgår ifrån nått liknande slussen och går ut till nått liknande värmdö i Stockholm (alltså inga stadsbussar). Men vill man göra slussen och värmdö-bussarna, så gärna för mig. Detta var bara en tidig idé och den går att "vrida" på hur mycket som helst! Tillägg: Slutknixen på Linje 5 borde vara åt andra hållet (vänster), mot flygterminal och framför den en (eller två) landningsbana (mot motorvägen... Tillägg 2: Detta är bara vad jag har för idé om en bussrutt (och kanske lastbilsrutt inkl.). Det är bara grundtankar och kan självklart förbättras/ändras så det passar den som bygger rutten. Ville bara se om jag kunde inspirera någon, då jag själv tyckte idén var bra (men inte har tid att bygga den). |
ok............
|
1 bifogad(e) fil(er)
Jag kunde ju inte låta bli att försöka få några bussar körbara. Fick dock problemet att den gick baklänges och SFM (som kan vända modeller=reverse) vill inte funka för mig, sen jag installera XP. Vad göra?????
Jo, jag gjorde uncompress/compress med zipper och använde sen SFM till och vända modellen och det funka! Nu skulle bara ljusen vara på rätt ställe och avgaserna (roterande hjul hade inte vart dumt heller!). En bild från provkörningen... |
Kul idé Pierre!
Synd bara att det finns så lite kör bara fordom till MSTS. Nicke! |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej Nicke!
Jo, visst finns det lite körbara... Men det är väldigt lätt att göra dom körbara. En eng-fil och Sound och Cabview är bara det som behövs (jag har använt Kiha31 till det!). Men man får ändra lite i filerna och att få ljuset och avgaserna på rätt ställe är inte det lättaste. Var tvungen att testa på Ian Morgans fina Routemaster också. Testade den i Solberga-rutten så ni får se hur det ser ut på vägen! Svenska ordningsmakten ser till att "engelskmannen" håller till höger... |
Kan tänkte mig de att det är en del pyssel att få de se bra ut.
Men du har allt fått till de ser bra Pierre!! Själv har ja hafft nån liknande idé fast till TRS fast med lastbilar då men det blev inget. Nicke! |
Det borde väl gå att ha blinkers på bussarna också? Finns ju det på vissa tyska spårvagnar till MSTS... :)
|
Nicke: Jo, jag tänkte man skulle haft med ett par lastbilslinjer också. Då har man bussar för persontrafiken och lastbilar för godstrafiken i en rutt "utan" spår. Det tror jag skulle vara häftigt!
DJ Clinton: Visst skulle man kunna ha blinkers på bussarna (och lastbilarna). Det vore ju bara att kopiera light-sectionen i spårvagnens eng-fil till bussens eng-fil! Men då har man väl inget ljus? Har för mig att det funka så på spårvagnarna???? Hoppas verkligen att nån provar att göra en buss eller lastbilsrutt (eller både ock!) till msts... |
Hej!
Det lät som en bra idé så jag satte mig vid RE å testade lite.. Kom på att X-tracks å New roads kommer behövas annars går det nog inte. Tänkte bara på en sak: Hur blir det vid Broar å Tunnlar? Tunnlar kanske man kan skippa men Broar är ett måste enligt mig. Det går på vissa broar att ha spåren i bron men inte på alla, finns det onsynliga spår? eller kan man göra spåren osynliga genom texture? :) |
Basse: Kul att du tänker försöka! Ja, xtracks och kanske även new roads lär behövas...
Gör spåren osynliga i texturen (alpha), för dom ska ju ändå inte synas. Men man vill nog se dom, när man lägger ut spåren! |
Häftigt är bara för namnet :)
Har testat en del i TRS med köra bara lastbilar , båtar , bussar , bilar och jordbruks maskiner hur kul o grymt som hälst med osynliga spår så klart hehe :p Men nån rutt har det inte blivit av än och lär nog inte bliv av heller. Men som sagt det är helt klart synd att det inte finns så mycket sånt till MSTS. De skulle nog bli otroligt häftigt i MSTS skulle ja tror :) Plus att det blir en helt annan sim också. Lycka till med skapandet iaf Pierre!! :tumupp: |
Hur går det med bussarna???
|
jimsom: Inte gjort nått mer åt bussarna. Jag tror jag gör två paket bussar (regional och stad) och ett paket lastbilar!???? Fungerande turistbussar behövs väl inte?
Synd att man inte kan använda ledbussarna, för det skulle se dumt ut i kurvorna... Och synd att man inte kan använda lastbilar med släp (samma orsak!). Fast om släpen vore "vagnar" (och dragbilen, "loket"), så kanske det skulle funka!? |
1 bifogad(e) fil(er)
Har lekt lite med bussarna ikväll och fått till ljus och att avgaserna kommer ut där bak...
Tyvärr klarar jag inte av att få till blinkers (vilket hade varit tufft!). Men någon annan kanske kan göra det???? Jag har fått hjälp att vända modellerna rätt, då dom åkte baklänges vid första provturen. Nu ska jag bara maila och fråga byggherrarna om jag får lägga upp några paket!? Jag tänkte mig 1 paket Regional bussar, 1 paket Stads bussar och 1 paket lastbilar... |
Ser strålande ut snyggt gjort Pierre!
|
2 bifogad(e) fil(er)
Har gjort en liten testrutt och några stadsbussar...
När man ska bygga en buss- eller lastbilsrutt, så bör man inte göra som jag gjorde. Jag la vägen precis ovanför spåren (för att dölja dom) och då ligger bussen på underedet på vägen. Bättre då att göra spåren osynliga (efter man lagt ut dom) i texturen! |
Ska du lägga ut rutten och bussarna?
Skulle gärna vilja köra lite buss i MSTS. |
2 Busspaket och 1 Lastbilspaket kommer läggas upp, när jag är klar med dom. Har inte fått ljuset på rätt ställe på dom än...
Testrutten jag gjorde blev inte bra och det är inte mer än en gatan att köra på. Bättre att (test)köra dom i Solberga rutten eller bygga en egen buss- eller/och lastbils-rutt! |
2 bifogad(e) fil(er)
Nu har jag fixat ljusen på busspaketen och även gett dom AI-ljus. Går säkert att få dom bättre, men det blev ganska bra...
Ska bara fixa till lastbilspaketet, så lägger jag upp dom! |
Snyggt!!!
Du kan väl lägga ut bussrutten med. Annars kan du väl skicka den till mig? |
Kanonsnyggt
Hej!
Det här ser ju kanon ut...Men en fråga? Kan man använda de här bussarna i rutten med carspawer? Det hade verkligen sett tufft ut... MVH Kenneth |
jimsom: Lessen men rutten är skrotad. Tänkte dock försöka mig på en ny, men den blir kort...jag har ju Lidingöbanan att bygga!
knebert: Visst kan du använda bussarna i carspawnern! Stoppa s- och sd-filerna i shapes och ace-filerna i textures bara... Problemet med bussar i carspawner är att dom dyker upp överallt man satt ut carspawner. Min tanke med körbara bussar var att man skulle kunna ha bestämda linjer, kunna slå av/på ljuset och stanna på hållplatser! |
Synd att du slängde den! http://msts.e-buzz.net/forum/images/smilies/frown.gif
|
4 bifogad(e) fil(er)
Synd och synd... Fick ju en bättre idé!
Jag har tänkt ha stadsbussarna för sig och regional bussarna för sig i den nya. Vill också få in ett par lastbilslinjer (hur det nu ska gå till????) i den. Reginoalbussarna är tänkt att via motorväg lämna stan så fort som möjligt och hamn och flygplats ligger en bit utanför... Ett par smakprov: |
Nu blev jag glad igen!
http://msts.e-buzz.net/forum/images/smilies/thumbup.gifhttp://msts.e-buzz.net/forum/images/smilies/thumbup.gifhttp://msts.e-buzz.net/forum/images/smilies/thumbup.gifhttp://msts.e-buzz.net/forum/images/smilies/thumbup.gifhttp://msts.e-buzz.net/forum/images/smilies/thumbup.gif Du hade rätt, det blev mycket bättre!
|
5 bifogad(e) fil(er)
Nu har jag två busspaket och 1 lastbilspaket klart. Lastbilarna blev grusbilen, Jet tankbilen, Fruktcentralen och Danzas och Danzas släpet.
Släpet fungerar som en godsvagn och har en wag-fil. Du kan koppla av och på det! Tyvärr är det ett stort avstånd mellan dragbil och släp och jag kan inte fixa det... Kanske nån annan kan fixa det och lägga upp en patch!? Att det blev Jet av tankbilarna beror på att Wase byggt en Jet mack och då skulle man kunna placera ut några sånna och sen åker man och fyller på tankarna! Och att det blev Fruktcentralen beror på att Olis byggt Konsum och Spar och Wase byggt Coop och då kan man göra samma sak där. Man bygger en linje (i rutten) där man får köra runt och fylla på grönt i affärerna... OBS! Missa inte dom bifogade filerna under bilderna, om ni vill köra buss och lastbil! |
Äntligen! Nu ska jag köra lite buss och lastbil.
Hoppas det går bra med rutten med... den väntar jag också på. |
2 bifogad(e) fil(er)
Var tvungen att måla om bussarna i karlfors lokaltrafik-målning. :D
Jag kanske ska börja med busstrafik på karlfors lokaltrafik, vad tycker ni? |
Glömde skriva det, men vill ni ha annan färg på bussarna är det bara att ladda ner orginalen ifrån www.banbyggarna.com och byta ace.filerna (ev. döpa om också). Då finns dom i rött, blått, gult och grönt! Eller så gör man sin egen målning...
jimsom: Blev snygg i KL´s färger! Buss rutten kommer nog ta ett tag. Jag måste komma vidare på Lidingöbanan nu. Hoppas någon annan hinner bygga en buss och/eller lastbilsrutt före mig... |
En "bättre" cabview finns här: http://www.eurotrainsim.de/phpkit/in...d78428bc3ee36e
StrSchBus heter (räls)bussen ni ska ladda ner (man måste vara reggad!). Visseligen är det en röd gammal buss, men den är bättre än Kiha31 hytten (tycker jag!?)... |
Märkte denna tråd idag och blev grymt imponerad!
Hur går det med den? |
Citat:
|
Tyvärr blev det ingen rutt, då det är jäkligt svårt att få spåren att följa vägarna. Bästa hade vart ett spårpaket som var gjort som vägar (om ni förstår vad jag menar!?).
Men nu kommer det äntligen en bussimulator "snart"... Mer om det i denna tråd: http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=11497 |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:10. |