![]() |
Guider om gmax
Jag har satt ihop (än så länge) 3 st guider om gmax. Varje del tar upp ett eller flera moment. Jag är dock beroende av ER att få veta vilka mer moment ni skulle vilja få veta hur man gör.
Kom dock inte och säg "hur gör man ett lok" för det går inte att förklara i en guide på 2-3 sidor. Utan här är det steg för steg i olika moment som är tänkt att man ska lära sig. Sedan använder man alla momenten för att skapa ett lok eller vad det nu är man bygger. Del 1 - Här lär vi oss skapa en box med bestämda mått Del 2 - Här lär vi oss att flytta och rotera objekt Del 3 - Här lär vi oss att kopiera (klona) och skapa flera kopior (array) av ett objekt Del 4 - Här lär vi oss några olika menyer och vad de har för funktion Del 5 - Här tittar vi på kortkommandon som finns i gmax Del 6 - Vi tittar närmare på vad orden Vertex, Edge, Face och Polygon innebär Del 7 - Vad är modifierare samt en titt på Edit Mesh Del 8 - Vi lär oss göra en box med fler segment och vad man kan göra med fler Vertext-punkter Men som sagt. Jag behöver tips om vad Ni vill lära er. Jag vet att sätta texturer vill många lära sig men innan dess gäller det att ha andra grundläggande kunskaper. Senast uppdaterad 22/3-2004 ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Ny guide - Del 4 - Om olika menyer är nu upplagd
___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Hej!
Jättebra initativ! Bra utfört är det dessutom, men vad jag saknar är en såkallad hotkey-tabell. Det vill säga att jag saknar en "karta" av vad dom olika tangenterna gör[|)] Har en speciel tangent som spökar för mig, vet inte vilken det är, men den tar iaf bort möjligheten att bara hålla med markören över en utav axlarna när man har Move-knappen intryckt http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3941174813.gif |
Json:Någon karta går inte att göra så samma tangent kan ha upp till 4-5 olika kommandon beroende i vilken meny och mode du befinner dig i.
För de som vill titta närmare på gmax kortkommandon finns nu Del 5 online. Man behöver nog vara väl insatt i gmax för att ha någon nytta med denna. Fler önskemål om guider? ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Fredrik, varför inte en guide om animering? Eller är det för avancerat?
/Lars http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8016114255.jpg |
Animering kommer långt senare. Dessutom finns det videos som beskriver det mycket bra då det är lite klurigt att kunna förklara med stillbilder hur man går tillväga. (en video finns väl dessutom här på forumet som visar detta om jag inte minns fel)
edit: finns i 3D-forumet för Trainz som en klistrad tråd. :) Tanken med de guider jag skapar är att de som aldrig kört gmax ska kunna sätta sig in någorlunda och få lite hum om vad man kan göra och hur. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Nya förslag:
* Hur man jobbar med hide/unhide * Hur man lägger till vertexes till en befintlig mesh * Boolean operationer * Hur man reducerar antal polys. /Lars http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8016114255.jpg |
Del 6 finns online.
Denna gången tar vi upp och behandlar orden Vertex, Edge, Face och Polygon och förklarar vad de är. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Jättebra!! Till och med jag tror att jag förstår:D:D
Om det är något som saknas så är det steg 0; Var hämtar man Gmax och hur installerar men den för att det ska fungera med TRS. Vilken version gäller och var kan man hämta den. Jo det var jag som fick med att man skulle trycka på knappen mitt i STW/Svenska Tåg CDn för att ta ut den i den instruktion som är med numera. Låt oss inte glömma att några användare är mycket "nya". Detta är inget skämt men NordicSoftsales har haft ett par klagomål på att CDn sprack när den skulle tas ut ur lådan!!!! Jag vet att det inte går att skriva "idiotsäkra" instruktioner och att de som läser är oftast de som inte behöver. Däremot är det så att det som är självklart för många av oss kanske skulle stå med STORA bokstäver. Hur man ska få newbees att läsa FAQ och göra en "search" innan dom skriver är något som jag inte (trots många år med användarutbildning) inte har nåogt tips om. Det kanske gäller att ändra attityden från att "riktiga hackers INTE läser manualen" till att "Real users start with the manual" RTFM Kenny http://msts.e-buzz.net/stw/images/st2004/st4_strip7.gif |
Försöker med min egna Del 0:)
Man hämtar gmax på http://www.discreet.com/products/gmax/ 1,2 är versionen som gäller nu. Sen får man hämta http://www.auran.com/trainz/creation...ion_Studio.zip som gör att man kan konvertera ifrån gmax till formaten som trainz har handom. Sen är det bara att köra autoinstallationerna som finns till respektive fil sen ska det fungera:) På http://www.auran.com/trainz/contentcreation.htm finns även lite andra filer att ta hjälp av.. //MVH John http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4126204547.jpg Kolla gärna mina foton på http://prymi.net |
Ny guide är upplagd. Del 7 som handlar om modifierare och då speciellt Edit Mesh
___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Ny vecka, ny guide!
Del 8 tar upp hur man skapar fler segment och visar hur man med lite fantasi kan få till en box som liknar Y7-motorvagnen. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Till dagens pdf-guide (Del 8) finns också en film som visar det som gås igenom i del 8.
Filmen kan hämtas här - http://spiff.tripnet.se/~skogen/pdf/Film_till_del8.avi Sedan en fråga. Är mina guider till någon nytta eller ska jag skrota alltsammans? ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Tror nog att dina guider är till nytta.
Om man inte jobbat alls med GMax/3D Studio MAX förut är de en bra start, särskilt för de som inte är så duktiga på engelska. Förhoppningsvis kan de bidra till ett ökat antal svenska modeller till Trainz/MSTS. /Lars http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8016114255.jpg |
Hej Fredrik.
Egentligen ska jag varken säga bu eller bä om det hela än. Har inte kollat igenom och läst vad det står än. Men tror säkert att det kan vara till stor användning för mig och andra att få ta del av detta. Då engelskan inte är den bästa, så är det svårt att komma igång i början. Men har man väl kommit igång och det flyter på, så brukar i alla fall jag anstränga mig lite mer med engelskan och sätta mig in i det mera, men det är just det här att komma till skott. Bengan |
Fredrik!
Jag har haft stora tutorial-testar-dagen idag och har givetvis testat din om gmax också. Visst tycker jag att den fyller en funktion. Engelska är inget problem för mig, så jag kan antagligen hitta en hel del tutorials på det språket - men alla fokuserar på och blandar olika saker. Själv tenderar jag att snappa upp delar här och där och sedan sortera allt själv i en egen tutorial i hjärnan. :) Arrayer hade jag inte kollat på tidigare, ej heller så noga på Edit mesh med redigering av vertexpunkter osv. Det snappade jag upp av dig. Fortsätt gärna! Sådant jag skulle vilja lära mig mer om hör nog till området texturer, jag har ännu inte till 100 procent förstått exakt hur ytor/texturer fungerar. Även smarta tips om hur man efterliknar olika saker med olika gmax-objekt, hur man ska se på poygonantalet och om det finns smarta idéer för att spara på dem. /rojo |
Fredrik,
ett jättebra initiativ Du tagit med dessa guider! Jag undrar om det inte är dags att lägga upp en särskild tråd för detta, Många nya "Trainz-missbrukare" vill säkert lära sig hur man gör. Det kunde kanske få fart på detta forum! När SP2 släpps vore en tråd om detta inte helt fel. LAn |
Fredrik!
Jag har insett att jag skulle behöva en "del 9" ;)!!! Hur gör man en fungerande belysningsarmatur i Gmax [8] Tager tacksamt emot tips och råd om dåd och dater [:p] Moving Steel on Land and Under Water |
Hej Fredrik.
Det vore fint om du kunde fixa fler demo filmer. Efter att laddat ner demon är det bara att köra den paralelt med GMAX och pausa så gör man ju inte fel. Sedan behövs några delar till bla. hur man sätter ihop dom olika detaljerna, hur man gör genomskinliga fönster, hur man gör vägar och andra spline, hur man skriver config-dokument till dom olika objekten, splines mm. Sist men inte viktigast hur man målar och hur dom olika script används och fungerar. Du skall veta att detta är toppen för oss lite äldre som inte är så bra på engelska och gärna vill vara med och skapa nya objekt att dela med sig. Göran. GN |
Hej Fredrik!
Har nu ett förslag till [u]Del 10 för GMax Guider</u>; Hur att gå tillväga för att enkelt (?) ge ett objekt olika LOD nivåer. Även om jag bygger för MSTS så kan detta säkert vara tillämpbart för Trainz också (rätta mig om jag har fel...) Moving Steel on Land and Under Water |
Skulle vilja veta hur man skapar fönster o sånt i gmax .. har aldrig tidigare byggt.. men dina guider var mkt bra
|
Skapa fönster är mer en textursak egentligen än 3D. Man börjar med att skapa ett hål.
En bra guide till fönster finns här http://simtrainz.com/vulcan/tutorial1.htm ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
enklaste sättet att skapa fönster är att använda alpha map på texturen som gör att det blir genomskinligt där fönstren är på texturen = mer polygonsnålt också. (alpha map är en .bmp fil i gråskala där vitt är det som ska synas och svart är det som blir genomskinligt, och gråskalan däremellan är grad av genomskinlighet). På fönster bör man inte ha helt vitt, utan lite mer gråtonat på .bmp bilden så att man ser att där är ett fönster, för om man tittar på vanliga fönster utifrån så är det svårt att se genom fönster.
Det andra sättet är att använda boolean (som kan krångla rejält) eller som jag börjat med att använda mig av cut på båda sidor och ta bort polygonen och fixa till med polygoner i hålet, dvs en manuell boolean som alltid fungerar och det blir som man vill. Det tredje sättet är att använda sig av splines och måla ut formerna på tex väggen samt fönster och sedan ta extrude, då blir det ihåligt för fönstren. Tomas http://msts.e-buzz.net/stw/beta2/st4_strip4.jpg |
Länkarna i mitt första inlägg är ju justerade så att guiderna kan nås igen. :)
___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Citat:
Har laddat hem dom, som jag har kommit åt. Del 5 och 7. Kommer jag inte åt, samt filmsnutt som hör till del 8. Bengan. |
5 och 7 borde du kunna komma åt nu :)
Filmen måste jag leta upp på någon backup-DVD. Jag brukar spara allt så någonstans finns den säkert :D ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Hur gör man för att registrera Gmax?
Har läst att man måste göra det för att det ska fungera. |
-Man laddar ner gmax
-installerar gmax -startar gmax och trycker på knappen för att registrera och du hamnar på en websida där du ska skriva in lite uppgifter om dig själv -Man får ett mail med en kod -Man anger koden i gmax -Man är färdig och kan börja skapa massor :D ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Nu har jag kommit igång lite nu.:):D
En guide för hur man gör och sedan lägger på texturen och hur man gör en config-fil behövs. Har för mig att jag har sett en guide om hur man gör textur men kan inte hitta den.[8] Så fort jag har lärt mig det och naturligtvis lite mer om Gmax så ska här skapas i massor[:p];):D Nu har jag hittat guiden om hur man sätter textur på objekten. |
Citat:
|
Om du hade läst Fredriks svar till det inlägg du citerade från LLJ så hade du sett svaret där.
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3019000730.jpg Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:56. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009