![]() |
Ekonomin rullar på SVTTL
Från och med idag så finns det en fungerande ekonomi på SVTTL. Den är fortfarande i BETA-stadie men ni kan se resultaten varje helg på www.svttl.se om ni klickar på ekonomin. Än så länge så är det bara jag som 'är med'. För att någonting skall hända så kommer följande saker att ske.
- Det finns en virtuell bank där man kan låna pengar om det behövs. - SVTTL börjar köra tåg på SWE. Detta för att jag skall lära mig hur man tjänar pengar och hur det skrivs in i excel. - Jag finns med som person och lokförare för tåget som SVTTL kör. Nu gäller det bara att finna ett sätt att fördela ut pengar till varandra genom t ex mail. SVTTL har för detta försök inköpt en X14 som skall trafikera sträckan Mönchengladbach - Düsseldorf - Duisberg tur och retur. Detta tåg skall förhoppningsvis göra så att SVTTL tjänar pengar för att i första hand betala tillbaks lånet för inköpet. Körningen kommer att börja så fort patch 2 kommer ut till rutten. Det innebär att det tar ca 3 veckor innan pengarna börjar rulla in. /Pursche SVTTL www.svttl.se |
SVTTL välkomnar UBOPGE som registrerat sig. De har nu köpt ett Ma-lok och 20 LGJNS-vagnar för transporter så snart bör vi se lite fler aktiviteter.
/Pursche SVTTL www.svttl.se |
Det låter intressant! Vad innebär detta i praktiken ?
Vart jag såg, såg jag tåg på tåg |
jadu, vad innebär det i praktiken? Det innebär att en virtuell operatör inte hur som helst kan köra med de nyaste och bästa sakerna från början. :)
Allting är ju en lek. Jag försöker få till ett 'monopolspel' med tågsimulatorn där man skall tjäna pengar. Det finns många som 'gnäller' (dock inte på detta forum) över att privata bolag som kör tåg i verkliga livet bara köra med gammalt skit. Det finns en enda orsak till detta och det är pengar. Tåg är dyrt i verkligheten, jag gillar ekonomispel som te x monopol och Nya finans och jag gillar att leka med tågsimulatorn som avkoppling när jag inte har någonting annat att göra. Jag har också 'lekt' med flygsimulatorn under många år och gjort någonting liknande där. Jag skulle vilja ha ett virtuellt ekonomispel för tågsimulatorer men är värdelös på programmering. Däremot så kan jag göra denna manuella uträkning i excel för att få nya ideér för framtiden. Nu skall jag också ordna med lite trafik så att pengarna börjar rulla in denna helg. /Pursche SVTTL www.svttl.se |
här kommer ett exempel på hur jag räknar ut lite saker i ekonomin och exemplet är UBOPGES första transport som skall gå mellan hamnen i Neuss och KMJ-rutten. Siffrorna gäller i första hand för Wupper-rutten.
- Ett lok är inköpt, Ma, och 20 Lgjns-vagnar. Dessa köptes med lån där man betalar ca 58000:- per vecka i 52 veckor för dessa. - En förare måste jobba ca 38 timmar på en vecka för att tågen skall kunna gå. - En spåravgift tas ut för tåget enligt banverkets siffror som används i verkligheten. Dessa finns på http://www.banverket.se/upload/pdf/m...eklaration.pdf för er som kan läsa Pdf-filer. Dessa är 'Real life' siffror och dessa använder även jag. Det kostar UBOPGE ca 286000:- i veckan att köra deras upplägg. Detta innebär att utgifterna är ca 350000:- i veckan. Man bör alltså tjäna minst detta för att man skall få det hela att gå ihop. Inkomsterna räknas ut på följande sätt: - Tåg 1 till Hamnen i Neuss kommer fullastad och väger 900 ton. Tåg 2 går från Neuss Hamnen och väger 260 ton Lasten väger alltså 640 ton. - Operatören begär ett pris per tonkilometer för upplägget. I detta fall så har jag för enkelhetens skull räknat på 1 krona/tonkilometer. - På SWE så är det 100 kilometer och inkomsten blir 640ton*100km*1kr*7 dagar. Summan blir 448000:-. Inkomsten är 448000:- utgiften är 286000:- Vinsten är 162000:- per vecka. Staten vill ha 33% i skatt och då blir det 107000:- kvar varje vecka. De tjänar på detta upplägg drygt 100000:- i veckan som de då kan spara för att senare köpa ett till lok. Det kan tyckas vara mycket pengar att tjäna men det finns en sak jag inte har räknat på. Det är kilometerutgifterna på KMJ-rutten. Men det är inte mitt problem... [8D] /Pursche SVTTL www.svttl.se |
Hmm..... Som förare för BOPGE kör jag ingenting alls ennu, eftersom det inte finns några aktiviteter!
Eller måste man inte ha aktiviteter för att tjäna (virtuella) pengar? //Json http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3941174813.gif Json, lackerare på BOPGE |
Rörigt!;)
Men ändå förståligt!:D[:p] Den mallen var verkligen bra att gå efter måste jag säga!;) Ska anämla ett bolag när jag får KMJ3.0![8D][:p] PS: Vem tar ansvaret för KMJ? Hawk, eller? Olaf Lindström, Olis |
Citat:
Man kan inte släppa en aktivitet på bara några minuter, eller?;) MVH Dson i Sandviken. http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4239180223.gif |
Det är rörigt, jag vet. Det gäller att hitta ett sätt att göra detta lättförståerligt. Någon som har några bra ideér?
/Pursche SVTTL www.svttl.se |
Nu är jag imponerad [:X]. Titta på följande sida:
http://www.svttl.se/SVTTL-excel.htm Om ni har rätt version på webbläsaren så kan ni se det excelark som jag använder med alla flikarna längst ned och allt. Det är här som jag leker med alla siffror. :D /Pursche SVTTL www.svttl.se |
En liten undran: Vi på BOPGE har ju tagit över alla fd. VBK-TÅGs lok, i praktiken köpte vi dom för symboliska 1 (v)sek, måste vi registrera dom och betala, eller
//Json http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3941174813.gif Json, lackerare på BOPGE |
|
Citat:
Så här gick det till: 1. DCAB och BGE (Bodell Passagerar-Express) skapas. 2.DCAB och BGE slås ihop, och byter samtidigt namn till BOPGE. 3. BOPGE byter namn till UBOPGE. VBK Tåg gick alltså i konkurs, och varken DCAB eller BGE tog över ett skvatt.. MVH Dson i Sandviken. http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4239180223.gif |
Aha Pursche, då förstår jag, det är ju ingen dum ide faktiskt . MSTS är lite tråkig i sitt orginalutförande så att kunna tjäna pengar i spelet är ju ganska vettigt ! Jag tycker att det är lite dumt att utveklarna inte tänkt på detta !
Vart jag såg, såg jag tåg på tåg |
Det var meningen att det skulle komma lite fler aktivieter denna helg men det blev itne så eftersom jag har hittat några ställen där alla tåg 'fastnar och väntar på varandra'. Därför så jobbar jag nu på patch 4 och när den kommit ut så kommer jag under en månad att bara göra olika aktiviteter. Det tar dock ett par veckor till då jag åker och jobbar på måndag.
/Pursche SVTTL www.svttl.se |
Senare ikväll så kommer det upp kontrakt på hemsidan. Där visas hur jag har räknat ut summorna för t ex UBOPGES två tåg, det innebär alltså att även inkomsterna på ekonomin nu fungerar. Länken är
http://www.svttl.se/kontrakt.htm På fliken Mall finns det kommentarer om man är intresserade av att lära sig hur allt räknas ut. På länken http://www.svttl.se/testkontrakt.htm är det meningen att man skall kunna lägga in sina egna siffror och programmet räknar ut summan men jag får det inte att fungera på min egna dator så vissa av er kommer att se ett excelark, andra kommer inte att se någonting alls. Jag jobbar på problemet... Det som alltså fattas på hemsidan är länkarna, som ni får här ovan istället, men jag uppdaterar som sagt senare ikväll. /Pursche SVTTL www.svttl.se |
Kul med ekonomi på SVTTL. Hur gör man för att gå med i SVTTL med ett virituellt bolag?
/Viktor http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/5108182850.jpg http://w1.500.telia.com/~u50016604/ |
Det kan vi ordna. Du mailar mig, adressen klickar du på första sidan på hemsidan. Efter några mail så finns du med och ditt virtuella bolag har då också en emailadress som är xxx@svttl.se där xxx är ditt bolags namn.
Steget därefter är att köpa/leasa material för att köra någon sorts trafik på rutten. Du kan även kör från T ex KMJ till LLJ med genomfartståg genom SWE, min rutt alltså. Men då så är ekonomin baserad endast på min rutt. Om någon annan ruttägare vill ha en egen ekonomi så har jag mallar i Excel för detta. :) Jag finns också på msn messenger om man söker på hans.pursche@post.netlink.se . /Pursche SVTTL www.svttl.se |
Hej!
Om man ville ha ett Ub som växellok. Måste man köpa vagnar eller kan man växla "någon annans"(t.ex UBOPGE!) vagnar. Eller ska man ha kontrakt med UBOPGE då?;)[:I] Olaf Lindström, Olis |
Neuss Hafen är väl det ställe som lämpar sig bäst för växling. Nog kan du få tillstånd att sköta all växling i hamnen. Vi ordnar så att du köper/leasar ett UB-lok. Det finns behov för 70 000 ton avgående och ankommande gods per vecka. Det innebär alltså 10 tåg á 1000 ton varje dag i veckan i vardera riktningen. Ubopge kör 7 dagar * 600 ton och tomma tillbaks...
Detta innebär att du då får ta en rimlig växlingskostnad, en summa per växlad vagn eller en timkostnad. Men det innebär också att du just nu 'bara' har ett tåg att växla. Detta kommer dock att ändras då SVTTL snart kommer att köra Cementtåg. Sedan så är det upp till andra att också köra gods till och från hamnen. Varför inte till och från KMJ, LLJ, NEJ eller Svenska JBJ? Det är bara att tala om ifall vi skall skriva ett litet kontrakt. [8D] Tyvärr tyvärr tyvärr så är priserna tydligen borta på STW's hemsida där jag brukar se priserna på ett ungefär men ett Ub-lok är inte dyrt. Ma-loket kostade 2,4 miljoner. Låt oss säga..... 500 000 för ett 'bättre begagnat' Ub lok och ... 600 000 för Ue med radioväxling om du skulle köpa den. Ett Ub skulle då kosta ca 10.000:- i veckan på 52 veckors avbetalning alternativt så leasar du den för ca 4900:- i veckan. Det är mycket siffror men som ni vet så ordnar Excel alla siffror så du inte behöver bry dig så mycket. Skall vi slå till? /Pursche SVTTL www.svttl.se |
Ok, vi kan skriva konrakt! =)
Maila mig här så bestämmer vi mer: olaf.lindstrom@edu.savsjo.se Olaf Lindström, Olis |
Suveränt arbete du lagt ner din tid på Pursche. Jag gillar det verkligen!! Men jag fattade bara lite i början sen började jag inbilla mig att jag inte förstod :). Men jag kan lika bra fråga dig då.
Om vill trafikera låt oss säga KMJ. Jag vill ha 1begagnat MA lok och låt oss säga 10timmervagnar. Jag vill alltså köra timmer. Vad kommer detta då kostade mig. Och vad är milkostnaden och räntan på detta? Finns säkert fler utgifter. Skriv gärna då vad dom blir också :). Är sugen på att köra timmertåg på någon bana :D. Mvh:Trigger http://www.e-buzz.net/forum/attachments/1707214226.jpg http://medlem.spray.se/farjestad5 |
Vi gör en liten uträkning. På KMJ vet jag inga kostnader alls eftersom jag bara håller på med Wupper-expressen. Men vi kan i alla fall jämföra. Du vill köra ett tåg bestående av:
1 Ma-lok kostnad 48000:- eller 23000:- beroende på om du vill köpa eller leasa tåget. 20 timmervagnar som kostar 20000:- respektive 8000:- beroende på om du vill köpa eller leasa dessa vagnar. En fråga är var jag får siffrorna ifrån? De finns eventuellt på hemsidan www.svttl.se . Klicka på 'ekonomin' och fliken 'fordonsdata' längst ned. Där ser ni siffror på det material som rullar idag på SWE (förkortningen på Svenska Wupper Expressen.) - Grundpriset ser ni i det vitt fält och har ni pengar så köper ni direkt. - Hyrpriset eller leasing som det egentligen heter ser ni i gröna fältet. Detta betalar ni varje vecka till ägaren. Ägaren kan vara en person eller virtuella banken i de flesta fall. När ni inte vill köra längre så lämnar ni tillbaks materialet. - Köpepriset med lån ser ni längst till höger. Denna summa betalar ni i 52 veckor och sedan är materialet ert. Hyrpriset och amorteringen ändras varje vecka beroende på utvecklingen i verkligheten när det gäller börs, dollar, ränta och dieselpriser. Det innebär att materialet efter 52 veckor har kostat ett helt annat pris än grundpriset. :D Ett Ma-lok och 20 timmervagnar kostar alltså: Grundpris 3,4 miljoner kronor Hyra 33000 i veckan Lånköp 68000 i veckan i 52 veckor. Detta är vad vi minst bör tjäna ihop på en vecka. Nu gör vi ett testkontrakt på dessa siffror. Gå in på http://www.svttl.se/testkontrakt.htm och öppna den i ett annat fönster brevid detta så förklarar jag vad excel har gjort: Kontrakt: Längst upp så står det lite information om tåget vi pratar om, hur länge kontraktet gäller, hur många dagar tåget rullar osv osv. De vita fälten skall fyllas i Utgifter: Först så kontrollerar vi hur mycket det kostar för tåget att färdas på SWE. Alla avgifter förutom föraravgiften är tagna från verkligheten och så här mycket kostar det att köra tåg på banverkets spår. Jag matar in data för godståg i de vita fälten och får ut en summa på utgifterna, Summa utgifter. Jag får också ut inkomsten för ruttägaren, i detta fall SVTTL och slutligen så ser vi vad föraren får (de blå fälten). Tåget kostar alltså 180 457 kr i veckan att köra. Inkomster: Här skall vi nu laborera så att inkomsterna blir större än utgifterna. - Vi behöver lite vikter på tågen och dessa ser jag i Conbuilder när jag gör tåget så det är bara att mata in. Jag har tagit sifforna ur minnet i just detta fall men det är inte långt ifrån verkligheten jag måste sedan skriva in hur mycket jag vill ha betalat av kunden för att köra detta tåg. Jag laborerar med mellan 1 och 2 kronor per tonkilometer. Är tåget kort och lätt så kanske jag måste ta ut 2 kr. Detta tåg väger mycket så jag tog ut 1 kr och vips så ser ni i 'summa inkomst' vad vi tjänar på detta tåg. Staten: Naturligtvis så vill statsministen också ha förtjänst på det vi gör. Av vinsten så tar dom 33% i skatt och Trigger får ut efter alla uträkningar 147 550 kr i veckan. Notera några saker: 1. Om ett tåg går med förlust (tomtåg t ex) så betalas det ingen skatt till staten utan du får en återbäring istället. Detta kallas för förlustavdrag. :D 2. Veckovinsten för detta tåg skall även räcka till returtåget som normalt går tomt tillbaks när det gäller timmertåg. 3. Denna uträkning gäller för sträckan SWE till gränsen mot KMJ. Frågor? /Pursche SVTTL www.svttl.se |
Försökte göra ett kontrakt efter det som syns i exeplet men fattar ej exakt då jag ju tänker på växling!
Skulle du kunna göra en sådan åt mig med?[8] OM du hinner alltså![8)] Olaf Lindström, Olis |
Absolut. jag föreslår att du får växlingsavgiften och en timpenning för arbetet. Den förs in som förarlön och vi kommer överrens om en summa. Vad sägs?
/Pursche SVTTL www.svttl.se |
OK!
Länka kontrakt när du ä klar![8D] Försökte göra det själv men det sket sig!:( Olaf Lindström, Olis |
A gärna till mig också :) fattade inte så mycket. Försökte med det gick ej!
Mvh:Trigger http://www.e-buzz.net/forum/attachments/1707214226.jpg http://medlem.spray.se/farjestad5 |
Citat:
Kolla under originalet som inte är anpassat ännu!:D Olaf Lindström, Olis |
Haha tänk om man hade haft hjärnan med sig när man skrev :D
Mvh:Trigger http://www.e-buzz.net/forum/attachments/1707214226.jpg http://medlem.spray.se/farjestad5 |
Så jag har 147 550kr över varje vecka eller? Måste jag göra egna aktiviteter eller det sköter ni så tågmötena blir rätt? Vad kostar ett begagnat Rc4:a lok istället för MA?
Mvh:Trigger http://www.e-buzz.net/forum/attachments/1707214226.jpg http://medlem.spray.se/farjestad5 |
Hahaha... Den var rolig. Nu tittar han efter dyrare lok. Tänk först på att du skall köra tillbaks tåget tomt. För UBOPGE så kostar returresan 45000:- men du borde ändå få nästan 100.000:- över och det är alltså på SWE-rutten. Jag skall titta på Rc-loket imorgon. Nu är det squadnight med ww2 online så jag har annat att göra resten av kvällen...
/Pursche SVTTL www.svttl.se |
Jag har tittat på priserna för ett Rc2-lok. De är som följer:
Direktköp 5 miljoner Lesing 48 000:- per vecka Lånköp 100 500:- per vecka i 52 veckor. Följande personer kanske alltså är intresserade för registrering och av er vill jag i sådana fall ha ett bolagsnamn Trigger vr98olli Vl Bobjörk... BTAB duger väl bar? /Pursche SVTTL www.svttl.se |
|
Det finns några aktiviteter ute nu för svenska wupperexpressen och fler är på väg under helgen.
Det är länken nedanför och 'Register' som gäller om ni vill ladda hem dessa. :) /Pursche SVTTL www.svttl.se |
Det har blivit 6 aktiviteter under dagen för nedladdning. Skriv här om ni märker några konstigheter med dessa....
/Pursche SVTTL www.svttl.se |
jag uppdaterade hemsidan med lite nya veckosiffror. Samtidigt så har jag börjat skriva en liten sammanfattning vad som hänt ekonomiskt den senaste veckan på första sidan. Allt för att ni skall förstå vad som är bra för vad. :)
/Pursche SVTTL www.svttl.se |
Det finns nu sex nya aktiviteter på hemsidan. www.svttl.se , klicka på länken 'register' och fliken 'Aktiviteter'.
Tala om alla ev felaktigheter så jag kan rätta till dom. /Pursche SVTTL www.svttl.se |
Mycket bra jobb Hans...
MVH Erik http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8945215206.jpg VD,Railway Transport System Kontrakt: http://www.svttl.se/rts.htm |
Det här med turlistor är svårt. Idag är vi tre förare på SVTTL. Jag, Svensson och Lindström. Nu behöver jag minst en förare till. Någon som är intresserad? Ni får 115 kr i timmen. Det innebär för full tid (40 timmar) att ni tjänar 4600kr före skatt och ni får i fickan 3082 kr (virtuella pengar).
På www.svttl.se , länken 'kalkylen' och fliken SVTTL ser ni mina data. Till höger så finns det en turlista där man ser vilka tåg jag kör och vilka dagar ni har körning. Enda kravet för att få jobba på SVTTL (gäller från och med 1/1 -04 är att ni kör en dessa aktiviteter i veckan. Jag kommer inte att kontrollera er på något sätt men vill kanske ha in en AAR, alltså after action report, på en körning någon gång per år. För er som 'bara' är förare så kommer era plånböcker att finnas på samma ovanstående länk. För er som har företag så flyttas inkomsterna över till ert företag. /Pursche SVTTL www.svttl.se |
Jag har äntligen bestämt mig för var VHJ länkas från rutten. Den kommer att gå vidare från Solingen Ohligs och så fort jag fått in km-stolpar på VHJ så att jag vet var alla stationer finns på för km så kommer de in som egen linje på hemsidan.
Efter det är det dags att använda de fordon jag och andra har, till förfogande, fullt ut. Räkna då med lite nya aktiviteter också. Skulle man köra från Kvarndalen på KMJ till Västerköping skulle innebära tre aktiviteter enligt följande exempel: Tåg 16201 Kvarndalen - Karlsberg på KMJ, ca 90 km lång. Tåg 6201 Duisberg - Solingen Ohligs på SWE, ca 53 km lång. Tåg 46201 Helsinghamn - Västerköping på VHJ, ca 200 km lång. Alternativet skulla kunna vara att åka från NEJ. M v h /Pursche www.svttl.se http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6379101628.gif |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:43. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009