Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - DTG - Train Simulator (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=48)
-   -   Sv trävagnar paket 2 (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35915)

Mazz 2015-11-17 02:33

Sv trävagnar paket 2
 
2 bifogad(e) fil(er)
Snart är första utgåvan av andra trävagnspaketet klart för släpp. Innehåller två vagnar denna gång, BCo5 och BCo9. Vagnen med öppna plattformar passar ju utmärkt till de 2-axliga trävagnarna jag släppt tidigare medan den nya vagnen med inbyggda plattformar kanske blir lite ensam... Nåväl, då har jag nått att göra till nästa släpp oxå ju.

Det återstår arbete som synes, men egentligen bagateller i sammanhanget... :) På båda vagnarna ska plattformarna bli hela och klara såklart...

Inredningarna är ett snabbjobb på båda men ska vara mer färdigt i nästa släpp. Väggarna invändigt står i alla fall där dom ska.

Totte 2015-11-17 14:25

Va trevligt att se dessa vagnar! Kul att RW är igång!

ADDE 2016-03-27 12:29

Vad tyst det blev... Har du stannat stilla i sista stund? :confused:

DeVisesSten 2016-10-09 16:15

Nyheter?
 
Hejsan!

Hur går det?
Tacksam för svar!

Mazz 2017-07-13 09:19

1 bifogad(e) fil(er)
har ju haft en period av "paus" i TS-byggandet, men pausen är slut... Dessa vagnar är definitivt inte bortglömda eller nedlagda, tvärtom. Ska bara bli klar med 30-talarna först, sen måste ju dom ha ett lok också...

Sen så, efter det så det blir det dessa. Precis som med 30-talarna så blir det ett antal olika vagnar, trävagnarna fanns ju i en herrejösses mazza varianter. BCo9 var naturlig för mig att börja med eftersom vi har två av den i Nora och för att spinna vidare på det så kommer jag bygga Co4 2001 och DFo5 2753 som även dom finns i Nora. Sen får ni gärna komma med förslag på trävagnar ni vill se.

Hawk 2017-07-13 15:00

Citat:

Ursprungligen postat av Mazz (Inlägg 308045)
har ju haft en period av "paus" i TS-byggandet, men pausen är slut...

Toppen mazz, detta var mycket trevliga nyheter :applad:
:tumupp::tumupp::tumupp::tumupp::tumupp:

Mazz 2018-01-05 03:35

1 bifogad(e) fil(er)
Dörrar, fotsteg o lite annat fix, sen lägger jag upp en första version av BCo9-an.

Passar utmärkt i ett 30-t tåg med Da framför... ;)

Fippe 2018-01-05 03:41

Citat:

Ursprungligen postat av Mazz (Inlägg 310053)
Dörrar, fotsteg o lite annat fix, sen lägger jag upp en första version av BCo9-an.

Passar utmärkt i ett 30-t tåg med Da framför... ;)

Riktigt snyggt!!! :drool:

Totte 2018-01-05 10:22

Trevligt att du är igång igen! Snyggt!:tumme_upp:

Hawk 2018-01-05 12:41

Kul !
 
:)
roligt, trodde du lagt ner TS
förnämlig vagn, utom dörren:-)...

Mazz 2018-01-05 12:59

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk (Inlägg 310057)
:)
roligt, trodde du lagt ner TS
förnämlig vagn, utom dörren:-)...

Vadå? grönt e väl fint? ;)

Nejnej, det går absolut inte att hålla sig ifrån TS...

tack för trevliga kommentarer. :)

Mazz 2018-08-09 01:49

1 bifogad(e) fil(er)
BCo5-an är ju egentligen inte så mycket kvar för att kunna släppa... Grinden måste finnas med då. Ny modellering, även om den som sitter på C3-vagnarna nog skulle fungera.

Antalet polygoner i ett hjul bleknar möjligtvis vid en jämförelse... Inte ens halvvägs, alla detaljer tänkte jag skulle med.

Kanske snålat lite på ringarna, ser lite kantiga ut. Får se sen i simulatorn hur det ser ut.

Totte 2018-08-09 18:37

:tumme_upp:Bra Mazz!:tumme_upp:

korvtiger 2018-08-09 19:57

Tjusigt!

Polygonräknaren är nog inget man ska vara alltför rädd för. Dagens datorer klarar rätt mycket och nästa generation än mer. Har man dessutom LOD så bör det inte vara några problem med flera tiotusental trianglar på en vagn. Mina vagnar med solgrindar har inte ens LOD och rullar på bra.

Som jämförelse kan du ta mina modeller på solgrindar som jag gjorde till teakvagnarna till Trainz: 1387 trianglar för den lilla varianten (som du visar på bild) och 1807 trianglar för den breda varianten (som användes på C3d med efterföljare). Jag modellerade alla delar på dem, men använde ett litet trick för att få ned antalet trianglar; jag använde triangelprofil istället för rektangelprofil på alla smidesdetaljer. Man drar ihop den kortsida på rektanglarna som sitter vänd in mot vagnsmitten, så man får trianglar som pekar inåt. Formen på järnbitarna syns inte så tydligt i alla fall, då de är ganska små. I alla fall är det svårt att komma tillräckligt nära i Trainz för att kunna se någon skillnad. Eftersom grinden är så pass mörk så kom jag undan med detta trick i alla fall. Jag sparade över 300 trianglar per grind på detta sätt. Dock så lär det väl sparka tillbaka på en i framtiden när detaljgraden i simulatorerna ökar och man kan zooma in ännu längre och se alla byggfusk... :rolleyes:

Mazz 2018-08-09 20:26

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 312208)
Tjusigt!

Polygonräknaren är nog inget man ska vara alltför rädd för. Dagens datorer klarar rätt mycket och nästa generation än mer. Har man dessutom LOD så bör det inte vara några problem med flera tiotusental trianglar på en vagn. Mina vagnar med solgrindar har inte ens LOD och rullar på bra.

Som jämförelse kan du ta mina modeller på solgrindar som jag gjorde till teakvagnarna till Trainz: 1387 trianglar för den lilla varianten (som du visar på bild) och 1807 trianglar för den breda varianten (som användes på C3d med efterföljare). Jag modellerade alla delar på dem, men använde ett litet trick för att få ned antalet trianglar; jag använde triangelprofil istället för rektangelprofil på alla smidesdetaljer. Man drar ihop den kortsida på rektanglarna som sitter vänd in mot vagnsmitten, så man får trianglar som pekar inåt. Formen på järnbitarna syns inte så tydligt i alla fall, då de är ganska små. I alla fall är det svårt att komma tillräckligt nära i Trainz för att kunna se någon skillnad. Eftersom grinden är så pass mörk så kom jag undan med detta trick i alla fall. Jag sparade över 300 trianglar per grind på detta sätt. Dock så lär det väl sparka tillbaka på en i framtiden när detaljgraden i simulatorerna ökar och man kan zooma in ännu längre och se alla byggfusk... :rolleyes:

Precis, på det sättet du gör så får du ju djupet, men det är bara när man tittar "inifrån" som man skulle kunna se skillnaden. Bra metod!

På ledstänger med typ diameter på kanske 25-30 mm använder jag i princip samma metod, men tvärtom, där är triangeln utåt istället, samt trianglarna inåt tar jag bort. Eftersom det är så liten detalj så upplever man inte kantigheten förrän man är mycket nära. Byggfusk va ordet sa Bull... :)

Den här gången tänker jag "jä**s" med simulatorn och faktiskt göra samtliga strukturer i grinden inklusive alla smidesknorrar. Naturligtvis tar jag bort trianglar som inte har någon relevans, så som ändarna på tuberna som ju kommer täckas av smidesdetaljer. De olika detaljerna låter jag ha relevanta synbarhetsgränser, så på 40 meter så är t.ex. tingeltanglet ute ur bildhanteringen. Jag vill se om detta håller på riktigt också, då är det ju bara att modellera det man vill ha med framledes, så är man väl förberedd för kommande datorer/simulatorer.

Edit:
Stämmningsbild, lite tingeltangel på plats.

Mazz 2018-08-11 01:23

1 bifogad(e) fil(er)
Tror det får räcka med tingel-tangel nu, ska bli väldigt intressant att se hur det fungerar i simulatorn. Det är en o annan polygon i denna grind... :grin:

Hmm. Om det fungerar i simulatorn, hänger resten av vagnen med i detaljeringsgrad? hmm. Vilket väder vi har fått...

smajlet 2018-08-11 08:44

Snyggt jobbat Mazz

micke321 2018-08-11 13:21

Jävlar va snyggt :drool:

korvtiger 2018-08-11 22:55

Mmh, ännu snyggare och mer väldetaljerade än mina! :)

Varför bygger man inte personvagnar med solgrindar och öppna plattformar längre?

Mazz 2018-08-13 17:22

2 bifogad(e) fil(er)
Ja, märkligt att det inte byggs vagnar med öppna plattformar längre... som är så trevligt... :)

Tack för trevliga kommentarer!

Tänkte lägga på en svart grundmappning nu och sen lite mer för att lyfta en del detaljer... Bilden visar random texturering för att jag bara lagt på material men inte mappat än.. råkar visar dock lite att man kan lyfta fram designen med textureringen oxå...

Inser också att trots att jag har "rätt många" bilder i förrådet så saknar jag bra bilder på dessa grindar lämpliga att nyttja för texturer. Har möjligtvis någon bilder på dessa grindar där ljus och blänk syns och skulle kunna tänka sig att lägga upp sån här?

Det blev 6 olika LOD-nivåer fördelade mellan 20 och 500 meter. På 50 meter är den rejält nedskalad så det bör inte vara något större problem i simulatorn.

Totte 2018-08-13 20:13

De blir väldigt fina!:tumme_upp:

Mazz 2018-08-13 20:59

2 bifogad(e) fil(er)
Äsch.

Inga som helst problem med dessa. Nu ska det hällas på polygoner på grejjerna... :grin:

Gamla grinden på C3g, ska uppenbarligen bytas ut.

Mazz 2018-08-15 00:30

3 bifogad(e) fil(er)
Långt ifrån klar, men kanske skulle lägga upp en alfa nu?
Nu är vagnen uppe i... oj, låt se... nä, gör en gissning i stället, hur många polygoner är den uppe i?

Vagnen har fått alla takventilatorer/lampor och lite andra mindre saker.

I scenen står det totalt 10 st. BCo5-vagnar och ni ser fps. Inga som helst problem anser jag.

newS 2018-08-26 14:32

excellent :tumme_upp:

Jacmob01 2018-08-27 19:39

Ser väldigt bra ut, alltid roligt med mer svenskt rullande material! :D

And welcome back newS:)

marmar 2018-08-27 21:16

Snyggt! :tumme_upp:

Mazz 2018-08-29 11:48

1 bifogad(e) fil(er)
Thank you all!

Lite mer tid för TS nu (tror jag) så jag gnetar vidare med denna. Släpper snart en första version.

En målsättning jag har med denna vagn är att den utan att se för mager ut ska kunna exporteras till TSW när så blir möjligt, dvs. alla "grejjer" ska finnas med... Nitar? Ja, hmm, jag får se...

Betydligt fler polygoner än mina tidigare vagnar, men det ser ut som att TS2018 klarar av det bra ändå.

Kommer ta tid, så det blir släpp vartefter ungefär som jag gjort med 30-talsvagnarna. Det här paketet kommer innehålla boggivagnar med öppen plattform, så BCo9 hamnar i annat paket.

Plattformen börjar ta form så sakteliga, den ska vara klar i första släppet tänkte jag.

Totte 2018-08-29 14:38

Hej!
Fina vagnar blir de!:tumme_upp:
Tänkte på grindarna, går de möjligen att öppna
i stationerna? Scenarion fungerar inte annars.
Jag måste ha en modern vagn mitt i gammal tågsammansättning för att få scenario att fungera.

Mazz 2018-08-29 14:49

Jag ska se till att både grindar och dörrar blir öppningsbara. (dörr förresten, vilken dörr? :oskyldig: ) Uppdaterar sedan alla andra vagnar jag gjort på samma sätt, alla vagnar är byggda för att få den funktionen.

Inte första släppet dock... :) eller ja, jag ska kika på det i alla fall :)

Totte 2018-08-29 15:34

Toppen!:tumupp:

Mazz 2018-08-30 01:43

2 bifogad(e) fil(er)
Inte för att det syns så stor skillnad sedan förra postningen i simulatorn, men det är åtskilliga timmar gjorda... Plattformen snart klar. I princip...

Mazz 2018-09-03 00:44

2 bifogad(e) fil(er)
Så blev det en alfa då...
Bilder från provkörning från Mellerud, gick bra även i industriväxlarna. Boggin vred sig åt fel håll, men fixat.

DL:
http://www.littsb.se/TS/Mazz_BCo5_alfa01.rwp

Alfa som sagt... Långt ifrån klar således, men fungerar i tåg dock utan öppningsbara dörrar/grindar än. Lite texturdefekter i fönstren, innerväggar är provisoriska, boggier ska bytas ut helt för att nämna några saker. Konstig mappning på hjulen, men dom ska bytas.

Mer detaljer kommer hängas på vartefter. Tycker ändå att den även nu är trevlig tillsammans med C3*-vagnarna.

smajlet 2018-09-05 00:48

Tack för modellen.
Lycka till med fortsättningen.

Mazz 2018-09-06 23:52

4 bifogad(e) fil(er)
Lite längre nu, fast med sånt som inte syns i huvudsak.

Alfa02 ersätter förra alfan;
http://www.littsb.se/TS/Mazz_BCo5_alfa02.rwp

Totte 2018-09-07 10:01

Verkligen spännande utveckling!:tumupp:
En fråga bara, gångplattorna mellan vagnar, blir de rörliga samband med koppel?

Mazz 2018-09-07 10:08

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 312400)
Verkligen spännande utveckling!:tumupp:
En fråga bara, gångplattorna mellan vagnar, blir de rörliga samband med koppel?

Fällbryggor och staket, hå hå ja ja...

Jo absolut borde ju det finnas, men det får bli när det blir... Måste bygga och förstå hur man gör koppel för det, dessa saker blir del i ett eget koppel just för dessa vagnar. Det gäller ju även 30-talarna, som behöver få bälgen mellan upphängt o kopplat läge...

Skönt att inte vara sysslolös... :)

smajlet 2018-09-07 11:59

Tack ennu en gång för ett fint arbete.

Mazz 2018-09-07 18:37

1 bifogad(e) fil(er)
I nästa uppdatering så behöver inte passagerarna ha med sig kofot för att ta sig in i vagnen. Ska fungera åt båda hållen. Vetenskapen står frågande.

Nästa uppdatering kommer nog under helgen, behöver bl.a. sätta upp lite innertak.... Uppdateringen blir nog utan fungerande fällbryggor törs jag dock lova... :D

Totte 2018-09-08 14:14

Strålande!
Förstår inte hur låga kommentarer från andra i forumet.:vetej:

Mazz 2018-09-08 15:13

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 312406)
Strålande!
Förstår inte hur låga kommentarer från andra i forumet.:vetej:

Tack! :)

Det är nog egentligen så att det är inte så många inloggade på forumet just nu, vi får hoppas det blir bättre vartefter.

Själv tycker jag det är kul och en skön avkoppling att bygga och dela med sig, alldeles oavsett hur många som läser. Väldigt inspirerad nu och jag knuffar nog om i ordningen och tar itu emd D-loket direkt efter den här vagnen. Måste nånstans smyga in uppdateringar på C3 och 30-talsvagnarna oxå, så även dom får öppningsbara dörrar.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:27.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009