![]() |
STWs Stationshus ...
1 bifogad(e) fil(er)
... som gjordes 2002 och väl fortfarande håller måttet. I vanlig ordning har jag ändå gett mig in på att försöka utveckla dom! (flåt STW).
Jag hade tänkt mig 3 stationer, liten, mellan och stor i sommar och vinterversioner. Tänkt mig ett minimerat passagerarstöd och den lilla med 1 spår, mellan med 2 spår och stor med 3 spår. Har börjat med att stycka upp och pilla på de som fanns. Det finns mycket man kan göra - utvecka mesherna, transparenta fönster, 3D med inredning, fungerande klocka m.m.m.m. Vi får se vad det blir av detta: |
Station Stor ...
1 bifogad(e) fil(er)
... var lättmurad:
|
En idé vore ju möjligen att ta bort dem där plattformarna? :) Tycker egentligen att dem tyvärr är lite ivägen vid vissa tillfällen...
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Kul annars, att du har gett dig på emges gamla stationshus och börjat frächa upp dom.:tumme_upp: Tänk att dom har 13 år på nacken. EDIT: Stationstaket över stationsnamnet. Tycker att det ser ut som om takpannorna har fått sig en böj. Har taket samma vinkel, som dom andra taken på sidan om? EDIT IGEN: En bild på vad jag menar. |
Rätt Bengan ...
... mittaket skall mappas om efter tänjning. Men va fn, Rom byggdes inte på en dag!
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Dom här stationerna fanns och finns utefter f d BJ-spåret. Vet hur de ser ut inuti. F n använder jag mig konsekvent av dom här stationerna (minus snö, förstås) i bygget av Nynäsbanan. Nisse |
Jag hade ju tänkt ge stationerna passagerarstöd, men det är kanske viktigare att ta bort plattformarna ? Passagerarstöd kan man ju ordna själv t.ex. med AJS grejor. Jag kan ju ersätta platformen med en husgrund och trappor så kan man sänka/höja som man vill ? Det ger ju friare placeringsmöjligheter.
|
Det vore utmärkt, LAn. Kan dessutom nämna att jag har fått in stationerna i TANE utan problem. De är dessutom utrustade med No name-skylt.
Nisse |
Så här ...
1 bifogad(e) fil(er)
... kan det bli:
stationen hamnar med marknivån där de svarta axlarna går in men går då att höja 2m och sänka 1m. Detta är praktiskt om stationen står på ojämn mark: |
Citat:
|
Citat:
Nisse |
personligen tycker jag det vore snyggt med en stor på framsidan mot spåren och en mindre på varje sida...
|
Citat:
Nisse |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
Du Nisse,
... de där stationsskyltarna du snacka om, har du mer info, bilder på dom, m.m.
|
Dags för upload ...
... jag har minskat ned gavelskyltarna enl racs idé. Sen om jag får lite info av Nisse kan det nog bli fristående skrivbara skyltar också - vi får se ?
|
Vilka snygga upprustning av Stw Stationer snyggt jobbat Lennart !!!!!!
Jag har en fråga kommer du rustaupp emges gula trä stationen "Station Wood" "Station Wood wint" med olika färger tex faluröd med hopp om positivt svar hälsningar Kenta978 |
Min och kanske endast min personliga uppfattning av vad som är framsida på ett stationshus är att det från början var sidan mot spåren för att så säga visa den fina sidan mot resenärerna. Många lite äldre stationshus har mycket dekorationer runt om byggnaden men mest mot bangårdssidan, framför allt på mindre orter och byar där man kom till stationen från flera olika håll. Och där var det bangårdssidan som var träffpunkten vid upphämtning och möten av och med passagerare. När sedan buss och bil kom och blev vanligare så blev man tvungen att ha infartsvägar och hållplatser plus parkeringar. Då blev den andra sidan också viktig att visa upp. Dessutom har många äldre stationshus på mindre stationer bara ingång från bangårdssidan vilket också visar vilken sida som är framsida från början enligt min uppfattning.
|
BJ Stationshus klass 4
1 bifogad(e) fil(er)
blev det på som test på vad man kan göra:
|
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Korrekt Stickanw. "Baksidan" bestod mest av en dörr som ledde till stinsens bostad i övre våningen. Senare tillkom en rund plantering som bilarna körde runt för att lämna och hämta tågresenärer. Man fick traska runt stationen. Dörren på framsidan ledde till väntsalen utrustad med kamin. Mittendelen var stinsens expedition och till höger härskade stationskarlarna (och jag). Där luktade det alltid klister. Varenda kolli förseddes där med adresslappar. Bilderna här undervisar dels stationen runt 1900 och Banverkets bidrag 1979. Under stationens 98-åriga historia förändrades inte exteriören. Nisse |
Nisse det är nått skumt med den övre bilden. Människorna står i fem olika plan och han med cykeln ser ut att stå mer delar av sig och cykel under markytan. Gammalt trickfoto eller fanns det ingen plattform vid stationshuset.
|
OK, debattörer ...
2 bifogad(e) fil(er)
... låtom oss enas om att framsidan=tågsidan !.
Vad gäller Niises bild av Ånimskog så är nog plankgångn längs spåret i två avsatser på "framsidan" och kanske 3 på "baksidan" ??? Sen snickrar jag vidare på BJ station liten (kl 4): |
I bilderna ovan kanman se att LAn strött in sex små frågetecken i stationnamnsskylten. Är det så fiffigt ordnat att man kan skriva in stationer och avståndet? Alternativt kanske LAn kan skriva in: Göteborg 14,4, Falun 33,4.
Att själv skriva in vore annars förträffligt som matematisk träning. Nisse |
??? km ...
3 bifogad(e) fil(er)
... jag har planer på det, ja.
I config.txt ser mesh-table ut så här: mesh-table { default { auto-create 1 mesh "swe_station_2.im" effects { 0 { kind "name" att "a.name0" font "century_gothic" fontcolor 32,32,32 fontsize 0.25 name "name" } 1 { kind "name" att "a.name1" font "century_gothic" fontcolor 32,32,32 fontsize 0.19 name "name" } 2 { kind "name" att "a.name2" font "century_gothic" fontcolor 32,32,32 fontsize 0.19 name "name" } from { kind "name" att "a.from" font "century_gothic" fontcolor 32,32,32 fontsize 0.10 name "Göteborg" } from_dist { kind "name" att "a.from01" font "century_gothic" fontcolor 32,32,32 fontsize 0.10 name "144 Km" } to { kind "name" att "a.to" font "century_gothic" fontcolor 32,32,32 fontsize 0.10 name "Falun" } to_dist { kind "name" att "a.to01" font "century_gothic" fontcolor 32,32,32 fontsize 0.10 name "334 Km" } } } Även utpräglade "anticonfigurister" måste skriva in önskade saker i de 4 sista containrarnas name-tag. De första 3 containrarna skall inte ändras, det gör man i Surveyor ! font-taggarna innehåller vilket typsnitt man vill ha. Vilka som stöds ser ni här: font Only supported in Trainz Classics and later The name of the font - refer to the list of names below: arial console comic_sans courier cordia century_gothic garamond helvetica impact sans_serif swiss tahoma times_new_roman verdana All these fonts have a base size of 24 points. This size is varied by using the fontsize tag (a multiplying factor of the default font size) in the config.txt file. och hur de flesta ser ut ser ni i bif. font.doc som nedpackad i fonts.rar. Shots av Ånimskog med typsnitten "times_new_roman" och "century_gothic "bifogas nedan: |
BJ Stationshus klass 4 ...
1 bifogad(e) fil(er)
... börjar bli klar. Hoppas den stämmer med Nisses minnen?
|
Jag vet inte om det var olika på andra banor, men på malmbanans stationsskyltar så var texten på sidorna om stationens namn avståndet till Stockholm i km och höjd över havet i m.
|
Citat:
Dock kan jag tänka mig att den översta exempelskylten (Times New Roman. Bold?) överensstämmer bra. Ytterst handlar det om läsbarhet. När skyltarna målades om passade man på att ändra typsnitt. Under 40-70-talen användes Bodoni i stor utsträckning, bl a av tidningarna, eftersom stilen hade testats som den mest lättlästa. Bodoni har försvunnit men ersatts av den närbesläktade Times New Roman. I annat fall låt tycke och smak bestämma - så gjorde nämligen konsulterna när dagstidningarna skulle "moderniseras". BJ angav avstånden enligt ovan, men jag har också sett exempel enligt Stickanw. Höjd över havet kan vara intressant för DE#M-byggare. Nisse |
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Har jämfört Brick station large och SWE mellan. I bilden till vänster, Brick large, har jag sänkt stationen så att plattan inte syns. SWE mellan har påtagliga likheter med Åmåls station. Utrymmet mellan station och spår kan skräddarsys efter behov. På baksidan en maffig trappa som leder till väntsalen, och som jag slitit på. Till höger lastintag för resgods och paket.
Nisse |
1 bifogad(e) fil(er)
Korvtiger: Därför att mina scriptkunskaper är på väldigt låg nivå :mad:
Nisse: Bra att de går att anpassa efter behov, med du kan ju vänta tills alla tre BJ-stationerna blir klara. Klass2 ligger inne för finjustering, och sen blir det Klass1 (som Åmål): |
Jag har ingen brådska, jag har livet framför mig - åtminstone ett tag till.
Nisse |
Tripp, Trapp och Trull ...
1 bifogad(e) fil(er)
... dvs. BJ stationer kl1, kl2 och kl4:
|
Skriptad stationsskylt ...
2 bifogad(e) fil(er)
... tack vare Korvtiger :tumme_upp:STORT TACK:applad:
Jag kommer att uppdatera de 6 SWE Station och dessutom ladda upp de 3 BJ Station. När stationen sätts ut är skylten blank men när man (?) öppnar property-rutan kan man fylla i det man önskar - Halleluja:ber: |
Tack för erat samarbete, Lennart och Korvtiger.:tumme_upp:
|
NBJ Hjulsjö, VGJ Anten & Gräfnäs ...
3 bifogad(e) fil(er)
... var i Trainztidens begynnelse stationer som Magnus Pohl förtjänstfullt gestaltade för allas vår glädje. Tiden är kanske mogen att förädla dessa pärlor?
Jag hoppas att Magnus inte har något emot att jag sätter mina hajtänder i dom ??? |
Citat:
|
2 bifogad(e) fil(er)
Precis installerat dom nya stationshusen.
När jag testade med att skriva in avståndet, så såg jag en rejäl springa på det stora stationshuset. Sen undrar jag, om du har lust att centrera texten på gaveln. Tycker att den sitter för högt upp, så att det inte ser snyggt ut. Sen blir skyltarna väldigt vita hos mig, men det kan bero på inställningarna hos mig. |
Ekan, tack - skall jag göra.
Bengan, bra att du synar sånt, skall fixa detta så småningom men leta du fler glipor och annat så jag kan rätta allt innan uppdatering. |
6 bifogad(e) fil(er)
Citat:
. |
Stationsresan fortsätter...
2 bifogad(e) fil(er)
... med Hjulsjö på NBJ mellan Gyttorp och Bredsjö. Ursprungligen gjord av Magnus Pohl, förbättrad av Ekan och nu vidareutvecklad av undertecknad med Korvtigers skripthjälp:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:57. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009