Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Drömmen om Hg ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34898)

lan 2014-03-12 19:06

Drömmen om Hg ...

... lever i bakhuvut. Jag har ju option på att vidareutveckla Emges SJ class Hg
och har vissa planer på det. Men om den skall bli riktigt snygg behöver jag högupplösta bilder från alla tänkbara vinklar.

Om nån vet nåt eller har nåt så hör av er!

RobertE 2014-03-12 19:32

Hej!

Det här kanske.

http://www.arnoldstechart.se/hg787.htm

http://www.janlindahl.se/svel_sj/index0002.htm

lan 2014-03-13 17:54

1 bifogad(e) fil(er)
Tack Robert, de hade jag redan. Vad jag skulle önska är detaljbilder i hög upplösning för att göra snygga fototexturer. Men jag gör lite när jag har lust så det är väl ingen brådska.

Just nu har jag byggt upp ett lok som sen skall förfinas eftersom.

rac_hammer 2014-03-13 17:59

Hehe hg måste vara ett av de mest ful-snygga loken som finns :-p ska se på jobbet imorgon om jag kan ta nån bild på ett hg vet var det står tre parkerade :)

Ursus94 2014-03-13 18:14

3 bifogad(e) fil(er)
Roligt att du har börjat bygga vidare på Emges Hg-lok. Tycker att Hg-loken ser mycket trevliga ut :)

Jag har kollat igenom mina bilder, men hittade inte så många på just Hg. Av de jag hittade går kanske dessa att använda till något? Om du är intresserad av att ha bilderna mer högupplöst lan får du höra av dig :)

För den som undrar är bilderna tagna 27 november 2010 när järnvägen firade 150 år i Hässleholm. Den översta bilden är tagen i Tyringe och de andra två i Hässleholm.

Jockes 2014-03-13 18:14

Lite kul faktiskt, försökte göra en ommålning på STW's lok till TGOJ-färg tidigare i veckan, men upptäckte snabbt att de inte var jättelätt direkt (enbart enfärgat lok).. Och då kommer du med detta! Kul med en uppgradering! Har dock tyvärr inga bilder att bidra med... (har inte ens varit nära ett Hg-lok i verkligheten).

lan 2014-03-13 19:03

Ursus94: Speciellt den andra bilden kommer nog till användning.

Jockes: Hade tänkt råda bot på detta texturkaos! BJ hade ju också några Hg i BJs målning.'

Vi får se vad som rinner in :applad:

micke321 2014-03-13 19:57

Ska se över min HDD tror jag har en hel del bilder på Hg från gävle 2006. Återkommer förhoppningsvis innan helgen.

Totte 2014-03-13 21:05

Läckert! Kan du, lan fixa till RW också?:drool:

Jockes 2014-03-14 00:27

Måste fråga dig Lennart, är det ett nybygge från grunden, eller har du använt dig av STW's Hg-lok som "grund"? :)

Bengan 2014-03-14 15:03

Har gått igenom mina bilder från 150-års jubileumet från Gävle. Hittade bara 3-4 kort på Hg och dom var tagna snett framifrån och bakifrån med 3 - 4 spår mellan mig och loket, så med andra ord inga närbilder. Håller tummarna, att Micke321 har bättre bilder från Gävle.

Är lika nyfiken som Jocke angående om det är en vidare utveckling av STWs Hg eller om hon är byggd från grunden.

lan 2014-03-14 17:42

Både-ock ...

7 bifogad(e) fil(er)
... kan man säga:

Emges Hg är så bra gjord att den är värd att jobba vidare med - så det är grundbulten. Sen måste en hel det justeras och göras om, saker tillföras,
Hytten och annat skall vidareutvecklas. Men framför allt är texturerna helt omgjorda och delvis nygjorda (det går nog bättre att måla om nu!?).

Dörrarna öppningsbara!

Lokis sitter och viftar i mitten (jag tror han skall få en synt att spela på :grin:)

Några bilder så länge (hytten skall bli körbar i CAB-mode åt båda håll (som Tp)) + en kopia av texturen så att ni som "har penseln mitt i handen" kan börja "drömma":

RobertE 2014-03-14 18:49

Hej!

Det är video klippet kanske ger inspiration.

http://www.youtube.com/watch?v=PEx556ua8a0

Ursus94 2014-03-14 20:17

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 285641)
Ursus94: Speciellt den andra bilden kommer nog till användning.

Här kommer den! Jag packade ner den i en rar-fil.

lan 2014-03-14 22:17

Inspiration ...

1 bifogad(e) fil(er)
... har jag i överflöd, men tack iallafall!
Men "galenskaparna" sitter djupt i mig, så Lokis har fått en Synth!
"Jag vill ha en synth, farsan". Nu gäller det att hitta lämplig musik :grin:

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 285691)
Hej!

Det är video klippet kanske ger inspiration.

http://www.youtube.com/watch?v=PEx556ua8a0

Ursus94 2014-03-15 15:53

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 285703)
... har jag i överflöd, men tack iallafall!
Men "galenskaparna" sitter djupt i mig, så Lokis har fått en Synth!
"Jag vill ha en synth, farsan". Nu gäller det att hitta lämplig musik :grin:

Som syntare så är det här jättekul att se! :tumme_upp: Du får måla loket svart så blir det ett riktigt "syntar-lok"!

Jockes 2014-03-16 13:39

Ja, det vart riktigt snyggt detta, Lennart! :) :drool:

Totte 2014-03-16 17:03

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 285649)
Läckert! Kan du, lan fixa till RW också?:drool:

Hej lan!
Får man ingen svar?:vinka:

Bengan 2014-03-16 17:13

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 285750)
Hej lan!
Får man ingen svar?:vinka:

Tror att Lennart har tröttnat på denna fråga, då han har svarat ett flertal gånger om just detta.

Att han bara är intresserad av att bygga till Trainz, men är beredd att släppa sitt material vidare för andra tågsim. Så om du fixar någon, som är intresserad av att konventera hans material till RW, så är nog problemet löst.

Totte 2014-03-16 20:08

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 285751)
Tror att Lennart har tröttnat på denna fråga, då han har svarat ett flertal gånger om just detta.

Att han bara är intresserad av att bygga till Trainz, men är beredd att släppa sitt material vidare för andra tågsim. Så om du fixar någon, som är intresserad av att konventera hans material till RW, så är nog problemet löst.

Okej! Då kan jag försöka ta kontakt med nå´n som kan fixa. Tack för svaret!

micke321 2014-03-17 18:02

Här har du mina bilder tagna under tåg150 i Gävle 2006.

https://www.dropbox.com/s/872x81hoodry6yz/HG.rar

lan 2014-03-17 18:54

Tack Micke ...

... där finns en del som går att utnyttja:applad:

micke321 2014-03-17 19:59

Så bra... Tog dem för att fixa min egen version av HG till MSTS. Men aldrig tagit mig tid.

lan 2014-03-26 17:36

Kanske release ...

5 bifogad(e) fil(er)
... har jobbat på med Hg och hytt då och då när jag haft tid och projektet utveckar sig väl.
Detta blir ju en "makeup" av emges lok men med betydligt mer utvecklad funtionalitet.

Litt Hg togs ju fram av SJ i slutet av 1940-talet för att dra lokalpersontåg på elekrifierade banor med svag banunderbyggnad - så den version jag gör blir en välputsad, polerad och vaxad variant.

Hytten blir fullt ut körbar från båda körpositionerna. Detta har blivit möjligt tack vare utveckling av rätt avancerade animerade reglage.

Jag bifogar en bild på hytten i framläge (bakläget är i stort sett likadant).
Att jag fått detta att fungera är mycket Svenolovs förtjänst - utan hans generella skript hade det aldrig gått - TACK Svenolov!

Några bilder från utsidan också.

Jag förväntar mig inte några ovationer, det slutade jag med när detta forum "stagnerade" för ett bra tag sedan :confused:

Fortsättning följer:

rac_hammer 2014-03-26 18:01

snyggt :tumme_upp: tror nog att med tanke på hur många vi är som gillar att måla saker både renare och smutsigare lär nog varianterna stiga i sinom tid ;)

Totte 2014-03-26 18:32

Nämen lan, de e ju jättesnyggt! Bra gjort!:tumupp:

ekankal 2014-03-26 20:30

Gammalt blir som nytt, dessutom med möjligheter att "föråldra" själv om man vill, snyggt jobbat :applad:.

Jockes 2014-03-26 20:35

Ja, detta blev väldigt snyggt Lennart! :ber::drool:

Nils Blid 2014-03-26 20:49

Bilderna var synnerligen intressanta. Förstår jag dom rätt så ligger både pådrag och broms i ett och samma reglage. Detta bör väl innebära att man motorbromsar tågsättet. Eller finns en vagnsbroms dold någonstans, kanske under den i min musiksmak hemska synten

Det här med synten kan väl betraktas som en arbetsmiljöfråga. Varför finns inget skyddsombud med i loket, vad säger arbetsgivaren och vad säger Arbetsmiljöverket.

Ett underbar lok, LAn.

Nisse (som hellre sett en 78-varvare i hytten)

Marcus Gustavsson 2014-03-26 21:35

Ingen motorbromsning, Hg lok ska ha en bromsventil till vänster om pådragsreglaget, i dom lok jag har varit uppe i har det alltid rört sig om en D3L.

lan 2014-03-26 22:01

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 286159)
Ingen motorbromsning, Hg lok ska ha en bromsventil till vänster om pådragsreglaget, i dom lok jag har varit uppe i har det alltid rört sig om en D3L.

Detta får du utreda, Marcus. Jag har inte mycket att gå efter!

lan 2014-03-26 22:07

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 286155)
Bilderna var synnerligen intressanta. Förstår jag dom rätt så ligger både pådrag och broms i ett och samma reglage. Detta bör väl innebära att man motorbromsar tågsättet. Eller finns en vagnsbroms dold någonstans, kanske under den i min musiksmak hemska synten

Det här med synten kan väl betraktas som en arbetsmiljöfråga. Varför finns inget skyddsombud med i loket, vad säger arbetsgivaren och vad säger Arbetsmiljöverket.

Ett underbar lok, LAn.

Nisse (som hellre sett en 78-varvare i hytten)

Ja Nisse, synthen är en eftergift till den yngre generationen. ett hugskott kan man säga!

I bakänden på hytten finns en "handbroms" som fungerar, så om man snabbt trycker Alt_C så kan man dra åt den och loket bromsar.

Jag har byggt detta efter eget "välbefinnande" så en hel del stämmer väl inte med verkligheten. Men hjälp gärna till!!!!!!

Nils Blid 2014-03-26 22:54

Hugskott kan vara ett skrämskott - åtminstone för mig.

Det där med bromsar, ja. Dom behövs inte alltid. Kör man i AI bromsar Trainz och så finns ju alltid DCC-mode. Själv har jag gärna Tufftuffs fina gamla BJ C3 tuffande på mina banor - men jag undviker att klättra in i hytten, för då hamnar jag i ett diesellok.

Nisse

Marcus Gustavsson 2014-03-27 13:08

I denna tråd finns en bild ifrån hytten på Hg 787.
http://www.postvagnen.com/forum/inde...read&id=812646

I vänsterhörnet så finns en D3L ventil.

lan 2014-03-27 16:47

Ljud och bild ...

6 bifogad(e) fil(er)
... blev dagens lösen. Finslipat texturerna och alla ljudfiler. Rejäla relä-smällar vid pådrag t.ex.
Och naturligtvis en förarventil (Marcus!) och Shuntreglaget är nu enbart pådrag i 30 steg. Handbromsen på bakbänken fungerar också nu (men skall snyggas till.
Lokis (eller synthis då) sitter och dirigerar mitt i hytten och synthen är nära till hands (detta kan ni ta bort genom auto-create 0 i de containrarna i config.txt för hytten.)

Lite bilder från hytten i dagsläget:
(sista bild på en kommande variant speciellt för Nisse som tack för DVVJ)

Jockes 2014-03-27 21:09

Väldigt snyggt Lennart! :applad:

andreas_92 2014-03-28 01:52

Jag håller med! Snyggt! Synten borde spela en liten trudelutt när man rör vid den eller nått. :)

lan 2014-03-28 12:10

BJs Hg-lok ...

1 bifogad(e) fil(er)
... nr 225 och 226 levererades till BJ 1948, bara månader före SJs övertagande och målades väl snart om till SJs bruna.
Båda loken har genom Bergslagernas Järnvägssällskaps försorg återkommit till Göteborg och restaurerats till ursprungligt BJ-skick.

rac_hammer 2014-03-28 13:19

om man kör förbi Gamlestaden mot gamla Göfab så när man kommer fram till jet macken så kan man se de två loken över bangården där hos BJS :) har för mig att ett av dem är sj brunt och det andra har fått just den här Bj färgen :)

lan 2014-03-28 17:34

2 generationer Hg ...

3 bifogad(e) fil(er)
... för 10 år sedan kom STW Emges med Hg som vi alla tyckte var toppen.
Det är tack vara STW som det blev fart på byggandet av svenska modeller.
Det jag vidareutvecklat är väl mesher, texturer och funktionalitet.

Jag kommer snart att släppa dessa 2 nya Hg.

Titta på bilderna, och döm själva, så länge:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:00.