Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Göteborgs Spårvägar (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34747)

lan 2013-12-29 13:15

Göteborgs Spårvägar

Denna tråd får vara till diskussion och info om Gatuspår, Gatstensgator och Luftledningar som nu är uppladdade i Download.

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34746

henrik645 2013-12-29 13:53

Hej!
Jag saknar kuid 67375:101490 för
  • "GS Luftledningsstolpe"
  • "GS Luftledningsstolpe Fackverk"
  • "GS Luftledningsstople m Blommor"
Vet någon hur man kan få tag på den sak som saknas?:)

lan 2013-12-29 14:08

Finns nu i sista post i download!

henrik645 2013-12-29 14:09

Tack för hjälpen och det snabba svaret!:)

Bengan 2013-12-29 16:00

2 bifogad(e) fil(er)
Får börja tacka för allt det nya materialet, Lennart.:tumme_upp:

Sen är det dags, att börja bråka lite.:grin:

Var ska jag pilla någonstans, för att få sidofönstrena / gluggarna i vagnhallarna. Så att dom blir lika genomskinliga som portarna, så att man kan se in i den ena vagnhallen från den andra, så att även spårvagnarna syns. Nu måste man glida in i den andra hallen, för att dom ska bli synliga.

Min tanke var, att man kanske sätter in en kamera i en av hallarna och följa en spårvagn i själva gluggen / fönstret när hon glider förbi.

lan 2013-12-29 16:36

Du skall och kan inte pilla bort detta. Det är den skugga (semitransparent) som jag lade innuti hallarna för att morka ned dom.
Jag får väl skära ut öppningar i skuggan i sido och mitthall.

Jag undrar om du är behörig att vistas innuti hallarna Bengan :grin:

Bengan 2013-12-29 16:58

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 283784)
Du skall och kan inte pilla bort detta. Det är den skugga (semitransparent) som jag lade innuti hallarna för att morka ned dom.
Jag får väl skära ut öppningar i skuggan i sido och mitthall.

Jag undrar om du är behörig att vistas innuti hallarna Bengan :grin:

OK.
Låter kanon, att du har lust att skära i henne lite grann.:tumme_upp:

Behörighet och behörighet, vet i katten om man har. Man har ju varit utlånad till gamla Brommadepån (Alvik) där både buss, spårvagn och tunnelbanan höll till och även Nybodadepån som delas mellan buss och tunnelbanan för snart 20 år sedan. Men någon utbildning fick man inte, man skulle bara passa sig för tunnelbanans strömskena. Säkerheten var väl inte den bästa då, undra om det är likadant nu.:visslar:

lan 2013-12-29 17:06

Det har olovandes smugit runt en man med kamera i Majornas Vagnhall och försökt plåta genom öppningarna mellan hallarna utan att lyckas.

VD för GS har i sin nåder beslutat lätta på ridåerna mellan hallarna :grin:

Se Download-tråden!

Bengan 2013-12-29 17:29

4 bifogad(e) fil(er)
Nu ser man in genom gluggarna utifrån, så att man ser spårvagnen. Men man ser inte ut genom gluggen, så att man ser spårvagnen på utsidan eller om man sätter två hallar bredvid varandra och tittar in i den andra hallen.:visslar:

lan 2013-12-29 17:39

Hörru Bengan, nu börjar du bli krävande, det var aldrig meningen att dessa öppningar skulle utgöra ytterväggar, så var det inte i Majorna.
Men jag får väl ta en titt på detta också :mad:

Bengan 2013-12-29 17:47

4 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 283789)
Hörru Bengan, nu börjar du bli krävande, det var aldrig meningen att dessa öppningar skulle utgöra ytterväggar, så var det inte i Majorna.
Men jag får väl ta en titt på detta också :mad:

Hade inte tänkt att ha dom som ytterväggar.
Satte bara ut dom en och en för att kolla.
Om du sätter två hallar bredvid varandra, så ser du fortfarande inte in i den andra hallen.
Så man ser bara in, men inte ut och då har du fått skära helt i onödan från första stund, då effekten är densamma som från start.

EDIT: Ett par nya bilder, där jag har slängt in 12 Mustanger på rad ur två vinklar, sen tagit bort den ena hallen.

lan 2013-12-29 17:53

1 bifogad(e) fil(er)
Nu börjar det skymma :mad: Jag får väl säga som Kurt Olsson till Peps Persson: "Hur ser du ut?" För mig fungerar det åt alla håll nu :confused::confused::confused::confused::confused:

Bengan 2013-12-29 17:58

OK.

Tar att laddar ner dom nya på nytt och installerar om.
Kanske blev nått knas med nedladdningen.

Återkommer.

lan 2013-12-29 18:03

2 bifogad(e) fil(er)
Två bildbevis på att det fungerar hos mig.
Du glömde väl inte "committa", din gamle räv :confused:

Bengan 2013-12-29 18:12

Jaha, nu är jag lika virrig som med M23 och M25 med stegen.:rolleyes:

När jag laddade ner ditt material från början, så skickade jag även iväg allt till brorsan i min Dropbox.
Så när jag laddade ner dom uppdaterade hallarna. Så hamnade dom inte i min mapp med alla dina prylar, utan dom hamnade i min Dropbox till brorsan. Inte konstigt att det blev knas för mig, när jag installerade dom gamla på nytt.:visslar:

Ursäkta strulet.

lan 2013-12-29 18:24

OK Bengan, du kan trösta dig med att du är en av de få som gör nåt på detta "Törnrosa-forum" :tumme_upp:

Hinken 2014-01-03 01:10

Dina Mustanger är otroligt fina, men jag funderar över en sak gällande sidoskyltarna på linje 3(blå) vagnarna. 3:an gick väl inte via Linnéplatsen som det står på dina skyltar, utan som idag via Majorna occh Stigbergstorget innan den ankom Järntorget?

GBGtram 2014-01-03 02:45

Majornas Tvätthall

1 bifogad(e) fil(er)
Otroligt snyggt jag har vart där rätt många gånger och måste påpeka att de är läskigt likt:D Jag har hållit på nu när jag vart ledig att "installera in" MX ( Majornas vagnhall) i Projekt Göteborg och den passar perfekt! Upptäckte 1 fel eller inget fel men kan försöka bygga till nåt själv...Bakom hallen finns en mindre tillbyggnad åt väst. Det är tvätthallen, sitter i mitten på långsidan (på högra sidan på bilden skulle den sitta)) :). (länkar en onödigt lång länk).
PS: M25 är snyggt med, 10 av 10. Men återkommer till dej på PM/mejl på bilder på inredningen, vill du jag kan lösa bilder på hytten med, både höger och vänster vagnarna :)

https://www.google.se/maps/preview#!...QSldg!2e0&fid=

lan 2014-01-16 18:20

Ett riktigt "spårvägshotell" ...

1 bifogad(e) fil(er)
är väl Hotell Eggers mitt på Drottningtorget brevid Centralstationen.
En gång omgiven av spårväg på alla fyra sidorna (den västra är väl borta idag?).

Detta är en LÅGPOLYModell (200 polys) men med fototexturer med Alpha som gör att den ser mycket polygonrikare ut.

Hur kunde man sova omgiven fyra gnisslande spårvägar?

Inga problem: Eggers hade länge en topp-position som Restaurang där man åt gott, drack gott och sen sov som en stock!

Den spårvagnsförare som inte "rundat" Egggers har nog aldrig kört spårvagn i Göteborg :grin:

Jockes 2014-01-16 18:23

Närå, det går att åka spårvagn runt (och runt och runt och runt osv...) Eggers fortf! ;)

lan 2014-01-17 13:42

Posthuset i Gbg ...

2 bifogad(e) fil(er)
... är också en byggnad omgiven av spårväg. Det ligger mitt emot Hotell Eggers på östra sidan av Drottningtorget. Numera är det Hotell Post Clarion med en vedervärdig nybyggnad som fyller gamla postgården, den förbigår jag med tystnad :mad:

lan 2014-01-18 17:22

Centralstationen i Gbg ...

3 bifogad(e) fil(er)
som 200 polygonersmodell blev nog mitt sista försök att gestalta Drottningtorget
som ju är "navet" i GS spårnät.

Intresset verkar lågt just nu, men det är väl normalt numera på detta forum :tumner:

Jockes 2014-01-18 17:28

Väldigt perfekt! Passar ju utmärkt i bakgrunden från Angeredsbanans slutstation Polhemsplatsen =)

GBGtram 2014-01-18 23:49

skitbra :D

Detta blir bara bättre och bättre (Projekt Göteborg Älskar detta ):tumme_upp: Blir verkligare och bättre :grin: :tumupp: hoppas du släpper de, för nedladdning snart :) beehöver du bilder på nåt hus.. typ Ringlinjens vagnhall eller nån byggnad i Gbg bara att säga till

lan 2014-01-20 10:50

GP-huset ...

2 bifogad(e) fil(er)
... tillhör de mest kända byggnaderna. Beläget vid Polhemsplatsen strax öster om Centralstation bakom Posten. Framsidan var lätt att hitta texturer till men baksidan och östsidan blev som de blev men de ser man inte mycket av på nära håll.

Det finns mycket på nätet att karva fram texturer ur och Google Earth är ovärderligt vid måttagning och dess Streetview är mycket värdefull. :applad:

rac_hammer 2014-01-20 11:37

Snyggt Lennart :)

lan 2014-01-20 17:10

Stampgatan10 ...

2 bifogad(e) fil(er)
... är allt som är kvar av det vackra kvarteret på Polhemsplatsen. Resten är en vidrigt parkeringshus. Denna kåk i hörnet Stampgatan-Åkaregatan bemålades på den f.d. innergaveln inför FriidrottsVM 1993 ???

lan 2014-01-20 22:12

Ni kanske undrar ...

1 bifogad(e) fil(er)
... om gamle LAn fått en skruv lös, och det är fullt möjligt :grin:

Men på ett par timmar kan man idag göra sådana här Lowpolymodeller, mycket tack vare:

1. Google Earth
2. Mängden bilder på Internet
3. Ett underbart bildprogram - GIMP.
4. ett hyfsat byggprogram - gmax duger gott.

Ta nu och jämför med 20 000 polygoners-klumparna man kan få ut av Google Sketchup m.h.a. Ruby TMX.

Jag hör inte mycket gensvar så jag är väl ute och cyklar {med minst en skruv lös} - (som vanligt?).

Nästa "Lowpoly" blir väl SJ Administrationsbyggnad vid Polhemsplatsen ?
Om nu "nån jvl" bryr sig :confused:

Jockes 2014-01-20 22:16

Åhh, är inte där det huset framför där Angerdsbanan slutade förut? :eek: Hade ju varit kanon att ha på kartan, precis som alla andra hus du försett oss med kring Centralstationen! :tumme_upp:

lan 2014-01-20 22:31

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 284389)
Åhh, är inte där det huset framför där Angerdsbanan slutade förut? :eek: Hade ju varit kanon att ha på kartan, precis som alla andra hus du försett oss med kring Centralstationen! :tumme_upp:

Bra Jockes, att iallafall några bryr sig! Jo Angeredsbanan utgick väl nånstans mellan GP-huset och SJ Adm ? Vad jag försöker göra är att förse er alla duktiga landskapsbyggare med lite modellar att bygga med.

Ta t.ex. Centralstation. Den kan man komplettera på "baksidan = Tågsidan" med skärmtak, perronger och annat så den passar även för de som är intresserade av tåg och inte bara spårvagnar.

Sen kan jag nämna att det finns en "guldgruva" på nätet för att bygga "Lowpolys" av en massa saker - kanaler - broar - statyer - backdrops, "you name it".

Vi kämpar väl vidare !

rac_hammer 2014-01-20 23:11

Om jag förstått rätt så vände Angeredsbanan på nuvarande pendeltågsspår som ligger närmast post huset :) däremot så blev ju det de spår som idag ligger runt gp huset och bort mot fattighus ån som blev första "förbindelsen" mellan a-banan och stadsnätet :) en kul grej till är att (appropå gamla spårvagns spår) att linjen från Eketrägatan till Eriksberg kommer återuppbyggas på sin tidigare banvall där det idag ligger cykelbana :)

stickanw 2014-01-21 12:21

Jag kan ju inte göra annat än beundra vad du gör Lan, eftersom du sagt att du inte är särskilt intresserad av spårvagnar lägger ned så mycket energi på vagnar och omgivning. Kul att du håller ångan oppe trots att de går på el (spårvagnarna alltså). Om forumet höll sig med hedersmedlemmar platsar du absolut bland dessa.

Stickanw

lan 2014-01-21 12:43

SJ-huset ...

2 bifogad(e) fil(er)
... kallar jag det som jag tror(?) var SJs administrationsbyggnad. Det blir väl sista lowpoly-byggnad i miljön kring Drottningtorget och Polhemsplatsen. Resten får bli "Kajsa Varg" dvs man får tager vad man haver.

Bengan 2014-01-21 15:22

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 284387)
... om gamle LAn fått en skruv lös, och det är fullt möjligt :grin:

Jag hör inte mycket gensvar så jag är väl ute och cyklar {med minst en skruv lös} - (som vanligt?).

Nästa "Lowpoly" blir väl SJ Administrationsbyggnad vid Polhemsplatsen ?
Om nu "nån jvl" bryr sig :confused:

Hänger med i tysthet, flera gånger om dagen och uppskattar ditt arbete.:tumme_upp:

Själv har jag haft fullt upp med en massa annat, men med sånt som jag eventuellt har nytta utav i framtiden i Trainz.

Suttit och laddat ner en massa Bangårdsritningar efter Mazz tips i denna tråd.

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....07&postcount=1

Plus gått igenom några gamla hårddiskar, för att leta reda på bra bilder på Ue/Uf tagna direkt från sidan, för Rac-hammers räkning. Tyvärr, utan framgång. Om någon sitter med bra sidobilder på Ue/Uf så skicka ett PM till Rac-hammer.

lan 2014-01-21 16:17

Lite bilder ...

... från Drottningtorget nu och då. en bit ned i dokumentet finns 4 klickbara bilder från Drottningtorget, mycket intressanta !

http://perrasmotornostalgi.blogspot....1_archive.html

lan 2014-01-21 18:36

Tja ...

3 bifogad(e) fil(er)
... rac_hammer är väl ute och far efter "karusellkiosken" på Drottningtorget,
ett monumentalt stilbrott mot övrig arkitektur, men nu är det som det är med detta :Fnissa:

rac_hammer 2014-01-21 20:45

Hehe den är förskräcklig :) dock jätte bra när man snabbt ska ha en dricka på jobbet då drottningtorget lätt rymmer lastbilen :grin: jag följer precis som Bengan det du tillverkar Lennart och uppskattar tiden du lägger ned på att ge oss föremål till detta underbara spel :) det slog mig förut idag när jag byggde på spårvagnsstaden... Du gjorde ju alla fina grejor till GSJ med stationer mm ... Kunde du inte göra lokstallet (numera vagnhallen) vid Slottskogen? :) och kanske även Linneplatsens stationshus? Hade vart ett grymt sätt att knyta ihop GSJ med GS och sen SJ ;) men bara om du själv får lust och tid då :)

lan 2014-01-21 20:52

Haha, dom finns redan ...

1 bifogad(e) fil(er)
... nånstans i vårt "oöverskådliga" Download. :visslar:

Kanske det på bilden blir nästa "Lowpoly" när jag hämtat mig efter "Karusellkiosken" som gjorde mig lätt illamående :drool:

Citat:

Ursprungligen postat av rac_hammer (Inlägg 284423)
Hehe den är förskräcklig :) dock jätte bra när man snabbt ska ha en dricka på jobbet då drottningtorget lätt rymmer lastbilen :grin: jag följer precis som Bengan det du tillverkar Lennart och uppskattar tiden du lägger ned på att ge oss föremål till detta underbara spel :) det slog mig förut idag när jag byggde på spårvagnsstaden... Du gjorde ju alla fina grejor till GSJ med stationer mm ... Kunde du inte göra lokstallet (numera vagnhallen) vid Slottskogen? :) och kanske även Linneplatsens stationshus? Hade vart ett grymt sätt att knyta ihop GSJ med GS och sen SJ ;) men bara om du själv får lust och tid då :)

rac_hammer 2014-01-21 22:27

Oj hehe :grin: får jag kolla igenom efter dem då ...

Bengan 2014-01-21 22:32

Citat:

Ursprungligen postat av rac_hammer (Inlägg 284428)
Oj hehe :grin: får jag kolla igenom efter dem då ...

GSJ Slottsskogens Lokstall

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...light=lokstall

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:54.