![]() |
Ior ...
5 bifogad(e) fil(er)
... är en envis och tjurig åsna i A.A.Milnes sagovärld. Det är också ett malmtågslok med e som svans, förtjänstfullt byggt till Trainz av Sealpower för några år sedan.
Med moderna metoder kan man ändå förbättra och utveckla även fina modeller. För privat bruk inga problem, jag gör vad jag vill! Men att publicera den kräver orginalbyggarens medgivande !!! Tyvärr finns i byggarvärlden en hel del "revirpinkare" som inte tillåter sådant. Jag kommer inte ens att fråga Sealpower efter alla motgånger jag haft med andra byggare, utan denna "Super-Ior" stannar och förblir i min ägo. Nån gång borde väl detta "förbannade" revirpinkade upphöra om inte annat så för "VÅR HOBBYS" bästa. Av Rembrandts tavlor finns tusentals kopior men att göra en kopia av en Trainz-modell är tydligen så "inihvte" styggeligt så man borde skämmas. :mad::confused::mad::confused: Tack för ordet, men det är väl snart inte heller längre FRITT !!!??? |
Bygg eget! Använd inte Sealpowers Iore.;)
|
Jag har ändrat mig vad jag skrev.
|
Hade du frågat hade jag lätt gett dig källfilerna för både modell och texturer, men nu blir man bara irriterad på din attityd.
|
Vad är syftet med denna tråden?
För om syftet nu var att få tillståndav Sealpower så misslyckades du brutalt.. Och om syftet var att få igång en diskussion kring upphovsrätt så kommer du antagligen inte lyckas med det heller. Jag lämnar aldrig ut mina källfiler mer än vid sammarbete, inte heller lämnar jag tillåtelse för någon annan att bygga om mina 3D modeller.. Och jag ser inte varför jag skulle heller.. bara för att någon ska kunna åka snålskjuts på mitt arbete? Om du tycker att det är så frustrerande att få ett nej från upphovsrättsinnehavaren, så skit i att utgå ifrån andras modeller och bygg från grunden istället, då är det din modell att bestämma över. Personligen tycker jag att det är rätt smaklöst att posta en tråd som denna, av flertalet anledningar, framför allt så tycker jag att det är smaklöst hur du för in Sealpower i diskussionen utan någon som helst anledning.. |
Ämnet är stängt tillsvidare då det har upprört många medlemmar.
moderator |
Det här handlar ju inte längre om vissa objekt och ägande, utan hur vi ska förhålla oss till "Trainz öppna policy". När den här tråden började spåra ur, och när jag får en massa åsikter privat så känner jag att jag måste öppna den igen.
Ordet är fritt. Ett citat bland många. Citat:
När nu en hörnsten till kommer att lämna oss, tillsammans med en annan hörnsten som lämnade oss i våras, så ser jag inte heller någon anledning att fortsätta ge ut vårt material publikt från STL. Jag kommer dock fortfarande att vara medlem och moderator för Trainz. |
En förklaring till mitt s.k. "beteende"
... är följande:
Jag har hållit på ett tag att försöka bygga modernare malmvagnar och i det arbetet behövde jag testa med Sealpowers IORE men var tvungen att bearbeta enginespec. och koppel m.m. Jovisst kunde jag ha frågat Sealpower i förväg, men nu gjorde jag inte det och min mening har aldrig varit att ge ut det jag gjort med IORE ! (det var mest lite kul terapi). Mitt misstag var väl att publicera några bilder på det jag "lekt" med ! Jag har fått mesher av många de senaste åren med tillstånd att förbättra och ge ut men de flesta har fallit av den enkla anledningen att mesherna varit byggda i andra program som jag inte kunnat importera med framgång till mitt. Nu finns programmet 3D Object Explorer som kan konvertera en IM-fil, med texturer och mappning, till vilket format man behagar, det är inget olagligt i det och det besparar mig massa onödigt merjobb att gå den vägen. Jag är ledsen om jag upprört många men det var aldrig min mening att trampa nån på tårna !!! Mitt intresse att fortsätta ge ut modeller har dock fått sig en rejäl knäck och jag tror inte jag längre har lust att fortsätta. |
Citat:
Som jag ser det är det nog snarare ditt sätt att vara i förhållande till andra konstruktörer... Att då och då blåsa upp ditt prat om "revirpissande" är ett mycket större misstag än att posta bilder på vad du har gjort med andras modeller som jag ser det. Så som du inledningsvis i denna tråd har gjort. Det underminerar lite den goda anda vi ändå har här på forumet. Du bör också förstå och acceptera att vi utövar vår hobby på olika sätt... vad är målet med att vi roar oss med det vi gör inom simulatorhobbyn... Det är upphovsmannen som villkorslöst bestämmer hur den vill hantera sina källfiler. Har man spenderat flera 100-tals timmar eller mer kanske det inte är självklart att man släpper iväg sina källfiler hur som helst. Varje konstruktör har ju sina preferenser om varför och hur han driver sin tågsimulatorhobby, utan att behöva bli anklagad för revirtänkande om han/hon avstår från att dela med sig sina källfiler. Att som i det här fallet exponera en konstruktör så som ett antagande att han förmodligen inte kommer att ge något tillstånd, men se här vad ni missar för att andra konstruktörer är så revirtänkande... det blir bara tokigt av det och andra konstruktörer blir plötsligt ofrivilligt indragna i en upphovsmannadiskussion. Det är inte konstigt att ögonbryn höjs. Ditt misstag, som jag ser det, är att inte i förväg omsätta en ide till handling via att ta kontakt med konstruktören först. Blir det ett ja, kul ide, så går du vidare därifrån. Kanske kommer man överens om att du utnyttjar din metod att få editerabara filer eller så gör man något annat. I samförstånd. Men blir det ett nej, låt det stanna där och gå inte ut publikt med det utan respektera att en konstruktör inte är pigg på att dela källfiler. Sen hoppas jag att du kan tåla att detta kan konstruktivt diskuteras och att din lust att bygga fortsätter. Som jag sagt förut, dina arbeten och insatser är ju högt värderade av många. Sen kan du ju tänka så här också, gör man ingenting gör man inga fel, men med din meritlista så är det ju nästan tillåtet att det får bli tok nån gång... ;) Och får du lusten tillbaka, vilket jag hoppas, så kan du ju göra klart och ge ut den vinterbonade Alvesta om du vill. :) |
Bra skrivet!:tumupp:
Hoppas att lan kommer igen. |
Citat:
|
Tack Mazz ...
... du är en klok och lugn person (till skillnad från mig). Jag skall ta det lite lugnt ett tag och se om bygglusten återkommer ?
Jag uttryckte mig nog lite klumpigt när jag sa att jag aldrig kommer att fråga Sealpower om lov, beroende på att jag aldrig tänkt ge ut nån IORE men att jag har full frihet att för eget bruk göra vad mig behagar. Våra åsikter om upphovsmannarätt vad gäller rena Hobbyalster går förvisso isär men jag kommer alltid att respektera det upphovsmannen vill även om jag har liten förståelse för varför man skall "K-märka" sina gamla alster med texten "Rör dom Inte". Det jag producerat (över 2000 byggen) är fullkomligt fria att manipulera och ge ut, bara man inte börjar ta betalt. |
Innan "upphovsmanabråket" startade ...
2 bifogad(e) fil(er)
... som jag väl själv är skyldig till (vädra åsikter är alltid vanskligt) så hann jag väl pilla en del på Sealpowers IORE. Nu ligger den i "malpåse" tills vidare. Det som kom var ett resultat av arbetet med Dm-projektet och malmvagnarna, t.ex. att kunna byta namn och nummer på de två delarna.
Jag hoppas ingen tar illa upp om jag laddar upp två bilder !? |
Snyggt!
------------------------ Går det att fixa så att man kan fälla upp den främre (A-änden) strömavtagaren på ena loket och den bakre (B-änden) på andra loket. Och som det ser ut på bilder. Alltså strömavtagare B-ände B-ände, A-ände A-ände, A-ände B-ände. Som du hade gjort på Dm loket en osynlig strömavtagare. |
2 bifogad(e) fil(er)
Ja det går utan några problem, bara att byta namn på a.pant0 till a.pant1 på det ena loket. (se bilder). Har nu ett A-lok och ett B-lok vilket är lugnast ur alla synpunkter.
Sen är jag förtjust i dessa "Norrbottniska" namn på loken så jag har öppnat sidorutan för att släppa in lite mygg för stämmningens skulll. Solen går aldrig ner när mygg och knott är som värst, i "Midnattssolens land" där jag just nu vistas (i Trainzvärlden alltså :grin:) En lite mer positiv LAn: Citat:
|
Nej, det är fel! Det ska vara tvärtom.;)
|
Jaha ...
1 bifogad(e) fil(er)
... och vad är "tvärtom" - förklara för en gammal trögtänkt byggare :Fnissa:
Upptäckte just att IORE har buffertar av rejäla mått, inte för att de behövdes i normal drift, kanske för att flytta på vagnar med normalkoppel eller som "renfösare", av storleken att döma skulle de nog klara en älg eller en Lloyd -56 också, Steve kanske vet? :grin: |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
Härliga "Samiska" namn ...
2 bifogad(e) fil(er)
på vissa lok:
(sista för idag, jag lovar) |
Enligt 2 bilderna på inlägg 15, så visar strålkastarna på loket åt det håll och den andra bilden lyser röd strålkastare så tror jag du fattar.
|
Nej jag fattar inte, bilderna i inlägg 15 är gamla nu! Pantoläget har inget med strålkastarna att göra. Det lok man befinner sig i har strålkastarregglagen, den andra halvan har endast slutljus. Pantograferna lyder de tre stegen på pantoreglaget.
Har jag eller du missat nåt :confused::confused::confused: Citat:
|
Okej! Då ska jag inte störa dig. Gör som du vill.:)
|
Musstänker att det skiljer en del mellan MSTS, RW och Trainz när det gäller pantografer och lyktor/slutljus, och det Lennart gjort nu stämmer bra enl mig! men snacka om att loket såg tomt ut utan buffrerna, dem gör verkligen massor :rolleyes:
//Jocke på mobilen |
Lite spartansk inredning ...
4 bifogad(e) fil(er)
... som syns utifrån tycker jag man skall ha, det är få polygoner och nån extra textur men det tycker jag det är värt, liksom animerade vindrutetorkare. I Driver tillkommer ju Ekans Lokis som sitter och viftar också!
|
Färska "bulletiner" ...
4 bifogad(e) fil(er)
... om vad som finns mellan Iore-enheterna, och varför.
Bild 1 visar verkligheten mellan Iore-delarna (Det är synd att man inte kan modellera ALLT :mad: - men det är nog tur för annars blev man väl tagen av "PolygonPolisen" :Fnissa: Bild 2 visar den "nakna" sanningen på modellen :mad: Bild 3 visar att Iore-enheterna är byggda för att kunna gå som ensamlok och dra malmvagnar (normalt koppelavstånd i bakändan). JoJo |
Kraftöverföringen till boggierna...
1 bifogad(e) fil(er)
... på IORE är ett under av teknik. Ni som vet allt om kardaner, differentialer och kuggdrev vet säkert hur det fungerar inuti, jag försöker gestalta hur det ser ut utifrån.
|
Nu är jag rätt nöjd med IORE ...
3 bifogad(e) fil(er)
... den senaste färgsättningen och vackra dekor ! 45 meter ren råstyrka som lämnat sina föregångare efter sig :tumme_upp:
|
´Det var hiskeligt dött på forumet idag ...
1 bifogad(e) fil(er)
... men det kanske det skall vara på Alla Helgons dag :confused:
Min lilla "helgongärning" är att förse Ior med riktiga vindrutetorkare så stakars Lokis ser nåt i höstrusket. |
Många sitter väl och drömmer om...
4 bifogad(e) fil(er)
TS2014 och allt löftesrukt som kavlas ut om den, men jag bygger envetet vidare med TS2010 vers. 3.3 till vidare.
Att få en enginespec. att stämma både i CAB och DCC mode är förvisso inte lätt men jag har lyckats rätt bra med IORE i dag. Målet är att kunna dra ett fullastat malmtåg med 68 F040-vagnar i 50 kph (8340 ton tågvikt) och samtidigt kunna hantera ett ensamt IORE-lok (180 ton) utan att det blir en "Dragster". Loket får inte slira, inte ens med full tågvikt (datorstyrt AntiSlipSystem) Jag använder RC-hytten som testhytt, (8 körsteg, tåg och lokbroms). Körsteg 1 och 2 används för ensamt lok och korta tåg, körsteg 3-8 för tunga tåg. Och tänk, det fungerar ganska naturtroget. Lite bilder med full tågvikt: |
Väldigt fint Lennart! Jadu, jag tror nog många kan vara ute och lägga blommor och ljus på anhörigs gravar/på minneslunden (även jag har gjort det så) nu på Alla helgons dag. Då är man nog inte på något större humör för att skriva saker här. Men jag försöker ändå! Har varit borta ett tag så. Ser väldigt bra ut! Men det ska vara ett annat koppel mellan Iore-halvorna, har jag läst på postvagnen. Syns även på bilden du använt. Jag vet inte vad man använt där, men det står på postvagnen. Kan leta upp det senare om du vill :)
|
Jag tror inte det för en IORE-halva kunde gå som ensamlok och kopplas till en malmvagn (fast det görs väl sällan). Kolla du vidare! Möjligen finns det fast kopplade lokhalvor också ?
|
Citat:
http://www.postvagnen.com/forum/inde...read&id=200392 Samtidigt står även där att AAR-kopplet mellan lokhalvorna bytts ut mot SA3-koppel. Vet ej om man hunnit med alla ännu? BD på Postvagnen verkar ha en stor koll på både LKAB's lok och vagnar och Northland, man ser ofta intressanta bilder från honom där. Han vet troligen bättre än mig? Tror man kan maila honom där! (Om du nu är medlem på Postvagnen såklart). |
Jag tror vi lungt kan utgå från att SAR-koppel gäller i båda ändar även om inte alla har det ännu!
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:08. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009