Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Stänga av Lok/motor (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33877)

Rekin 2013-02-05 12:31

Stänga av Lok/motor
 
Tänkte kolla om det är någon som vet om det finns någon möjlighet till att stänga av loken/motorn i spelet, (ts2010)

jobbigt när man har en stor rutt med massa lok som står stilla Ooch bara låter.
Har hört att det ska finnas payware lok där du kan stänga av motorn, men kan man göra det på alla andra lok?

Har inte hittat så mycket info ang ämnet, någon som vet något mer?/någon som kan hjälpa mig

Mvh/Rekin

lan 2013-02-08 21:35

Vovven47 har gjort ett skript till sina förträffliga ånglok som kanske kan användas som bas till något mer generellt om Vovven47 samtycker.

Att kunna stänga av ljud och rök på uppställda lok borde bli standard i Trainz!

Bra att detta kommer upp! Vovven47 var är du? (Antagligen i Sydostasien?) :Fnissa:

Bra att du tar upp saken, Rekin !!!

vovven47 2013-02-09 03:26

Jo, nog är jag långt från Sverige, men tittar dock in här lite då och då.

Det här med stänga av rök och ljud med mera har jag lagt ned en hel del tid på.
Dock väldigt intressant för mig med "scripteriandet"
Skall sanningen fram så har jag "fuskat" med ljud borttagandet på ångloken!

Kommer INTE att fungera på diesel fordon.

DOCK:
Jag fortsätter att försöka luska ut hur göra!!
Vet ju att det finns diesellok som har denna feature.....

Återkommer.

Rekin 2013-02-10 02:11

Har hittat en lösning, körde rutten LUBLIN - DOROHUSK(Polsk) för en liten stund sen och märkte att här var det tyst fast jag såg ca5 parkerade lok"

gick in i "route editorn" och hittade en flik inne i lokets Properties "frågetecknet", där kom ett par olika val man kunde kryssa för, ett av dessa var, "Fysik" på/av, när jag bockade för den och startade upp rutten så va motorn/röken ej på/tyst,

däremot om jag bockade för den i själva drivermode (Hold control + right click) så rörde sig loket ej, MEN ljudet var fortfarande på,

denna "options" fanns inte på alla lok, men man kanske lägga till det?


ps jag hoppas jag är tillräckligt tydlig/svårt att förklara
mvh Rekin

vovven47 2013-02-10 03:47

Citat:

Ursprungligen postat av Rekin (Inlägg 273353)
Har hittat en lösning, körde rutten LUBLIN - DOROHUSK(Polsk) för en liten stund sen och märkte att här va det tyst fast jag såg ca5 parkerade lok"

gick in i "route editorn" och hittade en flik inne i lokets Properties "frågetecknet", där kom ett par olika val man kunde kryssa för, ett av dessa var, "Fysik" på/av, när jag bockade för den och startade upp rutten så va motorn/röken ej på/tyst,

däremot om jag bockade för den i själva drivermode (Hold control + right click) så rörde sig loket ej, MEN ljudet var fortfarande på,

denna "options" fanns inte på alla lok, men man kanske lägga till det?


ps jag hoppas jag är tillräckligt tydlig/svårt att förklara
mvh Rekin

Tyvärr hittar jag inte rutten LUBLIN - DOROHUSK.
Vilken Trainz version använder du?
Själv har jag TS2010.

Du kan ju också ange namnet på diesel loket eller dess kuid så kan jag undersöka det.
Tycker detta låter intressant.......

svenolov 2013-02-10 10:19

I skripten "STL Trainz Monitor" och "STL Hytt" finns ovanstående funktion prövad och förberedd sen över två år tillbaka. Det är bara det att jag inte haft tid att ge ut någon uppdatering då själva strukturen på STL Script Library också måste ändras. Dessutom så har jag, och har fortfarande, fullt upp med dom nya trackside signalerna. Men uppdatering av hytt och koppel ligger i min att-göra-lista.

Så här fungerar det. Om man inte har någon förare i hytten (en driver kopplad till loket) så är loket alltid helt avstängt. Men även om det finns en förare så måste loket startas upp på något sätt. Det sker genom pantograph knappen och/eller en nyckel/startknapp i hytten. Fungerar även på både diesellok och ellok.

När jag tar itu med uppdateringen av STL Trainz Monitor, STL koppel och STL Hytt så kommer denna generella funktion att ingå i samma paket.

Rekin 2013-02-10 13:30

Citat:

Ursprungligen postat av vovven47 (Inlägg 273355)
Tyvärr hittar jag inte rutten LUBLIN - DOROHUSK.
Vilken Trainz version använder du?
Själv har jag TS2010.

Du kan ju också ange namnet på diesel loket eller dess kuid så kan jag undersöka det.
Tycker detta låter intressant.......


Jag använder TS2010 /sista versionen innan multiplayer

Här hittar du rutten http://www.stacjazary.pl/viewpage.php?page_id=31

Alla filer som behövs ligger på denna sida, dvs inget letande efter filer, allt ska installeras förutom dem sessions du inte vill ha,

Rutten är från början polsk men alla sessions finns både i polsk version och engelsk (polsk tal med engelsk text)

Rutten är en nästan exakt kopian av verkliga sträckan,

För att förstå sig på signalerna/semaforerna, finns denna sidahttp://jareks.zonk.pl/signal/main.htm

Alla lok som hade "fysik tillägget" fanns i dessa "session" tilläggen, förutom EN57 värt en nedladdning endå väldigt bra /skriptat tågsett

Mvh/Rekin

Rekin 2013-02-10 13:39

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 273361)
I skripten "STL Trainz Monitor" och "STL Hytt" finns ovanstående funktion prövad och förberedd sen över två år tillbaka. Det är bara det att jag inte haft tid att ge ut någon uppdatering då själva strukturen på STL Script Library också måste ändras. Dessutom så har jag, och har fortfarande, fullt upp med dom nya trackside signalerna. Men uppdatering av hytt och koppel ligger i min att-göra-lista.

Så här fungerar det. Om man inte har någon förare i hytten (en driver kopplad till loket) så är loket alltid helt avstängt. Men även om det finns en förare så måste loket startas upp på något sätt. Det sker genom pantograph knappen och/eller en nyckel/startknapp i hytten. Fungerar även på både diesellok och ellok.

När jag tar itu med uppdateringen av STL Trainz Monitor, STL koppel och STL Hytt så kommer denna generella funktion att ingå i samma paket.

Intressant, hur svårt tror du/ni det är att implementera detta i alla lok?

svenolov 2013-02-11 11:53

Citat:

Ursprungligen postat av Rekin (Inlägg 273367)
Intressant, hur svårt tror du/ni det är att implementera detta i alla lok?

Att få med grundfunktionerna till sitt lok, eller befintliga lok, är väldigt enkelt. Det behövs inga förkunskaper i programmering, bara man följer några enkla regler.

Det är bara att lägga till några taggar i config filen och inkludera ett enkelt skript (som jag bistår med) som ärver klassen "STLMotorVehicle" i stället för klassen "Lokomotive". Skriptet är helt transparent och påverkar inte originalfunktionen. Men t.ex partiklar, såsom rök och andra luftföroreningar, och ljud sköts automatiskt, om loket inte är "aktiverat".

Sen finns det naturligtvis en hel del funktioner som även den avancerade skriptaren kan ha nytta av. Men det tar jag inte upp här och nu.

Vovven47 har gjort sina skript från "scratch" utan att vara medveten om STL-skriptens kapacitet (tror jag). Och det har han gjort med perfekt resultat. Och han har också infört en del detaljer som jag också är intresserad av att införa som "standard" i STL-biblioteket.

När den dagen kommer, då jag inför denna uppgradering, så hoppas jag att även Vovven47 vill vara med och dela sina erfarenheter med mig.

vovven47 2013-02-12 03:22

Tog en titt på EN57 rälsbussen och dess script, som dock inte innehöll något med att "stänga av" motorn.
Innehöll endast reglering av ljus vitt/rött/släckt beroende på vagnens läge i tåget.
Så jag blev inte nåt klokare.....


Om "nån" är intresserad så har författaren publicerat sin e-mail adress:
vcrdn@wp.pl
Kanske han är villig att förklara hur han gått tillväga vid avstängning!!??

Kanske dock bäst att vänta på Sven-Olovs lösning.

Min script kod är f.n helt beroende av ångloks typ. När jag väl får TID och LUST, så skall jag försöka generalisera och göra koden presentabel!

Min väg att gå är en aning "ångloksberoende" även om man kan utnyttja delar av den.

Rekin 2013-02-12 14:51

Tjena

Jag ser framemot skripten :)

Vovven47
Just En57 har inte med den funktionen, testa sm42/eu07/et22 m.m.

Mvh/Rekin

svenolov 2013-02-12 15:22

Citat:

Ursprungligen postat av vovven47 (Inlägg 273437)
.....
Kanske dock bäst att vänta på Sven-Olovs lösning.

Min script kod är f.n helt beroende av ångloks typ. När jag väl får TID och LUST, så skall jag försöka generalisera och göra koden presentabel!

Min väg att gå är en aning "ångloksberoende" även om man kan utnyttja delar av den.

Jag kan inte, och har inte tid att gå in på detaljer när det gäller STL Trainz Monitor och STL Hytt just nu. Men en sak kan jag upplysa om, att det finns två klasser som bygger på klassen Cabin i STL skripten.

STLCabin ärver klassen DefaultLocomotiveCabin.
STLSteamCabin ärver klassen DefaultSteamCabin.

Så oavsett om ni bygger ånglok, diesellok eller ellok, så finns alla grundfunktioner tillgängliga.

vovven47 2013-02-14 02:59

Lyckades ladda hem sm42 diselloket med script filen och däri finns lite intressanta saker i form av följande metoder för att reglera motorn och rök:

EnablePhysics(bool);

PostMessage(me,"pfx","+0",0.0);
PostMessage(me,"pfx","-0",0.5);

Jag har inte testat dieselloket, eftersom det fattas en del Kuid-er och jag har en Internet förbindelse
som inte är den bästa. Tar LÅNG tid att ladda ned filer.

Dock testade jag ovan metoder på favorit HC bussen Yo1s:
Vid uppstart satte jag EnablePhysics() till FALSE och inget ljud hördes. Lustigt nog fick jag DCC reglaget fast jag
definierat CAB mode. Nåväl, DCC fungerade inte.

Ändrade sedan EnablePhysics() till TRUE och ljudet kom liksom CAB mode reglagen och jag kunde köra.

Ville sen stänga motorn igen:
Ljudet stängdes ej av!
DCC reglagen fanns kvar men kunde inte användas.

Rekin:
Har du samma symptom på din Polen bana som jag på HC bussen?

Jag funderar nu på att börja med en generell lösning och då använda HC Yo1s som test föremål.
Hinder??:
Är det OK att modifiera config filen och lägga till en script fil till HC-n?
Ser att följande personer står bakom utvecklingen av HC-n
- 3d model and texture by Anders Eriksson anders@NKlJ.se
- imported to trainz by Per Björn bear@ludd.ltu.se"

Sen om det fungerar OK sänder jag script filen till Sven-Olov.
=>
1. DCC/CAB mode på/av
2. Förare på/av
3. Rök på/av
4. Ljud???? Sven-Olov: Vet du om det finns nåt sätt??

Utestånde frågor:
1. Hur ALLTID kunna STÄNGA AV ljudet?
Verkligen störande att höra brummandet trots att man stängt av motorn

2. Har inte Yo1 nåt avgasrör och var sitter det i så fall?

Rekin 2013-02-14 09:28

Vovven47, Jag får precis samma symptom.

Fungerar iofs finfint om man är ute efter lite "statister"


Mvh/Rekin

baloo406 2013-02-14 09:46

Om ni är intresserade, så finns det ett lok som man kan starta och stanna motorn på i spelet och i serveyour. Om man vill motorn skall vara avstängd när man börjar i driver. Använder man "?" i serveyour.

Väl i driver kan man starta eller stanna motorn med hjälp "Ctrl och högerklick med Musen".
Det fungerar bra.

Det är förvisso ett USA lok. Men om det är funktionen ni vill ta en närmare koll på så kan det kanske vara intressant för er.

Ni hittar det hos www.jointedrail.com
titta under freeware/RBMN packs/locomotives.

Dock måste man vara registrerad för att kunna hämta hem deras freeware objekt

svenolov 2013-02-14 19:05

Citat:

Ursprungligen postat av Rekin (Inlägg 273517)
Vovven47, Jag får precis samma symptom.

Fungerar iofs finfint om man är ute efter lite "statister"


Mvh/Rekin

EnablePhysics(false) stänger av allt, även hytten så den metoden är inte att rekommendera om man vill starta upp inifrån hytten. Precis som Rekin säger, bra för "statister". Jag har emellertid använt den funktionen i STL's hyttskript, och det fungerar fint om man är medveten om vad som händer och att man parerar för det. Men det är väldigt omständigt att implementera det.

Jag har en annan lösning på gång när det gäller ljudet. Den blir mera generell och kan användas till alla lok, även om inte STL's hyttskript används. Fuktionen kommer att ligga i STL Trainz Monitor. Där skulle jag också vilja lägga "rök på/av". Det skulle vara perfekt.

vovven47, om du utreder punkt 1 tom 3, så ska jag försöka sticka emellan i mina övriga projekt och ta mig an punkt 4 på allvar.

Det ska bli intressant och se vilken lösning du har på punkt 3. ;) Min lösning, just nu, kräver mera av användaren (lite skriptande).

Citat:

Ursprungligen postat av vovven47 (Inlägg 273515)
Lyckades ladda hem sm42 diselloket med script filen och däri finns lite intressanta saker i form av följande metoder för att reglera motorn och rök:

EnablePhysics(bool);

PostMessage(me,"pfx","+0",0.0);
PostMessage(me,"pfx","-0",0.5);

.....

Sen om det fungerar OK sänder jag script filen till Sven-Olov.
=>
1. DCC/CAB mode på/av
2. Förare på/av
3. Rök på/av
4. Ljud???? Sven-Olov: Vet du om det finns nåt sätt??

Utestånde frågor:
1. Hur ALLTID kunna STÄNGA AV ljudet?
Verkligen störande att höra brummandet trots att man stängt av motorn

.....


vovven47 2013-02-15 02:43

2 bifogad(e) fil(er)
Jag laddade ned det amerikanska dieselloket, men var tvungen att besöka ett Internet cafe på grund av filstorleken: 141 MB!!!
Fick igång loket och ljudet vid avstängning/start av motorn fungerade perfekt. Så vill man ju ha det.
Tyvärr var script koden lagrad i ett bibliotek, så jag kunde inte studera den.

Kollade då deras fil för ljud:
Se första bilden och det röd inrutade

Gjorde en jämförelse med HC-ns Auran ljud fil:
Se andra bild och röd inrutade.

Så den stora frågan är:
Hur aktivera dessa Wav filer vid start/stopp av motor?


Jag tar mig an punkterna 1-3 och skickar dem sedan till Sven-Olov

Min önskan med ljudet vore att vi kunde göra på samma sätt som den amerikanska lösningen.

svenolov 2013-02-15 04:36

Bra research! Detta ger mig en vink om hur dom gjort. Jag ser att dom har samma grund ide' som jag har, den enda vettiga. Jag går vidare och utvecklar detta.
Citat:

Ursprungligen postat av vovven47 (Inlägg 273564)
Jag laddade ned det amerikanska dieselloket, men var tvungen att besöka ett Internet cafe på grund av filstorleken: 141 MB!!!
Fick igång loket och ljudet vid avstängning/start av motorn fungerade perfekt. Så vill man ju ha det.
Tyvärr var script koden lagrad i ett bibliotek, så jag kunde inte studera den.

Kollade då deras fil för ljud:
Se första bilden och det röd inrutade

Gjorde en jämförelse med HC-ns Auran ljud fil:
Se andra bild och röd inrutade.

Så den stora frågan är:
Hur aktivera dessa Wav filer vid start/stopp av motor?


Jag tar mig an punkterna 1-3 och skickar dem sedan till Sven-Olov

Min önskan med ljudet vore att vi kunde göra på samma sätt som den amerikanska lösningen.


vovven47 2013-02-16 03:12

3 bifogad(e) fil(er)
Lite bilder från det pågående arbetet:
1. HC-n nedsläckt
2. Ybo6 nedsläckt, men tyvärr med passagerare och förare kvar. Undersöker......
3. Ybo6 startar med rökplym under 7 sekunder. Fungerar men kanske justera röken lite??
Sen som grädde på moset vore ju ett trevligt start ljud till detta scenario. Jämför med amerikanska dieselloket.

svenolov 2013-02-16 10:10

Snyggt vovven!

Punkt 2 finns redan implementerad i STL Trainz Monitor, så det ska du inte lägga dina krafter på. ;)

Jag har tittat på min skript ide' (som faktiskt är gjord för tre år sedan), och konstaterat att grunden är identisk med det amerikanska dieselloket. När det gäller det loket, och liknande, så finns det inga namn på ljudfiler som följer Trainz standard. Det innebär att "default" ljudet inte hanteras av Trainz koncept över huvud taget. Resultatet från start är alltid ett tyst lok. Istället har dom gjort ett skräddarsytt skript (avancerat) som hanterar ALLA ljuden för varenda reglage position i hytten. Detta görs med metoderna PlaySoundScriptEvent(string) och StopSoundScriptEvent(string).

Min ide' byggde/bygger på samma koncept men där endast en ljudfil behöver läggas till. För övrigt så används Trainz original för alla loktyper (diesel, electric och steam). Dessutom så finns det möjlighet att lägga till 2 extra (inalles tre) ljudfiler, en för "startup" och en för "shutdown". Dessa två ljudfiler finns bland annat implementerad för ellok som default, ljud för pantograph upp/ned.

Citat:

Ursprungligen postat av vovven47 (Inlägg 273618)
Lite bilder från det pågående arbetet:
1. HC-n nedsläckt
2. Ybo6 nedsläckt, men tyvärr med passagerare och förare kvar. Undersöker......
3. Ybo6 startar med rökplym under 7 sekunder. Fungerar men kanske justera röken lite??
Sen som grädde på moset vore ju ett trevligt start ljud till detta scenario. Jämför med amerikanska dieselloket.


CGD 2013-02-16 10:32

Det kommer ju med tre USA dieslar med start och stoppfunktion. L SD70 ** heter de. Har man satt ut de så är de helt tysta när man startar spelet. Men allt så som bromsar, ljus och tuta fungerar. Loket beter sig för övrigt som en vagn. Loket är vidare utrustat med bränsle och sandförbrukning. För att kunna starta loket måste man i Driver Command aktivera Locomotive start or shut down comand. Det är här den enda nackdelen finns! Kommandot startar och stänger ALLA lok.
Tänk om den här funktionen hade funnits till alla lok och fungerat på bara ett i taget.

För övrigt tycker jag att de flesta lok och vagn tillverkare är dåliga på att utnyttja de funktioner som trotts allt finns. Man kan ha automatisk numrering, de finns de som har ett antal olika utseenden som varieras vid utsättandet samt det nu nämnda start och stop funktionen.

svenolov 2013-02-16 10:54

Citat:

Ursprungligen postat av CGD (Inlägg 273629)
Det kommer ju med tre USA dieslar med start och stoppfunktion. L SD70 ** heter de. Har man satt ut de så är de helt tysta när man startar spelet. Men allt så som bromsar, ljus och tuta fungerar. Loket beter sig för övrigt som en vagn. Loket är vidare utrustat med bränsle och sandförbrukning. För att kunna starta loket måste man i Driver Command aktivera Locomotive start or shut down comand. Det är här den enda nackdelen finns! Kommandot startar och stänger ALLA lok.
Tänk om den här funktionen hade funnits till alla lok och fungerat på bara ett i taget.

För övrigt tycker jag att de flesta lok och vagn tillverkare är dåliga på att utnyttja de funktioner som trotts allt finns. Man kan ha automatisk numrering, de finns de som har ett antal olika utseenden som varieras vid utsättandet samt det nu nämnda start och stop funktionen.

:tumner: CGD, har du läst och försått vovven's och mina inlägg i denna tråd, överhuvud taget?

"För övrigt tycker jag att de flesta lok och vagn tillverkare är dåliga..."

Och har du sett och testat LAn's, bear's, korvtiger's, ekans, vovvens, björnl's, spyfrogs, mfl's vagnar/lok (med eller utan STL skripten)? :mad:

baloo406 2013-02-16 11:11

Citat:

Ursprungligen postat av CGD (Inlägg 273629)
För att kunna starta loket måste man i Driver Command aktivera Locomotive start or shut down comand. Det är här den enda nackdelen finns! Kommandot startar och stänger ALLA lok.
Tänk om den här funktionen hade funnits till alla lok och fungerat på bara ett i taget.

Detta stämmer inte på Jointed rails lok. Du behöver inte använda något Driver command för att starta eller stanna loket. Däremot mäste man använda sig av "crtl Högerklick" i Driver för att stanna eller starta loket.

Engligt vad dom skrivit på det engelska forumet, om denna funktionen. Så kommer dom inte att använda den förrän Trainz har blivit uppdaterat. Jag är inte hemma på script och dylikt, men det var något i Trainz som inte fungerarde som dom tänkt.

Där finns också en annan funktion på det loket, som heter isolate. Vilket gör att du kan ha motorn igång på loket, men sätter du det i läget "isolate" kan du ha det ihopkopplat med andra lok. Som hjälp lok då. När du kör sen, så går motorn i det loket fortfarande på tomgång. Medan dom andra loken som inte är ställda på Isolate. Drar som vanligt.

CGD 2013-02-16 11:51

Ja det är farligt att skriva här för alltid är det något som blir fel.
Nu på morgonen idag har jag läst i andra trådar på Forumet om hur konstruktiv kritik skulle uppskattas. Men när jag då skriver något kort som jag upplever med Trainz blir jag omedelbart halshuggen utav någon av de stora på detta Forumet. Speciellt tråkigt då när det är Svenolov, en medlem var saker jag alltid använder och har berömt honom för.
Kanske är detta också ett skäl för att sluta skriva på detta forum.

Nej Svenolov jag har inte prövat något utav dem du nämner. Jag hämtar mest tyska, engelska eller USA modeller. Antingen från DLS eller från enskilda hemsidor. Även om det finns skickliga konstruktörer som använder sig utav alla de skript som finns så finns det många som inte gör det.
Om jag då tar DLS som exempel så finns där samma lok uppladdat flera gånger. Det enda som tycks skilja dem åt är deras nummer. Här tycke jag ett automatiskt numreringssystem skulle varit bättre. En del lägger ut lok och vagnar i olika utföranden ,mer eller mindre smutsiga. Jag tycker att ett automatiskt system för olika utseenden skulle varit bättre. Det finns ju många användare använder sig av dessa system.
Men samtidigt är det här inget problem som är så stort att jag inte använder sakerna. Nej då lång därifrån. För även om jag köper en del saker så uppskattar jag mycket att det finns skickliga byggare som lägger ut fina saker för gratis hämtning.

CGD 2013-02-16 12:02

Låter ju intressant Baloo. Jag har nog de flesta gratislok från dem och en del betallok. Men vilket lok är det du skriver om?
Uppdaterat Trainz? Vilket Trainz och vilken uppdatering?

Men de lok jag skrev om gäller ju bara dessa som är med i Trainz från början. Jag har även köpt lok från tillverkarens hemsida, http://www.worldoftrainz.com/, men han kräver att man installerar ett speciellt tilläggsprogram för att loken skall fungera så jag upplevde det lite krångligt och köpte därför bara en gång.
Men funktionsmässigt är ju dessa lok helt underbara. De är också de enda lok jag sett som har tysta dynamiska bromsar. Om jag använder dynamiska bromsar så går motorvarvet inte upp om jag bromsar kraftigare.

svenolov 2013-02-16 12:14

CGD, du ska fortsätta och skriva här och komma med synpunkter. Det som hände när jag läste ditt inlägg i denna tråd, var att jag uppfattade det som om att vi inte gör någonting med att lösa dessa problem. Problemen är lösta så nu är det "bara" att implementera detta så generellt som möjligt, så att ALLA befintliga lok kan dra nytta av detta.

Om du tycker att många tyska, engelska, amerikanska och modeller på DLS stämmer överens med din uppfattning, så kan jag bara hålla med. Om du hade nämnt det, så hade mitt tillfälliga "utbrott" aldrig skett. Jag tog det väldigt personligt och på alla svenska byggares vägnar.

Jag ber om ursäkt för detta. Och jag är glad över att du kom med ett förtydligande.

baloo406 2013-02-16 13:17

Citat:

Ursprungligen postat av CGD (Inlägg 273643)
Låter ju intressant Baloo. Jag har nog de flesta gratislok från dem och en del betallok. Men vilket lok är det du skriver om?
Uppdaterat Trainz? Vilket Trainz och vilken uppdatering?

Men de lok jag skrev om gäller ju bara dessa som är med i Trainz från början. Jag har även köpt lok från tillverkarens hemsida, http://www.worldoftrainz.com/, men han kräver att man installerar ett speciellt tilläggsprogram för att loken skall fungera så jag upplevde det lite krångligt och köpte därför bara en gång.
Men funktionsmässigt är ju dessa lok helt underbara. De är också de enda lok jag sett som har tysta dynamiska bromsar. Om jag använder dynamiska bromsar så går motorvarvet inte upp om jag bromsar kraftigare.

Det lok som jag skriver om hittar du på deras hemsida under freeware RBMN packs.

Jag har faktiskt också köpt ett lok WOT. Men det har jag inte fått att fungera i 12:an. Så det får ligga i malpåse.

Uppdateringen som jag skrev om är den som N3V själva skrev om i sitt nyhetsbrev. Det finns här http://forums.auran.com/trainz/conte...and-the-future. Den är inte utkommen ännu, men på gång tydligen. Och det verkade som det var en hel del som skulle rättas till. Men man vet aldrig.

Rekin 2013-02-16 15:46

En kort fråga emellan dessa långa och intressanta inlägg, kan man implementera denna "true/false" skript i original Rc4 loket? Dvs Aurans egna lok.

Nu när jag har köpt Cw-RCn så kan man faktiskt använda inbyggda RCn som "statist" (förmodar att aurans egna lok är liiite mildare när det gäller poly..)

Mvh/Rekin

vovven47 2013-02-17 02:57

Ljud:
Jag har hittat en stor script fil (100 kb) som bl.a bygger på egenutvecklad ljudfil och alltså INTE följer
Auran standarden. Tack för ditt tips om ljudfils uppbyggnad, Sven-Olov, eftersom jag inte fick ihop det
när jag studerade nedladdade koden. Jag fick då för mig att 2 diesel ljud var igång SAMTIDIGT, men nu vet jag bättre.

Koden bygger på att:
1. Man räknar ut längden i sek för varje WAV fil.
2. Spar värdena i vektorer med djupet 8 = Throttle lägen.
3. Alltså 3 vektorer för resp Idle, Up, down mode.
4. ShutDown + StartUp WAV fils längd.

Sen skapar man THREAD funktioner:
En tråd för engine_monitor(), som bl.a tar reda på förändrat Throttle läge.
En tråd för engine sound(), som i en oändlig loop spelar upp aktuell WAV fil beroende på aktuellt status i Engine tråden.
Man använder World.PlaySound för att spela upp ljudet.
Intressant är att man lägger in Sleep metoden i slutet av loopen. Sovtiden sätts till WAV length i sek-0.4 sek.
Hur man kommit fram till 0.4 bygger väl på erfarenhet.
Därefter hamnar man i loopens början igen och allt upprepas.......
Shutdown/Startup WAV filer understöds naturligtvis också i oändliga loopen.

Om du inte har emot det, så tänkte jag testa denna algoritm, Sven-Olov.
Sen om jag får det att fungera är det ju en enkel match att ersätta World.PlaySound med dina PlaySoundScriptEvent(string) och
StopSoundScriptEvent(string), vilket onekligen är ett elegantare alternativ.


Lösningen vi tar fram bygger NATURLIGTVIS på enskilda individer med dieselmotorer, som jobbar oberoende av
andra eventuellt aktiva diesel maskiner.


Övrigt:
1. Baloo kom med ett intressant påpekande:
ISOLATION
vilket också borde läggas in i det vi håller på med.

2. Broms ljud. Varför inte?

3. Kommer säkert mer......

Samtidigt har jag ju fått in lite nya tips om vad som bör kompletteras i ångloken.....


Man lär sig nåt nytt så känge man lever..... Kul!

svenolov 2013-02-17 10:26

Naturligtvis, vovven. Testa så mycket du vill. Sen plockar vi ut det bästa ur kakan.

Min lösning att använda Auran standard utesluter inte enskilda individer. Vi kan bygga upp ett "standardskript" som kan hantera båda alternativen. Då kan vi definiera vår egen standard, ljudfilsnamn som avviker från Aurans standard och nya taggar i config (extensions containern) som fyller våra behov.
Detta standardskript läggs sedan i ett bibliotek (STL Script Library) som varje enskilt lok kan ärva. Det innebär också att det enskilda loket kan ha egna skräddarsydda funktioner (tillägg) i sitt skript.

Citat:

Ursprungligen postat av vovven47 (Inlägg 273717)
.....
Om du inte har emot det, så tänkte jag testa denna algoritm, Sven-Olov.
Sen om jag får det att fungera är det ju en enkel match att ersätta World.PlaySound med dina PlaySoundScriptEvent(string) och
StopSoundScriptEvent(string), vilket onekligen är ett elegantare alternativ.

Lösningen vi tar fram bygger NATURLIGTVIS på enskilda individer med dieselmotorer, som jobbar oberoende av
andra eventuellt aktiva diesel maskiner.
.....


vovven47 2013-02-18 04:16

Nu fungerar ljudet vid uppstart och stopp av motorn.

Dock finns ännu många problem att lösa!


1.En dum fråga:
Hur få igång YBo6 och T41 i CAB mode????
DCC mode fungerar.
Vilken tangent skall jag aktivera?
Tycker jag har provat "alla"?


2. Finns det någon som har en ljudsnutt när en rälsbuss startas upp resp stängs av?
Behöver inte nödvändigvis vara i WAV format.
Nuvarande filer spelar upp ett STORT diesel loks start/stop.
Kanske inte så passande för en "liten" rälsbuss.
Tips?

vovven47 2013-02-20 02:28

1 bifogad(e) fil(er)
Har testat T41-an, som nu också fungerar med ljud på/av.

1. Ljudfilen för diesel lok är specialgjord för att matcha skriptet.
2. Samma sak gäller ljudfilen för rälsbussar.
3. Ljud för start/stop motor.
4. Skriptet understödjer max 3 rök källor, dvs samma antal som T41-an har.
5. Config filerna MÅSTE ändras avseende SMOKE taggarna.
6. Skriptet känner av typ av ljudfil: Auran standard eller specialgjord ljudfil.
7. Om ljudfilen är av Auran standard så kommer ljudfilen ej att behandlas av skriptet, utan av Aurans egen mjukvara.

Rekin 2013-02-20 16:58

Hej tänkte kolla om man kunde få lite hjälp med att implementera, den "polska" skripten tills vidare, innan det kommer en bättre sådan, vill helst använda det på bland annat t43, t44, och rc,n m.m. Som ska agera statister på rutten jag bygger.

Har förstått att man måste ändra skripten för varje lok, och det gör ni via "content creatorn? Dvs lägga till,

( EnablePhysics(bool);

PostMessage(me,"pfx","+0",0.0);
PostMessage(me,"pfx","-0",0.5);

I skripten sen räcker det med det? eller måste man ändra på något mer? Räcker det att man lägger till text raden längst nere/slutet på/ i texten eller är det något speciellt ställe där texten ska ligga på?

Mvh/
Rekin

Bengan 2013-02-20 19:11

Följer det här med spänning, fast det testas på diesel.:grin:
En funktion, som har varit saknad.:tumme_upp:

vovven47 2013-02-21 03:06

Citat:

Ursprungligen postat av Rekin (Inlägg 273853)
Hej tänkte kolla om man kunde få lite hjälp med att implementera, den "polska" skripten tills vidare, innan det kommer en bättre sådan, vill helst använda det på bland annat t43, t44, och rc,n m.m. Som ska agera statister på rutten jag bygger.

Har förstått att man måste ändra skripten för varje lok, och det gör ni via "content creatorn? Dvs lägga till,

( EnablePhysics(bool);

PostMessage(me,"pfx","+0",0.0);
PostMessage(me,"pfx","-0",0.5);

I skripten sen räcker det med det? eller måste man ändra på något mer? Räcker det att man lägger till text raden längst nere/slutet på/ i texten eller är det något speciellt ställe där texten ska ligga på?

Mvh/
Rekin

Vad jag gjort är att ändra i ENDAST config filen och i gs (script) filen. Detta kan du göra med t.ex notepad eller annan lämplig editor.
Observera att det INTE bara är att lägga till ovan kommandon (från din kommentar), utan MYCKET mera måste göras i gs filen.
Det jag gör kan säkert läggas in på polska,tyska diesellok osv. Dock bör dessa lok sen tidigare inte innehålla några
alltför avancerade skript. Om så är fallet är man tvungen att komplettera befintlig skript med det jag har gjort.......
Tag t.ex det polska dieselloket som i sitt skript innehåller ljusväxling => Då får jag lägga till kod från mitt skript till detta. Inte alltid lätt, men kan gå......
Har egentligen inte funderat så mycket på detta. Kanske finns lättare sätt.
Koden kommer ju så småningom att läggas in i STL biblioteket.....

Själv har jag nu testat ut skriptet på yo1s, yb06, T41 och Z.
På dessa maskiner var det "lätt" att lägga till skriptet.
Vad gäller T43,T44 och RC vet jag inte, då jag inte har dem på mitt TS2010.

vovven47 2013-02-21 03:48

Tydligen för tidigt på morgonen för mig.
Om du vill lägga in det polska skriptet till T43 osv kan jag inte svara på frågan eftersom jag inte har dessa loktyper.
I vilket fall som helst måste du komplettera config filen för resp loktyp med:
script "Scriptfilnamn.gs"
class "Name of Class"

om loken nu inte redan har en scriptfil.

PS. Om du vill ha hjälp kan du skicka CDP filerna för T43 resp T44 till mig, så
kan jag undersöka

vovven47 2013-02-21 03:58

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 273858)
Följer det här med spänning, fast det testas på diesel.:grin:
En funktion, som har varit saknad.:tumme_upp:

Ja, det finns INGET som går upp emot ett frustande,stånkande,ångande och stenkols luktande ånglok.
Det om något är ett LEVANDE väsen.....

stickanw 2013-02-21 11:31

#37
Vovven hur implementerar man det där sista i simulatorn?

Stickanw

svenolov 2013-02-21 12:38

Snälla ni, ställ gärna frågor och ha gärna synpunkter på vad vovven och jag håller på med.
Men just nu så är det meningslöst att ge råd på hur man modifierar befintliga lok (skriptade eller inte). När vi testat färdigt och gjort en grundbult, så kommer också information på hur man går tillväga i olika situationer. Att sitta och skripta (från scratch) eller ändra skript i enskilda lok är inte rätt väg att gå.

Rekin 2013-02-22 10:24

Citat:

Ursprungligen postat av vovven47 (Inlägg 273871)
Vad jag gjort är att ändra i ENDAST config filen och i gs (script) filen. Detta kan du göra med t.ex notepad eller annan lämplig editor.
Observera att det INTE bara är att lägga till ovan kommandon (från din kommentar), utan MYCKET mera måste göras i gs filen.
Det jag gör kan säkert läggas in på polska,tyska diesellok osv. Dock bör dessa lok sen tidigare inte innehålla några
alltför avancerade skript. Om så är fallet är man tvungen att komplettera befintlig skript med det jag har gjort.......
Tag t.ex det polska dieselloket som i sitt skript innehåller ljusväxling => Då får jag lägga till kod från mitt skript till detta. Inte alltid lätt, men kan gå......
Har egentligen inte funderat så mycket på detta. Kanske finns lättare sätt.
Koden kommer ju så småningom att läggas in i STL biblioteket.....

Själv har jag nu testat ut skriptet på yo1s, yb06, T41 och Z.
På dessa maskiner var det "lätt" att lägga till skriptet.
Vad gäller T43,T44 och RC vet jag inte, då jag inte har dem på mitt TS2010.

Vovven47 det jag hade tänkt mig var att implementera dessa i "statist" tåg , dessa är tex x10-14, Ma, t43, gamla t44, dvs alla "gamla" modeller som är "lowpoly" som jag har fått att fungera felfritt i trs2010.

Men efter att ha läst hur man gör för att få det att fungera så vet jag ej om jag klarar av det själv, sen så tror jag inte ens dessa lok har några skript filer (trycker på "skript" i content creator) får upp ett fel meddelande om att det inte finns någon skript fil

I vilket fall som helst så är det uppskattat att ni lägger tid på detta, ska bli kul att se hur detta utvecklas.

Mvh/Rekin


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:59.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009