![]() |
Nu beger jag mig utomlands ett tag ...
1 bifogad(e) fil(er)
... närmare bestämt till Schweiz. Detta lok var mitt första Märklinlok som jag fick av min far 1956 med skenor och vagnar, med en knapp på taket så man kunde öppna dörrarna. (kanske därför jag är så tjôtig med öppningsbara dörrar?). Lite kuriosa är att hela detta paket (med lok, 3 personvagnar + 6 godsvagnar, 14 raka, 18 böjda och 6 elektromagnetiska växlar + trafo, 2 ställpultar och kablar m.m.) kostade farsgubben 60 östmark vilket med svartväxling blev ca. 15 Dmark som motsvarade ca. 15 kr på den tiden. Måste ha svidit i skinnet på min ekonomiske fader :grin:
|
Lite länkar
Re4/4 fanns i ett antal olika färgsättningar, original SBB-grönt eller rött, TEE röd-gult.
Dessa länkar visar lite av loket och dessutom passande vagnar: http://www.youtube.com/watch?v=XNwlZLCf110 http://www.youtube.com/watch?v=bh8yaB9HU-U http://www.tee-usa.com/store/product31925.html Sista länken visar en HO-modell från Kato med ett 100 ggr högre pris än det farsan betalde för ett helt paket. Tiderna förändras minsann. |
Kul!
Jag har också sådant Grönt Märklinlok 1958 årsmodell. Det funkar fortfarande trots långkörning.:Yeah: |
Varför inte göra ÖBB klass 1043, med tanke på CW diskussionen.... ;)
|
Världens bästa ellok ???
1 bifogad(e) fil(er)
SBB-CFF Re 4/4 I byggt 1947 med Oerlikon Tryckluftsbroms och säkerhetssystem (Häftiga stigningar och utförslöpor i Schweiz). Detta var ett mycket kraftfullt universal-ellok på sin tid. Om och när den blir färdig kommer den väl på DLS där den s.k. marknaden är något större än här i Swedala.
Nästa utmaning blir att forma taket till gavlarna med edge-copy, men jag börjar lära mig även detta numera. "Öfning ger fährdighet" ! |
För den som möjligen är intresserad ...
1 bifogad(e) fil(er)
... kan jag meddela att det går framåt, eller uppför som man väl säger i Schweiz. Med endast en högupplöst (5,25 Mb) "turistbild" på lok 10044 har jag lyckats räta upp, klippa och klistra ihop en huvudtextur som blev något så när.
|
Hej LAn
Det ser väldigt snyggt ut! Jag gissar att du kommer att få stort gensvar från Trainzare i de tysktalande länderna i Europa. Re4/4 finns väl inte alls i Trainz sedan tidigare vad jag kan se. |
Tack bjornl, att du finns, Kanske bara du och jag kvar här snart :visslar:
Jo, jag har "sonderat" lite på den "cenraleuropeiska marknaden" enl. denna post: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33438 Får se om nån där nere bryr sig ? :vetej: Eller för att citera Hawk: "Trainz är DÖTT!" ???????????????? Citat:
|
Citat:
(fast på tyska då) Seriöst, det ser verkligen ut som payware:drool: |
Tack legotrainzman ...
... men jag tänker inte "Milka" varken
Schweizare eller Trainzare på pengar för detta. Detta är min hobby, jag gillar att bygga och det enda som driver mig är väl att någon, förutom jag själv, uppskattar insatsen jag gör :vinka: |
Det är så det ska vara, ge och ta emot varandra.:Yeah:
|
Gillat din stil
Citat:
|
Mer plock idag ...
1 bifogad(e) fil(er)
... börjar likna lok.
|
Snyggt jobbat, Lennart :).
|
Citat:
Kanske beroende på, att det inte är något svenskt på G denna gång, att kommentarer uteblir. Men vad gör det, att det inte är något svenskt denna gång. Det viktigaste är väl ändå, att du har bygglädjen kvar och bygger precis, det som behagar dig för stunden. Vi har ju fått så mycket godsaker utav dig tidigare, så nu kan väl dom där nere i Schweiz också få lite annat godis än choklad. |
Tack för "supporten" ...
2 bifogad(e) fil(er)
... det värmer alltid :)
Nu har jag satt Re 4/4 på spåret i Järle (tillfälligt omdöpt till "JODL", som var det mest schweizliknande jag kom på :grin: ). Loket fungerar förvånansvärt väl och hytten är X9s som stämmer till 23,33 %. Pantografen stämmer i höjd med den icke befintliga luftledningen som ännu inte nått fram till JODL. SBB = "Schweizerishes Bundes Bahnen" = CFF = Chemin de Fer Fedeative":noterat: |
Citat:
Bara en fundering, angående luftledningen. Någon som vet, om det är samma höjd på luftledningarna i Schweiz, som i Sverige??? Om så inte är fallet, så blir jag nyfiken på, Vad Lennart riktar in sig på, svenskt eller schweizisk höjd. Själv håller och hoppas jag på, att det i såna fall blir schweizisk höjd, då det är ett schweiziskt lok. EDIT: Bara en fix idé, om det nu skulle råka vara två olika höjder. Skulle det kunna gå, att ändra höjden på något sätt via Properties-rutan. Så att man skulle kunna ha en svensk variant och en schweizisk variant med höjden. Om det nu, är någon höjdskillnad på dom olika luftledningarna. |
Njuter till fullo av bild nummer 2: Jodl på rätt plats i livet!
Men sk-tsnyggt jobb LAn! Nisse |
Citat:
Håller för övrigt med alla föregående talare: Mycket snyggt lok, Lan! :applad: |
Av någon underlig anledning tänker jag "Märklin när jag ser detta lok. Det är väl ett typiskt sextio eller sjuttiotalslok hos många som liksom jag hade en Märklinbana under den här tiden då det fanns endast ett Svenskt lok att tillgå. Jag hade ett, en av mina kompisar hade ett par. Kul att du reser runt lite med byggandet, nu fattas bara det franska Le Capitol som jag införskaffade senare fast jag inte kunde köra det (det var ett likströmslok) men som köptes för att det var så snyggt.
Stickanw |
Citat:
Jodl hängdes efter kriget pga krigsbrott. Sök på Jodl på Wikipedia så får ni mera information kring karln.. |
Jodl är ju en slags schweizisk "jojk", det heter väl "joddla" på svenska?
Nån gammal nazist hade jag inte i tankarna ! Citat:
|
Citat:
|
Vindrutetorkare och luftslangar ...
1 bifogad(e) fil(er)
är ditsatta. De innersta och yttersta är bara dummies, de mittersta är STL koppel så de fungerar - å andra sidan finns inga schweiziska vagnar som har STL koppel :mad:
|
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Märklinloket har jag haft i 57 år och den funkar än. Fick av min far när jag fyllde tio år. |
"Mama mia" eller snarare "Papa mio" då, eftersom han väl stod för kulorna.
Kul att se en bild på det, så såg det säkert ut men jag kommer ihåg det mycket snyggare, men tiden raderar ju det man inte vill minnas :vetej: Citat:
|
Varför skall man sitta och köra en Re 4/4 ...
1 bifogad(e) fil(er)
... i en X9 hytt, när man lätt kan sätta dit åtminstone rätt fönster och annat. Nu har Re en egen hytt.
|
Lika snyggt som vanligt LAn! :)
|
Håller med, ser bra ut! :tumupp: :)
|
Nu börjar det likna nåt... lan.. Märklin...och..
ett tungt schweziskt lok... man kan riktigt känna tyngden i handen... har för mig.. att det hette 3014.. i gamla kataloger... och även gått under benämningen "Ret 800"... tänk att sätta ut det på Märklinrälsen du tidigare tillverkat... Man får ju lust att ge sig ut i "Trainzbyggarvärlden igen"... ser fram mot släppet av denna!... Bra jobbat!
|
Så talar en sann märklinist, "känna tyngden i handen""? 57 ton, jo det känns nog? Bortsett från gjutjärn och annat väger detta lok lätt för det består enbart av ettor och nollor. Jag gör "kanske" en provuppladdning i Downloadtråden här på detta forum innan jag skickar upp det till DLS.
Så det vore bra om några testade det ("Public Beta Intentions") :godnatt: Citat:
|
Citat:
|
Sehr schön:tumme_upp:
|
Ja, es ist sehr schön! ;) Näe, min tyska är otroligt dålig! Men det ser riktigt fint ut Lennart! Tror nog detta blir uppskattat av Tyskar och Schweizare. Men tror du får mer "uppmärksamhet" (i Aurans forum) under Freewere eller Screenshots-kategorin än i dem lokala forumena.
|
Den långa och svåra vägen till goda texturförlagor ...
3 bifogad(e) fil(er)
... ser ni på denna bild. Samlar bilder för att göra några personvagnar av typ EW I (50-tals) och alla fordon man hittar är tagna på långt håll och alla tagna ur det jag kallar "turistperspektiv" d.v.s. tagna snett framifrån. Vad gör en stackars "cybersnickare" då ? Jo han skär ut. t.ex. beskriftningen på vagnsidan med frihandsmasken, kopierar och rätar upp i ritprogrammet, ökar upplösning och kontrast m.m. Sedan in med bilden på texturförlagan (den övre texturen) sedan får man handsnickra den undre texturen och det tar många timmar men sen har man ju till alla vagnar man sedan orkar bygga.
Schweiz är som bekant 4-språkigt: SBB = Schweizerisches Bundes Bahnen (Ty) CFF = Chemin de Fer Federaux (Fr) FFS = Ferovia Federale Svissera (It) ??? = ??? som borde vara Rhätoromanska med det är ju ett minoritesspråk så det kom väl inte med, antagligen i stil med FFS ? Nästa bild är det orginal jag använt (från SBB Historic) och sidta bilden är den blivande texturförlagan där ni ser vad som ligger framför mig att göra: |
Tack Jockes ...
... jag har följt ditt råd och lagt 4 bilder i Trainz Screenshot-tråd så får vi se om nån bryr sig???
Här: http://forums.auran.com/trainz/showt...00#post1059200 Första svar efter 1 min. "Will this be free?" Hmpf! Citat:
|
En fullvärdig Restaurantvagn kan det bli ...
1 bifogad(e) fil(er)
... om energin räcker och "moster Hulda" blir nöjd.
En "Beuf Cordon Bleu" är en Tjock skiva Kalvfile som man "slicar" i mitten och fyller med Emmentahler och Gruyereost och steker i SMÖR. Gud bevare oss säger väl renlevnadspastor Puritus Jansson, eller hur Stina? :drool: Börjar bli hungrig märker jag :D |
Det ser bra ut...!
hälsar Moster... och hon kan nog tänka sig att äta denna "borgarmat"... om den nu serveras i en restaurangvagn, om än från ett pengastinnt land som Schweiz... men hon kontrar med att... "jag kommer att dricka rödvin till"... för att balansera upp det hela... politiskt...
Vi väntar med spänning!... |
2 bifogad(e) fil(er)
Har kikat lite på Re 4/4 loket.
Det ser ut som det kryllar av dörrhandtag i alla fyra hörnen på loket, oxå är det en extrem kontrast/färgskillnad mellan hörn å loksida i ena änden, + att dom vita "limporna" till phanton nästan ser självlysande ut i vissa vinklar (se bilderna). Fixar du till dom fadäserna, så kommer du att imponera på alla Schweizare :). |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:01. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009