![]() |
"reskinna"
Hej, jag undrar hur man kan "reskinna" ett tåg/vagn.
Vilka program skam man använda? Hur är det med den som skapade modellen man reskinnar? Hur får man skinnet att vara på tåget ( mina tidigare försök resulterade i ett helvitt tåg.....)? |
Du behöver en grafikeditor, som Photoshop, Paint Shop Pro, eller gratisvarianten Gimp. Givetvis behövs det en del kunskap om programmet dessutom.
För att göra en ommålning så klonar du lämpligen loket eller vagnen i CM och bara gör om de texturer som ingår. Men sedan till det kluriga, för att få släppa en omgjord modell så måste du ha originalbyggarens medgivande om det ej står att du får använda hans modell till repainting i config eller på stället du laddade ned det ifrån. Ibland säger de att man får göra ommålningar under förutsättningen att du ger personen creds för modellen på ett visst sätt. Om man ej får tag i den som gjorde modellen från början och det inte står uttryckligen att det är förbjudet att sprida modellen vidare i configen så kan du ju på egen risk lägga upp din kopia, men var då noga med att skriva där du lägger upp den och även i configen vem som gjort modellen från början och att du bara repaintat den. Använd lite sunt förnuft så ska det nog gå vägen. Att sno någons modell är en sak, men om du tackar byggaren för den fina modellen i configen så skulle ju inte jag längre kalla det för tjuveri. |
Problem
Här kommer resultatet
http://C:\Users\Hugo\Pictures\Ö...1-50-17-87.bmp inte så bra va? :vetej: NÅGON SOM VET HUR MAN LADDAR UPP BILDER SOM MAN TAGIT MED GRATISVERSIONEN AV FRAPS???????? |
Öppna fotoredigeringsprogrammet, leta rätt på de nedladdade filerna, klicka sen på Öppna som och glöm inte att ändra filformatet till BMP.
Nisse |
Inte bmp, ska vara jpg.
|
Jag får det inte att funka:confused:
|
BMP är gratisprogrammet, jpeg kostar pengar.
Nisse |
Citat:
Jag använder Gimp |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Du ska spara bilderna som jpg och inte som bmp. Går bara att ladda upp dessa fyra sakerna på Forumet. 1. cdp-fil. 2. Bilder sparade som jpg. bmp, tga m.m. går inte att ladda upp. 3. rar-filer. 4. zip. EDIT: Glömde bort pdf. |
Använd Print-Screen knappen istället, skapa en ny bild och tryck ctrl-v för att klistra in bilden. Spara som .jpg och ladda upp här.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Här är bilden. Vad gör jag för fel?:confused:
|
jag använder paint helt vanliga enkla paint :) det e inte så svårt egentligen att reskinna saker till trainz finns många värre spel
|
Citat:
Både BMP och JPEG är filformat. Båda är idag helt fria. Det fanns ett försök från vissa att ta betalt för ett något patent i JPEG formatet men dessa patent har nu gått ut och JPEG är fritt, något som det alltid var tänkt att vara. Nästan alla program kan spara bilder i både BMP och JPEG format - t.om. inbyggda Paint i Windows.... |
Frågan ursprungligen var hur man öppnar Fraps gratisbilder. För att göra det i Photoshop krävs att man anger filformatet - BMB i det här fallet. Det behövs inte i Gimp. Däremot om man skall spara är det jpeg (för Forum) som gäller.
Screenshots fungerar bra när det gäller enstaka bilder direkt från skärmen, men när det gäller flera bilder ur spelet - Trainz i det här fallet - är Fraps ett klart bättre alternativ. Hur den röda rälsbussen blivit vit är ett mysterium. Hade det varit 1 april skulle jag gissat att den röda färgpatronen i datorn var tom. Spyfrog: Jag cyklar aldrig. I Malmö är det livsfarligt. F ö har jag hållit på med bildbehandling sedan 70-talet. Lämnar aldrig ut en bild i Forum utan att den är bildbehandlad. Nisse |
Citat:
När Nisse och jag, började prata bmp och jpg. Var det för att ladda upp bilden här på forumet eller gällde det egentligen i vilket format som du skulle spara din ommålning i??? Då du fick upp bilden här på forumet, så var den sparad som jpg eller hur? Antar att den biten är klar, för att lägga upp bilder här på forumet. Över till Hilding. Har du sparat den som jpg också? Har du det, så blir det knas. Den texturen ska sparas som tga. om jag minns rätt. Om jag nu inte minns fel, så har jag för mig. Att den texturen var sparad som 1024x1024x32b tga och inte, som dom allra flesta andra texturer är sparade som ????x????x24b. Alltså 32 på slutet istället för 24. EDIT: Har du eventuellt, även byt namn på texturen. Har du gjort det och har å, ä, ö eller annan udda bokstav med i ordet, så klarar Trainz inte av att läsa texturefilen. |
Citat:
|
Citat:
Och tråkigt att höra om cykeln, det som är en sådant bra sätt att ta sig.. |
Legotrainz och alltför många andra: Vänligen använd inte "ladda upp". Det inbjuder nämligen till missförstånd. Öppna och Spara är enklarare och klarare begrepp. Begreppet "ladda upp" dödskallemärktes f ö i ett flertal tidningsredaktioner i slutet av 80-talet om jag minns rätt.
Nisse |
Tillbaka till vad det faktiskt handlar om, innan vi cyklar i diket allihopa;
Texturen skall vara sparad som en 24 eller 32bitars tga med en storlek som är en exponent av 2 (1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048 osv. osv.) på båda lederna, den måste inte vara kvadratisk. Det sista antar jag inte skall vara något problem eftersom det är repainting det handlar om, du har ju redan en textur som du bara ändrar i. Antalet bitar beror på om du skall ha en alphakanal eller ej, 32bit är med alpha, 24 utan. Kör med 24 bitar om du är osäker, om fönster blir igenfyllda så skulle du ha använt 32 bitars. Varför den är helt vit är däremot lite skummare, får du några felmeddelanden i CM? Annars: Kolla att det är tga-format. Kolla att den är okomprimerad (RLE-compression skall vara urkryssat vid sparning) Kolla att den är i 24bitas format. Kolla så att den texturen som du lagt i mappen verkligen fungerar genom att öppna den i Gimp, eller vad du nu använder för grafikredigerare. |
2 bifogad(e) fil(er)
[quote=korvtiger;263956]
Kolla att den är okomprimerad (RLE-compression skall vara urkryssat vid sparning)QUOTE] Där var felet, här kommer bilderna på den färdiga bussen. det finns fortfarande vissa detaljer som inte är färdiga än. Du kan ladda ner den från download sektionen:tumme_upp::tumme_upp: |
2 bifogad(e) fil(er)
Hej
Frågan ! Hur gör man en ommålning av ett objekt i Trainz.? Jag är väl insatt i Photoshop Var hittar man texturbilden till typ en gran eller träd. Tycker att en del granar är för ljusa ( färgstarka ) och skulle behöva mörkas ner en aning. se bilder |
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Tack för hjälpen, jag hittade granen. Nu är frågan om hur jag får in den i PS så att jag kan editera bilden ? Jag fick upp bilden med Explorer så fick jag bara upp en thumbnail, men när jag valde "Open/ Preview Asset" så kom denna stora bild upp. Kan man ändra lod på objektet ? Kan man ändra storlek ? |
Jag använder GIMP bara, och där kan jag öppna .tga-filer. Det du hittat är "Preview" asset, det visar bara hur objektet ser ut. Praktiskt om man laddar ner saker från DLS och vill veta om det är nåt att behålla eller kasta. Storlek borde inte gå att ändra, det är väl ett objekt som är modellerat. Vad är det för träd du använder? Det kan vara så att det använder en texturgrupp.
|
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Hej
Jagv laddade hem GIMP, men jag kan inte se programmet någonstans, för att öppna en textur...! Hur skall jag göra för att editera en textur i Trainz ?:confused: |
Citat:
Alternativt, leta rätt på flera träd, finns många, st_rmm har massor av granar som är bra tycker jag. |
8 bifogad(e) fil(er)
Jag är ingen expert i området texturer och mapping och vad det nu heter...
Men så här gör jag när jag vill använda ett befintligt objekt i Trainz. 1. Jag klonar objektet. 2. Det får namnet "New Asset" i Open for edit menyn. 3. Jag öppnar det med "Edit in explorer" och ändrar "username New Asset" till något passande. 4. Jag öppnar TEXTURE-file och konverterar det till TGA med PEVSoft programmet "Image2TGA". 5. Jag öppnar den nya TGA-filen i Photoshop och gör ändringar 6. Sparar och går till Open for Edit igen. Där syns fortfarande namnet New Asset. Klickar och väljer "Submit edits" och då ska allt vara klart... Följande bilder visar lite om detta. Är dock osäker på om det fungerar med ändring av textur för jag har inte provat. Men det går i alla fall att konvertera TEXTURE-filer till TARGA-filer med "Image2TGA". Här länk till Image2TGA. Programmet är fritt. |
1 bifogad(e) fil(er)
Det fungerade inte i detta exemplet- fick ett rött objekt.
Men det har fungerat för mig när jag exempelvis vill skapa en skylt, ändra namn på ett stationshus och andra objekt. Exempelvis på en ambulans: |
Citat:
|
Citat:
---------------------------------------------- Bengan: Man kan ha flera olika objekt som använder samma texturegroupe/bibliotek, jag har gjort några egna texturegrupper (sk. dummis) som flera olika grejer använder sej av/delar på, och det funkar utan problem. |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej
Tack för alla svar. Men om det inte går att ändra den här granen, utan att den blir röd, så är det ju ingen ide för mig att försöka. Kanske någon som har granen kan mörka ner den, så att den inte lyser så illgrönt i spelet. Jag betalar gärna för eventuell hjälp att fixa gruppen med granar |
Citat:
|
Mörkare för 500
1 bifogad(e) fil(er)
Hej :)
Om någon kan fixa mörkare granar, så betalar jag 500 spänn ! Granarna finns i USA rutten "Canadian Rocky Mountains Golden, BC" |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:57. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009