![]() |
Nytt Tunnelbanespår...
1 bifogad(e) fil(er)
... kommer strax att laddas upp.
Det är ett s.k. stitched track med 3 LOD-nivåer och finns i 6 varianter: De heter Tunnelnanespår_?? där ?? står för följande: O =ljust spår för Ovan jord U =mörkt spår för tunnelförläggning H =strömskenan t.h. i läggningsriktningen V =strömskenan t.v. i läggningsriktningen. Lämpligen låter man O-spåren gå en bit in i tunnelöppningen, och man bör kunna använda O även på stationerna under jord (?) Strömskenans undersida ligger så att det stämmer med C20s strömavtagare (och även för mina vagnar som fått nya boggier) Dett är ett s.k. "joint venture" mellan bjornl och mig. |
1 bifogad(e) fil(er)
Glöm detta inlägg! Däremot ska det gå som ett stort tack till Lennart och Björn som utvecklat spåret! :)
|
Glöm inte skyddsbrädan som sitter över strömskenan. Trodde jag lade upp bilder innan men de förvann??:(( en annan som som skulle uppskattas är också varningsskyltar som sitter på träät och så.. Hmm, vet inte vad det heter k h hur jag ska förklara. Får leta upp bild.
|
http://www.postvagnen.com/forum/inde...438602#p440067
Typ så (sjukt svårt att hitta bild på hur det ser ut) Är strömavtagaren höjd eller sänkt jmf med originalet? |
Citat:
|
Citat:
Sen funderar jag på avståndet mellan fästvinklarna ? Som det nu är är grundmeshen 2 m lång och det innebär att allt upprepar sig varannan meter. Grundmeshen skall vara lika lång som avståndet mellan fästvinklarna (och därmed mellan varningsskyltar. Så om någon kan komma med info och bilder så kommer jag att fixa detta till version 2 ! Hittade följande bild: http://www.blogforphotos.com/images/...lussen-hdr.jpg verkar som skenan är fäst vid var femte slipers och stolpen syns ju också bra och plankfästet. Jag utelämnar varningsskyltarna för jag hittar inga, satt nog bara på stationerna ??? |
Citat:
|
Den mesh jag har som ligger och skräpar är 4m lång med 5 sliprar, så där går det att använda den principen.
Ja, varningsskyltarna finns endast vid stationer. |
Fixat...
2 bifogad(e) fil(er)
Meshlängd 3.33333 m ger rätt avstånd mellan strömskenestolparna men något knixigare kurvor. Hinner byta ut till dessa i Download nu !
Verkar som Donloadtråden "kapats" av det frbnnde Facebook så man inte kan editera utan att abonnera på skiten! Fredrik !!!!????? |
Fattas det ju bara några riktiga tunnelsplines och stationer...;)
|
3 bifogad(e) fil(er)
Tittat på en bild jag fick av RobertE som visar att strömavtagaren låg ovanpå strömskenan mellan den och plankan. Stämmer detta???
Jag har trott att den fjädrade upp mot undersidan som på Berlin Ubahn. Kan nån tala om hur det ligger till så slipper det bli fel! bifogar Roberts bild och mitt förslag om mina antaganden stämmer?: |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Några bra saker att koplettera spåret med; Hållskyltar som visar vart man ska stanna, ska leta upp den gamla sorten med, denhär visar för C20 och Cx de finns i 3/8, 2/6 och 1/4 http://nomell.se/wp-content/uploads/...82-150x150.jpg Dessa små skyltar sitter varje få meter på tredjespåret http://nomell.se/wp-content/uploads/...75-300x200.jpg Även en sådanhärna växel grej... Vet inte vad det heter, men är så strömskon ska glida upp på trdjespåret utan att slå i den. Det viktigaste är ju att dessa passar till spåret och går att använda i trånga tunnlar. Skyltarna finns ju redan men är aldedes för stora och passar inte vid stationer. |
Citat:
|
Citat:
Ska åka inåt stan, så kan jaga lite fler bilder =) |
GBSF: Hållmärkena finns redan ;)! LAn: Superbra spår du har gjort!!!
|
Citat:
Däremot "uppskjutningsramperna" för strömavtagaren på strömskenan får vi nog ge upp eftersom strömavtagaren på boggierna inte är animarad! Mer info TACK! |
Citat:
Vad menas med varje "få" meter? Jag kan göra skyltar som egna scenery objects så får man sätta dom där man vill???? Men jag vill ha rätt mått och placering på dom!!! Jag tror det är bäst jag ligger lågt ett tag så ni får chansen att hänga med. Spåren är fixade enligt senaste rön, men jag ligger lågt tills mer info flyter in ! |
1 bifogad(e) fil(er)
Strömavtagarna behöver inte vara animerad för att dom är så små det syns inte.
uppskjutningsrampen ka du göra en då. ;) |
4 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Då får man ju hänga som en liten "Niträknarråtta" i "stömavtagarhöjd" för att avnjuta detta spektakel. Jag föreslår att vi skiter i sådana excesser !:confused: Däremot är ju GBSFs föeslag till skyltar intressant. Har redan karvat ut några förlagor i väntan på mer info! |
Jag tror att måtten på skylten "Livsfarlig ledning" är 297 x 105 mm.
|
Citat:
|
Varttågenstannar skyltarna (via/gula) finns redan.
Livsfarlig ledning finns så vitt jag vet på stationer (lär finnas vid typ depåer med). Gör dessa till trackside (så de är snäpper fast på spåret, dvs gamla signaler). Tycker du kan göra rampen till strömavtagaren med, bara göra en sådandäringa snappgrej här med, så sätter dessa sig på rätt ställe =) |
Citat:
EDIT; De är ju byggda för Ugleis. Och varning för strömbalblabla skylten är aldedes för stor och utan någon hållare. |
Angående skylt Livsfarlig ledning, så tog jag mig en liten titt på dessa idag. Då jag fick åka kommunalt tillbaka till garaget efter avlösning i Kista.
Kanske kul att veta, för framtida bygge. Strömskenestolparna sitter på var femte slipers, som Lennart redan har koll på. Sedan sitter dessa skyltar (Livsfarlig ledning) på var femte strömskenestolpe iaf. vid Kista C. Leojs idé låter bra, tycker jag. Om det nu inte är krångligt för dig. (Livsfarlig ledning finns så vitt jag vet på stationer (lär finnas vid typ depåer med). Gör dessa till trackside (så de är snäpper fast på spåret, dvs gamla signaler). Tycker du kan göra rampen till strömavtagaren med, bara göra en sådandäringa snappgrej här med, så sätter dessa sig på rätt ställe) |
Stoppbockar, uppsjutningsramper och Livsfarlig ledning
Bra att ni är på alerten!
Stoppbockarna, ramperna och livsfarlig ledning (brukade jag kalla mina chefer till stort förtret :Fnissa: ) Jag kommer med lite bilder senare med lite info! Citat:
|
Citat:
Jag hade ett embryo med skrivbara skyltar på G men det är bara skönt att slippa! Vad heter dom som finns och var finns dom ? |
kuid2:171003:204:1 (T-Bana Train Stop 0 L) @ DLS
De som saknas är de gamla helt gula. |
Börjar kanske likna nåt ???
8 bifogad(e) fil(er)
Ju mer involverad jag blir dest mer petig blir jag. Jag laddar upp bilder som väl får illustrera mina synpunkter. Vill ni inte ha det så är det bara att lägga ned! Men jag tycker det är synd när så många deltar i arbetet med att få fason på Stockholms Tunnelbana. Det vore väl bra att ha riktiga och fungerande saker till den, men om intresset är magert kan jag dra mig tillbaks in i ångpannan :confused:
|
Tja, vad ska man säga? *Stum av beundran :drool:*
|
Citat:
Det är 4 slipers mellan strömskenestolparna på dina bilder. Den bilden som du länkade till från Slussen, där är det bara 3 slipers mellan strömskenestolparna. Likaså i Kista, där jag kollade in dom idag. En flyttning tillbaka med strömskenestolparna, kanske även löser dom knixiga kurvorna som du skriver om. |
Jätte bra jobbat!
Det ska inte vara någon stopplykta på stoppbocken. |
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
Du har rätt Bengan, jag får väl skylla på min bristande räkneförmåga och dåliga syn :Fnissa:
|
Citat:
Det där med synen, det känner jag igen. Förr kunde man läsa gamla Gula-tidningen och alla dess annonser, utan problem. Men idag, behöver man nästan glasögon, för att kunna läsa en vanlig löpsedel:vetej: Har nu iaf. hunnit titta lite på dina spår och provat lite tillsammans med Compudocs stationer. Tycker spåren ser rätt bra ut. Du ställde frågan i en annan tråd, om du skulle försöka dig på att karva lite på dom, om du nu fick tillstånd från Compudoc. Dom små testerna jag gjorde igår, på 8 av hans stationer. Så var det på två stationer, där tunnelbane-tåget stannade och lastade direkt med första vagnen inkörd på stationen och dom övriga utanför (Kan bero på, att jag kom in från fel håll på stationen. Ska testa och vrida stationen i 180 grader och se om det fungerar bättre då). Men avstånd mellan tåg och plattform är alldeles för stort på dessa stationer, så om detta går att lösa på något sätt, så vore det kanon. Likaså varierar höjden, på några av dessa stationer som jag tittade på. Näe, sorry. Nu glider jag bort i ämnet, det är spår det handlar om i denna tråd. |
Citat:
|
Utplacering av spår och annat....
1 bifogad(e) fil(er)
Inför en kommande uppdatering av tunnelbanespåren och release av skyltar, uppskjutningsramper och stoppbockar lämnar jag en liten instruktion här:
|
Jag har inte tittat alls på compudocs grejor än! Han tycks vara omöjlig att nå? Möjligen vet SVoyager var han finns och kan kontakta honom???
Stationer för tunnelbanor bör ha en "trigger-radius" som är något kortare än halva perronglängden (gäller alla stationer) för att endast vagnar som befinner sig inom denna radie skall öppna dörrarna och lasta. Jag skall ta en koll på Compudocs stationer så får vi se vad som händer i framtiden? Citat:
|
Citat:
SVoyager och jag hade en ganska bra plattform hur det skulle fungera, men dessvärre rann det ut i sanden... Det här har egentligen inte något med stationerna att göra (om man inte strikt vill följa standarden), utan det handlar om hur man bygger upp ett signalsystem som passar just tunnelbanan. |
Ropsten, ändstation, en bra bit ovan jord ???
2 bifogad(e) fil(er)
Har gjort en piratkopia av Compudocs Ropsten-Station för att se hur han har gjort och några saker blir jag lite fundersam till men alla byggare har ju sina egna trix !? Detta är ju en ändstation och skall alltså BARA lasta av passagerare på inspåret och BARA lasta på på utspåret. Några iakttagelser är att radien på a.trigmain är för liten, att a.t1marker är onödig, att passagerarpunkterna är bara fyra och att vissa a.trackXA är felvända m.m.
Hur det är med perronghöjd, spåravstånd och annat har jag inte kollat än? Har även undersökt en tunnel, utun_g1, som är en enspårstunnel, men blir inte klok på hur byggaren har tänkt !? Möjligen får nån annan ta över nu för jag börjar bli rätt "fed up" med tunnelbana! Jag tror jag skall "måla små lamm" ett tag :vinka: Några bilder på Ropsten-station i analys får väl avsluta detta äventyr som började med ett försök att "avketchupifiera" några tunnelbanevagnar och slutade med en massa nya assets. Men så är det med byggande men nu börjar energin tryta och andra kan fortsätta !? :godnatt: |
Ser ju fantastiskt ut, LAn ! :drool: Blir nåt till T-Baneprojektet... ;)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:47. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009