![]() |
Mitt svenska dröm ånglok....
1 bifogad(e) fil(er)
Ända sedan jag började lära mig GMax så har mitt mål varit att
ta fram detta ånglok, som definitivt är mitt favorit ånglok. Vet någon vilket ånglok utgående från nedan hjulföljd???? |
Gissning: SJ E10.
|
Ja, det är nog rätta lok. http://www.tugboatlars.se/E10.htm
Maffigt! |
Alltså...
Vad... *stum* Att alla ni har detta engagemanget är otroligt!! Jag tror på dig vovven och ditt byggande! Kommer nog bli grymt bra och du ska veta att här är en som uppskattar det! :ber: Det gäller ju givetvis alla som orkar knåpa ihop dessa otroliga byggen :oskyldig: Stående ovationer kommer härifrån :applad: :applad: :applad: Kämpa på!! :grin: |
Om du behöver hjälp med hur saker och ting ska sitta / se ut på E10 så kan jag hjälpa dig! Far min är helt såld på E10;orna. Vi har en massa bilder, info samt videor på dom i alla deras olika utföranden! :)
|
1 bifogad(e) fil(er)
Hej,
och tack för svaren! MEN: Loket jag skall bygga är INTE E10 utan dess förebild: HNJ G12 och senare E9 när SJ köpte upp HNJ 1945. Dock är SJ E10 så gott som en kopia av E9. Skillnader är bl.a tender och hytt. Så SJ använde E9 ritningarna till framtagandet av sina E10 lok. Se bild nedan av ett E9 lok. Tyvärr finns inga E9-or bevarade av ursprungliga 6 Emellertid lär ett E10 lok följa efter E9 eftersom skillnaderna är marginella..... PS. Jag tar gärna emot foton på E10 lok!!! |
Kul! E9 ska väl ha varit en av de mest lyckade ånglokskonstruktionerna i Sverige?
|
Citat:
E9 loken var ju 3-cylindriga så nu gäller det också att "bara" hitta lämpligt ljud....... |
En designers VEDERMÖDOR/SKRÄCK
1 bifogad(e) fil(er)
Mycket har jag varit med om inom IT världen vad gäller KONSTIGHETER, men det här kommer definitivt på min
10 sämsta lista. I och för sig så har jag ju inte jobbat med 3D utveckling tidigare......men dock. Kolla bifogad bild där jag utvecklat VEVSTAKERIET till E9/E10 loken. Då jag döpte den rödmarkerade detaljen till "radius rod left" (Samma namn som på R lokets vevstakeri)och sparade arbetet och sedan öppnade filen igen så HAMNADE objektet "radius rod left" ALLTID på det blå markerade stället. VARFÖR???????????? Snacka om att bli förtvivlad och FÖRVIRRAD!!!! Sedan av nån anledning så ändrade jag namnet till "radius rod" och VIPS så var allt NORMALT och fungerande!!!! VARFÖR????? Jag är nu en aning skeptisk till vad jag håller på med, eftersom jag INTE vet anledningen till denna FADÄS, som kostat LÅNG LÅNG tid av ut testande. |
rep
Om jag inte missminner mig så är rod ett reserverat ord som abvänds i Trainz internt?
|
Citat:
om objektet döpts till "radius rod left". Kanske det har nåt med alla "mergningar" jag har gjort, eftersom jag i princip hämtat hem alla vevstake detaljer från R loket och sedan modifierar dessa för E9/E10 anpassning, men med samma namn. Vad vet jag??? Men skumt är det....... PS. Dock för testandets skull så skapade jag en KLOSS med namnet "Radius rod left" och ÄVEN positionen på detta ÄNDRADES efter SAVE och sedan OPEN av GMax filen |
1 bifogad(e) fil(er)
Kommit en bit på väg så nu kan jag visa skillnader mellan E9 och E10 loket.
Dock saknas fortfarande en hel del detaljer. E9 var ju 3 cylindrigt. M.m m.m..... Se blå markeringarna på bilden: 1. HNJ använde denna typ av gnistsläckare, då de bl.a under längre tider eldade med torv. 2. Domen var STOR på HNJ:s E9 lok, liksom på några övriga av deras ångloks typer, t.ex G10 = SJ E8. 3. Hytten var av OFWJ typ, dvs tendern innehade hyttens bakvägg. Svartmarkerat: 4. E10 loken försågs med stora rökskärmar, "elefantöron". Eller med andra ord: E9/E10 loken är ju så gott som IDENTISKA. |
4 bifogad(e) fil(er)
Texturering pågår. Gråa föremål kvarstår.......Finns MÅNGA om man kikar noggrannt.
Liksom ljustyrkan på visst texturerings material. Stegen på hytten ser lite malplacerad ut. Kanske den istället satt på tendern. Vad vet jag? För övrigt så har jag testat ut de nya E9 bogey-erna på ett stackars E lok igen. Som synes har jag denna gång lagt till en hel del objekt, som kommer att öka polygon antalet. Dock blir ju PC-erna kraftfullare och kraftfullare, INTE SW. Kommer förmodligen också att komplettera R loket med lite mer detaljer. |
Mycket imponerande! Du har verkligen gjort framsteg inom ditt byggande! Fortsätt med ditt fantastiska arbete!
____________________________________ Jag tänkte ringa hit en kompis i helgen för att se om det går att få liv i den gamla hårddisken så att jag kan plocka ut lite saker ifrån den, bla bilderna på E10. Om vi lyckas så skickar jag ett pm till dig! |
Citat:
Själv har jag många svartvita foton på G12/E9 lok varav en hel del riktigt detaljrika, något som jag kunnat utnyttja då jag byggt E9/C4 tendern till E9 loket. Fotona är från slutet av 30-talet framtill början av 60-talet och då tagna av lokförare/eldare från den tiden. Kommer snart att visa upp den lite speciella tenden på bild men lite textuering återstår..... |
4 bifogad(e) fil(er)
Nu börjar tendern bli klar och som ni ser är den lite speciell:
Bild1 visar var verktygslådan placerats. Bild 2 med den rödmarkerade rektangeln visar att domkraften placerats på en hylla på tenderns ramverk. Bild 3 visar OFWJ taket med tenderns framvägg. Sista bilden föreställer en test körning av E9 1760 ute på linjen. Låter nu E9 mogna till lite då jag av erfarenhet vet att små skavanker upptäcks när man griper sig an loket igen.... Nu är det nämligen dags att ta sig an R loket igen som legat i träda en längre tid. |
1 bifogad(e) fil(er)
Är det nån som vet vad den röd inringade manickeln har för uppgift att fylla?
Det är en kabel som är fäst i en arm på vevstaken och leder upptill hytten för att...... |
Hastighetmätare? :)
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Kolla bifogad scannad bild från Ångloklära 1949. Synd bara att man inte kollat denna bok tidigare då det finns väldigt mycket fina figurer på ångloks detaljer + ingående förklaring. |
1 bifogad(e) fil(er)
En ny ruta att bocka för: "Elda Mer" som kommer att öka draget i skorstenen under en tid, max 1 minut.
Lämpligt att göra strax innan start av loket. Jag skall dessutom få vår "late" eldare att öka tempot betydligt under denna period. "Ställa av loket" ligger nere tills vidare då det finns en del mer att lösa: Stänga av luftpump rök Stänga av engine sound Stänga av säkerhetsventil Stänga av ångvissla Slänga av eldaren Föraren får ni själva slänga av. m.m. |
2 bifogad(e) fil(er)
E9 1760 snart leveransklart:
|
mucket bra gjort med E9 som f.d HNJ godståglok
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:59. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009