Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - DTG - Train Simulator (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=46)
-   -   Svenska spår (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30526)

KMW 2011-07-23 14:21

Svenska spår
 
1 bifogad(e) fil(er)
Hej, jag har satt ihop en lite nyare track rule som jag vill att någon testar.
Lite mer än en track rule faktiskt då det också omfattar spåren.
Jag har kombinerat ihop SADs 3D spår (betong och träslipers) med MatsS växelväljare samt mina stoppbockar.

Track rules;
* SE Nowire Track rule - utan kontaktledning, 90 km/h default
* SE Wire Track rule - med kontaktledning, 160 km/h default

Spår;
* SE Concrete - betongslipers
* SE Concrete Rusty - betongslipers, rostig räls
* SE Concrete New - betongslipers, ny ballast
* SE Concrete New Rusty - betongslipers, ny ballast, rostig räls
* SE Concrete Tunnel - betongslipers i tunnel
* SE Wood - träslipers
* SE Wood Rusty - träslipers, rostig räls
* SE Wood New - träslipers, ny ballast
* SE Wood NB - träslipers, utan ballast
* SE Wood NB Rusty - träslipers, utan ballast, rostig räls
Rusty varianterna har min gamla stoppbock de andra den nya stoppbocken.
På så sätt går det välja stoppbock genom att göra sista biten under stoppbocken med lämpligt spår.

För att det ska fungera behöver man utöver bifogad fil;
* SADS spår, fås via hans rutt "Altenburg to Wildau": http://members.upc.nl/s.derks/index.html
* MatsS växelväljare: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=18233
* mina stoppbockar finns med i filen om du inte har laddat ned mitt objektpaket: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28661

Inne i editorn behöver man sedan kryssa för;
* Developer\Stw
* SAD\GermanLocal
* SAD\Network
* KMW\Sweden.

Tyvärr ingen RWP-fil då packeteraren inte ville ta med spåren, antagligen för att det refererar till SADs filer.
Betyder att man får lägga in filerna manuellt under Assets-mappen, rätt struktur finns med i zip-filen.
Efter tester och justeringar tänkte jag ta med detta också i objektpaketet.


MatsH 2011-07-23 14:37

Tusen tack KMW. :)
Detta var efterlängtat och väldigt användbart. Typiskt nog så är jag precis på väg bort,
men jag ska testa detta när jag kommer hem igen imorgon.

mvh .... Mats

Basse 2011-07-23 17:49

Gjorde endast en snabb test men det verkar fungera bra. Enda jag tänkte på är att kurvradien är 150 som max, på bangårdar kan det ibland vara skönt att kunna ha lite kraftigare t.ex. 80.

Fredrik1996 2011-07-23 18:06

Toppen:tumupp:

mibl 2011-07-23 18:35

Funkar utmärkt. Stort tack! :tumme_upp:

/Micke

MatsH 2011-07-24 14:29

Citat:

Ursprungligen postat av Basse (Inlägg 241974)
Gjorde endast en snabb test men det verkar fungera bra. Enda jag tänkte på är att kurvradien är 150 som max, på bangårdar kan det ibland vara skönt att kunna ha lite kraftigare t.ex. 80.

Hej :)
Det är Mainline som har minsta radie 150m. Om du ändrar till Yard istället så kan du lägga spår med 90m radie. :)

mvh .... Mats

Mawkish 2011-07-25 23:32

Tack så mycket! Verkligen användbart jag undrar dock hur det går att byta trackrule på redan lagda spår men får väl se om man kan klara av det konststycket utan att befintliga spår går åt skogen.

KMW 2011-07-26 17:50

Finns ingen anledning att byta på befintliga spår då ju det mesta sätts från track rule när man lägger spåret.

Som MatsH säger går det lägga snävare spår om man byter till typen Yard istället.
Tror dock jag ska ändra gränsen för Yard till 60m radie då jag såg att både ellok litt U och diesellok litt Tc klarar så snäva kurvor.
Gränsen 150m på vanliga spår är inte tagen på måfå utan det riktvärde som allt rullande material ska klara på den riktiga järnvägen.
Samtidigt ska sägas att det är j*ligt tajt för en kurva.

Sekundära hastigheten på spåren måste jag dock ändra, hade satt den till 40 men det blir ju inte så bra.
Tror jag ska sätta den till 160/130 på betongspår och 90/80 på träslipers.


Totte 2011-07-26 17:57

Vad bra med svenska spår. :tumupp:
Träslipers kan man köra upptill 110 km/t.

KMW 2011-07-26 20:18

Betongspår kan köras upp till 200 km/h med X2 men det är inte högsta möjliga hastighetsgräns utan den vanligaste som bör vara i track rule.
På den tiden då ångloken härskade och spåren med träslipers byggdes så hade SJ 90 km/h som högsta hastighet, BJ hade 100 km/h.
Det är anledningen till att BJ H3s hade 100 km/h som officiell toppfart medan SJ F endast hade 90 km/h som officiell toppfart.
Vad loken var goda för är en helt annan historia som inte hör hemma på svenska spår från den tiden.

Man skulle kunna ha flera olika varianter av track rules med olika hastighetsgränser men rekommendationen är ju att inte hålla på och blanda track rules i en rutt.
Anledningen är att det är besvärligare att ändra egenskaper för spåren när track rules ändras.
Vad tycker ni som har erfarenhet av att bygga rutter, är det någon fördel med flera olika track rules?

KMW 2011-07-26 20:29

Uppdatering
 
1 bifogad(e) fil(er)
Uppdatering med de förändringar jag nämnt ovan.
Tror dessutom att jag lyckats få ihop det till en rwp-fil för enklare hantering.


Andreas13 2011-07-26 23:07

Tack:tumme_upp:

Hgv 2011-07-29 16:10

Citat:

Ursprungligen postat av Mawkish (Inlägg 242100)
Tack så mycket! Verkligen användbart jag undrar dock hur det går att byta trackrule på redan lagda spår men får väl se om man kan klara av det konststycket utan att befintliga spår går åt skogen.

Jag ställer samma fråga. Jag har lagt ett antal mil spår med den "gamla" Sweden track rule. Om man markerar spåret går det bra att byta spårtyp och andra egenskaper, men bara inom samma track rule (dvs "Sweden"). Så finns det något sätt att få in dom nya spåren utan att behöva riva upp varenda meter spår?

Hgv 2011-07-29 17:31

Jag löste det med hjälp av RW_Tools där jag i Content\Routes\(min rutt)\Networks\Tracks.bin ersatte

Kod:

<Provider d:type="cDeltaString">Developer</Provider>
                                                                                                                                        <Product d:type="cDeltaString">Stw</Product>
                                                                                                                                </iBlueprintLibrary-cBlueprintSetID>
                                                                                                                        </BlueprintSetID>
                                                                                                                        <BlueprintID d:type="cDeltaString">railnetwork\trackrules\Sweden.xml</BlueprintID>

med

Kod:

<Provider d:type="cDeltaString">KMW</Provider>
                                                                                                                                        <Product d:type="cDeltaString">Sweden</Product>
                                                                                                                                </iBlueprintLibrary-cBlueprintSetID>
                                                                                                                        </BlueprintSetID>
                                                                                                                        <BlueprintID d:type="cDeltaString">railnetwork\track\SE Wire Track rule.xml</BlueprintID>


Alexander_A 2011-08-17 21:04

Stort tack för detta! :tumme_upp:

gubben50 2011-10-07 22:04

Citat:

Ursprungligen postat av Alexander_A (Inlägg 243634)
Stort tack för detta! :tumme_upp:


hej! jag har ladda hem allr som man ska ha

mvh

gubben50
John

KMW 2011-10-08 16:34

Uppdatering
 
Lagt in nyheterna i RW3, dvs bankning och ojämnt spår.
Now with Super Elevation and Line Unevenness.

(eftersom det är ett problem med spåren så måste jag gå genom reglerna igen, ny uppdatering följer)


Hgv 2011-10-08 19:58

Jag testade de nya spåren lite snabbt, och tyvärr är rälerna borta från alla varianter med rostiga räler. Verkar som om någon har varit framme och stulit alla rostiga räler, för det enda som ligger kvar är slipers och rälsspikarna...

Mawkish 2011-10-08 22:48

Citat:

Ursprungligen postat av KMW (Inlägg 246710)
Lagt in nyheterna i RW3, dvs bankning och ojämnt spår.
Now with Super Elevation and Line Unevenness.


Härligt! Får nog fundera allvarligt på att börja från början med rutten med nya höjddata,denna trackrule och marktexturpaketet från ukts. Kanske tom vänta på uppdateringar av spåren från SAD :) Tack så mycket för att du håller dessa trackrules uppdaterade!

Citat:

Jag testade de nya spåren lite snabbt, och tyvärr är rälerna borta från alla varianter med rostiga räler. Verkar som om någon har varit framme och stulit alla rostiga räler, för det enda som ligger kvar är slipers och rälsspikarna...
Det låter inte rätt att detta ska bero på ny trackrule snarare något fel på spåren i sig som objekt?

Mawkish 2011-10-08 23:00

Får korrigera mig själv för det verkar bero på trackrule iaf

Kod:

<CrossSectionID d:type="cDeltaString">KMW\Sweden\RailNetwork\@shapes\SE BufferNew</CrossSectionID>
                                        <CrossSectionCapID d:type="cDeltaString">KMW\Sweden\RailNetwork\@shapes\SE BufferOld</CrossSectionCapID>

ska nog länkas till SAD's spår istället för stoppbocken?

KMW 2011-10-08 23:39

1 bifogad(e) fil(er)
Sannerligen, ser helsnurrigt ut fast jag inte rört själva spåren.
Hade glömt bort lite manuell handpåläggning för att få Blueprint Editor med på noterna.
Nu ska det vara med räler också! :godnatt:


Hgv 2011-10-09 01:57

Citat:

Ursprungligen postat av KMW (Inlägg 246731)
Nu ska det vara med räler också! :godnatt:

Och det är det!

Mawkish 2011-10-09 14:54

Det var snabbt fixat, tack igen! :tumme_upp:

Micke.L 2011-11-01 11:39

Jag tänkte precis efterfråga om du kunde ordna ojämnt spår osv till denna trackrule. Men såg ju då att du redan nämnt det ovan så nu är frågan, är det klart? Eller när tror du den uppdateringen kommer? :)

Vem är det för övrigt som gjorde den förra trackrulen sweden? Om det var du så får du hemskt gärna uppdatera även denna, för att större delen av Bergslagsbanan har just denna regel. Jag försökte ge mig på det själv fast insåg snart att det var en dålig idé :rolleyes:

KMW 2011-11-01 17:32

Ojämnt spår finns med i uppdateringen och bankning.
Den gamla regeln sweden är inte mitt verk och jag vet inte vem det var som gjorde den.
Dock hjälper det inte att uppdatera regeln för befintligt spår kommer inte att ändras av det.
Då måste du lägga om spåret och det antar jag du inte är så sugen på.


MatsH 2011-11-26 22:59

1 bifogad(e) fil(er)
Hallå :)
Problemen verkar hopa sig här hos mig. :o

Efter att äntligen ha kommit på hur man lägger ett doserat spår (inte bocka för rutan och
lägga spår, utan markera redan lagt spår och sedan bocka för dosering) så upptäckte
jag att jag har dubbla slipers. Dels målade i ballasttexturen, men även 3D slipers. Ska det
vara så eller har jag missat något vid installationen? Kanske har jag inte lyckats att ta bort
allt det gamla innan jag installerade denna nya trackrule? Finns det någon som vet vad
jag har gjort för fel? :o

mvh .... Mats

Basse 2011-11-27 00:29

Får du samma problem vid alla spårtyper eller bara med dessa? Testa dosera 2D slipers aka originalspår och se om du får samma fenomen.

MatsH 2011-11-27 22:47

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Basse (Inlägg 250042)
Får du samma problem vid alla spårtyper eller bara med dessa? Testa dosera 2D slipers aka originalspår och se om du får samma fenomen.

Hej
De inbyggda 2D spåren fungerar bra. Detta problem uppstår för mig med alla SAD-spår som ingår i KMW SE Trackrules.
Jag har i princip bara installerat två paket som borde ha med detta att göra:
  • KMW SE Track rules.rwp
  • SAD_German_Local_Route_v2.rwp
Kan det ha något att göra med att SAD's rutt släppts i en ny version? Att spåren i denna rutt inte är identiska med de i den första versionen?
Är det bara jag som råkat ut för detta? Jag funderar som sagt på ifall det är jag som gjort något fel vid installationen, eller om det beror på något annat?
mvh .... Mats

Hgv 2011-12-10 20:02

Jag har noterat att i RW3 så drar 3D-spåren ner prestandan rejält. Jag installerade just om Jönköpingsbanan och glömde installera SAD:s rutt, alltså visades inga spår. På Jönköpings godsbangård får jag då ca 60 fps. Jag installerade spåren och fps går ner till 14! I övrigt får jag bra prestanda i RW3 så jag undrar om det går att göra nåt åt dessa "tunga" spår.

Øystein 2011-12-10 20:07

Citat:

Ursprungligen postat av Hgv (Inlägg 250932)
Jag har noterat att i RW3 så drar 3D-spåren ner prestandan rejält. Jag installerade just om Jönköpingsbanan och glömde installera SAD:s rutt, alltså visades inga spår. På Jönköpings godsbangård får jag då ca 60 fps. Jag installerade spåren och fps går ner till 14! I övrigt får jag bra prestanda i RW3 så jag undrar om det går att göra nåt åt dessa "tunga" spår.

Har du installert den siste versjonen av SAD:s rute? Den har oppdaterte spor, som har rettet på en LOD-feil.

http://members.upc.nl/s.derks/index.html

Hgv 2011-12-11 00:16

Jag installerade SAD:s senaste nu men det blev ingen större skillnad faktiskt.

Basse 2011-12-11 00:32

Vad jag förstått så är det fortfarande problem med 3Dspåren även i senaste versionen av SADs rutt. Det han gjort själv är att byta till 2D spår på sin rutt för att inte påverka FPS fören han har löst LOD problemen med 3D spåren.

Hgv, du kan byta alla dina spår i rutten som använder 3D spår till 2D relativt enkelt genom att editera ruttens Tracks.bin fil och ersätta sökvägen till spårtypen till någon annan. På alla rader i .bin filen.
.bin filen går att göra till en XML som går att läsa med någon texteditor.

Hgv 2011-12-11 01:10

När jag installerade SAD:s senaste så byttes alla 3D-spår även i min egen rutt ut till 2D, men det gjorde ingen större skillnad på fps. Kanske är det inte spåren som är boven utan nåt annat?

Har inga problem med att köra defaultrutterna och en del andra tunga rutter, i SAD:s rutt t.ex. får jag ca 40 fps.

MatsH 2012-01-15 22:32

1 bifogad(e) fil(er)
Hej :o
Jag gör ett nytt försök med mina spårproblem.
Jag använder den senaste SE Track Rules från denna tråd, och jag får som jag nämnt tidigare
både slipers i texturen och 3D-slipers. Är det tänkt att det ska vara på det sättet eller är
det jag som gjort något fel? Rimligtvis så borde väl bara rälerna vara i 3D(?).
Jag har den senaste versionen av SAD's rutt installerad.
Är det bara jag som råkat ut för detta?

Jag tar tacksamt emot alla tips. :o
mvh .... Mats

Bilden föreställer ett spår underifrån

MatsH 2012-01-15 23:22

Jag har hittat ett sätt att lösa det på.
SAD har två rader i listan till höger där man aktiverar det man vill använda; SAD och SAD2011.
I SAD så måste man bocka av GermanLocal för att träslipers-spåren ska fungera och Network för betong-spåren.
Har man dessa båda förbockade så får man 3D-slipers som ligger under ballasten.

Frågan är ifall det finns fler assets under dessa rubriker som också försvinner på detta sätt? Det bästa vore att hitta vad som
eventuellt är fel och lösa det den vägen.

Till dig Hgv om du fortfarande har problem, prova det jag just skrev. Det kan hända att du fortfarande har 3D-slipers under ballasten som drar ner fps.
Det syns om du doserar spåret eller tittar på det underifrån.
Mvh .... Mats

Pursche 2013-10-26 09:46

Jag väcker upp en gammal tråd här, är det denna trackrule som gäller fortfarande och är det SADs spår? När jag försöker ladda hem den enligt länkarna så blir sidan bara vit och inget mer händer, jag är inloggad.....

Frozenfingers 2014-08-10 19:41

Hej!

Hur installerar man den här egentligen? Det är ju inga RKP-filer som mycket annat.

Pierre 2014-08-10 21:48

Citat:

Ursprungligen postat av Frozenfingers (Inlägg 289712)
Hej!

Hur installerar man den här egentligen? Det är ju inga RKP-filer som mycket annat.

Hej!

Ladda hem newS spår istället, så får du svenska vägar och luftledningsstolpar och riktig luftledning också. Hämtas här: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34466 Det är en rwp-fil (som även kan öppnas med 7-zip). Glöm inte att ta den senaste versionen och ta hem dom andra sakerna som behövs (läs i tråden!).

Totte 2014-08-11 00:00

KMW Trackrule har jag inga problem. De har tunnelspår och newS spår saknar tunnelspår.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:59.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009