Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Gnälltråden (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28681)

Rasmus96 2011-01-02 16:37

Gnälltråden

Okej har trötnat på det som hänt i tråden Tågkrasch på Malmö Central. och skapar denna tråd varsågoda gnäll på nu. Gnäll på användare gnäll på att folk felstavar gnäll på ungdomar. Hoppas fan att det inte blir skrivet ett skit i denna tråd.

Andreas 2011-01-02 16:48

Citat:

Ursprungligen postat av Rasmus96 (Inlägg 226442)
Okej har trötnat på det som hänt i tråden Tågkrasch på Malmö Central. och skapar denna tråd varsågoda gnäll på nu. Gnäll på användare gnäll på att folk felstavar gnäll på ungdomar. Hoppas fan att det inte blir skrivet ett skit i denna tråd.

Först och främst kan du ta och sätta ut kommatecken när du skriver.

Sen så tycker jag personligen att det är extremt otrevligt att svära i ett forum. Men det är bara mina tankar.

Och varför ska vi gnälla på varandra? Det är bara en person som har gjort alla andra upprörda, bara för det behöver man inte starta denna tråd och uppmana folk att gnälla på varandra...

Rasmus96 2011-01-02 16:52

Lite upprörd just nu men svordomarna är inte riktad mot någon. Andreas detta blev lite som en varning vill inte häller att folk ska gnälla och bråka på detta forum. Men om dom vill det så får dom skriva det här och inte förstöra trådar. Men jag hoppas att denna tråd inte kommer behövas.

Micke.L 2011-01-02 17:13

Vi har ju redan pisstråden, så det räcker väl med den?

Rasmus96 2011-01-02 17:14

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 226448)
Vi har ju redan pisstråden, så det räcker väl med den?

Ja det hoppas jag.

Andreas 2011-01-02 17:16

Citat:

Ursprungligen postat av Rasmus96 (Inlägg 226449)
Ja det hoppas jag.

Tydligen gjorde det inte de eftersom du skapade denna tråd?

leoj 2011-01-02 19:18

Hela datorvärlden är mer åtkommlig idag än för bara några år sedan, framförallt så är det yngre personer som vågar mer och därmed gör mer. Det är inte hellre bara de yngre, utan man kan även hitta massa gamlingar ute på nätet.
Där har vi två grupper som har lite svårt i datorvärlden.

Om vi gör en generell "kategorisering" av personer enl. ålder så blir det ungefär såhär:
yngre än 16:
har låg datorvana, svårt för engelska, svårt att uttrycka sig (skriver svårläst), mm.
16-20:
har datorvana, kan hantera engelska, lätt att uttrycka sig, provar oftast själv först, mm.
20-50:
yngre i denna kategorin kan hantera datorer väsentligt mycket bättre än de äldre i kategorin, kan uttrycka sig själv i svenska/engelska, kan förstå språket.
över 50:
Desto äldre man blir och kommer in på datorer, desto svårare blir det för personen att förstå sig på allt och förklara. Här sviker oftast engelskan också.

Detta är som sagt inte "den perfekta listan" på hur folk är, utan mer exempel på vad för svagheter/styrkor olika personer har.
Sen finns det så många undantag från det jag skrivit nu, jag vet själv massor. Ska ge er två exempel.
1:
En kille 15 år, grym datorvana, förstår engelska bättre än mig, utmärkt att be om hjälp av
2:
Min mor 50+, jobbar som programmerare. Hitta någon som är bättre än henne på att hitta fel/ buggar i ett program som man skrivit själv får man leta efter. Van vid datorer, men ändå svårt att t.ex. synkronisera sin mobil med datorn.

Med detta vill jag visa att man inte är bunden till en kategori bara för jag skrev så, utan att undantagen till dessa är obegränsade.
Allt handlar egenligen om att man ska "veta" vad den andra personen har för svagheter/styrkor. Eller kunna gissa sig till varför han t.ex. skriver som han gör. Så är man ung så är hur man bygger upp svenska meningar ett problem, medans dagens äldre har problem med engelskan.

Om vi tar detta forum och pratar om det nu. Vad finns det för människor här? Jo "tåggalningar". Dessa finns i alla åldrar, från de unga som gillar snabbtågen till de gamla gubbarna som saknar ångloken. Så får vi inte glömma allt i mitten.

Att tro att en kille på 15 kan skriva korrekt, göra styckesindelning på rätt sätt är bara knäppt.. Lika knäppt är det att tro att en gubbe på 65+ skulle kunna förstå en hemsida på engelska.
Man måste möta varandras styrkor/svagheter någonstans. Detta är svår avvägning. Framförallt på nätet, där alla döljer sig bakom ett virtuellt identitet, där man inte vet vem som är vem eller ens hur gammal personen är.

Jag själv är ung, 22 år. Men jag kan nog säga att jag kan lite om mycket. Jag jobbar med ungdomar inom scouting, hjälper gärna till och förklarar saker och ting när någon behöver hjälp med t.ex. sin dator. Jag har sett mycket av många olika världar inom datorvärlden.

Som Rasmus96 gjorde i tråden, svor. Detta var helt otänkbart förut på ånglokets tid att man gjorde..
Jag märker de på de scouter jag har. När jag började som ledare för dom så svor ingen, nu är det en massa svordommar i luften ibland.
Saker förändras och vi med dom.

Svårt är det även att hitta lösningar på saker och ting här på forumet. En sak är att faktiskt be någon att "skriv på deta sätt"/ge tips på vad som är fel/dyl, istället för att störa sig på allt och alla.

Hårdare regler på forumet skulle vara en lösning
Fler moderatorer (som aktivt rensar efter hårdare regler (tex OT inlägg, hjälper till att skriva om rubriker, delar trådar osv), så det blir en mer lättöverskådligt forum)
Nya kategorier (ex. under 17, där folk förstår att det är problem med tex dator vana/över 60 där kanske engelskan blir lidande så man frågar om hjälp med det)
Vettiga klistrade trådar, så mer akuella problem blir lättare att hitta (ex. Trainz och downloadstation, eller förkortnings-/förklaringsguide, var står ex. STW för)

Tänkte nämna här mot slutet ett par tips och trix.
  • Första blir SÖK
Sök, sök rätt, sök om. Att söka är en konst. Du måste veta ungefär vad du ska söka på för att få en träff. T.ex. järnvägsövergång.
Antingen så sök efter hela ordet, eller dela upp så det blir "järnvägs övergång". Då kan man hitta något av orden.
Ibland så är det egentligen ett helt annat ord som amvänds, som vägskydd.
  • Ta lärdom av dina "misstag"/fel
Ber någon dig använda skiljetäcken/dela in i stycken, gör det då. Dom gör det inte för att vara elaka, utan hjälpa dig!
Att ignorera detta är att vara dum, för då kommer man anses vara dum som inte tar till vara det man säger.
  • Var sak på sin plats
Det blir lättare att hitta, roligar och lättare att läsa. T.ex. screenshots tråden i trainz innehåller så mycket OT (off topic, vid sidan av huvudämen) så det inte finns ord för det. Men frågor som "var går den att ladda hem" hör hemma där, även fast dessa är jobbiga. Annar skulle ett forumet svämmas över av dessa trådar.
  • Läs igenom hela trådar
Vissa saker kanske redan svarats på 7 gånger, ta tid till att läs, även om det är många inlägg
  • Saker tar tid/saker ska ta tid
Ett inlägg behöver inte göras på en sekund, detta inlägg har jag skrivit på länge och väl. T.ex. har det bara ramlat in svar i tråden medans jag gjort detta. Ditt svar ligger kvar till nästa dag, jag lovar! Läs igenom inlägget en eller två gånger så ser du säkert både ett och två fel.
Förvätna dig inte heller att du får svar på 3 dagar. När dessa tre passerat kan du börja tänka på om du kanske ska formulera om dig eller kanske komma med en skärmdump som extra hjälp i ditt problem.
  • Tjata inte
hör lite ihop med ovan, men tjata inte om "bygg det"/"när blir det klart". Svaret står skrivet i stjärnorna
  • Undvik förkortningar/skriv klartext
Detta är någon som framförallt yngre måste tänka på!
vgd (vad gör du) tror jag knappt någon kan lista ut vad det betyder. Så skriv ut hela orden. Vissa förkortningar i spel "borde" alla förstå (ex. DLS- download station i trainz värld). Är man ny är detta svårt, så det borde finnas en lista över dylika förkortningar.
Sen finns det ju faktiskt förkortningar för ord inskrivna. T.ex. förkortas eller inte lr som många skriver, utan el. (med punkt efter).
Så tänk på att alla inte hänger med, lol (laughing out loud)är en förkortning som många känner till, men använd förkorningar sparsamt.
  • Ta hjälp
Det sista tipset jag kommer med. Det finns massa bra saker på nätet, rättstavning m.m. Hitta dessa sidor så blir en del saker lättare.
Ta typ ordet "dyselexi", jag stavar det här som jag tror det ska vara. Vissa ord är jättesvåra att stava till. Då öppnar jag www.google.se och klistrar in "dyselexi", vips ser jag att det stavas "dyslexi". Hur lätt som helst om man är osäker på ord.
Översättning av hemsidor klarar google av rätt bra. http://translate.google.se/
Översättning ett engelskt ord (med förklaring) klarar denna hemsida av bättre http://lexin2.nada.kth.se/sve-eng.html
Även svenska ord kan vara svåra att förstå, här finns en ordbok http://lexin2.nada.kth.se/sve-sve.html

Till sist skulle jag vilja flika in med några svar till kommentarer som dykt upp under tiden:
@Micke.L:
Att skapa ett nytt ämne inom ett specifikt område är rätt bra, detta kan leda till diskussion. Sen att början på tråden inte är den bästa är en annan sak
Sen läser jag ALDRIG pisstråden, den är helt värdelöst i mina ögon sett full med OT inlägg..
Tycker det är bra att detta kommer på tal, då jag märkt en rätt kraftig ökning av svårforumlerade meddelanden på sista tiden.
Så det är lika bra att det kommer till tal i en egen tråd, istället för massa små OT inlägg i många olika trådar.
@Andreas
Nja, det är inte bara en användares fel. Detta är nog något som bubblat länge under ytan här på forumet.
Att forsätta som inget har hänt vore helt fel.
Grejen är att det som en användare säger till en annan uppfattas som gnäll, även om det är av goda avsikter.
Det är där allt brister tror jag. Det behövs moderatorer som går in och bryter/rensar upp. För då är det inte längre gnäll, utan mer som en "uppmaning/order".
Så jag tycker att moderatorer/adminstratörer ska se över regler, ändra dessa, tillämpa dessa bättre samt att se ut flera moderatorer över de olika kategorierna. Så t.ex. ett par bara inriktar sig bara på trainz. Då kommer de veta vilka trådar ungefär som redan finns för att lättare hjälpa till för att nämna nått som exempel.

_gege 2011-01-02 19:25

I rest my case.

Rasmus96 2011-01-02 20:04

Leoj Vilken text är ju som en hel uppsats eller något liknande. Jo många kanske tycker att detta inte var så trevligt.
"Hoppas fan att det inte blir skrivet ett skit i denna tråd."
Men jag vill att man inte ska bråka och tjafsa om en massa saker. Finns mycket som skulle kunna göra bätre så att det blev trevligare här samtidigt så måste jag jag måste beröma alla här på forumet.

Jag är själv 14 år och är inte som alla andra 14 åringar. Hänger inte riktigt med i slangsnacket och blev mobbad i min gamla skola för mitt intresse för tåg och järnvägar. Har riktigt svårt att ta kontakt med jämnåriga rädd för att dom ska mobba mig också så jag har ingen jämnårig kompis så jag är ganska ensam sitter mycket inomhus gör nästan inget på fritiden. Ibland så åker jag ut och åker lite tåg bara för att komma hemifrån men åker då ensam. Så jag är en ganska ensam kille. Därför är det roligt att vara med här på forumet och se att det finns andra med samma intresse och att man inte är ensam med detta intresse. Men Har haft det ganska jobbigt under 2010. Året började med att min farmor som betyt mycket för mig gick bort efter ca: ett år av cancer sedan så har det varit mycket problem på hemma plan Bråkat med minna föräldrar mycket för jag ruttnar ju när man sitter hemma hela dagarna nästan enda gångerna man kommer ut är nästan bara då man ska till skolan :(

Men sedan nu på sista tiden så har jag gång på gång försökt ta kontakt på olika sätt men det är så svårt för mig har sociala problem blir jätte nervös så fort man ens ska säga hej till en jämnårig. Men jag försöker fortfarende få en kompis framför allt i skolan som bara har 16 elever eller något runt 16.

Ja hoppas man inte gjort bort sig och att alla tycker att man är en idot nu. Men nu vet ni kanske lite om vem Rasmus96 är.

Mikey 2011-01-02 20:29

Nu skrev inte leoj detta, men jag tror att de flesta känner till det;
När man skriver sitt meddelande här på forumet så dyker det upp en röd linje under alla ord som är felstavade. Då högerklickar man bara på det ordet och vips så kommer det upp flera alternativ på hur ordet kanske ska se ut. Det är en jättebra funktion som borde användas. Så när ni har skrivit eran post, leta då efter röda linjer och rätta till dem innan ni klickar på "skicka svar".

T.ex nu när jag skrev detta så skrev jag "vipps" för att jag trodde att det var så det stavades. Innan jag postar några meddelanden så kollar jag alltid efter dessa röda linjer och upptäckte då min felstavning. Ett högerklick senare så var felet fixat.

En andra fundering: Precis när jag skulle trycka på "skicka svar" så blev jag fundersam. Sitter denna funktion i forumet, eller är det min webbläsare (Mozilla Firefox) som rättar mig? Fungerar denna "rättningsmetod" i alla webbläsare och operativsystem?

Bombardier Train 2011-01-02 20:33

Citat:

Ursprungligen postat av Mikey (Inlägg 226479)
Nu skrev inte leoj detta, men jag tror att de flesta känner till det;
När man skriver sitt meddelande här på forumet så dyker det upp en röd linje under alla ord som är felstavade. Då högerklickar man bara på det ordet och vips så kommer det upp flera alternativ på hur ordet kanske ska se ut. Det är en jättebra funktion som borde användas. Så snälla, när ni har skrivit eran post, leta då efter röda linjer och rätta till dem innan ni klickar på "skicka svar".

T.ex nu när jag skrev detta så skrev jag "vipps" för att jag trodde att det var så det stavades. Innan jag postar några meddelanden så kollar jag alltid efter dessa röda linjer och upptäckte då min felstavning. Ett högerklick senare så var felet fixat.

En andra fundering: Precis när jag skulle trycka på "skicka svar" så blev jag fundersam. Sitter denna funktion i forumet, eller är det min webbläsare (Mozilla Firefox) som rättar mig? Fungerar denna "rättningsmetod" i alla webbläsare och operativsystem?

Nej, t.ex. IE har inte svensk rättstavning vad jag vet. :)

_gege 2011-01-02 20:37

Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 226465)
Att tro att en kille på 15 kan skriva korrekt, göra styckesindelning på rätt sätt är bara knäppt.. Lika knäppt är det att tro att en gubbe på 65+ skulle kunna förstå en hemsida på engelska.

Bra skrivet i stort, men då undrar jag vad folk lär sig i skolan idag? När man är femton går man väl i åttan eller nian, och jag tycker inte det känns helt orimligt att man då borde kunna stava någorlunda? Eller?

Har en känsla av att man får svårt att alls klara skolan med den stavning som många här inne visar upp.

Mikey 2011-01-02 20:44

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 226480)
Nej, t.ex. IE har inte svensk rättstavning vad jag vet. :)

Kollade på familjens andra dator, och där fanns faktiskt inte rättstavning trots samma webbläsare (Firefox). Det är nog något annat som sitter i min dator, men jag vette tusan vad det är för program på den... Ska bli intressant att få veta vad som ligger bakom dessa "röda linjer".

Bombardier Train 2011-01-02 20:54

Citat:

Ursprungligen postat av Mikey (Inlägg 226483)
Kollade på familjens andra dator, och där fanns faktiskt inte rättstavning trots samma webbläsare (Firefox). Det är nog något annat som sitter i min dator, men jag vette tusan vad det är för program på den... Ska bli intressant att få veta vad som ligger bakom dessa "röda linjer".

Man måste aktivera rättstavningen i Mozilla Firefox genom att bocka för det. Jag har själv rättstavning i MF. :)

leoj 2011-01-02 21:18

Citat:

Ursprungligen postat av _gege (Inlägg 226481)
När man är femton går man väl i åttan eller nian, och jag tycker inte det känns helt orimligt att man då borde kunna stava någorlunda?

Du har en poäng
Jag vet faktiskt inte varför, men det känns som internet blir en frizon vad det gäller stavning osv.
Man kanske bara är van att skriva på datorn i word och därgenom ha rättstavning hela tiden, dvs så man inte lär sig själv.

Totte 2011-01-02 21:18

Hej!
Ni vet ju forumets regler innan ni registrerade, har säkert läst.

Forumets regler

Att registrera sig på detta forum är gratis! Vi insisterar att du följer forumets anvisningar och regler angivna nedan. Om du accepterar att följa forumets regler, bocka i rutan att du har läst och accepterar att följa reglerna samt tryck på knappen 'Registrera' nedan. Om du vill avbryta registreringen, klicka här för att återvända till forumets index.

Trots att administratörer och moderatorer på Svenska 3D-Tåg - Forum kommer att försöka hålla alla oacceptabla inlägg borta från forumet är det omöjligt att granska alla inlägg. Alla inlägg uttrycker den enskilde författarens åsikter. Varken administrationen av Svenska 3D-Tåg - Forum eller Jelsoft Enterprises Limited (utvecklare av vBulletin) kan hållas ansvariga för innehållet i något inlägg.

Genom att acceptera dessa regler garanterar du att du inte kommer att posta några inlägg som ä obscena, vulgära, sexuellt orienterade, uttrycker hat eller hot mot andra, eller på annat sätt bryter några lagar.

Administrationen av Svenska 3D-Tåg - Forum reserverar sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga ett ämne av vilken anledning som helst.

__________________________________________________ ____________

Rasmus96 2011-01-02 21:31

Men i skolan så är det ju riktiga arbeten och då lägger man ju ner mer tid på att stava och läsa igenom det man skrivit än när man gör inlägg här. Arbeterna tar ju flera dagar ibland till och med veckor så klart de blir bättre en ett inlägg här. Tycker ni gnäller väldigt mycket på oss i skolan nu. :( Kanske vill att man ska lägga av med att vara medlem på detta forum så kanske ni blir gladare!

leoj 2011-01-02 22:18

@Totte
Det där är bara standard saker som står på varje forum av denna typ. Dessa regler är inget som flertalet bryr sig om

Detta är forumets regler http://www.e-buzz.se/forum/view.php?&pg=regler
Som för övrigt är helt omöjliga att hitta till.

@Rasmus96
Vad är skillnaden mot skolan och här?
Jag har ingen aning om hur du är som person, det enda jag kan avgöra det på är hur du skriver.
Om du inte bryr dig om att skriva bra med skiljetecken, stycken samt med en så korrekt svenska som möjligt, så kommer jag inte bry mig om det du skriver. Jag är inte heller ensam som inte skulle bry sig om det. Det är helt hopplöst att sitta och försöka lista ut vad någon annan menar. Framföralllt så blir man trött av att bara se rad, efter rad, efter rad med text.

Det tar max 2 minuter att läsa igenom ett inlägg, sen säg 2 till om du hittar något stavfel, så svårt är det inte. Ta den tiden, det är det värt

Först på gymnasiet så börjar de flesta förstå vitsen av att skriva bra, uttrycka sig rätt osv.

Det tycker jag garanterat inte du ska göra. Det är inget fel på dig! Ta till dig istället av tipsen du får, så lovar jag att fler uppskattar dig. Du är värdefull, du är viktig!

Rasmus96 2011-01-02 22:40

Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 226506)
@Totte
Det där är bara standard saker som står på varje forum av denna typ. Dessa regler är inget som flertalet bryr sig om

@Rasmus96
Vad är skillnaden mot skolan och här?
Jag har ingen aning om hur du är som person, det enda jag kan avgöra det på är hur du skriver.
Om du inte bryr dig om att skriva bra med skiljetecken, stycken samt med en så korrekt svenska som möjligt, så kommer jag inte bry mig om det du skriver. Jag är inte heller ensam som inte skulle bry sig om det. Det är helt hopplöst att sitta och försöka lista ut vad någon annan menar. Framföralllt så blir man trött av att bara se rad, efter rad, efter rad med text.

Det tar max 2 minuter att läsa igenom ett inlägg, sen säg 2 till om du hittar något stavfel, så svårt är det inte. Ta den tiden, det är det värt

Först på gymnasiet så börjar de flesta förstå vitsen av att skriva bra, uttrycka sig rätt osv.

Det tycker jag garanterat inte du ska göra. Det är inget fel på dig! Ta till dig istället av tipsen du får, så lovar jag att fler uppskattar dig. Du är värdefull, du är viktig!

Men det finns ju roligare saker att göra.
Visst kan man ta till sig tipsen Men jag skriver bara.
Varför bry sig allt behöver inte vara perfekt i alla inlägg. Varför så petig men jag skrivde att alla kunde gnälla på allt här så får väll stå ut med det.

Bombardier Train 2011-01-02 22:43

Citat:

Ursprungligen postat av Rasmus96 (Inlägg 226510)
Varför bry sig allt behöver inte vara perfekt i alla inlägg. Varför så petig men jag skrivde att alla kunde gnälla på allt här så får väll stå ut med det.

Vet man hur ordet stavas från början går det ju fort! Annars, installera Mozilla Firefox och installera svensk rättstavning!
Läs sedan igenom inlägget och kontrollera stor bokstav i början av meningar och allt sådant samt att alla skiljetecken hamnar rätt. :)

X10rules 2011-01-02 22:47

Som jag sett en annan användare skriva, "På internet kommunicerar vi med tecken". Din text är det enda jag kan utgå från när jag ska bedöma dig och dina åsikter, och därför är det viktigt att man formulerar sig korrekt på internet. Vissa kan säkert tycka att det är trist och inte har någon betydelse, men det tar högst någon minut att rätta sin text innan man skickar inlägget.

Jag vill absolut inte framstå som lillgammal, eftersom jag själv är drygt 15 år, men det skulle bli mycket enklare för alla om man bara ägnade en minut eller två åt att finjustera sin text. :)

Micke.L 2011-01-02 22:53

Google Chrome är bra annars, den rättar också, utan att man behöver installera nått.

_gege 2011-01-03 12:18

Citat:

Ursprungligen postat av Rasmus96 (Inlägg 226510)

Ja det finns roligare saker att göra än att läsa dina inlägg som består av en enda lång rad också. Det är just som leoj skriver, det är svårt att ta det på allvar när det ser ut så. Perfekt behöver det verkligen inte vara, men det är en skillnad på normalt och totalt oläsligt.

Totte 2011-01-03 13:30

Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 226506)
@Totte

Du säger att det är omöjligt att hitta sidan, men hur hittade du sidan?

Rasmus96 2011-01-03 16:40

Citat:

Ursprungligen postat av _gege (Inlägg 226559)
Ja det finns roligare saker att göra än att läsa dina inlägg som består av en enda lång rad också. Det är just som leoj skriver, det är svårt att ta det på allvar när det ser ut så. Perfekt behöver det verkligen inte vara, men det är en skillnad på normalt och totalt oläsligt.

Läs inte mina inlägg då. :mad:

Enda sedan denna tråd skapades så har det bara blivit värre alla gnäller detta skulle vara en varning. Sedan gnäller alla på hur man stavar.

Vad är detta för ett gnäll år som startat. Antligen kanske man ska strunta i att logga in mer här eller så kommer jag strunta i detta gnäll :(

Jag tror inte att mina inlägg är totalt oläsligt. Vad vill ni klaga på här näst????

Och ja jag svär men det struntar jag i :mad: Blir sur på när folk hackar på hur man skriver finns värre saker. Rasism, fattigdom, att vi har hemlösa på gatorna, misshandel och mycket mycket mer. :mad: :mad: :mad: Så sitter ni och gnäller på en sådan liten sak som att man felstavar.

Förlåt ska lungna ner mig men blir irriterad på sånt här. :(

Och förlåt om någon tar illa upp inte meningen

Eric B 2011-01-03 19:19

Lugna ner dig nu, Rasmus. Ingen hackar just på dig. Du har ju en naturlig anledning till att felstavningar mm uppstårfrån din sida p.g.a din dyslexi. Det skriver du i din profil vilket är bra för då råder det inga oklarheter. Dyslexi är inget fel, väldigt många har denna folksjukdom, tillochmed inom kungafamiljen...

Övriga däremot, där kan man börja undra vad det är man lär ut i skolan.

Hur som helst, det jag stör mig på så förbannat är tendensen att uppge sig att vara någon eller något man inte är. Tillexempel en lokförare, ett yrkesval många strävar efter att bli. Syftet tycks vara för att imponera på omgivningen men det blir ju bara patetiskt. Att sedan då kläcka ur sig att man vet vad nyårsdagens olycka i Malmö berodde på, fastän man inte vet det är bara så fel. Hade det handlat om andra yrken som militär, polis m.fl så begår man tillochmed lagbrott (varierar utifrån syfte, situation mm)...

Att sedan i efterhand försöka försvara sig med bortförklaringar om familjetragedier, flera olika användare bakom samma konto osv, gör det hela än mer patetiskt. Även om det kanske finns sanning bakom det hela, men jag ser det knappast som en förmildrande omständighet. Kan låta känslokall kanske men som sagt, har man drabbats av familjetragedi så finns det väl ingen anledning till att ljuga ihop en fasad på ett litet internetforum som detta? Stå istället för vem ni är, vad ni gör och era intressen!

Schulz 2011-01-04 09:08

Jag tycker inte man ska avslöja sina handikapp/akilleshälar offentligt. Glöm inte att om man avslöjar för mkt får du lida. Jmf Powertrain Skövde Facebook.

Ett numera klassiskt ordspråk/citat på Internet lyder: "På Internet kommunicerar man med ord, stavar man som en idiot får man räkna med att bli behandlad som en."

Tycker den är lämplig oavsett var på Internet man befinner sig.

Tycker det är lite onödigt att lägga upp en ny tråd bara för att det angrips hit och dit. Det är nästan som om du, Rasmus, vill att folk ska fortsätta med sina personliga angrepp, för det är det detta verkligen är. Så du har bidragit till att nivån på forumet sänks ytterligare. Tråkigt värre!

Leoj: Om man är programmerare bör man väl vara intresserad av alla typer av program, därmed applikationer i Iphone och OS som Android i mobiltelefoner? Bör väl då också vara lite teknisk?

Erik Götborg 2011-01-04 11:04

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz (Inlägg 226660)
Tycker det är lite onödigt att lägga upp en ny tråd bara för att det angrips hit och dit. Det är nästan som om du, Rasmus, vill att folk ska fortsätta med sina personliga angrepp, för det är det detta verkligen är. Så du har bidragit till att nivån på forumet sänks ytterligare. Tråkigt värre!

Du får ursäkta Schulz men det här var nog det dummaste jag läst på länge. Det är ganska tydligt att Rasmus inte vill att folk ska gnälla på honom, och att han skulle bidragit till att nivån på det här forumet har sänkts är väl också lite överdrift?

Till Rasmus vill jag säga att långa meningar utan någon form av punkt eller komma, blir lätt svårlästa. Testa att korta ner meningarna lite, dvs fler punkter. Ta inte detta som kritik Rasmus, utan mer som ett tips.

Överlag känns det som det här har gått lite för långt, alla är vi olika och tack för det! Någon är bra på meningsuppbyggnad och någon annan är bra på att jonglera.

Olaf Lindström 2011-01-04 12:57

Citat:

Ett numera klassiskt ordspråk/citat på Internet lyder: "På Internet kommunicerar man med ord, stavar man som en idiot får man räkna med att bli behandlad som en."

Jag tycker vi höjer nivån på diskussionen ett par pinnar, och försöker acceptera att folk har olika förutsättningar. Angående citatet ovan så borde du nog inte kasta sten i glashus Schulz, för det är lite så jag upplever det.

Förresten så är ju teknikintresset fristående från programmerarintresset(alternativt yrket, om man nu inte har det som intresse). Att programmera för Android(Java)/iOS(Objective-C) är tämligen likt programmering för övriga miljöer med skillnaden att man inte arbetar med musklickningar utan touch-events.

Men kan vi alla enas om att inte klanka ner på andra utan isåfall föra fram saker på ett konstruktivt och vänligt vis?:)

Victor S 2011-01-04 16:03

Citat:

Schulz, jag tycker du bryter mot Forumets regler genom att skriva så. Framför allt § 1 Forumetikett. Understryker det som jag tycker du gör fel på:

"§ 1 Forumetikett - Vi tolerar överhuvudtaget inget fult språk, du får gärna uttrycka dina åsikter men det finns andra sätt att göra det på utan svordomar och annat fult språk. Istället för att använda fult språk så går det bra att använda känsloikonerna för att uttrycka sina känslor. Ingen medlem eller moderator/adminstratör får offentligt attackera en annan medlem eller moderator/adminstratör. En personlig attack definieras som personlig, ras-, folkgrupps- och/eller könsbaserad förolämpning, förtal eller hånfull kommentar. Alla klagomål skall förmedlas till en moderator/adminstratör privat via meddelande och/eller e-post. Allt vi vill är att alla använder ett vårdat språk och är vänliga mot varandra."

De fetstilta orden är sådant som många här på forumet snubblar på. Jag har också brutit mot reglerna vid skrivandet av den här posten. Jag tycker reglerna borde ses över och kompletteras.

Jag börjar undra om medlemmarna hoppar över att läsa igenom reglerna innan de registrerar sig. Jag tycker man ska införa en "ruta" som säger till en gång per kvartal att det är dags att läsa genom dem. Rutan ska heller inte gå att klicka bort innan man har läst igenom reglerna.

Den här rutan ska komma upp individuellt för varje person, och efter fyra månader en gång till, för att hålla igång minnet och för att man ska ha en hum om vilka reglerna är.

fargus 2011-01-04 16:55

bryt inte reglerna (heller inte lagen)

kan vi inte vara lugna? :vetej: :( vi har ju "Pisstråden" , så man behöver inte skapa denna tråd :vetej: :Yeah: man får inte bryta lagen eller bryta reglerna :vetej: det är dumt, tycker jag i alla fall :Yeah:

Totte 2011-01-04 17:01

Citat:

Ursprungligen postat av fargus (Inlägg 226692)
kan vi inte vara lugna? :vetej: :( vi har ju "Pisstråden" , så man behöver inte skapa denna tråd :vetej: :Yeah: man får inte bryta lagen eller bryta reglerna :vetej: det är dumt, tycker jag i alla fall :Yeah:

Det är skillnad med Piss och Gnäll. Piss handlar om olika misstag och man skrattar åt det i vissa saker.
Gnäll är att man är inte nöjd och pratar ut allt möjligt.
Rätta gärna om jag har fel.

fargus 2011-01-04 17:02

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 226694)
Det är skillnad med Piss och Gnäll. Piss handlar om olika misstag och man skrattar åt det i vissa saker.
Gnäll är att man är inte nöjd och pratar ut allt möjligt.

Totte, jaha, då fattar jag :Yeah:

leoj 2011-01-04 17:09

@Totte
För att jag har påpekat reglerna förut, så då fick jag länken. Den finns i någon av moderatorernas signatur, men det är bara där, finns ingen länk via snabblänkar högst upp t.ex.
Inte heller som en klistrad tråd högst upp i Off topic kategorin, där den borde finnas

@Rasmus
Det ger ju resultat! :D
Om man jämför det du skrev sist (som svar till _gege) med det du skrivit förut, så ser det underbart ut!
Jag läser med glädje dina inlägg om dom ser ut sådär :)

Det är inte så svårt att klämma dig ett mellanrum mellan vissa meningar/stycken, det ser helt underbart ut :)

@Schulz
Tar det privat ^^

@Victor S
Det finns ju ett problem i det du säger. Om man inte ska bryta mot reglerna som en användare, så behöver man ju någon annan som håller på att rensa upp. Jag vet att det är Joel och Olaf som rensar lite då och då. Finns det fler?
För jag tror dom omöjligen kan orka läsa alla inlägg överallt.

Det är nog rätt det du säger, reglerna behöver skrivas om/göra mer lättlästa. Jag tror inte en person på 13-14 hänger med på allt som står i reglerna. De måste bli lättare skrivna så alla förstår.
Framförallt måste dom bli lätta att hitta till.

fargus 2011-01-04 17:13

Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 226696)
@Totte
För att jag har påpekat reglerna förut, så då fick jag länken. Den finns i någon av moderatorernas signatur, men det är bara där, finns ingen länk via snabblänkar högst upp t.ex.
Inte heller som en klistrad tråd högst upp i Off topic kategorin, där den borde finnas

@Rasmus
Det ger ju resultat! :D
Om man jämför det du skrev sist (som svar till _gege) med det du skrivit förut, så ser det underbart ut!
Jag läser med glädje dina inlägg om dom ser ut sådär :)

Det är inte så svårt att klämma dig ett mellanrum mellan vissa meningar/stycken, det ser helt underbart ut :)

@Schulz
Tar det privat ^^

@Victor S
Det finns ju ett problem i det du säger. Om man inte ska bryta mot reglerna som en användare, så behöver man ju någon annan som håller på att rensa upp. Jag vet att det är Joel och Olaf som rensar lite då och då. Finns det fler?
För jag tror dom omöjligen kan orka läsa alla inlägg överallt.

Det är nog rätt det du säger, reglerna behöver skrivas om/göra mer lättlästa. Jag tror inte en person på 13-14 hänger med på allt som står i reglerna. De måste bli lättare skrivna så alla förstår.
Framförallt måste dom bli lätta att hitta till.

@leoj jag tänker aldrig bryta mot reglerna eller lagen, eftersom jag ska alltid följa lagen och tänka på reglerna :Yeah:

Totte 2011-01-04 17:45

Hej Leoj!
Nu har jag hittat regelsidan, tack!

Rasmus96 2011-01-04 18:21

Tack för att ni tycker man skriver bättre nu. :)

Men finns det inte mer att gnälla på en stavning. Behöver inte ha med saker på detta forum att göra. Men det får ligga på en viss nivå tycker jag.

Och om en användare då skriver något som gör många upprörda som tilleksempel hände i "Tågkrasch på Malmö Central." Så ska det man skrivit i denna tråd ska stanna här!

Man ska då inte hacka på den personen över allt. för då kommer detta forum spåra ur totalt och det kommer bli dålig stämning här på forumet. Alla kommer vara sura och förbannade på alla och det vill jag inte.

Vi måste hitta en nivå på denna tråd i så fall.

sealpower 2011-01-04 19:18

Det är på många sätt en balansgång på en knivsegg hur man ska uppträda på ett internetforum. I synnerhet detta.

En del av dessa problem som uppstått på sistone som kan "skyllas på ungdomarna" tror jag beror mycket på det faktum att vi på detta forum har en väldigt blandad skara åldersgrupper och således behovet av ett mognare språk än många andra ställen på den världsvida webben.

Där de flesta forum är till bredden fyllda med ungdommar med varierande grad av mognad, där fult språk och allmäna otänksamheter förekommer och man ofta är snabb att kontra det de övriga medlemmarna skriver. Det funkar ungefär som ett halv-stabilt kompisgäng. Alla halvdeles mobbar varandra, men skrattar smatidigt åt det och dunkar varandra i ryggen. Dålig liknelse måhända men på ett ungefär korrekt, vad jag vet.

Detta medför att vår yngre befolkning är mer van vid en fientligare miljö och därför mer tålig eller snarare tolerant mot påhopp och oförskämdheter.

Något som vår lite mognare medlemskrets inte är van vid och därför lättare uppfattar som något personligt och kränkande.

Så mitt råd till de yngre är att lugna ner sig lite och tänka till lite mer, att skriva här är inte jämförbart med andra forum och därför gäller inte samma sociala regler (eller brist på dem) här kommunicerar ni även med folk som kunde varit era föräldrar eller farföräldrar.

Och till vår lite äldre skara ger jag rådet att inte ta åt er så hårt av allt som skrivs. Alla gör misstag och fingrarna på tangenbordet är ofta kvickare än eftertanken och det gäller oss alla.

Så nu har jag försökt skriva något intelligent, det gick ju sådär...
Nu måste jag också passa på att gnälla lite också.

Jag stör mig hemskt mycket på överdrivet användande av smilies. En eller två någon gång nu och då för att förmedla ett budskap eller markera ironi (som ofta är ett känsligt område på nätet) är helt okej... men flera stycken i samtliga inlägg klarar jag inte av.

Rasmus96 2011-01-04 19:49

Tycker det är roligt att det är blandat med olika ålders skilnader. Jag tycker det skulle vara tråkigt med bara ungdomar på ett ställe eller bara vuxna. Men ibland får man känslan av att ni vuxna ibland inte uppskatar att det finns unga här.

Visst vi är en ny generation men jag tycker det är roligt att läsa när folk skriver om hur det var förr på järnvägen och så här på forumet. Samt att få svar på frågor man undrar över om saker man inte hade en aning om.

Men ibland tycks det när man läser här att ni bara tycker det är jobbigt att ha yngre här.

Totte 2011-01-04 21:10

Hej!
Jag tillhör den äldre gruppen, tycker bra om ungdomar och är välkomna till forumet.
Alla vi har varit ungdomar också haft tokigt med språket. Man lär sig med tiden.
Jag har inga problem att förstå vad unga skriver. Det kommer alltid nya språk hela tiden. Så vi äldre kan ha nytta av unga också.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:54.