Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Tutorial för skapande av aktivitet och rutt (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28413)

Nigge 2010-12-06 16:52

Tutorial för skapande av aktivitet och rutt

Hej!
är det någon som vet om det finns eller som har lust att skriva ihop något lite snabbt om hur man gör en egen rutt?
Jag får ingen stil på route editor som följer med MSTS...
Och sedan även en tutorial för hur man skapar aktiviteter i msts... med tidtabell, signaler och andra tåg osv.

Stort tack till den som orkar:-)

/Niklas

bönan 2010-12-06 17:08

Se här: http://banbyggarna.se/guider/guider.htm
:)

maxlk96 2010-12-06 17:08

Bra ide!

Jag har tänkt på att fråga men det har aldrig blivit av riktigt:rolleyes: men nu i dessa tider skulle jag ha nytta av en sådan gudie då mitt Trainz felar:mad:

Nigge 2010-12-06 17:22

Tusen tack för de tipsen Bönan!

Dock så har jag väldiga problem i editorverktyget i MSTS, kameravinkeln är ju om uttrycket ursäktas skit.:-)

måste man klicka varje gång för att lägga spår som är en meter långa? att göra en längre rutt kommer ju ta evigheters evighet...

Och hittade inga sådana tips i tutorialen...

Förmodligen bara skit bakom spakarna men tips uppskattas varmt iaf:-p

bönan 2010-12-06 17:27

Sitter du och bygger med dynamic track? Det ska du absolut inte göra, det kan förstöra rutten totalt och ska användas så lite som bara möjligt (jag har hittills aldrig använt det i min rutt)
Det finns ju väldigt många olika raka spårbitar i längden 1 till 500 meter. Dessutom finns det många olika kurvbitar med olika radier och längder. Jag skulle rekommendera att du laddade ner Xtracks, som är ett expansionspaket med många fler spårbitar. Det är mycket enklare att bygga om man har Xtracks eftersom man har fler alternativ med de nya spårbitarna, och dessutom krävs Xtracks av nästan alla rutter som släpps nuförtiden.:)

Nigge 2010-12-06 17:29

Jag hittade massa olika spårtyper, ska testa och se om det går bättre. Dock lyckas jag inte ta bort det jag lagt till...
Antar att det går?
(går inte att trycka ctrl - z för att ångra)...

Bombardier Train 2010-12-06 19:02

Citat:

Ursprungligen postat av Nigge (Inlägg 224432)
Jag hittade massa olika spårtyper, ska testa och se om det går bättre. Dock lyckas jag inte ta bort det jag lagt till...
Antar att det går?
(går inte att trycka ctrl - z för att ångra)...

Javisst, använd DELETE-knappen på tangentbordet. :)

CTRL + C =Kopiera

CTRL + V =Klistra in

bönan 2010-12-06 19:06

Och du måste såklart först markera det objekt som du vill radera eller kopiera.:)

Totte 2010-12-06 19:11

Hej!
Kul att du dyker upp som ruttbyggare!
Innan du bygger rutt på allvar så testa lite med lägga spår och växlar. Om man ångrar spårläggning så är det viktigt att spara efter borttagning av spår innan du lägger nya spår igen. Annars kommer World- och Tiles-filer inte överrens.
Ja, det är riktigt som bönan skrev om X-tracks.
Lycka till!

Nigge 2010-12-06 19:16

Hej!

Jag har länge tänkt att försöka och nu kom lusten starkare än vanligt:-p

Dock så har jag väldiga problem att bli vän med editorn.
för att nämna några problem så har jag väldiga problem att "åka omkring" i scenariot, så därför blir det väldigt svårt att lägga räls...

Skulle kanske underlätta enormt med lite "hands-on"-hjälp på kanske msn eller liknande...
Om någon av er hjälpsamma själar har ork och lust att assistera vid igångkörandet så lägg gärna till mig
nigge_e@yahoo.se
är msnadressen
;)
/Niklas

Totte 2010-12-06 19:25

Angående kameran, ja, vid långsam kamerarörelse, hålltryck End-tangenten. Hö-mus håll ned tryckt och du vrider kameran i alla håll. Om du vill flyga snabbt, håll skift-tangenten.
Fråga gärna mer här. Det kan vara bra för andra att lära sig.

Nigge 2010-12-06 19:45

Tack! nu fungerar flyttningen över banan(ena problemet var att jag inte visste att man kunde "flyga" med piltangenterna på tangentbordet, det andra var att editorn gick såpasegt, detta löstes genom att avinstallera MSTSBIN...

Frågor som kvarstår är dock att jag inte vet hur man lägger till plattformar(stationer) det finns en "grej" i editorn som heter interactive objects - plattforms men när man sätter ut den på spåret blir det bara till en grön pil...

Jag TROR jag har installerat Xtrack... men vet inte om det blivit korrekt installerat då jag inte hittade någon instruktion hur man skulle göra:-)

Bombardier Train 2010-12-06 20:20

Citat:

Ursprungligen postat av Nigge (Inlägg 224445)
Jag TROR jag har installerat Xtrack... men vet inte om det blivit korrekt installerat då jag inte hittade någon instruktion hur man skulle göra:-)

Det står i Read me, eller om du körde .exe-filen så står det i den.

Men du ser ganska enkelt i Track Sections om du har installerat Xtracks, nämligen att det är en hel del fler spårbitar i listan. :)

bönan 2010-12-06 20:33

Anledningen till att Editorn laggar med MSTSBin, är att du behöver en så kallad "sound source" i editorns startpunkt. Jag hade problemet och det var ett elände innan jag kom på felet. Sound source har en egen kategori i objektlistan. MSTSBin är nästan nödvändigt att ha (tycker jag iaf), så installera det igen och testa som jag sa.:)

Nigge 2010-12-06 20:36

Hej!
med risk att jag driver alla till komplett vansinne här snart;-)
Men jag försöker mig på en fråga till...
Jag har gjort en liten bogusrutt bara för att testa nu, och ska nu göra en aktivitet till rutten. jag har följt tutorialen som det tipsades om tidigare(http://banbyggarna.se/guider/Aktivitet.htm)
Dock så när jag försöker spara aktiviteten så får jag ett meddelande som säger:
"Activity is not complete(some data has not been set up) so the Activity will not be playable). någon som vet vad som kan vara fel?!

bönan 2010-12-06 21:24

Du måste skriva minst ett tecken i description respektive briefing. Detdär drev mig till vansinne innan jag kom på det;)

Nigge 2010-12-06 21:33

HAHA Det var problemet, tack återigen...
Jag passar på att slänga dit några frågor till.
Jag har stött på problem när det gäller att placera ut stationsbyggnader och peronger. Den jag har använt heter heter main_station... och den passar fint när jag sätter den på ena sidan. men när jag ska placera motsvarande på andra sidan så måste man rotera till förbannelse och det slutar med att stationen ser ut att ligga i en slalombacke...

Det MÅSTE gå att lösa på något enklare sätt, eller?.

Vill även lägga in lite signaler och växlar o dyl... hur gör man detta?;-)

bönan 2010-12-06 22:10

Växlar är i listan över spårbitar, du får helt enkelt leta upp dem.:) Signaler ska du göra ALLRA SIST, annars kan det bli fel i rutten!:)

Nigge 2010-12-06 22:18

Tack igen Bönan:-)
Jag börjar med en struntrutt nu bara för att testa att göra en rutt om jag får det att funka, så blir det en seriösare rutt sedan.

Så jag börjar så smått bli "klar" för att testa med signaler oså, lust att skriva en liten instruktion?,-)

Har du eller någon annan något förslag hur man får stationer på rätt plats? när jag försöker rotera stationerna så börjar de luta...

Nigge 2010-12-07 14:47

Hej igen!

Har pillat hela förmiddagen nu men får verkligen inte stil på växlarna...
Jag har följt tutorialen på den här sidan Men den är om uttrycket ursäktas inte speciellt bra...
:tumner:

Jag lyckas lägga ut en räls som delar sig till två, men att få den att fortsätta på 2 spår lyckas jag inte med...
Någon som kan ge en enkel förklaring till hur jag ska göra för att helt enkelt få dubbelspår med växlar mellan spåren, vilka spårbitar jag ska använda osv?:applad: haha
tack för hjälpen på förhand,(så ska jag nog vara tyst några timmar sen:tumme_upp:

Pierre 2010-12-07 17:05

Hej!

Nu var det ett tags en jag byggde i MSTS, men jag byggde aldrig växlar med spårbitarna från Xtracks, utan använde bara orginal bitarna för det. Xtracks använde jag för att få ihop spår utan att behöva använda dynamiskt spår (vilket kan sabba en rutt totalt).

Spårläggning i MSTS är lite speciellt eftersom man använder spårbitar. Varje bit har ett namn som består av olika förkortningar, t.ex. a1tPnt10dLftMnl = a (normalspår) 1t (enkelspår) Pnt (växel) 10d (10 grader) Lft (vänster) Mnl (manuell).

Lägg ett dubbelspår a2t100mStrt. Välj sen a1tPnt10dLftMnl och sätt ut på högra spåret. Sätt ut en till a1tPnt10dLftMnl (på första växeln) och medans det är markerat, rotera växeln/spåret med tangent T (har för mig det var den!????). Fyll ut mellanrummet med a1t10mStrt spårbitar. Sen ska du ha ett dubbelspår med växlar mellan sig.

När man väl lärt sig, så är det ganska lätt att bygga i MSTS. Men det tar ett tag innan man lärt sig...

bönan 2010-12-07 18:42

Bara det att manuella växlar inte ska användas ute på linjen. Då kan det bli skit med aktiviteter, när man försöker lägga in trafik, eftersom AI-tågklareraren inte kan lägga om dessa växlar. Rätta mig om jag har fel:)

Nigge 2010-12-07 19:33

Ååh där ser man, tack för era svar! Hur är det tänkt att man ska göra bönan?:) lust att slänga in en motsvarande guide?:) tusen tack återigen för att ni orkar hjälpa en nybörjare!:)

bönan 2010-12-07 20:09

Hej! Menar du för att inte använda manuell växel? Det är bara göra som Pierre sa, men hitta en växel som inte har med "Mnl" i namnet.:):)

Nigge 2010-12-07 20:57

Menar du Bönan att de ska heta som Pierre skrev bara utan mnl i namnet?:)

bönan 2010-12-07 21:37

Precis, det finns båda varianterna av nästan alla växlar. Det finns ingen synbar skillnad utom att de med mnl i namnet har en liten spak till växeln. Dessa kan man använda på bangårdar där man vill kunna ha aktiviteter som går ut på att växla ihop ett tåg.:)

Bombardier Train 2010-12-07 21:50

Spårproblem på Tvärbanan

1 bifogad(e) fil(er)
Bra med denna tråd! Finns det någon guide för SR, för jag har lite svårt att få till korsväxlar (vanliga klarar jag av att lägga någelunda tror jag ;))

Har nämligen lite spårproblem på Tvärbanan, bifogar bilder och hoppas att det går bra att låna tråden. :) Hoppas det blir fler ruttbyggare nu! :grin:

Bifogad fil 38750
En bild vid Alvik, där borde det helst vara en korsväxel, men får jag inte till det måste det bli två växlar efter varandra. Har någon förslag på hur jag ska få till det? Helst korsväxel (som i verkligheten) som sagt. :)

bönan 2010-12-07 21:57

Scalerail har jag aldrig jobbat med, så jag kan tyvärr inte hjälpa till.:o

Totte 2010-12-08 00:09

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Du, Bombardier train, Så du håller på Scale Rail! Det är jätte svårt det här. Jag kan visa en bild på den vanliga A1-spår.

Nigge 2010-12-08 14:38

Pierre!

Tack för ditt tips, nu ser växlarna bra ut, DOCK får jag ett problem..Det går till synes bra att koppla ihop växlarna med mina dubbelspår. dock så får jag ett rött lodrätt streck, vilket jag tolkar som att något är fel... och mycket riktigt... när jag kör activity editor så kan jag inte få rutten att gå förbi mina växlar. Och kör jag med tåget över växlarna så spårar dom ur...
HJÄLP!!!:-)
'
(jag har följt Pierres instruktion exakt!):-p

bönan 2010-12-08 15:30

Rött streck är normalt och betyder att spåret delar sig.:) En sak som är viktig är att man ALDRIG ska sätta två växlar direkt efter varandra, då blir det som att spåren inte sitter ihop. Sätt istället tex en 10-meters rak bit emellan. Med Xtracks kan du ju använda kortare bitar, tex 1 meter eller tillochmed 0,2 meter.:)

Nigge 2010-12-08 15:42

Där har vi problemet, tack Bönan!

Jag har nu nästa problem:-p
Har tänkt att göra en "huvudstation" med 3 st dubbelspår som jag vill få ihop till ett dubbelspår... Hur gör jag det på ett smart sätt?

:)
/Niklas

bönan 2010-12-08 15:55

Det bästa är att du börjar med dubbelspåret, sedan delar du upp det i tre. Bara att pilla sig fram. Är nästan omöjligt om du först bygger upp stationen och sen försöker få ihop de olika spåren.:)

Bombardier Train 2010-12-08 16:11

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 224521)
Hej!
Du, Bombardier train, Så du håller på Scale Rail! Det är jätte svårt det här. Jag kan visa en bild på den vanliga A1-spår.

Jag tror man lägger spår på ungefär samma sätt i Scale-rail, spåren heter SR1, SR2, osv.
Men Pierre kanske kan hjälpa till, han byggde ju Lidingöbanan med SR. :)

Nigge 2010-12-08 17:41

Tack! nu lyckades jag få stil på växlandet, det var som sagt svårare när man utgick ifrån 6 dubbelspår och skulle gå åt andra hållet;-)

Jag har dock en fråga angående aktiviteten... jag har satt ut lite stationer (platforms) och vill köra och hämta passagerare på dessa stationer... Jag har fått så att de dyker upp i MSTS när jag kör, och det står vilken nästa station är och när jag ska vara där... men jag lyckas aldrig "göra någonting" vid den första stationen, stannar jag där och sedan åker vidare så börjar bara avståndsräknaren räkna minus...

Kan det bero på att jag bara kör runt med ett lok? eller är det någonting annat jag gjort fel?

bönan 2010-12-08 18:01

Du trycker på enter efter att du har stannat? Du måste nog antagligen ha minst en passvagn för att det ska funka.:)

Nigge 2010-12-08 20:40

Hej igen!
Ni börjar tröttna på mig vid det här laget va?;-)

Jag har nu kopplat på vagnar på mitt lok, men lyckas fortfarande inte få upp den där texten där det står "Press enter to load passengers" eller vad det nu står när man stannat vid en station...

Jag har även upptäckt att jag får ett felmeddelande som kanske har med saken att göra när jag laddar aktiviteten jag skapat...
Citat:

service(min aktivitet)using invalid platform both track items are invalid
Har det någonting med saken att göra? Jag har i player services valt mina stationer och sedan genererat en tidtabell osv...

Men den verkar inte förstå att jag stannat vid stationerna...
jag har gjort stationerna i route editorn genom att lägga dit de gröna pilarna(interactive objects - platform) på rälsen där stationerna ska vara... har även provat att lägga till en main station - platform men samma resultat...
Jag har en grön pil på varje spår...

Några tips vad som är fel?:)

Pierre 2010-12-08 21:07

Precis som Bönan sa, så ska man inte använda manuella växlar på linjen, för då blir det problem med AI-trafiken. Kom ihåg det nu när Bönan skrev det, sorry...

Att sätta växlar efter varann utan en liten spårbit mellan sig, brukar också sabba rutten. Men att sätta två växlar mot varann (så man kan byta spår vid dubbelspår), har jag aldrig haft nått problem med. Det har gjort det många gånger!

Angående att du inte får upp "Press enter to load passengers" i aktiviteter, kan bero på att PassengerCapacity raden saknas i lokets eng-fil. Öppna lokets eng-fil med Wordpad och se om raden finns där, annars kopiera in följande rad:

PassengerCapacity ( 40.0 )

Bombardier Train: Som jag sagt förut, så är det länge sen jag byggde i MSTS. Men jag tror det var samma sak där. Man får prova med olika bitar...till slut hittar man rätt! Ett tips är att skriva upp vilka bitar som fungerade och till vad, så vet man tills nästa gång...

Nigge 2010-12-08 22:43

Hej!

Det verkar inte vara passengerCapacity som är felet, jag har testat med samtliga defaulttåg som finns och fortfarande så kan jag inte göra något vid stationerna...

Felmeddelandet jag får, är ingenting som kan påverka?
(läs mitt tidigare meddelande)

Jag håller på och blir tokig snart:)

/Niklas

Totte 2010-12-08 23:41

Hej!
Jag testade skapa aktivitet till min rutt Thn_2 och allt funkar bra. Växlarna är manuella.
En fråga till Nigge, har du placerat signaler och bommar? Annars funkar inte Aktiviteten.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:01.