Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Guide Blender (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27965)

Bengan 2010-10-18 18:12

Guide Blender
 
Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 220539)
Finns det intresse för en guide om grunderna i Blender för Trainzare?(kanske även Railworkarna kan ha användning av den?)
Har tänkt på detta länge, men jag var inte säker på om det fanns intresse för det och om jag skulle få tid för det.


F.ö. så måste jag få säga att vagnen ser mycket snygg ut!

Intresseanmälan från mig.
Är så förbaskat dålig på engelskan, så att jag tappar tålamodet efter ett tag. Finns i och försig Google översättning, men den är ofta helt uppåt väggarna.

Inte för att jag tror, att jag ska klara av några större projekt. Men lite hus och annat kanske. Klarar ju av ett hus i Gmax iallafall, men det skulle säkert vara bättre att kunna fixa det i Blender. Då det kanske kan komma till användning i RS också.

Bombardier Train 2010-10-18 18:58

Är också mycket intresserad av en guide! :)

baloo406 2010-10-18 21:18

Samma här, skulle gärna sett en guide. Skulle varit intressant.

hgkn 2010-10-18 21:34

Mycket intresserad. Så man kan komma igång och bidra med något.

leoj 2010-10-18 21:39

Du vore en ängel isf!

Känns som man ska utgå från den där lådan man alltid får upp vid start.. Där för jag håller kvar till gmax.
Skulle hellre jobba i blender bara för att få de modernare, så kommer guiden, kommer ett stort tack!

Nils Blid 2010-10-18 21:48

Jag är sämst i engelska och behöver bygga hus.

Nisse (60-årig underkänd skolengelska)

stickanw 2010-10-18 22:50

Guide i Blender
 
En Blender guide skulle inte vara helt uppåt väggarna fel. Ser fram emot det.
Stickanw

Totte 2010-10-18 22:57

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 220576)
Jag är sämst i engelska och behöver bygga hus.

Nisse (60-årig underkänd skolengelska)

Samma här. Fast är 65år.

ekankal 2010-10-18 23:46

Låter som en strålande ide.

Om jag får tala för mej själv, så är språket den största anledningen till att i.a.f. jag, inte har kommit till skott riktigt än.
Dels har man ju ett enormt handikapp, vad det gäller vanlig "bonn-engelska", (och det verkar man inte vara ensam om ;)), var lite klent med undervisning av det på sent 60-, tidigt 70-tal när en annan gick i plugget.
Som en följd av detta, hajjar man ju väldigt lite av "facktermerna" oxå, eftersom innebörden av dessa, i befintliga tutorials, förklaras på engelska.

Men om man kunde få en "hjälpande hand" på svenska, då j*vlar ;):D.

korvtiger 2010-10-19 17:55

Oj! Det är visst något som folk vill ha!
Då gör vi såhär, jag bygger klart mina teakvagnar och sedan så börjar jag med en guide till Blender för Trainzbruk efter egna erfarenheter.
Kan inte lova att alla mina påhitt är de bästa lösningarna, men de fungerar för mig. :rolleyes:;)

X2an 2010-10-19 19:08

Okejnu. Dum fråga, men vart laddar jag ner blender? Och hur gör jag när det gäller att exportera mesherna? Behöver man någon uppdatering eller? :vetej:

LokKalle 2010-10-20 11:32

Hej Korvtiger!

Här har du en intressent till.

Med vänlig hälsning
Kalle

baloo406 2010-10-20 15:48

Citat:

Ursprungligen postat av X2an (Inlägg 220628)
Okejnu. Dum fråga, men vart laddar jag ner blender? Och hur gör jag när det gäller att exportera mesherna? Behöver man någon uppdatering eller? :vetej:

Prova denna länken http://www.blender.org/download/get-blender/

Bombardier Train 2010-10-20 16:31

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 220622)
Oj! Det är visst något som folk vill ha!
Då gör vi såhär, jag bygger klart mina teakvagnar och sedan så börjar jag med en guide till Blender för Trainzbruk efter egna erfarenheter.
Kan inte lova att alla mina påhitt är de bästa lösningarna, men de fungerar för mig. :rolleyes:;)

Hoppas det även funkar att bygga till RW2, har pluginsen som krävs för det.

Trevligt med dina Teakvagnar också! Ser fram emot det. :)

korvtiger 2010-11-10 17:17

Jag har påbörjat en guide har 10 sidor färdiga och om man följer den så långt som jag kommit så har man skapat en platt polygon som är 1 meter och 1 decimeter över marken, 2 meter lång och 2.6 meter bred! (gissa vad det ska bli!) :D

Tänkte dela upp guiden i fyra delar, Modellering, Texturering/mappning + exportering, Rendering och Animering.

Finns det något speciellt som någon vill att jag ska ta upp?

leoj 2010-11-10 17:24

Tja, bumb mappning tror jag folk kan uppskatta :)
då tekniken finns, känns det dumt att inte utnyttja den.

ekankal 2010-11-10 17:31

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 222507)
Jag har påbörjat en guide har 10 sidor färdiga och om man följer den så långt som jag kommit så har man skapat en platt polygon som är 1 meter och 1 decimeter över marken, 2 meter lång och 2.6 meter bred! (gissa vad det ska bli!) :D

Tänkte dela upp guiden i fyra delar, Modellering, Texturering/mappning + exportering, Rendering och Animering.

Finns det något speciellt som någon vill att jag ska ta upp?

Du är en ängel (finns det "ängelkorvar" måntro ;):D?) som tar dej tid att hjälpa oss "halvt handikappade" på traven.
Känns som man kanske kan komma igång så smått på "riktigt" nu, allra helst när man har läst dina andra, lättbegripliga guider.
Tusen tack i förskott, för att du "offrar" dej :applad::applad:.

Bombardier Train 2010-11-10 20:22

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 222507)

Finns det något speciellt som någon vill att jag ska ta upp?

Skulle vilja ha med några rader om alla inställningsmöjligheter, det är ju en del. :)

korvtiger 2010-11-11 17:04

Bumpmappning i Blender vet jag inte hur man gör, har dock för mig att folk sagt att man inte ska använda bump, då det kostar mer än det ger. Får kolla upp det.

Bombardier: Inställningar? Hur menar du då, som olika byggtekniker, eller hur man kan ställa in Blender? Jag rekommenderar dock att man inte ändrar standardinställningarna då de är bra som de är.

Bombardier Train 2010-11-11 17:14

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 222589)
Bombardier: Inställningar? Hur menar du då, som olika byggtekniker, eller hur man kan ställa in Blender? Jag rekommenderar dock att man inte ändrar standardinställningarna då de är bra som de är.

Tänkte på en liten förklaring på inställningarna under "Edit Methods" och "Views & Controlls", men det kanske är onödigt? :)

korvtiger 2010-11-11 20:42

Jaha, nej, det tänkte jag inte gå igenom. Mycket av de inställningar där gör att programmet fungerar på andra sätt (t.ex. att högermusknapp blir vänstermusknapp) vilket gör saker svåra att förklara om man måste ha med massor av "eller höger musknapp för er som ställt in det så".
Jag rekommenderar därför att inte pilla på knapparna där av den anledningen. :rolleyes:

korvtiger 2010-11-13 10:07

Som jag sa, bumpmaps ska man inte använda, utan istället ska man köra med normalmaps, vilket ger samma resultat. Jag har aldrig använt det själv, men jag kommer att ta med det i guiden och troligtvis länka till en guide över hur man skapar en normalmap.

ekankal 2010-11-13 11:46

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 222735)
Som jag sa, bumpmaps ska man inte använda, utan istället ska man köra med normalmaps, vilket ger samma resultat. Jag har aldrig använt det själv, men jag kommer att ta med det i guiden och troligtvis länka till en guide över hur man skapar en normalmap.

Sen ska man väl välja med omsorg, vad som ev. ska "normalmapas", te.x har man användt det till marktexturer (tänker inte nämna vem), och där ser det bra ut i vissa vinklar, medans det i andra vinklar ser ut som det ligger konstgjord plast på marken (fördj*vligt ut m.a.o.), fast det är ju lätt att ta bort "mapsen".

korvtiger 2010-11-23 19:54

Del 1 är i princip klar. Nu är det bara tre delar kvar... :D

bear 2010-11-24 08:05

Jätte bra initiativ tigern.

Det låter som om du basserar uplägget på Paul Hobbs tutorial och den fungerar ju jättebra. Det var den som lärde mig bygga modeller till trainz och den fungerar fortfarande som referensverk.

En kommentar på vägen, se till att beskriva grunderna väl. Normalmaps och annat lulllull kan gott få tillhöra överkursen. Det viktiga är att man kan komma igång och få till modeller med den form och mappning som man vill ha. När man väl är där och har fått lite själv förtroende så är det mycket lättare att ta sig vidare.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:19.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009