![]() |
En busskur
Har modellerat lite och knåpat ihop en busskur.
Tanken är väll att det skall likna de busskurer vi har i Stockholm. Konstaterade dock att alla detaljer inte syns i trainz, därav tanken att göra om framförallt stolparna för att minska filen. Allternativt ändra texturen på stolparna så att deras rätta form syns i trainz. |
Ser bra ut! Fast det finns redan såna på någon av svenska tåg-skivorna, de gröna.
Får jag fråga hur du fick till taket, det har jag svårt med. (Har provat själv) Antar att du använder Gmax? :) |
Citat:
För det första så bygger jag mina modeller i sketchup och konverterar dessa till 3ds. så att jag kan öppna dem i gmax. Tycker sketchup har smartare och enklare verktyg än gmax. Taket är simpelt extruderat i flera omgångar från den form jag utgick ifrån. |
Här kommer en längre version som jag hade tänkt använda till spårvagnsplattformarna i min rutt.
|
Ser bra ut.:applad:
Gör inget, att det finns ett par redan, utav dom två. Alltid bra med lite variationer. |
Arbetar just nu med att göra nightmode på modellerna. Skulle vilja ha ett sken på marken ungefär som en gatulampa, men har inte listat ut hur man gör det ännu. Har även några olika varianter på gång som jag visar. Om det är någon särskild variant ni skulle vilja se så kan jag nog fixa det med :)
|
Super snygga!:tumme_upp:
Kommer du att lägga ut kurerna på Downloads så att man kan ladda ner? Längtar isåfall.:drool: ________ MVH Rc611 |
Citat:
Är det någon som vet om man kan få med nightmode på andra föremål som man har attachat i sin modell? Tänker mig att jag skulle kunna sätta dit Dinorius_Redundicus "Light strip 5x10m", så att man inte skall behöva göra det för varje kur manuellt. Lyckas som sagt att fästa andra modeller men nightmode-effekten på dessa följer inte med av någon anledning. I configen har jag skrivit följande om attachment-objektet: lightstrip { kind "attachment" att "a.lightstrip" default-mesh <kuid:345915:1179> } Är det något som saknas för att nightmode skall fungera? |
Hej igen!
Jag har också problem med Nightmode, skulle vilja ha det på mina modeller. Vad är förutsättningarna för att ha det? Utöver nattexturer. En guide skulle underlätta. :) |
För att nightmode ska fungera måste meshen heta "default-night" i mesh-tablen. Sedan måste man ha med taggen:
nightmode "home" Där home kan bytas ut beroende på om man vill att ljuset ska vara tänt ett tag på kvällen för att sedan släckas vid runt 11-tiden, tänt hela natten eller dygnet runt. Testa dessa två och om det inte fungerar, lägg till detta i mesh-containern för default-night: night-mesh-base "default" Vet ej om det fungerar att ha nightlightet i ett annat content, men om detta inte fungerar så fungerar det inte, utan meshen måste ligga tillsammans med configen. |
Har nu testat lite olika metoder för att försöka göra filstorleken och antalet polygoner så liten som möjligt för att trainz skall fungera smidigare.
Har en stome som en egen asset som sedan är länkad via configen till de olika filerna för de olika reklamversionerna. Är ännu inte riktigt nöjd med stomens textur (enfärgad) då konturerna och skuggorna syns olika bra i vissa vinklar och vid olika tidpunkter på spelets dygn. Kan ju ha med inställningarna för ambient och sun att göra i rutten, kanske skall prova någon fototextur, bumb eller reflective för att få det att se bättre ut. Här är bilder på de olika reklamversionerna jag har: Kommer nog släppas inom en snar framtid :grin: |
Citat:
Det tar sig. |
Här kommer några till olika versioner :)
/Berke |
Kommer man kuna ladda ner dässa fina busskurer och vart fins dom i så fall:tumme_upp::tumme_upp::applad:
|
Mm... läckra! Dessa kan man få nytta av också.. det är ju kul med lite fräscha saker ;)
|
hmmm
:mad:vill inte verka gnatig men
tänk på att det finns en upphovsinnehavare till reklamskyltarna så du bör inhämta deras tillstånd innans du lägger upp dessa för nerladnning Gjorde själv detta när jag la in reklamskyltar till ett gammalt projekt i msts |
Citat:
Håller fortfarande på med lite olika varianter och testar lite olika byggmetoder då jag är relativt ny med att göra föremål till trainz. Så det lär dröja lite innan man kommer kunna ladda ner dessa. |
Säg till när du har laddat upp dina busskurer på DS. :) Väntar ivrigt.
|
Citat:
Super snyggt Berke! |
Kalla det en betatest
Känner att det börjar bli dags att släppa en första version av mina busskurer.
Polygonantalet ligger på 1176, vilket jag egentligen tycker är för mycket. Men jag känner att jag inte kan få till modellen på ett bättre sätt med de erfarenheter jag har. Går säkert men vet inte hur ännu. På min dator flyter det visserligen på bra för tillfället så får se om jag kommer försöka göra något åt detta. Skulle gjärna vilja ha lite feedback innan det eventuellt kommer upp på dls. Gärna tips på hur jag kan reducera antalet polygoner /Berke |
Mycket fint!:tumupp: Kan man klicka på frågetecknet i surveyor, klicka på busskuren och så skriva in namnet?:confused:
|
Citat:
/Berke |
Om du lägger upp en wireframerender så kan jag tala om vad som skulle kunna lättas från polygonmolnet.
Men rent allmänt, runda föremål kan man alltid banta på, jag tycker själv att 1176 polys låter väldigt tungt för något så simpelt som en busskur. T.ex. Armstöden på bänken, hur många sidor har de och hur många segment är det i krökningen? |
Har provat banta ner på polygoner och hammnar på 560, halvering. Har gjort det mesta fyrkantigt och försökt undvika rundade delar. Ser helt ok ut, men måste testa lite till för att få rätt färger med de nya texturerna.
/Berke |
Nerbantad version
Släpper en ny version där jag lyckats halvera antalet polygoner. Kommer köra denna stil på hela serien med busskurer och diverse tillbehör som är på gång.
/Berke |
Ser väldigt bra ut.
Nu oroar jag mig bara för att någon skapar en 3D ligist som slår sönder din fina busskur på fredagskvällarna.... ;) |
Ny version
2 bifogad(e) fil(er)
Nu släpper jag en ny version som jag pillat lite på och ändrat lite i
Har bl.a. gjort en meshlibrary för att enklare kunna lägga till nya versioner i framtiden, utan att behöva göra massa nya filer i CM. Finns i downloads-sektionen /Berke |
1 bifogad(e) fil(er)
Tjusigt :tumme_upp: Är imponerad om du är nybörjare (?).
Det här med reklam eller inte. Du kan kringå upphovsrätten om du skapar en egen reklam. Förslag: Fotografera någon sak hemma och manipulera fotot i exvis Photoshop eller Illustrator eller något... och lägg till ett påhittat företagsnamn och någon klatschig klyscha. Eller hitta på en logotyp som jag har gjort på denna bild och klistrat in. Fast här är det på ett objekt som jag har manipulerat utan tillstånd och därmed stannar det nog hos mig. |
Tack så mycket benkegbg,
är fortfarande ganska ny med trainz, men har jobbat med både 3d studio max, gmax och sketchup till och från sedan gymnasiet. Reklamversioner borde kunna dyka upp om ett tag. Får pilla lite i Ps samt se över vad jag redan har. |
Här var det reklam
2 bifogad(e) fil(er)
Har fixat en ny version äntligen med reklamskåp till.
Har även lekt reklammakare i Ps och gjort egen reklam som jag skickar med i två varianter. Se kan man ju skapa en klon och kladda själv på om man vill ha lite mer variation. ;) /Berke |
Snyggt !!
Du borde börja jobba på en reklambyrå :grin: Hälsningar |
Ny typer av busskurer på gång
8 bifogad(e) fil(er)
Nu när sommarlovet har börjat kände jag för att fixa till några av de modeller jag har haft liggande.
Visar upp fem stycken nedan. Har en större variant kvar och sedan massa olika typer av staket, bänkar och skyltar som är på gång. Kan nämna att jag har gjort dessa som fixedtrack för att alla delar i det paket jag har på gång lättare skall gå att sätta ihop till större enheter. /Berke :) |
Ännu en uppdatering
1 bifogad(e) fil(er)
Hejsan igen
Var ett tag sedan sist men tänkte visa hur det ser ut för tillfället. Jag har under en period arbetet med att försöka effektivisera mina modeller genom att använda en mesh flera gånger istället för flera olika. Slutliga resultatet ser likadant ut som tidigare men är uppbyggt på ett helt annorlunda sätt. Har även skapat en infotavla som finns inne i busskuren som kan ses på bilden. Min förhoppning är att snart ha fixat de olika delarna i paketet som jag håller på med. Så vi får se när det kan släppas något ;) /Berke |
Ser lovande ut det ser jag framm emot :)
|
Ny reklam
1 bifogad(e) fil(er)
Tröttnade på att sitta att bygga så, skapade lite reklam istället.
Det måste ju bli lite variation i Trainzvärlden när det väl är dags för release ;) /Berke |
Snyggt Berke! :)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:00. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009