![]() |
Outerra 3D planetary engine
Ett arbete som kan vara intressant att hålla lite koll på... fastnade vid en närbild på ett vägavsnitt... Nu börjar det verkligen likna nått... Kolla här:
http://www.outerra.com/forum/viewtopic.php?pid=273#p273 Upplösningen i motorn är ner till cm! :ber: Nu får man läsa på hur tjock asfalten ska vara... http://www.outerra.com/ Kolla gärna på de nyaste filmerna på Cessnan och Tatran i galleriet... Kolla hur Cessnan reagerar på minsta ojämnhet på marken när den taxar... kolla mängden träd... I galleriet finns även många bilder på terrängformationerna som är intressanta. Det är ju en motor som är tänkt att användas av flera simulator-kategorier, inklusive järnväg... Nu hoppas jag verkligen att någon utvecklare kan utnyttja den till en tågsimulator... |
very impressive:Yeah:
|
Ja detta var verkligen imponerande. Jag har varit nöjd över hur landskapet i RW ser ut, men inte nu längre. Hoppas verkligen nästa tågsim använder denna motor!
|
Ser bra ut jag själv håller på med spel programering till viss del har funderat över C4 men detta ser bätre ut:)
|
Uppdatering av Outeras blogg här:
http://outerra.blogspot.com/2010/05/...ata-roads.html Uppdateringen är fördjupad information om vägar. http://www.outerra.com/shots/k262.jpg tråd om just denna uppdatering här: http://www.outerra.com/forum/viewtopic.php?id=57 |
Grus och skogsvägar
Ny uppdatering från Outerra, nu med skogsvägar:
http://outerra.blogspot.com/2010/06/dirt-roads.html Den med endast en mindre fördjupning i landskapet ser väldigt användbar ut... :) |
Helt klart vet dom vad dom sysslar med :).
Häftig filmsnutt på terrängfordonet, med fjädringsrörelserna separat på alla 8 hjulen bl.a. |
Lite nya bilder, där man testar olika dagsljus har kommit upp igår på "nyhetsforumet".
http://www.outerra.com/shots/l005.jpg tråden med flera bilder här: http://www.outerra.com/forum/viewtopic.php?id=77 :) |
Ny forumdel hos Outerra som heter "Outerra World Simulator" har öppnats:
http://www.outerra.com/forum/index.php Det syftar till en integrerad simulator för "luft - på marken - vatten - rymd" gör plug-ins för specialiserade simulatorer, men som alla arbetar i samma huvudsimulator. En poll-tråd om detta här: http://www.outerra.com/forum/viewtopic.php?id=86 Låter spännande tycker jag. Vore skoj att kunna köra olika typer av fordon i en o samma simulator... |
Följer deras jobb med stort intresse. Även, Mazz, är det ditt Du lok som är med i forumbannern?
|
Citat:
|
Stjärnhimmel som är genererad från planet-databas...
http://www.outerra.com/shots/k291.jpg Hela tråden här: http://www.outerra.com/forum/viewtopic.php?id=90 :) |
Snö...
http://www.outerra.com/shots/k298.jpg Tydligen bara "ett snabbt hack", men resultatet tycker i alla fall jag ser kanonbra ut... Hela tråden här: http://www.outerra.com/forum/viewtopic.php?id=98 :tumme_upp: |
|
Citat:
Man får en obändig lust att hoppa i och bada! |
Riktigt snyggt. Vatten är ofta väldigt svårt att få till rätt då vågor är väldigt svåra att programera som de uppför sig i verkligheten.
|
Jag såg också Mazz Du-lok. Outerra ser intressant ut. :)
|
Ny bild med härlig atmosfär:
http://www.outerra.com/wallpapers/se...1292875483.jpg Det är fränt att ha en upplösning på marken på 1 cm, samtidigt som man har så fin exponering på långt håll... Under första kvartalet ska varierande grönska såsom både träd och gräs vara på plats, ska bli spännande o se... |
Utvecklarna har idag postat lite idéer om fortsättningen. Grundidén med Outerra är ju att det ska vara en planetmotor och därifrån ska olika utvecklare kunna göra sina applikationer som plug-in. Därmed ska man kunna uppleva t.ex. ett racing-event, utan att för den delen ha racing-applikationen, om man nu virtuellt råkar vara på samma ställe som racet.
Nu har man konstaterat att under tiden då motorn fortfarande utvecklas är det inte praktiskt att släppa in applikationsutvecklare än, utan man avser då att släppa en första egen titel. Tanken är då en transport och byggsimulator, där Outerras features framgår väl. Iden till titeln finns här: http://www.outerra.com/game.html Tråden om titeln här: http://www.outerra.com/forum/viewtopic.php?id=201 Många spännande saker som står i beskrivningen tycker jag... och ja, man har med att bygga vägar och spår, så det bör ju betyda att bygga järnvägar ingår... |
Första försöken med procedural trees generator:
http://outerra.com/shots/screen_1294954863.jpg Tråden i sin helhet här: http://www.outerra.com/forum/viewtop...67fccba4#p2488 |
Vad är detta ?
Hej:)
Är detta någon ny simulator för tåg? |
Ser ut som en motor som jag skulle kunna använda...har letat efter en bra ganska länge nu men ingen som riktigt haft det jag vill ha till rätt prisklass vill inte köpa Quest3D med tanke på det grasala priset.:ide:
Tack käre trådskapare för att du skapade denna tråd ;) |
Citat:
|
Citat:
På Outerras sida, så finns ju beskrivet hur man lägger snygga vägar. Tänk er att samma funktionalitet skulle finnas för att lägga spår, men med järnvägsmässiga parametrar för spårläggningen. Sedan är det upp till en applikationsutvecklare att utveckla en fullfjädrad tågsimulator, utan att behöva fundera på grundfunktioner som terräng och spårläggning/spårdatabas. Så har i alla fall jag uppfattat inriktningen. I ett långt lopp tror jag att detta är ett förnämligt förhållningssätt till en framtida simulator, som stödjer flera olika genre samtidigt. Och respektive appilkationsutvecklare behöver inte själv utveckla grundmotorn utan kan koncentrera sig på det som är specifikt för "sin" applikation. Tycker det här är en väldigt spännande utveckling. |
|
Wow! :d
|
Vad är det för licens på motorn? Jag kanske är blind men jag hittar inget på sidan om detta - om den skulle vara intressant för någon att bygga en järnvägssimulator på så lär den nog vara open source (såvida vi inte talar om en företagssatsning).
Det hade suttit fint med en open source konkurrent till Open Rails, jag vet inte om jag tycker deras definition av "open" är riktigt vad jag tänker mig... |
Det är ett pågående utvecklingsarbete, så det affärsmässiga är i vart fall inte publikt tillkännagett än. Det är inte open source.
|
Otroligt snyggt.
|
Sanslöst snyggt, man tappar hakan :).
|
Tanken med det hela är väl snarare att ha en grund som ska kunna fungera för flera typer av simulering, som ska vad jag förstått kunna fungera tillsammans.
Jag visade de senaste bilderna för en tjejkompis, som frågade vart de var tagna. Anser jag vara ett bra betyg ;) |
Man har implementerat doserade kurvor i programvaran nu, samma metod kommer utnyttjas för järnvägsräls.
http://www.outerra.com/shots/slant1.jpg hela tråden här med film också: http://www.outerra.com/forum/viewtopic.php?id=331 :) |
mark m Bump
Nedan två bilder med resp utan "bumpy grass effect":
http://3.bp.blogspot.com/-J7pghQul-0...00/grass1n.jpg http://1.bp.blogspot.com/-Pjgzcrldqy...00/grass1o.jpg hela artikeln här: http://outerra.blogspot.com/2011/05/...ss-effect.html |
Ser ju jättebra ut! Längtar efter att få se några tågrelaterade bilder bara....:)
|
Citat:
De bankade vägarna skvallrade lite om att dom tänker järnväg, där samma teknik med doserade vägar ska användas på järnvägsspår. |
Outerra är ute på betatestning nu och en av betatestarna har gjort följande film, som finns i den länkade tråden:
http://www.outerra.com/forum/index.php?topic=518.0 Även den här är fin: http://www.outerra.com/forum/index.p...sg6344#msg6344 Och den här som demonstrerar ljudimplementation: http://outerra.blogspot.com/search?u...max-results=10 http://vimeo.com/31560308 |
Citat:
Så för att vi skall få ett tågspel lär någon köpa motorn och göra själva spelet också eller har jag fattat det fel? |
Jo, det här är "planet-motorn", men i den ingår även infrastruktur så att säga.. Dvs vägar som redan är visat och spår, som det funderas över.
Så, en tågsimulatorutvecklare kan således hoppa över allt det grafiska och utveckla det som är specifikt för en tågsimulatorfunktion. |
Citat:
|
Citat:
Om de har fungerande spår från början, med de riktlinjer och fysik som används för spåret så skulle en tågsim utvecklare *bara* definiera hur tågen och system fungerar. Det är vad jag förstått deras plan som. Det återstår att se hur de gör med olika delar. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:16. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009