![]() |
Använda Google Sketchup
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jag har gjort en enkel 3d-modell i Google Sketchup och undrar om man kan exportera den till KRS/RW. Jag hittade en guide på ett forum, men det verkade ganska krångligt, och så tror jag man behövde paywere-program för att kunna göra det. Vet ni något bra sett som man kan göra utan att behöva köpa något program? Jag använder Sketchup 7. :) Ni kan se mitt resultat, i Sketchup pro: (Använder demo-versionen) |
Tror du kan bruke Blender 3D til å eksportere modellen til RW.
Blender er gratis tror jeg, eller så kan du bruke 3d canvas, men da må du betale for å få med støtte for RW/KRS. |
Hitta denna guide: http://www.katsbits.com/htm/tutorial...mz_blender.htm
Men det bästa vore nog att försöka sig på Blender istället eller köpa 3D Canvas... |
Finnes også en instruksjon her
http://www.uktrainsim.com/filelib-in...m_fileid=23190 |
Men om jag nu skulle få in modellen till Blender, hur gör jag sen då? Från Blender till Railworks.
|
Du måste ha en plugin för Blender, om jag fattat det rätt!???? Hitta lite om det här: http://forums.uktrainsim.com/viewtop...03013#p1203013
Och denna plugin hittar du här: http://home.exetel.com.au/randomsoft...sim/index.html Lycka till, vore skoj att få en pressbyrå till RW! |
Nu har jag fått in den i Blender, men hur installerar man RS-pluginset? Jag har skapat en mapp som heter Scripts där jag har lagt filerna i, läste på någon hemsida att man skulle göra så, men i Blender syns de inte. Jag har också installerat Python, som man ska.
Hjälp tack! :) |
Nu har jag Blender v.2.48 och Python 2.5.4,(som man ska ha) men det vill ändå inte fungera att exportera med RS-pluginset. Något tips? Vet att många är väldigt kunniga på just 3d-design. Det känns väldigt dött här...
Kanske tråden skulle ha varit under KRS-3d-design, men i så fall får admin/moderator flytta tråden. |
Vilket tror ni skulle vara bäst att göra, att exportera modellen till Blender eller till Gmax?
|
Citat:
I dokumentationen över plugin står... Note: use the installer (.exe) version of Blender installer and not the .zip version, otherwise you may have to manually set your PYTHONPATH environment variable for scripts to work. The scripts were authored under Blender 2.45. Previous Blender versions may not export correctly (not tested). The export script(s) were authored using Python version 2.5.1. If you have a full python install as well as Blender, you may need Python version 2.5 (series) to be compatible with Blender 2.45. See www.python.org for a full Python install (not be required for export scripts to work). Om jag fattar rätt, så är den testad med Blender 2.45 och Python 2.5.1 och då vet man ju inte om den fungerar med andra versioner!???? |
Nu håller jag iaf på och laddar ner Blender 2.45 och Python 2.5.1, så får vi se vad som händer. :)
Edit: Fungerade inte. |
1 bifogad(e) fil(er)
Nu har jag ju lyckats att installera pluginset, men när jag väljer att exportera så blir det bara ett sådant DOS-meddelande, och den har stått på länge utan att bli klar. Nu behöver jag er hjälp. :)
|
Inga svar? Inga som vet? Vill ni inte ha en Pressbyrå i Railworks? :confused:
|
Jo! Jag vill jättegärna ha en pressbyrå till Rw! Men jag kan tyvärr inte hjälpa dig :o
|
Självklart vill vi att du ska lyckas exportera din pressbyrå, men vet man inte vad felet är, så vet man inte...
Men vad jag fattar av felmeddelandet, så gissar jag att du namngett det fel. Varje del av objektet eller tåget ska ha sitt speciella namn i Blender. Sen när du exporterar det till RW, så ger du det namnet Pressbyra.igs t.ex. Kolla här (handlar visseligen om en vagn): http://www.uktrainsim.com/rstutorial...th_Blender.pdf Lycka till! |
Nu har jag laddat ner provversionen av 3ds studio Max, för att det tydligen är lättare att exportera sin modell då.
Nu när jag har installerat alla plugins så väljer jag att exportera modellen som Igs-fil, men när jag sedan har gjort det så blir filen någon xlo-fil. Vad har gått snett? Hoppas någon vet. |
När jag läste på UKtrainsims forum så står det att pluginset inte fungerar för provversionen.
"Is max registered - (30 day trial copys will not alow exporting to .igs format)" Skitdåligt! Jag blir galen! Ska jag aldrig få min modell till .igs!? Kan någon som kan detta exportera min modell som .igs? T.ex Kenny, som jag vet kan. Skicka ett PM till mig i så fall. |
1 bifogad(e) fil(er)
Har börjat arbeta på den här modellen igen, gick bättre att exportera till .igs nu när den nya exporteraren har släppts. Gick via Blender om någon undrar.
Dock har jag nu problem när jag ska importera .igs-filen till Blueprint-editorn. Har fyllt i all information, men när jag klickar på exportera så får jag följande error. Bifogad fil 37755 Gissar att det beror på hur jag har mappat i Blender, det är inte lätt det så det blev nog fel. Hoppas någon kan förklara hur man gör det ordentligt. Har ni något annat förslag på vad som kan ha gått fel? Tack på förhand! :) |
1 bifogad(e) fil(er)
En fråga om Blender: Det objekt som är texturerat på "arbetsplattan" i Blender, blir det även texturerat i RW då?
För jag provade att rendera, och då ser man bara vissa delar av objektet texturerat. Vad innebär egentligen att man renderar? :) EDIT: Såhär ser modellen ut i Blender, hoppas den blir så i RW också. Bifogad fil 37778 |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:46. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009