![]() |
En tanke...
Hej! Jag har funderat lite över det här med rutter. Micke.L bygger ju den finfina bergslagsbanan, som ju är ett riktigt mästerverk. Många andra här har ju också kommit in i byggandet i RS/RW och bygger bara finare och finare.
Men jag är ganska säker på att de flesta här skulle vilja köra på verkliga svenska rutter i RS/RW. Problemet med att bygga en verklig rutt, är ju att det är massor av arbete med att få ett landskap som är likt det verkliga. Och det tar tid. Massor med tid. En verklig rutt är inget man svänger ihop på en vecka. Snarare ett par år... Och det är ju väldigt få som har det tålamodet... Fick en idé på hur man skulle kunna göra istället. Problemet är, som jag kan se det, att man inte orkar bygga klart sina rutter. Man bygger kanske 2-3 mil och sen orkar man inte mer. Men då kommer min idé in. Nu är det här bara ett exempel: Vi bestämmer oss för att bygga rutten Stockholm C - Uppsala (ca 7 mil). Om man då kan få ihop 10 pers (vilket kanske inte är säkert, men några kan man säkert få ihop) så kan en bygga spåren, sedan fixar en signalsättning och skyltar, och sedan bygger resten på landskapet. Min tanke är då, att var och en ger allt i kanske 1 mil, vilket ju inte är något helt enormt jobb. Och då gör man så, att först bygger en sin del, sen skickar han/hon rutten till nästa, och på så sätt slipper man problemet med att man tröttnar för att arbetet känns oöverskridligt. På så sätt kan man också få klart rutten på mycket kortare tid än det hade tagit om en person hade gjort allt själv... Är det någon mer som tycker att det här låter som en bra idé?:ide: |
Jag tycker det här låter som en jättebra idé! Tänk bara att få köra sträckan Malmö C-Stockholm C eller Göteborg-Stockholm C.... :drool:
|
Citat:
|
Ja, så klart. :D Men idén som du har är som sagt väldigt smart. Synd att det inte finns någon "Merge-route"-funktion i KRS/RW. :)
|
Citat:
|
Det här är ju en gammal tanke i modellbyggarkretsar - modulsystem har översvämmat MJ-världen i 50 år nu. Problemet är att det behövs en standard för kopplingen mellan start- och slutboard (rälshöjd, position, rälstyp, höjdnivåer m.m.
Ett "board" är 720 m brett och alla höjder skall stämma, spårläget måste vara exakt för att inte tala om kontaktledningar och annat i övergångarna. Att bygga en mil var (14 board på längden) är ett "bautajobb" och för sträckan Stockholm - Malmö (60 mil?) skulle krävas 60 personer i arbete! Det skulle ta minst 4 timmar att köra sträckan och vem sitter vid datorn och simulerar så länge? Idén är underbar, och som med alla stora tankar, troligen ogenomförbar. Men du är inne på goda tankar Bönan men nu är det så att jag är en ohjälplig realist. |
Citat:
|
Citat:
Men lycka till med detta - vore kul om det lyckades! |
Stockholm-Malmö skulle nog ta ett bra tag att ladda om man inte har en monsterdator :rolleyes:
Men det låter faktiskt bra.. Jag håller ju på med Ostkustbanan, och har inte byggt hela vägen till Sthlm C eftersom det är väldigt mycket bangårdar osv, men om någon annan vill fortsätta dit så vore det ju bra. Just nu bygger jag på Sollentuna, men arbetet går inte jättefort fram. |
Ja, vet, det jag skrev var bara exempel. Det var den enda strecka med den längden jag kom på...;)
lan: Gör ingenting...:D;) |
Det är en väldigt bra idé. Den har varit uppe förut ang. länga rutter till både Trainz och MSTS. Men då blev det inget av det dessvärre...
|
Om vi kan skrapa ihop några byggare kan man ju göra ett test med en kort bana... Typ 2 mil eller så. Det verkar ju rätt så populärt det här...:)
|
Men om vi ska börja med Stockholm-Uppsala? Det är ju ändå påbörjat en bit, och en bra rutt att köra Rc på..
Om vi ska göra denna, vilka är då intresserade att vara med? Man får ju ha ett litet krav på att man kan någorlunda mycket om bygge i RS/RW och bygger ordentligt och inte slarvigt.. För om några får bygga en bit var, kan man ju detaljera den biten rätt bra.. :) |
Ja, den är ju inte så lång... Nu är bara fråga, använder du RS eller RW i den rutten? För jag har ännu inte RW, men ska inköpas innom kort. Jag tror då iaf att jag kan bygga landskap, spår är det värre med... Det blir aldrig snyggt när jag ska lägga spår...:rolleyes: Signalsättning är inte heller min grejj... Men jag kan jobba med landskap. Min specialitet: Skogar... Men ni som är intresserade av att vara med, och kan bygga i RS/RW, säg till här!:)
|
Är någon intresserad?:)
|
Jag är intresserad. Dock vill jag inte hålla på med signalsättningen, som jag inte är så bra på. :)
|
Signalsättning kan jag ta hand om..
Men jag tror inte att det funkar att en bygger spår, en gör miljö, en sätter signaler osv.. Tror att alla måste få en bit att bygga, sen måste man inte sätta signaler kanske om man tycker det är svårt. Men ska vi ta Sthlm - Uppsala? |
Ja, du har rätt. Det blir nog bäst om man tar en del för sig.
Sträckan Stockholm C - Uppsala låter bra! :) |
Det här med verkliga rutter är ju en våt dröm som tyvärr ofta förblir en dröm. Jag kan tänka mig att hjälpa till, men landskap måste alltid byggas med eller tillomed innan spårläggning, de hör liksom ihop rakt igenom ;)
För att göra detta enklare skulle man kunna testa att använda DEM data för landskapet, sen lägger 1-2 pers allt spår och resten får hålla på med att finjustera landskap, vegetation och byggnader. |
Jag hänger gärna på har RW
|
Intresse anmält! :D
Dock så är signalsättning långt ifrån min starka sida :rolleyes: |
Citat:
Om vi nu gör Sthlm - Uppsala så spolar jag min Ostkustbana, eftersom den inte är särskilt bra.. Har slarvat osv med den. Men ska vi köra på Ostkustbanan och börja med Stockholm - Uppsala via Märsta? Ja / Nej? |
Låter bra! :)
|
Jag tycker också det låter bra! Sedan måste vi så klart fördela "arbetsuppgifterna".
Kan tillägga att jag kör med RW. :) |
Jag tycker att det låter bra... Hoppas att något objekt för underjordisk station kommer så man kan bygga Arlanda också... Jag frånsäger mig signalsättning, och helst spårbygge också... Jag klarar helt enkelt inte av att lägga spår i RS... Men jag kan kanske lära mig bättre om det behövs... Kul att det blev entusiasm för det här!:grin:
|
Vet någon hur man lägger DEM-data?
|
Ja, vore ju bra om någon fixade det... Jag tycker vi kan starta en ny tråd i landskapsdesign om arbetet, den här tråden var ju bara om ett förslag från mig...;)
|
Citat:
Kort beskrivelse :) Last ned SRTM terrengdata her http://www.viewfinderpanoramas.org/dem3.html#scand Pakk ut filene, legg alle *.hgt filene i Steam\Steamaps\Common\RailWorks\DEM\SRTM\ Mappen DEM og SRTM må lages. For å få terrenget inn i en rute, må ruteoppsett lages med riktig lat/long, åpne så rute editoren og trykk på "T", så kommer terrenget opp. Hvis ruten er dekket av detaljert kart i google earth, så kan jeg anbefale å laste ned programet RWDecal som automatisk genererer dekaler fra Google til bruk som referanse i RailWorks, bedre en å bruke route markers faktisk. Lykke til videre :) |
Citat:
Låter jättebra detta. Bra med Stockholm - Uppsala för där förekommer ju all möjlig trafik och det går ju att fortsätta sen åt båda håll... Läste ikväll på train-sim.com om att använda DEM data och RWDecal och det verkar inte så himla svårt. Man måste dock först av allt göra en egen route template och det tyckte jag verka knepigare, ja om man inte använder RW-Tools för att göra det. Själv ska jag försöka bygga min påhittade 80-tals rutt, för jag vill inte ge mig på nått sånt här som första ruttbygge. Men jag säger lycka till och jag kommer självklart följa bygget! |
Härligt Pierre med tunnelstationen, då kan vi ju bygga båda vi Arlanda och Märsta. Då kan man ju köre väldigt många olika tåg också, gods, fjärrtåg, Uppsalapendeln, Arlanda Ex, lokaltrafik osv osv osv...:grin:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:39. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009