Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   En lokomotor tar form (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=24962)

bear 2009-11-05 17:52

En lokomotor tar form
 
1 bifogad(e) fil(er)
Hej

Jag har saknat lokomotorer i Trainz så och nu tänkte jag försöka åtgärda den briststen. En Z43 växer så sakterliga fram i verkstaden, just nu pågår tillbockningen av rör till handräckena för fullt.

Jag vet att det finns andra i forumet som också har påbörjat bygget av denna lokomotor men det verkar inte vara någon som har fått den färdig och släppt den ännu.

Men lite tur så dyker det upp en beta här i en inte allt för avlägsen framtid.

lan 2009-11-05 18:07

Det ser ju helt suveränt ut! Och en bild från Blender - du kommer att bli en tillgång för oss alla, Bear!!!! Lycka till och ge inte upp!

Malmö-Limhamns-Järnvägs lokomotor förmodar jag?

bear 2009-11-05 18:13

Jag kommer att göra den som brunmålad SJ lokomotor. Råkade bara vara ritningen från MLJ boken som jag hadde tillgänglig. Planen är att bygga den här och sedan en maskin ur tredje generationen. Allt utom im filen för själva korgen bör gå att återanvända.

Själv kommer jag nog bara att göra SJ versionen av lokomotorn till att börja med, men naturligtvis så är det fritt fram att måla om så att vi får fler versioner.

ekankal 2009-11-05 19:35

Också en saknad och efterlängtad "gammling", ser mycket mycket bra ut.
Suveränt jobbat.

bear 2009-11-05 22:46

1 bifogad(e) fil(er)
För första gången inlyftad i trainz.

* På godsvagnsaxlar.
* Med godsvagnsconfig.
* Med bruna men genomskinliga fönster.
* Någon hadde glömt att montera drivkedjorna.
* Ett koppel var felvänt.
* Helt täckt i brun rostskyddsfärg.

Men 3d modellen börjar vara färdig, då var det bara resten kvar.

Sedan är den väldig låg, men höjden stämmer med ritningen och bufferthöjden stämmer så det är nog inget skalfel utan skall vara så.

Marcus Gustavsson 2009-11-05 23:12

mycket mycket snyggt! ser fram emot denna modellen! funderat på att ge dig på en enklare interiör med eller ?

bear 2009-11-06 06:38

Nej, jag har inga planer på att göra en cab. Jag har varit inne i en lookhytt i trainz en gång och tyckte mest det var slöseri med tid :) Om någon känner för att bygga en hytt så länkar jag gärna in den. Annars borde man kunna använda LokKalles z4p hytt, även om den normalspårliga maskinen antagligen egentligen skall ha golvspak för riktningslådan.

rac_hammer 2009-11-06 08:30

du är grym på att bygga fram saker:tumme_upp:

bear 2009-11-10 23:45

1 bifogad(e) fil(er)
Arbetet går frammåt, men det är mycket pyssel med boggy animeringar, attachment points mm innan allt fungerar som det skall.

ekankal 2009-11-11 11:29

Ser mycket lovande ut.
Satt faktiskt å funderade igår om jag skulle skriva en rad eller två och höra om det gick framåt för dej, men det gör det ju bevisligen.

X2an 2009-11-11 16:57

Tror du att du kan låta någon fixa STW-koppel på den? Förlåt om jag är tjatig om det, men jag är så himla försjust i den, och loket.

bear 2009-11-11 17:05

Det är faktiskt redan sådana koppel monterade, och någon form av animerade koppel kommer den att få behålla. Frågan är väll lite hur övriga som bygger svenska modeller gör. Om majoriteten verkar vara på väg mot en annan koppellösning så kommer även jag att hänga på. Fins det några fler fordon med STW-kopplet än min LKP vagn och den moderna täckta godsvagn som släptes samtidigt som kopplet?

korvtiger 2009-11-11 17:22

Jag har ett par G-vagnar av 1898 års modell med STW-koppel. Osläppta.

Väntar på att Mats ska släppa V1.1 av koppelscriptet innan jag släpper dem.

Sedan tror jag inte att det är några just nu. Möjligtvis Seal som troligen ska bygga Sb:n och plåtlådorna med STW-koppel.

Har inte hört om någon som ska använda något annat koppelscript, så du kan nog haka på här (så kanske fler kommer med senare)

X2an 2009-11-11 17:34

Det finns en hbis-vagn i downloads, släppdes i januari, så du får nog söka efter den. Den hade lite fel i koppelavståndet (Slangarna), och det meddeladades. Korvtiger, Varför kan du bara inte släppa dem? Jag menar, bear fick ju hjälp med att motera fast koppel, så varför behöver du just verision 1.1?

Bengan 2009-11-11 22:07

Snyggt Björn.

Du har ju samma tempo som Lennart, när du bygger.
När en annan försöker, så kör man bara fast och tappar lusten.
Så som du och Lennart ligger i nu.
Så verkar det som om man blir tvungen, att gräva i Gmax-mappen.
Har för mig, att jag har en halvfärdig Kis där, sen flera år tillbaka.
Kanske dax, att försöka avsluta det hela nu.


http://www.greencargo.com/upload/vagnboken/kis.jpg

bear 2009-11-11 22:25

Några funderingar om hur saker fungerar
 
Nu har Ljus och Ljudtekniker samt killen med rökmaskinen anlänt och påbörjat sitt arbete. Men de har några funderingar om praxis i trainz världen.

Finns det några färdiga script eller liknande för att hantera svensk belysning.

* Vitt helljus frammåt och rött bakåt vid linjekörning. Egentligen avbländning vid möte och på stationer.
* Vitt halvljus frammåt och bakåt, samt rött i B änden vid växling.

Snyggast vore ju att på sikt synca med rörelseformen i Svenolovs signalscript.

Är det någon som kan förklara vad jag har gjort för misstag i configen nedan när jag inte får tyfonen att fungera. Det är antagligen något jätteenkelt men jag har försökt fundera ut det flera gånger utan att lyckas.
kuid <kuid:191567:1064>

mesh-table
{
default
{
mesh "z43.im"
auto-create 1
}

koppela
{
mesh-asset <kuid:36713:1046>
mesh "koppel.im"
anim "koppel.kin"
att "a.koppela"
auto-create 1
att-parent "default"
}

koppelb
{
mesh-asset <kuid:36713:1046>
mesh "koppel.im"
anim "koppel.kin"
att "a.koppelb"
auto-create 1
att-parent "default"
}

luftaoff
{
mesh-asset <kuid:36713:1046>
mesh "luft_off.im"
att "a.koppela"
auto-create 1
att-parent "default"
}

luftaon
{
mesh-asset <kuid:36713:1046>
mesh "luft_on.im"
att "a.koppela"
auto-create 0
att-parent "default"
}

luftboff
{
mesh-asset <kuid:36713:1046>
mesh "luft_off.im"
att "a.koppelb"
auto-create 1
att-parent "default"
}

luftbon
{
mesh-asset <kuid:36713:1046>
mesh "luft_on.im"
att "a.koppelb"
auto-create 0
att-parent "default"
}
}

bogeys
{
0
{
bogey <kuid:191567:1095>
reversed 0
}

1
{
bogey <kuid:191567:1095>
reversed 0
}
}
engine 1
mass 20000
kind "traincar"
interior <kuid:78090:55300>
enginespec <kuid:78090:51300>
enginesound <kuid:-1:42003001>
hornsound <kuid:-1:42003101>
light_color 255,255,255
ditch_color 255,200,200
description "SJ Z43 First Generation"
trainz-build 2.9
category-class "XFM"
category-region "SE"
category-era "1960s;1970z;1980s"
username "SJ Z43 Generation 1"
author "bear_ludd"
contact-email "bear@ludd.ltu.se"

smoke0
{
attachment "a.smoke0"
mode "speed"
color 100,100,130,175
start 0,5,10,20
rate 5,10,15,20
velocity 1,1,1.5,1.5
lifetime 1,0.9,0.7,0.5
minsize 0.15
maxsize 0.6
}

kuid-table
{
0 <kuid:191567:1095>
1 <kuid:-1:42004201>
2 <kuid:78090:55300>
3 <kuid:78090:51300>
4 <kuid:-1:42003001>
5 <kuid:-1:42003101>
6 <kuid:-3:10003>
7 <kuid2:86661:9440307:1>
stw_koppel <kuid:36713:1046>
}

thumbnails
{
0
{
image "thumb.jpg"
width 240
height 180
}
}

bear 2009-11-11 22:32

Tyfonmysteriet är löst, den var bara så tyst att den inte överröstade motorbullret när man stod nära maskinen...

leoj 2009-11-11 23:45

hel/halvljus eller vad man nu ska kalla det fungerar i TRS2009 på de viset att att man kan trycka ner shift samtidigt som L (om det nu är den tangenten som aktviterar strålkastara) så då blir det halvljus.

Det andra kanske går att lösa med samma skript som hanterar kopplet?
där har man ju iaf skyltar mot slutet om de kopplas ihop.. så det kanske går att låna lite kod därifrån och göra nått vettigt?
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=22431 tänkte jag på då

bear 2009-11-12 20:12

Beta release
 
1 bifogad(e) fil(er)
Nu har stunden kommit för att skicka ut lokomotorn på remiss.

Feedback är mycket välkommen.

Hytt och engine är plockat från den z4p som finns i downloaddelen av forumet. Har jag uppfattat det korrekt att det är okej att länka till andras komponeneter så länge man inte modifierar dessa.

Om någon har en bättre lösning på belysningen än den rudimentära som nu är implementerad (default auran) så är tips välkommna.

Vis av erfarenheten så lägger jag inte upp den direkt i download, det brukar alltid vara något som skall fixas.

Bengan 2009-11-12 20:24

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 196682)
Vis av erfarenheten så lägger jag inte upp den direkt i download, det brukar alltid vara något som skall fixas.

KUID krock med SJ Lkp. Båda heter 1064.

bear 2009-11-12 20:43

Typiskt, lyckades nog blanda bort korten när jag clonade den för att ha något att utgå ifrån. Det kommer upp en ny version så fort datorn har återhämtat sig efter krashchen den just drabbades av och lyckats köra recovery på trainz databasen.

Hur byter man föresten enklast kuid på ett object, klonar det och kastar bort orginalet?

korvtiger 2009-11-12 20:51

Vad du råkat ut för är att det står en gammal kuid i configen, och när du skickar den så tror våran CMP att det är den kuiden som står i configen som gäller och då blir det fel.
Du ändrar helt enkelt bara configen i anteckningar eller liknande och byter ut kuiden.

bear 2009-11-12 20:55

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 196691)
Vad du råkat ut för är att det står en gammal kuid i configen, och när du skickar den så tror våran CMP att det är den kuiden som står i configen som gäller och då blir det fel.
Du ändrar helt enkelt bara configen i anteckningar eller liknande och byter ut kuiden.

Det verkade inte vara så enkelt för efter att ha gjort "edit in explorer" ändrat kuid i filen och gjort "commit" i cmp så fick jag felmedelande om att det inte gick att spara då objektet hadde fel kuid.

korvtiger 2009-11-12 20:57

Hmm, då får du göra en ny content och klistra in filerna i den nya mappen via explorer och sedan ändra kuiden till den som det nya contentet har.

bear 2009-11-12 21:44

1 bifogad(e) fil(er)
Då gör vi ett nytt försök med ett nytt och förhoppningsvis eget kuid.

Ps. Om det är någon som vill ha en kopia av orginalfilerna i blenderformat för att modifiera eller bara studera så är det bara att säga till.

ekankal 2009-11-13 11:18

Tackar för ett fint lok :).
(Funkar riktigt även i TRS2006 efter ändring i configen till "Trainzbuild 2.4".)

Bengan 2009-11-13 16:44

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 196692)
Det verkade inte vara så enkelt för efter att ha gjort "edit in explorer" ändrat kuid i filen och gjort "commit" i cmp så fick jag felmedelande om att det inte gick att spara då objektet hadde fel kuid.

Lite OT nu och överspelat med Z43:an, nu när du redan har bytt kuidnr. på henne.

Själv har jag lagt en mapp i Aurans mapp, som jag bara har döpt till importmapp.
Så när jag byter kuidnr. eller uppdaterar mina prylar.
Så kör jag edit in explorer och ändrar kuidnr. i configen.
Kopierar eller klipper ut mappen som jag har öppnat i edit in explorer och flyttar över den i min mapp som jag har gjort i Auranmappen.
Sen går jag till CMP och kör delete på objektet och sen upp till vänsterhörnet File och ner till import content och importerar mappen på nytt, sen gör jag en cdp-fil utav objektet.

Ändrar jag bara kuidnr. i configen och kör commit, så får jag samma felmeddelande som du. Fungerade bra att göra så i TRS2006, men tyvärr inte i TS2009.

bear 2009-11-14 12:57

1 bifogad(e) fil(er)
Så nu har jag övergått till att arbeta på tredje genrationens Z43. Notera den överdrivna buffertbalken som finns på alla foton av fordonet men inte på ritningarna från instruktionsboken. Antagligen en omkonstruktion. Dessutom är buffertar och koppel framflyttade ytterligare antagligen för att inte växlare skall slå huvudet i den plåt som är uttragen frammåt från lådans överkant.

bear 2009-11-14 22:02

1 bifogad(e) fil(er)
Så då var 3d jobbet klart på den och jag har flyttat över den till måleriet. Inte så långt då jag har börjat göra ganska mycket av grundmålingen i blender. Bara att markera de ytor som skall målas och spruta på färg. Sedan får man naturligtvis reda ut texturskarvar och lägga på detaljer för hand. Antingen rita 1 pixel brett på texture mappen i blender eller editera i gimp. Det finns som jag ser det två fördelar med det här arbetssättet. För det första slipper man leta efter alla smådelar i texturen. För det andra så kan man vädra jämt runt hörn.

Det går också bra att växla mellan bildbehandlingsprogrammet och blender fram och tillbaka, dock förstår sig blender tyvärr inte på lager. Det är ett praktiskt sätt att se vad man jobbar med när man målar.

För er som håller på med ommålningar så kan jag rekomentera ett program som heter "Trainz Mesh Viewer" Om ni inte redan känner till det. Det gör att man kan visa en im fil med textur utan att behöva starta trainz.

Ni hittar den här: http://members.optusnet.com.au/~villaump/pevsoft.htm tillsammans med en del andra användbara verktyg. Tillexempel program för att exportera texture filer som tga.

Bengan 2009-11-14 22:22

Aj fasen.

Här gick det undan, från den ena Z43:a till den andra.

Trainz Mesh Viewer låter intressant, då jag har några bra bilder att utgå ifrån vid ommålning. Det är på dom två, som finns i Nora + en för banverket.

Kan skicka över bilderna till dig, om du vill göra ommålningarna själv.

bear 2009-11-14 22:38

Nej för tusan, måla du... Dessutom tänkte jag bara måla upp ett par varianter och sedan återgå till lansvägsfordonen ett tag.

Planen är de två varianterna som du har sett, och sedan ett industrilok "loke" från halmstads järnverk som nu finns i landeryd.

Det är föresten ingen av er som brukar hålla på med att måla som har en bild av en SJ "köttstämpel" som inte är perspektivförvärngd?

bear 2009-11-15 08:14

Jo Bengan, det vore bra om du väntade med att måla om dem tills jag har lagt upp dem i Download. Ifall jag skulle få för mig att jag behöver göra om UV-mappningen.

Bengan 2009-11-15 10:08

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 196911)
Jo Bengan, det vore bra om du väntade med att måla om dem tills jag har lagt upp dem i Download. Ifall jag skulle få för mig att jag behöver göra om UV-mappningen.

Lugnt.
Har inget att måla om just nu.
För du har väl inte lagt upp henne för nedladdning, som med den första varianten här i tråden eller har jag missat henne.

bear 2009-11-15 10:14

Nej jag har inte lagt upp den ännu, tänkte få färdigt texturerna först. Men min tidigare kommentar gällde alltså generation 1 varianten som jag inte heller anser slutgiltigt färdig ännu, även om det troligen inte kommer att bli några förändringar.

Bengan 2009-11-15 10:27

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 196881)
Nej för tusan, måla du... Dessutom tänkte jag bara måla upp ett par varianter och sedan återgå till lansvägsfordonen ett tag.

Planen är de två varianterna som du har sett, och sedan ett industrilok "loke" från halmstads järnverk som nu finns i landeryd.

Det är föresten ingen av er som brukar hålla på med att måla som har en bild av en SJ "köttstämpel" som inte är perspektivförvärngd?

Är inte riktigt med SJ "köttstämpel"
Kan det vara en sån här, som kallas för detta?

bear 2009-11-15 10:41

Nej det är den moderna som ser ut typ så här [SJ] DVS sj inskrivet i en fyrkant med rundade innre hörn. Den som finns på den här bilden: http://nitton.fotopic.net/p29919599.html

Borde försöka lära mig funktionerna för att räta ut perspektiv i bildbehandlingsprogrammet.

Bengan 2009-11-15 11:35

3 bifogad(e) fil(er)
Sådär.

Hittade några efter ett tags letande.
Kanske någon av dessa, som du kan ha användning utav.

En väldigt sliten logga, en som stämmer något sånär in på färgen, som jag tror att du är ute efter och en som går åt brunt.

bear 2009-11-15 11:57

1 bifogad(e) fil(er)
Tackar Bengan, det var precis den jag var ute efter.

För övrigt kan jag tipsa om SJ typsnitt från västerås vagnagentur. Vad jag kan förstå är de fria att använda så länge du inte tar betalt för resultatet av arbetet: http://www.wnj.se/underleverantor/vva/

Klicka på teckensnitt i menyn till vänster.

ekankal 2009-11-15 12:13

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 196934)
Tackar Bengan, det var precis den jag var ute efter.

För övrigt kan jag tipsa om SJ typsnitt från västerås vagnagentur. Vad jag kan förstå är de fria att använda så länge du inte tar betalt för resultatet av arbetet: http://www.wnj.se/underleverantor/vva/

Klicka på teckensnitt i menyn till vänster.

Tack för det tipset, mycket användbart.
Och än en gång, snyggt jobbat med loket.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:04.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009