![]() |
Kamerafråga
Tänkte uppgradera mig från kompaktkamera till systemkamera och behöver lite tips på en kamera som fungerar för en nybörjare men som även fungerar då man blivit mer erfaren.
Bifoga gärna bilder så man kan se hur bilderna kan bli med kameran. Tack på förhand. |
Hej. Det här är en mycket svår fråga att besvara, har du några speciella önskemål/krav på kameran?
Vad ska den kunna, vad är viktigt för dig(bra grepp, stort utbud av objektiv, stor skärm, filma i kameran(nytt) osv)... De allra flesta instegskamerorna från såväl Canon, Nikon, Sony med fler lär vara mer än väl att lära sig och utveckals med. Jag själv kör en Canon EOS350D som har några år på nacken numera, nuvarande heter 500D och båda är "insteg" i systemkameravärlden. Fungerar otroligt väl.:) |
Kameran ska ju vara skön att hantera, sen känns det som en bra idé om det finns en del objektiv man kan köpa till. Den ska kunna användas allsidigt. Sen vet jag inte vad som är bra att ha i en kamera. Kom gärna med tips och info om olika funktioner.
|
Då rekommenderar jag Nikon D40/60. Jag gick själv från en digitalkamera till D60 och jag kan ju inte allt på den än men man lär sig rätt lätt, jättebra manual och den är lätt att använda :)
|
De flesta instegskameror kan det mesta man behöver, mycket annat är i min mening bara saker tillverkarna slänger i för att man ska kunna säga att man har något konkurrenterna inte har. :) LiveView exempelvis är en sån sak. Säkert jättebra för de som fotar mycket macro, men för den normala användaren är den inte mycket mer än en kul grej att leka med emellanåt. ;)
|
Nikon är ju rätt billiga nu, D40 eller D60 hade jag valt om jag haft en tunn plånbok.
|
Citat:
|
Digital System menar jag..
|
Citat:
|
Tack för tipsen. Då både D60 och D40 ligger inom rätt prisklass för mig undrar jag vilken av dem som man ska föredra då vad jag har uppfattat att de har lite olika egenskaper?
Tack i alla fall. :tumme_upp: |
Citat:
|
Jag tror nog att Pentax K-m kan vara nåt. Har den inte själv men jag har hört mycket positivt om den, en bra instegskamera helt enkelt:) Priset är helt okej också;)
|
Citat:
|
Tack alla för hjälpen med tips om kameror. Uppskattas jättemycket. :tumme_upp::ber:
|
Citat:
Alltså, hittar du (100) en D40 till bra pris är det bara att slå till. Dock tycker jag att det verkar som om du söker en lite mer avancerad kamera eftersom du vill att den ska passa även när du blivit lite mer erfaren. En kamera i segmentet avancerad insteg verkar passa dig bättre och där känner jag bara till till Nikon D80/D90 och Pentax K200D som klockrent passar i det segmentet. |
Citat:
Andra bra tips är: Canon 450D Canon 500D (ersätter 450D, nu med FullHD-filmning, 1080) Nikon D60 Nikon D90 Sony Alpha 350 Pentax K-M Lycka till. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:45. |