![]() |
Snart kommer smalspår!
4 bifogad(e) fil(er)
Husviks Enskilda Järnväg
Hej! Jag har under en tid byggt en drygt 2,5 km lång bana med det smalaste spåret i XTracks (UKN). Den är byggd med DEM-data någonstans från nordvästra Mälardalen och högsta hastigheten är 20 km/h. Banan är byggd som privatbana genom ett sommarstugeområde i skogen. Förutom skog ringlar sig sträckan även utmed små sjöar och ängar. Rutten kommer komplett med tidtabell och historia här framöver (framöver innebär allt från en månad till flera månader. Bara så att ni vet vad som är påväg). :) Till alla bildexperter: Speglingen blev knappt sådär. Träden står alldeles för lutande och så ser man spåren i vattnet! Men det var ju trots allt bara för att det skulle se lite snyggare ut... :o |
Den ser trevlig ut.
|
Snyggt! Men hur har du fått till spegelbilderna av träden i vattnet? Och så tycker jag för min del att STH 20 km/h låter överdrivet lite.
|
Ser jättebra ut, kul med en smalspårsbana!
Den ser man fram emot... EDIT: Vad blir det för spårvidd? |
Bönan:
Jag har satt STH till max 20 pga. den kurviga sträckningen. Annars flyger tåget ut i sjön! En annan UKN-bana jag skapat har 40 km/h som STH men den är både längre (13 km) och mindre kurvig. Men jag lovar, eftersom spåret är så smalt känns det snabbare än vad det är! :) Spegeleffekten har jag skapat i Photoshop. Dessvärre blev jag blev inte särskilt nöjd med den... Men tack för berömmet! Pierre: Spårvidden är den smalaste i XTracks, 750 mm. Men jag ser de mera som 600 mm. |
Hur går det?
|
Det går bra! Rutten är väl i princip färdig bortsett från lite träd och annan utsmyckning som ska dit. Jag prioriterar, förutom själva rutten, även att göra en bra och exakt PDF-tidtabell och att hitta bra lok och vagnar som passar till en svensk, privatägd skogsbana.
Det rullande materialet kommer man förmodligen att få ladda ned själv, men i readmen lägger jag in länkar till tågen så att detta blir så enkelt som möjligt. :) Precis som med Malmköpingsrutten, som jag såklart också knåpar vidare på då och då, vet jag inte exakt när denna smalspårsrutt släpps. Men den kommer framöver! |
600mm? Har du prövat denhär damen på banan? http://www.jonatan.maxxflow.com/trai...?id=1159482000 ;)
|
En krympt Charlotte skulle passat finfint!
|
Kanske kommer något mindre senare.
|
Oj, vilket tjusigt lok! Riktigt snyggt! :)
Problemet är bara att loket nog inte skulle klara av banans snäva kurvor pga. dess längd. Men jag ska testa! Har fler smalbanor jag byggt där det kan passa bra. |
Citat:
|
Citat:
|
Det är bra. Förhoppningsvis kommer fina vagnar snart också..
|
Finns intresse?
Hej!
En liten undran. Finns det något intresse för denna smalspårsrutt? I så fall kan jag släppa rutten inom den närmaste månaden. :) Den är inte lång och hastigheten är inte hög - sth 20 km/h. Men det är tänkt att vara som en privatägd 600mm-museibana. Rutten är dock detaljerad. Jag kan visa bilder om så önskas. |
Citat:
|
ja... iallafall från mig, inte helt fel med en ny smalspårsrutt!
|
Citat:
|
Bilder
5 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Här kommer lite bilder från rutten som jag lovade: :) 1. Husviks bangård med cafévagnen 2. Husviks utfart 3. Braxerskogen (höjdskillnaden måste rättas till) 4. Kvarnbron 5. Infart Strömmingsbacken |
Vill anmärka på grantexturen, har du funderat på att pröva Michael Sinclairs träd på t-s.com? Finns en rätt så ordentlig mängd träd tillgängliga. Annars så ser det lovande ut. :)
|
Ser väldigt bra ut! Men håller med om grantexturen...den är inte riktigt bra.
|
Tack för kommentarerna! :)
Jag använder Lars Ljungbergs gamla granar i rutten men ska nog ta mig en titt på t-s.com. Tänker dock inte byta ut alla granar för då skulle jag få hålla på ett tag... |
Citat:
|
Citat:
|
har inte Route Riter den möjligheten att du kan byta ett objekt mot ett annat? I så fall är det ju gjort i ett nafs att byta ut alla träden, bara dom har ungefär samma utbredning o så.
Ruttbackup innan såklart, i så fall. :) |
:)Hej
eller så plockar du granfilerna på Tottes rutt_light, jag har fixat till både shape och texturfilerna på Ljungbergs "gamla" granar, så att dom blev riktigt trevliga.. :oskyldig: |
Ja, det blir säkert bra. Du, Patsun, har gjort fint rutt och kommer säkert bli bättre.
|
Hej och tack så mycket! :vinka:
Jag ska kolla upp grantexturerna i Tottes rutt, låter väldigt bra. Har inte haft tid att bygga på ett tag men ska snart börja igen - det är ju inte så mycket kvar, mest skönhetsfixar. |
Citat:
|
Citat:
|
Nu kommer smalspår!
Hej alla! :)
Jag har under en lång period tänkt att släppa denna lilla smalspåriga skogsrutt men helt enkelt glömt bort det eller haft för mycket att göra. Men nu är det dags! Innan nästa vecka kan ni pröva att köra den 2 km långa Husviks Enskilda Järnväg! :) Nu undrar jag bara. Var lägger jag upp banan så folk kan ta del av den på ett enkelt sätt? Den tar nog runt 100Mb. Några tips? |
Banbyggarna är ju ett bra ställe eller train-sim.com
|
Ja, det är klart! Det märks att jag inte har hållit på med MSTS på ett tag! :visslar:
|
Nedladdningsbar rutt!
Hej!
Nu finns Husviks Enskilda Järnväg att ladda ner från RapidShare! http://rapidshare.com/files/337075227/HEJ.exe.html Hoppas rutten blir till belåtenhet och fråga på om det är något ni undrar! :) |
Tack för rutten! Typiskt småländsk landskap! Fint!
Jag har Hilding Karlsson rälsbussar, men de är till normalspår. Nån som vet om de finns till smalspår? |
Citat:
Någon annan kanske vet? Men på dessa hemsidor finns lite smått och gott till 750mm! :) http://www.rollbock.de http://www.schmalspursim.de/ |
|
Jeg har problemr med å laste den ned når jeg trykker på Free user så får jeg følgede beskjed ERROR You want to download the following file:
http://rapidshare.com/files/337075227/HEJ.exe | 89403 KB Unfortunately right now our servers are overloaded and we have no more download slots left for non-members. Of course you can also try again later. jeg prøvde en gang kl 10:00 men fikk da samma beskjed og prøvde nå og får samma beskjed hva er årsaken til det |
Citat:
Hoppas det går! Jag tror felet beror på att alla gratisanvändare av RapidShare inte ligger så högt i prioriteringen för filnedladdning. De som betalar går före i kön helt enkelt! |
Hej!
Fungerar HEJ-rutten bra för er som har testat? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:58. |