![]() |
Vill bara informera att det finns vissa fel som exempelvis den senaste posten kommer på 1 sidan och man kan ej se att senaste posten i viss tråd var skriven Idag eller Igår istället ser man 17:08 31/3-08...
Eller är det fel på mina inställningar... PS: Om du har en annan layout some ex Blå så får du den gula när du ändrar till Allmänt-delen osv. |
Driftstörningar
Efter en liten urspårning (trasigt nätaggregat) under påskaftonen så är vi åter online men som ni säkert sett har vi fortsatta driftstörningar. Vi håller på att undersöka servern för att ev. komma tillrätta med felet.
|
Byt Till Ett Proffesionellt Webbhotell
...för det här var det jävligaste jag har varit med om på länge.
Och ingern som helst information någonstans, vare sig på Postvagnen, SSS forum eller ens train-sim.com. Hittade "infon om trasigt nätaggregat" på ett forum som man minst skulle ana det på, nämligen Svenskt Muppforum: http://smf.ecommunity.se/ Botten Fredrik!!!:tumner: |
Antar att detta är på fritiden han fixar detta, så det är svårt att kritisera. Jag tycker han gör ett starkt jobb att ändå snabbt ta i tu med det. Finns vissa forum där admins är "bortresta" och tar veckor på sig. Så jag tycker det är hårda ord från en bitter man.
|
Hej Fredrik!
Skönt att du fått ordning på grejerna igen. :) Hoppas att det inte blev alltför dyrt. mvh .... Mats |
Citat:
|
Citat:
Det är ju inte bara forumet som legat nere, så det kan du inte jämföra med... Och att sedan få reda på det via en "plojsajt" som Svenskt Muppforum gjorde väl inte saken bättre... |
Citat:
TACK OCH ADJÖ FÖR MIG FOREVER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Fredrik du kan radera mitt konto om du vill... |
Tack Bob! Då vet jag var jag har dig. Anledningen till att jag inte brytt mig nämvärt mer är dödsfall inom familjen.
Men det kanske är lika bra att stänga ner allt för gott så kanske du blir nöjd. Jag är en människa av kött och blod och mina känslor för mina närmaste går långt före en server och hålla alla informerade om läget. Tack för mig. |
Beklagar sorgen Fredrik.
Hej då Bob.. |
Men snälla nån, det är väl ingen världskatastrof om inte ett forum är tillgängligt under några dygn! Nu har du ju fått reda på vad orsaken till neretiden var, då är det väl bara att släppa detta!
Men packa och dra du, verkar ju inte vara nån större förlust för forumet med den inställningen och krav på uppetid och info! Skönt att vi är igång igen Fredrik! :tumupp: |
Nätdelen till servern dog under påskhelgen när jag inte var hemma. Ny nätdel beställdes och monterades i onsdag. Så långt allt väl.
Det som sen hänt är att ett gamalt fel kommit tillbaka. Servern hänger sig efter att den gått allt från 5 min till 2-3 timmar. Har testat annat minne, felsökning på hårddisk men inget verkar ge resultat. Kommer flytta hem servern över helgen för att lättare kunna se när/om den hänger sig. Ni får nog dessvärre räkna med att det kan vara störningar under helgen... :( |
Skönt att det är igång igen iaf... Jag är glad :)
|
Undrade nästan om jag hadde blivit avstäng ett tag, hehe.
|
Byggare Bob klarar vi oss utan helt klart :mad: Det finns viktigare saker i livet än datorer helt klart men alla tänker tydligen inte längre än näsan räcker, att det kanske finns andra orsaker än de uppenbara.
Jag börjar få lite abstinens så jag hoppas forumet fungerar som det ska snart igen :D Vi är många som uppskattar den tid och energi du lägger ner på forumet Fredrik :) |
Eftersom alla vill ha sidan kvar kan vi väl starta en insamling för pengarna som fredrik lagt ut på nätaggregat? Om alla är med blir det knappt några pengar alls men ett bra sätt för alla som vill ha sidan kvar att bidraga.
|
Glöm det! Några pengar för nätagg vill jag inte ha. Så fattig är jag inte ;)
Jag är mest irriterad att jag inte hittar felet varför serv ern hänger sig. Lutar mot något typ av hårdvarufel... |
Sånt händer...
Inget är felfritt! |
Jag tycker att det är helt fel av Bob att vara så hänsynslös! Fredrik har ju gjort vad han kan för att laga det. Om du betér dig sådär så blir du knappast saknad här. Sånt här händer på dom flesta forumen och andra sidor också. Men där kanske Adminen blir sur och stänger hela sidan. Fredrik gör ju tvärt om så du ska INTE klaga på honom:tumner: :mad:
Skönt att forumet är uppe nu iaf:) :) |
Trevligt att forumet är igång igen, något sånär. Kom in, till och från igår och idag har jag än så länge inte haft problem.
Synd bara, att en del har så stora krav på att allt ska fungera hela tiden. Det är dock bara ett forum som Fredrik försöker hålla igång och det är helt gratis för oss. VARFÖR då bli sur och irriterad, när det inte kostar oss något. Den enda som förlorar något, är ju Fredrik själv på det hela. För diverse utlägg och framförallt EGEN TID. Tack Fredrik. För den tid, som du har fått uppoffra under påskhelgen. Samtidigt vill jag beklaga det som hänt inom familjen. Sen kan det tilläggas. Att jag inte kom in på forumet under en veckas tid. När jag väl tröttnade och skickade ett mail till Fredrik. För att fråga vad som hade hänt. Så fick jag svar på mitt mail på mindre än en halvtimme från Fredrik. Så får man inget info, så kan man väl ta saken i egna händer. För att ta reda på vad som har skett. Än att komma med idiotiska påhopp senare, när allt är igång igen. |
Vem saknar vad och varför
Om jag fattar det hela rätt så kommer byggare Bob att inte besvära oss i fortsättningen med sina inlägg. :confused:
|
Citat:
Det här forumet bedrivs på helt idéell basis, som jag fattat det (undantaget torde vara google-annonserna, som knappast ger några astronomiska intäkter), och servern ägs av Fredrik själv. Du har redan läst om dödsfallet. Men även om det inte vore för det, så kostar ett nätaggregat pengar, man ska ha tid att gå och köpa det och det ska vara en vardag (vilket det inte var i påskas...). Tack Fredrik, Olaf, Joel & co för att ni håller forumet rullande! Det är i min mening det bästa järnvägsforumet i Sverige. Skön stämning (för det mesta... :cool: ), trevliga människor och fina bilder som visas. Dessutom får man oftast bildkommentarer här, vilket uppskattas! |
Byhhare Bob agerar...
...misstänkt likt en annan person som på liknande sätt försvann från forumet. De uttrycker sig likadant och reagerar likadant i alla situationer. Man behöver inte ha hököga (pun intended) eller örnkoll eller ens taskig fantasi för att förstå vem jag syftar på. ;)
|
Har inte Byggare Bob varit i forumet rätt länge? Kanske jag som tänker fel men den kommentaren var den mest fjantiga och nedriga jag hört på länge.
Jag tycker det är bra att forumet är uppe igen och jag överlevde iallafall utan större men för livet... |
Tummen upp för Fredrik
Jag tycker att det är starkt jobbat av Fredrik, att få igång allting igen.
När man är sin egen organisation så finns ingen annan som gör jobbet. Att kunna vänta är en styrka och en dygd. Läste igenom alla inlägg i denna tråd - och jag måste nu uttrycka mig så här; Byggare Bob :tumner: - jag kommer inte att sakna dina inlägg. |
|
Problemet är inte över än. Det märkliga är att servern sedan i fredagskväll står hemma i min lägenhet, ansluten med ADSL och här har servern gått utan problem sedan den kopplades in.
När jag ställer servern på mitt arbete (där den normalt står) i ett serverrum går den mellan 5 min till 2 timmar innan den hänger sig. Lur på att det kan vara något typ av hårdvarufel. Ska under dagen uppdatera allt vad BIOS, chipset drivers och övriga drivers som finns och imorgon åter ställa servern i serverrummet. Hänger den sig då blir det ominstallation av operativsystem och skulle den åter hänga sig efter ominstallation av mjukvaran blir det att köpa ny hårdvara (uppgraderingspaket med CPU, moderkort och minne) Som ni ser finns det ett antal steg här som kommer prövas allteftersom. Detta kommer dessvärre leda till en del tid då ni inte kommer kunna komma åt servern. Jag vill samtidigt passa på och tacka för den uppmuntran och stöd jag fått i tråden här :) Det är sådant som gör att man vill fortsätta och få till en bra lösning på detta strul. Tack forumvänner! :) |
Citat:
Det där låter jättebra! :o *ingen koll* Bra jobbat Fredrik! Och ett stort tack! |
Istället för att ödsla onödig tid på att kommentera det "sorgliga" inlägget Bob skrev så vill jag bidra med cred till Fredrik som lyckats få upp allting på benen igen, grymt bra jobbat och hoppas du orkar fortsätta hålla uppe forumet i framtiden också.
|
Kul att det hela kom igång igen, brukar läsa lite då och då när jag inte har något bättre för mig (vilket tenderar att blir rätt ofta).
Vem vet, kanske börjar jag åter skriva lite igen, detta är ju då mitt första inlägg sedan 10 januari 2006... |
Greit jeg har nå vært lenge uten Svenske 3D-Tåg og det med at Fredrik har jobba og jobba det er bra gjort men det var litt iritert at man ike fikk noe mail men det går jeg tar ikke det så arvolig det var også problemer på jernbane.net som nå er åpnet der fikk vi en mail men som jeg sier jeg har tålmodighet og klarer å vente gjort er gjort kanskje han fredrik skal bli flinkere med å sende nem mail men det får han vurdere for meg ikke noe problem så jeg håpper får fikset feilen
jeg er bare glad for at siden er oppe igjen:D EN STOR TAKK TIL FREDRIK SOM HAR GJORT EN BRA JOBB |
Skönt att forumet är tillbaka iaf :tumupp: Bra jobbat Fredrik :)
så klaga inte byggare bob :tumner: |
Verkar som att serverklockan valde att nollställa sig. Vilket lär vara anledningen till att inlägg som är svar hamnar längst upp i vissa trådar.;)
Eller så är det server som skämtar aprillo med oss...:) |
Tack Fredrik för din stora insats, trots påskhelg och dödsfall inom familjen!
Jag har läst nu hela tråden för jag var bortrest. :tumupp: |
Har fått radera 5 ämnen som efter att serverklockan ändrare sig fick helt galen tid. Stod att inläggen var postade år 2010 vilket gjorde att de alltid syntes under "active topics"
Beklagar |
Hatten av för Fredrik!
:D Ett stort tack för ditt engagemang Fredrik.
Om det är något du behöver hjälp med eller om du behöver ekonomiskt tillskott tveka aldrig att att föra fram detta. Jag är helt övertygad om att flertalet av forummedlemmarna gladerligen skulle ställa upp, naturligtvis efter sin förmåga. Denna sida är en grundsten för oss "Tågnördar" och du skall veta att det är många med mig som älskar dessa sidor. :tumner: Att Webben sedan surrar av virrhönor som saknar all vett och sans är tyvärr ett faktum men försök att sila bort detta. Så stå på dig! |
Något som inte kostar något kan man inte ställa krav på. Tycker denna sida fungerat väldigt bra. Tack Fredrik!
|
Måste säga att jag saknar sidan när den ligger nere...
http://www.planetsmilies.com/smilies...ferent0014.gif |
Citat:
|
Problemet är att servern måste startas om fysiskt och det betyder att jag får inte lämna min hemstad. Tyvärr har jag fler saker att göra än att starta om en server var 12e timma.
Nu blir det byte av hårdvaran, vilket jag egentligen inte har tid till, men byte blir det framöver. Finns ett mycket enkelt knep ni kan göra för att stödja forumet och det är att klicka på annonserna i googlereklamen. :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:28. |