Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Riksdagsvalet på söndag! (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=13478)

mjtag 2006-09-14 17:56

Riksdagsvalet på söndag!

Som ni säkert vet är det ju riksdagsval på söndag och just nu pågår ju valkampanjerna för fullt så här dom sista dagarna.

Alla politiker som säger vad dom kan för att locka väljare till sitt parti.
Sedan går åren och vad har hänt till nästa val, inte mycket.

Här startar jag en egen opinionsundersökning om hur ni planerar att rösta.
Detta avser främst dom som är röstberättigade men ni som inte är det får gärna rösta här ändå, så har ni i alla fall gjort er röst hörd.

mattias_train 2006-09-14 18:27

Tyvärr så får jag vänta i fyra år till innan jag får rösta:(:(.

Sparkfot 2006-09-14 18:29

Jag måste tyvärr vänta 4 månader till innan jag får rösta men om jag hade fått rösta hade den fallit på moderaterna.!

mjtag 2006-09-14 18:43

Citat:

Ursprungligen postat av mattias_train
Tyvärr så får jag vänta i fyra år till innan jag får rösta:(:(.

Då har du tid att tänka igenom det. Det är andra riksdagsvalet för mig men jag märker ingen skillnad efteråt. :o

mattias_train 2006-09-14 18:46

Citat:

Ursprungligen postat av Sparkfot
Jag måste tyvärr vänta 4 månader till innan jag får rösta men om jag hade fått rösta hade den fallit på moderaterna.!

Samma gäller det här. Detta ända vi får röst i nu är skolval. Så vi får väl vänta tills om fyra år innan vi får rösta.

Erik.H 2006-09-14 19:02

Kalla mig hippi men jag röstar (förhoppningsvis) på järnvägen och Mp...

Eric B 2006-09-14 19:20

Kd är ju inte med men Fi är det ;)

Henrik L 2006-09-14 19:26

Jag ska rösta på Moderaterna. Som tur är så har vi skolval imoron. Så vi får rösta på vilket parti vill vill (men bara en gång).

simonbertilsson 2006-09-14 19:44

Hjärtat säger Kristdemokraterna medan hjärnan säger Moderaterna.
Varför det då?
Jo, Kristdemokraterna är de som stämmer bäst överens med mina åsikter. Dock är det viktigare för mig att få bort sossarna, och att skapa lite jobbtillfällen. Därför får hjärnan överrösta hjärtat - jag röstar Moderat.

Eric B 2006-09-14 20:09

Citat:

Ursprungligen postat av simonbertilsson
Hjärtat säger Kristdemokraterna medan hjärnan säger Moderaterna.
Varför det då?
Jo, Kristdemokraterna är de som stämmer bäst överens med mina åsikter. Dock är det viktigare för mig att få bort sossarna, och att skapa lite jobbtillfällen. Därför får hjärnan överrösta hjärtat - jag röstar Moderat.

Instämmer helt :)

mjtag 2006-09-14 21:12

Citat:

Ursprungligen postat av ssg
Kd är ju inte med men Fi är det ;)

Titta en gång till. Det står Kristdemokraterna längst ned på omröstningen och dom har också fått en röst i nuläget. Alternativet "annat parti" skulle egentligen varit sist men nu får det vara som det är. :rolleyes:

melin1971(avregistrerad) 2006-09-14 21:31

för min del blir de sossarna. min mor är sjukpensionär, själv är jag arbetslös. har ingen lust att rösta på ett parti som vill slå på oss. ska skapa jobbtillfällen, joro..låter ju bra. är de nån som tror att de blir nya jobb samma sekund som de tar över makten. knappast. kan ju ta år innan de märks. sen har jag ingen lust at t betala mer skatt när jag blir pensionär än ens om arbetar.

simonbertilsson 2006-09-14 21:35

Citat:

Ursprungligen postat av melin1971
för min del blir de sossarna. min mor är sjukpensionär, själv är jag arbetslös. har ingen lust att rösta på ett parti som vill slå på oss. ska skapa jobbtillfällen, joro..låter ju bra. är de nån som tror att de blir nya jobb samma sekund som de tar över makten. knappast. kan ju ta år innan de märks. sen har jag ingen lust at t betala mer skatt när jag blir pensionär än ens om arbetar.

Jag föredrar att rösta på ett parti som hellre tar bort arbetslösheten än gynnar den med högre a-kassa. Till slut kommer vi bara vara några få som jobbar och förser övriga fullt arbetsdugliga med a-kassa...

melin1971(avregistrerad) 2006-09-14 21:42

vet inte hur ditt liv ser ut. men mitt ser ut så här, hus, barn, bil, mm. så bara för man blir arbetslös så ska man bli tvingad att sälja hus, bil mm, och hittar man inget jobb så ska man bo på gatan. nä..sånt sverige vill inte jag ha.

simonbertilsson 2006-09-14 21:47

Citat:

vet inte hur ditt liv ser ut. men mitt ser ut så här, hus, barn, bil, mm. så bara för man blir arbetslös så ska man bli tvingad att sälja hus, bil mm, och hittar man inget jobb så ska man bo på gatan. nä..sånt sverige vill inte jag ha.

Låter otrevligt. Just därför ska arbetslösheten bort!

Labonte 2006-09-14 21:47

jag är väldigt kluven, jag är arbetslös, min farsa är sjukpenisonär(hjärtproblem) så han kan inte jobba, ska han behöva få det sämre ställt (än en sjukpenisonär redan har) för att jag ska få ett jobb? som sagt kluven

Pson 2006-09-14 21:55

Citat:

Jag föredrar att rösta på ett parti som hellre tar bort arbetslösheten än gynnar den med högre a-kassa. Till slut kommer vi bara vara några få som jobbar och förser övriga fullt arbetsdugliga med a-kassa...

- Men hallå? Tror du verkligen folk hellre sitter på sitt arsle och ugglar i en lägenhet än att arbeta? Inte speciellt många. Däremot finns det många som av olika anledningar inte kan arbeta. Visst måste man få alla arbetsdugliga personer sysselsatta, men inte till det priset som moderaterna föreslår.

(Ja, jag är helt grön inom politiken men har i alla fall hängt med så mycket att jag kunnat bildat mig en uppfattning och tagit ställning)

melin1971(avregistrerad) 2006-09-14 22:02

Jo men han har väl jobb kanske. den dagen han blir arbetslös, vilket inte är svårt . kommer han tycka de är jättebra med kass A-kassa så han får sälja hus och hem. sen när han är pensionär får han betala mer skatt än han jobbade. måste han med tycka är bra. men som sagt. vi får rösta på vad vi vill. för min del så hoppas jag de moderaterna förlorar.

Labonte 2006-09-14 22:06

Citat:

Låter otrevligt. Just därför ska arbetslösheten bort!

min farsa som inte kan jobba då? ska han flytta ut på gatan?

simonbertilsson 2006-09-14 22:12

Citat:

Ursprungligen postat av Labonte
min farsa som inte kan jobba då? ska han flytta ut på gatan?

Nu har du missförstått mig kraftigt! Vad jag förespråkar är att arbetsdugliga personer ska jobba. Är man inte tillräckligt frisk för att jobba, då är det väl klart att man ska ha bidrag.

Labonte 2006-09-14 22:14

ja men moderaterna vill ju inte bara sänka a-kassan, utan även på sjuksystemet, och vill man ha det ena, så följer även det andra med, varese man vill eller inte!

melin1971(avregistrerad) 2006-09-14 22:17

vi kanske ska ta och lugna ner oss =) tanken tror jag med den här lilla posten för röstning kanske inte var att vi skulle börja debatera här. de som har bestämt sig alla redan har nog alla redan gjort det. ändra någons åsikt via ett forum är nog tafatt misstänker jag. Annars är ju själva posten rolig att se hur mycket röster de får , men debatera ska vi nog undvika

Eric B 2006-09-15 06:58

Tänk så här då, med en kommande röd regering så kräver Lars Ohly och hans fördömda vänsterparti en ministerpost mm, vilken rysare säger jag bara :( Göran Persson har gjort sitt nu, det är dags för ett maktskifte och med Fredrik Reinfelt som statsmininster, han kanske inte har erfarenheten men Göran Persson var även han ny och oerfaren en gång i tiden...

Eric B 2006-09-15 07:00

Citat:

Ursprungligen postat av mjtag
Titta en gång till. Det står Kristdemokraterna längst ned på omröstningen och dom har också fått en röst i nuläget. Alternativet "annat parti" skulle egentligen varit sist men nu får det vara som det är. :rolleyes:

När jag skrev detta så fanns inte Kd med i omröstningen, det är ändrat i efterhand! Efter mitt påpekande.

Olaf Lindström 2006-09-15 09:26

Hade jag haft rösträtt så skulle det falla på vänsterpartiet. Jag lutar en del åt miljöpartiet men tycker inte de har så genomtänkt som vänstern.

mjtag 2006-09-15 13:13

Citat:

När jag skrev detta så fanns inte Kd med i omröstningen, det är ändrat i efterhand! Efter mitt påpekande.

Jasså, det var så det gick till. Då får jag be om ursäkt.
Får skylla på mitt dåliga minne. :(

mjtag 2006-09-15 13:17

Citat:

vi kanske ska ta och lugna ner oss =) tanken tror jag med den här lilla posten för röstning kanske inte var att vi skulle börja debatera här. de som har bestämt sig alla redan har nog alla redan gjort det. ändra någons åsikt via ett forum är nog tafatt misstänker jag. Annars är ju själva posten rolig att se hur mycket röster de får , men debatera ska vi nog undvika

Tack för att någon förstod syftet med detta. ;)
Meningen var inte att det skulle bli någon valdebatt av detta, men man får gärna kommentera sin röst eller så.
Dock inte förvånad eftersom denna typ av inlägg kan leda till vissa debatter.
Lycka till med röstningen på söndag i alla fall.

Conny_87 2006-09-15 16:59

Måste säga att reinfeldt är den största jubelåsna som finns i detta universum! Sämre parti än moderaterna går nog inte att rösta på. Det är verkligen till för att göra rika rikare och fattiga fattigare.... Moderaternas tanke är att sparka på dom som redan ligger. För att dra ett exempel.

En kvinna som inte fyllt 4+ år, som nu vart arbetslös i flera år pga ryggproblem har enligt moderaternas tankesätt inte nån rätt till ersättning eller i absoluta nödfall få en så minimal inkost så att den ligger under vad man kan leva på. Denna kvinna har familj att försörja. Dock finns det en arbetande man i hushållet som drar in lite pengar. Men innebär detta då att hushållet bara ska leva på mannens inkomst pga att kvinnan inte kan jobba och moderaterna anser det som "simulering" och att hon fejkar att vara sjuk och på så vis inte ger nåt bidrag.

Så nej, bått är en fin färg, men jag ber till gud att dom aldrig hamnar i makten igen. Särskillt inte efter deras senaste fiasko när dom satt senast.... Men det verkar ni ha glömt... Och för er unga som väljer (inklusive mig), väl inte moderaterna. Verkar vara typ "status" att rösta på dom eftersom Reinfeldt är "ung"......

knebert 2006-09-15 18:52

Min tanke inför valet

Hej!

Ja så här i valtider får man som vid varje val en massa valfläsk. Än så lovar den ena det och den andra lovar det. Vad skall man lita på?

Jag för min del vet ej vilket man skall rösta på. Jag är väldigt kluven. Men man röstar väl åt vänsterhållet, varför vet jag inte....

Dessutom så tycker jag att det skall alltid löna sej att jobba. Som det är nu kan man faktiskt gå hemma och spralla sej trött på sin A-kassa och ha mer ut i månaden än om man jobbar. Det är ju så att om man är arbetslös så är man ju tvingad att ta det jobb som erbjuds och då kan ju lönen faktiskt vara sämre än a-kassan. Då kan man undra, var finns sporren till att jobba då? Detta är en av de frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på, men tyvärr så får man väl inget svar på detta.

Sen värnar jag mycket om miljön, men när man hör en politiker prata om miljön så blir det bara en massa pladder om skatter hit och dit...Bla så höjer man energiskatten och sänker någon annan skatt. Det blir bara kaka på kaka.

Sen finns det en massa annat som man retar sej på som skulle ta alldeles för lång tid att skriva ner här...

Men men man får väl se hur det går på söndag, det kan ju bli kö till Af på måndag om det går åt pipan....

MVH Kenneth

knebert 2006-09-15 19:00

Citat:

Hej!

Jag kan hålla med dej. Det verkar vara den största valfrågan denna gång, hur de skall hantera arbetslösheten. Men det är tyvärr ingen som har något konkret att komma med.
Det enda som kanske kan hjälpa är att göra något som gynnar företagen så att de slipper lägga ner och flytta verksamheten utomlands.
Som det är nu så är det ett helvete rent ut sagt att vara företagare i dagens Sverige. Man får jobba r---n av sej för att få ut en vettig månadslön och då är det något som är fel.

MVH Kenneth

knebert 2006-09-15 19:07

Citat:

Nu har du missförstått mig kraftigt! Vad jag förespråkar är att arbetsdugliga personer ska jobba. Är man inte tillräckligt frisk för att jobba, då är det väl klart att man ska ha bidrag.

Hej!

Jag kan hålla med dej på detta men jag vill lägga till lite.

Om man är för sjuk för att jobba då skall man vara likvärdig med en som jobbar och ha samma inkomst. Man skall inte behöva sitta instängd i sitt lilla kyffe och lida 20 dagar av månaden för att pengarna inte räcker till.
Människovärdet sjunker den dag man blir tvungen att leva på sin förtidspension.
Men då säger säkert gemene man, då är det många som utnyttjar systemet. Jo det kan ju vara så, men då får man väl dra hårdare regler så att det inte går att utnyttja systemet för det är ju inte det som är meningen.

MVH Kenneth

Eric B 2006-09-15 19:19

Har verkligen svårt för Vänsterpartiet.

Även om de nu inte direkt stöder kommunismen så är de ändå något jag verkligen tar avstånd till. Kommunism var ett 90årigt experiment som orsakade mer än 50 miljoner människors död (stalin och mao tex.) och det är mer än tex nazismen. Jag stöder absolut INTE nazismen heller med detta påpekande. Lars Ohly har flera gånger tidigare sagt sig vara kommunist så jag är mycket skeptiskt till denna person...

Sedan kan jag inte förstå varför de vill förstatliga företagen i sverige, varför skall dessa styra av politiker. Hur skall man finansiera 200 000 nya jobb i offentlig sektor osv... Nej deras valpropaganda är helt klart ologisk.

Hade kunnat tänka mig att rösta på socialdemokraterna om det inte vore för att de samarbetade med vänstern samt miljöpartiet men som det är nu går det inte. Det får bli moderaterna samt NEJ till trängselskatt.

Pierre 2006-09-15 20:35

Dom som gapar om att arbetslösa inte vill jobba och snyltar på dom som jobbar, vet inte vad dom pratar om. Oftast har dom, som gapar, aldrig vart arbetslösa själva och varit tvunga att leva på a-kassa eller social bidrag. Det är inget lyxliv man lever!!!! Visst finns det några som inte vill ha jobb (av nån anledning?), men ska alla få lida för det?

Och angående att rösta, så borde ju alla vid detta lag veta att det inte spelar nån roll vilket parti ni väljer. Allt är ju skit, bara lovar och inget håller, så rösta blankt!

mjtag 2006-09-16 16:03

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre
Och angående att rösta, så borde ju alla vid detta lag veta att det inte spelar nån roll vilket parti ni väljer. Allt är ju skit, bara lovar och inget håller, så rösta blankt!

Är det inte det valkampanjer går ut på? :cool:

Det enda politkerna gör under valkampanjer är ju att lova det och det.
-Vi ska satsa på kollektivtrafiken, vi vill förbättra äldreomsorgen, vi ska anställa 10 000 nya poliser osv osv osv.

När valet väl är över vad händer? Knappt ingenting.

Jag ska gå och rösta i morgon men jag förstår inte varför, man märker ändå ingen skillnad efteråt. :o

Lycka till med valet i morgon i alla fall.

Byggare Bob 2006-09-16 22:21

Citat:

Har själv "aktivitetsersättning", som moderaterna vill sänka till 65%, för att få ut folk i jobb...
Men alla KAN inte jobba, hur mycket dom än skulle vilja.
Så därför föll mina röster definitivt inte på Moderaterna.
Dom har bara ställt till med så mycket elände.. "Ta från de fattiga och ge till dem rika"...
Usch!

knebert 2006-09-16 23:05

Så därför föll mina röster definitivt inte på Moderaterna.
Dom har bara ställt till med så mycket elände.. "Ta från de fattiga och ge till dem rika"...
Usch![/quote]

Hej!

Ja min röst faller definitivt inte på mannen med ett Pippi Långstrump-plåster på fingret:)

"Ta från de fattiga och ge till dem rika"
Ja usch kan man verkligen säga, Robin Hood-stämning över det hela men tvärtom.

MVH Kenneth

mjtag 2006-09-17 12:22

Då har man varit och röstat. Det var tredje gången jag var i vallokalen faktiskt.
Första gången dom tre vanliga valen, andra gången folkomröstningen om EMU och nu valen & folkomröstning om trängselskatten.

Erik Götborg 2006-09-17 12:56

Citat:

Har verkligen svårt för Vänsterpartiet.

Även om de nu inte direkt stöder kommunismen så är de ändå något jag verkligen tar avstånd till. Kommunism var ett 90årigt experiment som orsakade mer än 50 miljoner människors död (stalin och mao tex.) och det är mer än tex nazismen. Jag stöder absolut INTE nazismen heller med detta påpekande. Lars Ohly har flera gånger tidigare sagt sig vara kommunist så jag är mycket skeptiskt till denna person...

Kommunismen var och är fortfarande en otroligt bra grundtanke, men den kommer aldrig att fungera.

Fredrik 2006-09-17 13:33

Om något aldrig kan fungera i verkligheten hur kan det då vara en "otroligt bra grundtanke"?

Klart att i min fantasi finns många tankar om att världen skulle kunna vara underbar men det hela handlar väl om att få tankar till realitet...

Erik Götborg 2006-09-17 13:38

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik
Om något aldrig kan fungera i verkligheten hur kan det då vara en "otroligt bra grundtanke"?

Klart att i min fantasi finns många tankar om att världen skulle kunna vara underbar men det hela handlar väl om att få tankar till realitet...

Kanske var lite fel sätt att uttrycka sig på...men tanken att dela på allt är trots allt en god tanke i sig, men aldrig något som hade funkat i längden.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:38.