![]() |
Projekt: Höstbana
3 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Istället för att screenshots-tråden ska svämma över med mina bilder så startar jag en ny tråd här istället. Efter många om och men samt en hel del experimenterande så påbörjade jag äntligen mitt banprojekt igår. Tanken är att det tillslut ska bli fyra stycken banor som ansluter till en gemensam stambana vilken består av 3 mil dubbelspårig modern järnväg. De fyra banorna däremot är tänkt att hålla lägre standard, enkelspår och träslipers. Än så länge håller jag på att klargöra stambanan. Linjesträckningen är klar och grundläggande texurering likaså. Det som återstår är utsmyckning i form av träd, bondgårdar, vägar, samhällen mm. En hel del med andra ord. :) Dessutom är banan namnlös för tillfället, därav den fantasilösa rubriken. Detta är väl vad som kan klassas som ett evighetsprojekt, men min ambition är att något kommer att släppas tillslut. Efter många försök och funderingar så tror jag att jag hittat rätt denna gång. Så, vidare till dom obligatoriska bilderna. 1. Da-draget godståg närmar sig den lilla orten västerifrån. Bilden är tagen från kyrkogården. 2. Genom sidofönstret på Da-loket ser man den lokala skolan. 3. Det har blivit svårare att njuta av eftermiddagskaffet sedan det nya bullerplanket kom upp. Konstigt nog verkar inte grannarna hålla med. ;) mvh .... Mats |
Kan bara hålla med dig att de där höstträden lyfter verklighetskänslan till helt andra nivåer. Dessa och tidigare bilder du visat är väldigt läckra!
Jag gillar känslan du har för att få till det så att man känner sig hemma. :tumupp: |
Ser väldigt snyggt och realistiskt ut.:):tumupp:
|
Riktigt snyggt alltså!! Skulle verkligen vara skoj om du släppte rutten sen när den blir klar. Var hittar man alla de där höstträden förresten?
keep on the good work!! |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Tack för dom trevliga kommentarerna! :) (Jag tror att jag behöver lära mig några synonymer för "Tack". Börjar känna mig lite tjatig. ;) ) Träden ingår i en cdp-fil på ca 40 MB. Nedladdningslänken finns i den första posten på följande sida: http://forums.auran.com/TRS2004/foru...0&pagenumber=2 Dags att jobba vidare på banan. Sista lediga dagen idag innan sju dagars jobb, så det är bäst att få någonting gjort. mvh .... Mats |
"Tackar" finns ju tillgängligt som användbar synonym:).
Instämmer med samtliga, denna rutt skall du släppa när den är klar! |
Så himla läckert Mats,höstträden är ju fina dom med:)
Jag hoppas också att du släpper rutten när du är känner att du är klar förstås. |
Dräggel! Vilka snygga foton! :D Riktigt lyckat Mats, ser på pricken ut som i verkligheten. Önskar man hade din talang för byggande i TRS. Hoppas verkligen du släpper denna. :)
|
Helt underbara bilder Mats! :tumupp:
|
2 bifogad(e) fil(er)
Hallå igen.
Här kommer ett par bilder till. Jag har skissat på en hel del idéer dom senaste dagarna, men tyvärr så har tiden inte räckt till för att bygga något. Men nästa vecka blir lugnare så då är det tänkt att arbetet ska fortsätta framåt. god natt .... Mats |
Till Mats: Var har du hittat den där X31 eller vad det nu är?
Mvh Henrik |
:eek: Nice kk tågen x31 kk = kust till kust
|
Hej!
Enligt filnamnet så ska det vara en X32 (?). Har själv ingen aning om vad dom egentligen heter. Jag tycker att modellen är så fruktansvärt ful (orginalet alltså, inte 3D-modellen, den är jättesnygg). Tack och lov är det inget som rullar här i dalarna. Det är inget som kommer att användas i ordinarie trafik på min bana. Jag vet faktiskt inte alls var jag hittat denna ommålning. Jag tror att den är gjord till UTC och har legat på min hårddisk i flera år. mvh .... Mats |
Det är en X32K (rullar på Kust till Kustbanan) K=Har dansk ATC och kan rulla i Danmark.
X31K/ET rullar över Öresundsbron och även upp mot landet till Kalmar och Göteborg. Vore fint att få X32'an också, då jag bara har X31'an nedladdad.:) |
Nä asså det här är så himla läckert!
Jätte bra jobbat:tumupp: |
Citat:
|
Citat:
|
Var någonstans tror du? Att du hittade den?
|
I forumet filarkiv vill jag minnas att den har legat eller har jag fel? Det är f.ö nere just nu, så det går inte att ladda ned någonting därifrån nu.
|
Citat:
|
Citat:
|
annars finns ju X31K på DLS som dsb et och dsb ft(mellanvagn)
|
Asså när jag ser bilderna r det nästan så jag tror det är i verkligheten..
Fick gnugga ögonen ;) |
2 bifogad(e) fil(er)
Ett par bilder till för att visa att arbetet går framåt, om än i lite långsammare tempo.
Mest planeringsarbete för tillfället och inte så mycket byggande. mvh .... Mats |
Snyggt som tusan!! Gillar din bana skarpt!! Ser att du har mycket trevliga objects som jag skulle vilja lägga vantarna på. Den där traktorn utan huv till exempel ;)
mvh |
Citat:
Traktorn finns på DLS och har kuid 69695:95. Om du söker på "OldTractor" så hittar du tre stycken, en grå, en röd och en grön. Glad Påsk .... Mats |
Glad Påsk Mats! Din bana fortsätter hålla otroligt hög klass! :D :tumupp:
|
Glad Påsk MatsH.. Och lycka till med bygget! F.ö Snygga bilder:tumupp:
|
Hur går det med bygget?
Så så J**vla snyggt du gör iallafall!!! |
2 bifogad(e) fil(er)
Tja, det går framåt i maklig takt. Lite tid som ska spridas över många projekt.
Jag bygger på flera olika sträckor som så småningom ska länkas ihop till en gemensam bana. mvh .... Mats |
Mats, din bana är sjukt snygg! :) Skärmdumparna ligger inte långt borta från att kunna tas för IRL-foton. :D
|
3 bifogad(e) fil(er)
Tack Roger! :)
Alltid trevligt med sådana kommentarer. :o Har byggt en mil till på vad som för tillfället går under namnet "Bana 2" vilket är den nordvästra delen av min järnväg. Tre bilder som visar ett Da-draget godståg i duggregn. mvh .... Mats |
1 bifogad(e) fil(er)
En bild till, tagen i lite trevligare väder.
mvh ....Mats |
Snygga bilder från din bana! Lycka till med bygget!
|
1 bifogad(e) fil(er)
Tack så mycket! :)
Ännu en bild, denna gång på Bengans snygga ommålning av X2000. mvh .... Mats |
Väldigt väldigt vackert!!!
|
Det där är bara för snyggt. Allt som saknas är lite "riktigt" gräs, förutom det precis vid banvallen.
|
Jag och många andra har sagt det förut men det tål att upprepas:
Din höstbana är otroligt fin i alla avseenden! Jag gillar dit sätt att arbeta med skuggor under träden, mjukt böljande kullar och en öppen komposition som gör att man kan se tågen både i närbild och på avstånd. Jag tycker inte att du skall trycka dit en massa "riktigt gräs" för det är inte så marken ser ut i verkligheten när man följer ett rullande tåg och dessutom är det väl tåget som är huvudobjektet? Däremot kanske man kan ha lite sådant just vid stationer och andra ställen där tågen står still? Smaken är förstås olika men din bana är för mig optimalt fin och jag känner mig verkligen inspirerad inför det egna byggandet till hösten genom att kolla in din och andras fina banor på forumet. PS! Är de mörka kullarna i fonden någon form av backdrop? Håkan |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej, och tackar! :)
Du har uppfattat den här tråden helt rätt Håkan. Min förhoppning är att någon kanske blir inspirerad att bygga själv. Det jag är mest rädd för är att folk ska börja räkna ner och vänta på att banan ska släppas, för det är lååångt borta. Det där med gräs reflekterade jag faktiskt över igår. Var och tvättade bilen här i Leksand och medan jag väntade på min tur så tittade jag bort mot järnvägen ett par hundra meter ifrån mig. Det som slog mig då var att man, åtminstånde så här års, inte ser några uppstickande grästuvor och dylikt utan allt ser faktiskt ut som en matta i olika nyanser av gult, brunt och även lite grönt. Jag har sett många snygga bilder där folk använt gräsobjekt (och även en del skräckexempel för den delen), men jag har aldrig lyckats få till det. Dessutom så tycker jag inte riktigt att det behövs. Om man ser på tågen på långt håll så ser man inte grässtråna, och tittar man nära och lite underifrån (som det ofta blir när man står brevid en banvall) så tycker jag att gräs-splinen intill spåret fungerar ganska bra. Som sagt, gräs kan vara snyggt, men jag kommer nog till största delen att avstå från det. Så, angående bakgrunden. Nej, det är ingen backdrop. Jag har lagt till ett extra baseboard på varje sida av banan och byggt några enkla berg. Om man drar på lite dis så blir bergen så där lagom otydliga i fjärran. Visar med en bild hur jag har gjort. Som du ser så sluttar marken först nedåt mot granarna, detta för att man helst inte ska se marken ända fram till dessa granar, utan att man endast ska se grantopparna. På så sätt så blir det lite svårare att uppskatta avståndet till dom. I verkligheten så kan ju trädranden och dom omgivande bergen vara flera kilometer bort, men det blir lite ohanterligt i Trainz, speciellt eftersom man inte ens kan se så långt. Därför måste man ju fuska lite. lägre berg närmare som ser ut som högre berg längre bort t.ex. mvh .... Mats |
Hej Mats!
Det är med stort intresse jag läst ditt svar (gräsligt intressant...). Precis som du skriver så är ju meningen att så långt det går ge en illusion av hur det ser ut i verkligheten, särskilt då på lite avstånd och där har du ju verkligen lyckats till 100%. Sen är det ju samtidigt mycket trevligt om man kan uppnå det resultatet utan att behöva trycka in så mycket objekt att datorn kollapsar. Själv har jag också tagit bort mina tidigare backdrops för det blir sällan så lyckat i praktiken. Jag har också breddat området med omgivande baseboards men inte kommit på det raffinerade sätt som du redovisar med din fina illustration, som jag nog inte kan motstå att försöka kopiera. Mycket att lära hela tiden...vilket ju gör alltihop så spännande att man alltid kan hitta nya sätt att förbättra sitt byggande. Håkan |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:08. |