![]() |
Framtiden för SVTTL?
Efter många turer fram och tillbaka, genomgång av kartor och siffror som inte alltid stämmer är nu första versionen av nya SVTTL ute på internet. Grundtanken är ändrad jämfört med Pursches SVTTL, nu är det inte längre helt baserat på MSTS. Det betyder att det inte kommer att bli några aktiviteter, men jag hoppas att ingen saknar dem. Dessutom har några helt fiktiva rutter tillkommit som inte ens finns i MSTS. Det finns heller inte lika mycket siffror att ta med i beräkningarna, såsom börskurser och resandestatistik. Istället för att räkna antalet resenärer kommer persontrafiken i fortsättningen köras efter anbud, men egna idéer för trafikupplägg är givetvis och välkomna, även om de inte alltid kan accepteras.
Det är också en ny adress att lägga på minnet, nämligen http://www.svttl.tk/. Anledningen till den nya adressen är att jag inte har råd att betala webbhotell och domän, utan nöjer mig med Bredbandsbolagets webbhotell och en re-direct adress från dot.tk. Lägger ni SVTTL i favoriter, använd då adressen http://hem.bredband.net/b367007/ som är lite snabbare att komma åt men krångligare att skriva. Eftersom hemsidan inte är helt klar kommer jag att beskriva de olika funktionerna och sidorna här innan allt är hundraprocentigt spikat. Företagen Denna sida ser ungefär ut som förut, men med mer information om företagets tåg och kontrakt för att hålla bättre ordning i ekonomin. Vidare namn på förare borttaget för att minska svårigheterna. Fordon Metoderna att köpa tåg är tagna från gamla SVTTL, likaså priserna. Lånköpen finns numera i tre varianter; 13, 26 och 52 veckor. Räntan varierar mellan dessa, 5% för 13 veckor, 10& för 26 och 15 % för 52 veckor. Dessutom finns nu en flik för begagnade fordon. Där hamnar fordon som har hyrts eller sålts tillbaka. Priserna kommer där att vara lite lägre. Karta På kartan finns uppgifter om STH, antal spår, eldrift och anslutningar mellan rutterna. Längst upp till vänster ligger KMJ, med Kvarndalen till vänster och Karlfors till höger. Den vertikala linjen nedåt är ny och går mellan Hemsjön och Fallsta och vidare mot VHJ. Den orangea sträckan är också en ny järnväg, baserat på Pierres Solbergarutt. Längst ner återfinns VHJ som ligger mellan Fallsta och Holmeberg, båda påhittade. Längre upp finns en anslutning mot JBJ och NEJ med enkelspåriga järnvägen Granberget - Långforsen mellan sig. Rutter Under fliken rutter, som hör ihop med kartan, finns stationsförteckningar för de olika rutterna med km-siffror och invånarantal. Här finns också de olika stationsbeteckningarna. Stationssignaturer Alfabetisk förteckning över alla stationer och deras förkortningar samt vilken rutt de ligger vid. Trafik Fliken trafik innehåller alla kontrakt. Den kommer senare att delas upp efter tågnummer för att inte få alltför många flikar. Kontrakten är kraftigt förenklade och ska förhoppningsvis vara mer lättförstådda och därmed lättare att räkna ut och rättvisare. Lönen har ökats väsenligt, för att kompensera lägre banavgifter. Tidtabeller Här kommer tidtabeller i pdf-format att publiceras. De ser ut som de tabeller som återfinns hos ResPlus (f.d. SJ). Ännu finns här inget innehåll eftersom inga tåg har börjat rulla. Tågnummer En förteckning över alla tåg som rullar på SVTTL. Tågen kommer att delas upp flikar och nuvarande modell är långt ifrån den slutgiltiga. På SVTTL:s förstasida hänvisas hit för registrering av bolag och de uppgifter som behövs kommer här: Obligatoriska Bolagets namn. Bolagets förkortning (om namnet är långt). Bolagets färg, används bl.a i tidtabeller och som rubriker. Ägare. E-mailadress. Hemmastation. Frivilliga Ägarens titel, t.ex VD. Övriga verkliga personer och dess titlar. Hemsida. E-mailadress för allmänheten. Skicka dessa uppgifter till mig: mailto:viktor.ljungstrom@telia.com?subject=SVTTL. Om ni redan har ett bolag går det bra att fortsätta med det och föra vidare namn, saldo och fordon men den trafik som bedrivs |
Super att SVTTL är igång igen. Måste återigen säga att det är synd att tid är en bristvara för alla. Pursche har gjort ett mycket gott jobb med "originalet", all heder åt dig Pursche!
--- Bara så att jag inte missuppfattade något: - Är ALLT nollställt i nya SVTTL? - Hur fungerar upphandlingen? Upphandlas all trafik? - Lite synd att blanda in rutter som inte ingår i MSTS... där försvann ju lite av idén, vad är nästa steg? Att införa tåg som inte finns i MSTS, t ex X31? - Sen måste jag säga att jag skulle vilja ha en karta där hela stationsnamnen är utskriva samt där olika banor är tydligare uppdelade. Ungefär som fanns i pdf-filer på svttl.se Måste även säga att det är ett bra initiativ... hoppas nu att allt går som på räls :D http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg http://www.seaside.se/~sea1712d/ |
Kul att ni kommit igång igen...
USB har skickat en ansökan om att få vara med den här gången... http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4134003350.jpg Byggare Bob "Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk?" - Steven Wright |
Citat:
http://www.svttl.tk/ |
En vänliga fråga bara:
Ni har inte funderat på att helt gå ifrån MSTS rutter och istället spela med riktiga svenska rutter. Nu när banguiden på www.jarnvag.net är uppe borde det fungera bra. Man kan härvid tänka sig att endast VISSA banor används i ett inledningsskede såsom stambanorna + några banor till... vad sägs? [8D] http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg http://www.seaside.se/~sea1712d/ |
Ett mycket bra förslag som tål att tänkas på. Men det blir problem om man blandar verklighet och fiktion och frågor som var banorna ska sitta ihop med varandra, huruvida trafiken ska vara genomgående från rutt till rutt, om trafiken ska vara identisk med verkligheten osv.
Ett alternativ vore att ha en anslutning från SVTTL:s järnvägsnät utan stationer på vägen men där man efter t.ex. 100 km kommer till verklighetens Sverige. Vad tror ni om det? /Viktor http://www.svttl.tk/ |
Det är en möjlighet...
Fast jag menade mer att ENDAST använda utvalda svenska järnvägsnät MEN INGEN verklig trafik, utan trafiken blir fiktiv. T ex använda Västra stambanan, Södra Stambanan och Västkustbanan och med våra virtuella bolag. Var anslutningarna då sitter ihop blir naturligt, och vid tvist kan man alltid gå ut och titta i verkligheten eller på http://www.jarnvag.net/banguide/default.asp På den hemsidan finns även kilometertavlor etc Dock får ju detta börja i liten skala till att börja med, så att man inte tar in HELA svenska järnvägsnätet från början. Då blir det nog kaos... http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg http://www.seaside.se/~sea1712d/ |
Fick precis reda på att UBOPGE ska få ha kvar sitt saldo och rullande materiel??? Skulle inte ALLT nollställas??? [8]:(
Personligen tycker jag att vi börjar om från NOLL allihop... nu när upplägget är nytt (med upphandlingar osv). Visst är det surt att det gamla försvinner som man lagt ned mycket tid på, men som jag ser det är det inte bortkastat eftersom det har gett erfarenhet och en bra grund att stå på. [8D] http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg http://www.seaside.se/~sea1712d/ |
Nu finns det länk till nya SVTTL från gamla adressen om någon skulle klicka fel någon gång.
M v h /Pursche www.svttl.se http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6379101628.gif |
Citat:
/Viktor http://www.svttl.tk/ |
Nu har jag gjort första uppdateringen av http://www.svttl.tk/. Fyra bolag har registrerat sig; USB, RTS, UBOPGE och STAB. Inom kort kommer uppandlingar av persontrafik att komma igång. Mer information om hur det går det till kommer senare.
/Viktor http://www.svttl.tk/ |
Men kunde man få ha kvar sitt saldo sedan tidigare samt fordon?
Erik Götborg, VD för RTS Trafik RTS Trafik AB Norra Hamnen 10 254 36 Dunholmen Telefon; 0437-231129 E-post; rts@svttl.se |
Håller med mixerboy... tycker det är synd att vi inte tar tillfället i akt och börjar om helt.
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg http://www.swedishtrain.tk |
Jag var först emot att man skulle få behålla sitt saldo och fordon men jag ändrade mig när jag tittade på UBOPGES sida. De har tjänat pengar stadigt i ett år och att börja om vore oschysst mot ett sådantbolag. Därför får alla behålla det de vill. Kontakta mig för vidare förhandlingar i ämnet.
/Viktor http://www.svttl.tk/ |
Jag rättar in mig i ledet... du får snart ett mail om vad STAB vill behålla... det man inte vill behålla, kan man sälja av det?
Funderat mer på upplägget att endsat använda RIKTIGA järnvägslinjer istället för de fiktiva MSTS-rutterna? Dock tror jag inte att man ska blanda riktiga och fiktiva rutter. När börjar upphandlingen? Innan den är klar är det svårt att veta vilka fordon man vill behålla. http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg http://www.swedishtrain.tk |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:53. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009